Året som gått & året som kommer...

Jag hade som mål att under 2013 att ta någon medalj på SM samt en topp tre placering totalt i XC cupen och nu när jag står här vid årets slut och ser tillbaka så kan jag väl inte vara annat än nöjd även om den riktiga formtoppen aldrig infann sig under säsongen.

Det blev totalt 6 segrar, den första redan 24 februari här i Thailand, sedan fortsatte det med sprintsegern i XC cupen i Hjo den 5 maj, nästa seger blev västgötacupen i Mjölby 2juni. Därefter kom årets höjdpunkt i form av SM guld i sprint 22 juli sedan blev det ett hopp ända fram till 8 dec då jag vann ett långlopp här i Thailand igen och helgen därpå 15 dec kom årets sista seger på ännu ett långlopp här i värmen, dessutom vann jag även både spurt och bergspriset på detta race.

Utöver segrar så fick jag ju ett brons på långlopps SM, jag blev totaltrea i XC cupen, totaltvåa i västgötacupen. Förutom de tävlingar jag kört här i Thailand så blev jag 6::a på ett stort långlopp i Norge i augusti, 10:a på Brixen hillclimb och 9:a på kitzalpbike marathon, båda i Österrike i juni, dessutom ett stort antal pallplatser på div XC cup och västgötacup tävlingar under säsongen.

Då är frågan vad jag ska sätta för mål inför nästa säsong, det gäller ju att sikta riktigt högt om det ska bli någon förändring för det räcker inte med att bli "lite" bättre med det motståndet som är i H-50 klassen i Sverige, det krävs mer än så...

Jag är faktiskt fortfarande lite osäker på vad jag vill satsa på under 2014, dels ligger XC cup tävlingarna långt bort geografiskt sett som det ser ut nu men om det ev tillkommer några race som ligger närmare så blir det lite intressantare. Dessutom är poängfördelningen för de olika tävlingarna inte klar ännu och om det blir som förra året då en seger i sprint inte gav mer poäng än typ en sista plats på ett XC race !!! så är iallafall inte jag intresserad av att åka runt halva landet för att tävla för en totalplacering. Sedan tycker ju jag personligen eftersom sprinten är "min gren" att det kunde både varit fler sprinttävlingar och fulla poäng vilket hade gjort cupen väldigt mycket mer öppen och spännande, eller ?....

Sedan har vi ju långloppscupen som lockar lite men här krävs ju ett litet annat upplägg träningsmässigt så det gäller att bestämma sig snart isåfall, hmm...det är mycket att fundera på och all den information om de olika alternativen jag hade velat ta ställning till finns ju inte ännu (då tänker jag främst på XC cupen)...

Jag får väl avvakta lite innan jag bestämmer mig och hålla alla dörrar öppna ett tag till...

Dagens massage var efterlängtad och välbehövlig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback