Jag vann "rubbet" idag...

Det går bra nu...

Idag var det dax för race igen, 79 km MTB marathon. Vi var ca 100 gubbar i klassen 40+ och idag fick vi starta tillsammans med "elitklassen" 17-39 år som även dom var ca 100 man.

Jag var lite orolig innan start för värmen  idag för det var en bra bit över 30 grader varmt från en klarblå himmel och det kändes som om hjärnan kokade redan innan start vid 8 tiden i morse.

På banprofilen framgick att det var fyra hyfsade backar vi skulle över varav det tredje var utsett som bergspris, dessutom var ett spurtpris inlagt strax efter halva loppet. På dagens race var det hårdare konkurrens än förra helgen, det märktes direkt att det var många fler som ville vara med och köra och min taktik idag var att åka med elitkillarna så länge det gick och det gick ju bra...

Efter andra "berget" och ca 30 km var vi fem man i täten som hjälptes åt att hålla tempot, två elitkillar och tre gubbar och när bergspriset närmar sig och det är ca 35 km kvar så börjar det att "sprätta" lite i mina ben och jag bestämmer mig för att köra hårt och se vad det räcker till. När skylten "500m kvar" dyker upp så är vi en bit upp i backen och jag går ut på sidan och gasar på, luften står stilla och det kokar i huvet på mig, pulsen är inte många slag under max och jag tror ett tag att jag förivrat mig en aning för de två elitkillarna jagar inte långt efter. Men sista 200 meterna så flackar det ut något och jag kuggar ner och reser mig ur sadeln för att kräma ur all jag har och jag tar fanimej hem bergspriset...

Jag slår inte av på farten direkt utan sprintar med mig farten över krönet och kryper ihop utför och kör så fort jag vågar genom kurvorna och nere på platten igen så ser jag ingen bakom och jag lägger mig i en stadig men inte alltför hård fart, kilometerna flyger förbi och snart dyker skylten med "sprint 500 meter" upp och så tar jag även hem det priset, denna gång utan att förta mig...

Sedan var det bara att defilera in i mål solo med ca tre minuters marginal och inte bara först av gubbarna utan först av alla...

Känna ganska bra nu...

En stund innan start...

Förste man imål...

Förste man upp för berget...

Förste man på spurtpriset...




Kommentarer
Postat av: Lindström

Stort Grattis !
Du blir ju bara bättre å bättre.
Kör hårt så blir det fler framgångar :)

2013-12-15 @ 19:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback