Senaste dagarna...

Äntligen fungerar nätet till 100% igen, har haft problem med att komma in på bloggen då alla webbadresser med .se haft serverproblem. Så här kommer en liten sammanfattning av vad jag haft för mig sedan sist, i fredags körde jag ett 3 timmars distanspass och planen var att på lördagen skulle jag köra 4x15 min tröskelintervaller. Men...helt plötsligt dök det upp ett MTB långlopp i tävlingskalendern bara 8 mil hemmifrån, det finns en kalender på engelska över tävlingar men den är inte spikad ett år framåt utan uppdateras varje vecka och här dök det alltså upp ett race i kalendern bara 2 dagar innan start...

Det fick bli en snabb omplanering, jag drog ner till stranden på fredag eftermiddag för att ta en massage och mjuka upp benen lite sedan körde jag bara en timme lugnt på lördagen med några korta försiktiga fartökningar för att "slagga" ur benen inför söndagen. 

Jag hade bokat en taxi som skulle köra mig till racet och vänta på mig tills jag var klar för att sedan köra hem igen, allt till det fantastiska priset av 500kr. Vi åkte hemifrån kl 0500 på söndag morgon och när vi kom fram så möttes vi som vanligt av ett fantastiskt thailändskt arrangemang. För startavgiften som är 100kr så ingår alltid kaffe och tilltugg innan start och när man gått i mål bjuds det på varm mat och dryck.

Det var första året man arrangerade en tävling och ändå hade strax över 700 deltagare hittat dit, förutom mig själv så såg jag kanske en 5-6 övriga västerlänningar resten var asiater. Det fanns lite olika distanser beroende på klass men den långa banan var 85 km på en väldigt snabbåkt bana och indelad i två åldersklasser, 17-39 år och 40 + och vi var ca 85 gubbar i 40+ som startade 5 minuter efter "elit" klassen. Jag har aldrig tävlat så här tidigt på min vintersäsong tidigare år, det brukar bli först fram i slutet av januari och februari då jag kommit igång betydligt mer med träningen så jag var allt lite osäker på vad jag gett mig in på. Just nu är ju den period när jag  precis startat upp den riktiga träningen inför nästa år efter att både varit skadad på hösten och därmed vilat kanske lite väl länge men jag tänkte att jag får ta det som ett riktigt bra träningspass och tillfälle att jaga upp pulsen lite.

När starten gick så kände jag mig riktigt seg i benen och jag bestämde mig snabbt för att bara åka med första timmen för att försöka komma igång lite sedan får jag se hur det utvecklar sig. Det blev några rejäla fartökningar men klungan höll ihop och jag började tänka att fan vad alla är starka, jag får slita för att hänga med och ingen släpper, efter ca 40 minuter kom vi till det enda partiet som var kuperat och det var några rejäla backar som skulle bestigas. Nu började benen kännas bättre samtidigt som klungan blev allt mindre  och jag tänkte att om det är någonstans jag ska sätta lite press så är det ju här i backarna där det inte bara är att gå med på min rulle utan alla måste ta i lika mycket. Det tog inte lång stund förrän vi var 5 st i tätgruppen och vi körde på ett tag men varje gång nån annan gick fram så sjönk farten, det började gå utför ner mot platten igen och jag märkte att de övriga var lite fega och tappade i kurvorna.

Jag fick en liten lucka på kanske 100 meter och den höll sig där ett tag men jag tänkte att dom får ta i lite och köra ikapp hellre än att jag ska vänta in dom, vill dom inte dra när dom är med mig så ska dom iallafall få dra själva för att komma upp i rygg igen. Med ca 5 mil kvar så ökar avståndet snabbt bakåt och snart ser jag dom inte längre, jag har med mig en dubbelmacka med marmelad i en påse i ryggfickan som jag käkar och tar en flaska vatten av ledar MC:n som följer mig, den häller jag över mig för att kyla av kroppen då det är en bit över 30 grader varmt och det blir många sådana flaskor under resten av loppet.

Tiden går och jag ligger och matar på i ett riktigt bra tempo utan att gå upp allt för högt i puls, i och med att jag inte ser någon bakom så stressar jag inte utan ligger en liten bit under gränsen och allteftersom jag kommer ikapp eftersläntare från första startgrupp så lägger jag mig på rulle en kort stund för att återhämta mig lite sedan går jag om och kör på i mitt eget tempo igen och så håller det på hela vägen in mot mål.

Jag går imål som överlägsen segrare i min klass ca 10 minuter före tvåan och jag körde mina 85 km MTB på exakt 2.30 tim vilket ger 34 km/h i snitt, visserligen var banan väldigt snabbåkt men jag är ändå otroligt nöjd över känslan i kroppen.

Får nog vila mig i form oftare...

Undra hur jag ska få med denna hem...

Thank you very mutch, hope to be back next year...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback