Att cykla i Thailand...

De allra flesta som åker på tränings/cykel resor väljer något resmål i södra Europa av förklarliga skäl, närheten och att det är relativt billigt att komma iväg en vecka eller två till tex Mallorca har ju en avgörande betydelse.

Efter att ha tillbringat de senaste fyra vintrarna i Thailand så skulle jag verkligen även vilja rekommendera detta resmål som ett spännande alternativ. Jag bor på västkusten ett par mil norr om turistorten khao lak och måste säga att vägarna här är helt perfekta för cykelträning.
Vägarna håller bra standard och förutom kustvägen så är trafiken i det närmaste obefintlig, dom gånger någon tutar så är det för att visa sin uppskattning/beundran till dig som cyklist, oftast visas ett "tummen upp" ihop med ett stort leende när någon passerar i bil eller på motorcykel.

Värmen är faktiskt heller inget större problem vilket man kanske kunde tro, terrängen runt omkring är relativt platt och så länge det rullar på så svalkar fartvinden tillräckligt för att det ska vara behagligt, men det är så klart en liten fördel att ge sig ut vid 8 tiden på morgonen om man ska cykla några timmar.

Sedan har vi ju allt mervärde runtomkring förutom att cykla såsom sol, bad, massage & maten som ju håller världsklass, prisnivån när man väl är på plats går ju inte att klaga på heller.

Själv cyklar jag både racer och MTB men oavsett cykel så håller jag mig alltid på asfaltsvägar, det finns för få grusvägar som leder någonstans, antingen tar dom tvärt slut eller så leder dom in på privat mark som oftast "vaktas" av en flock hundar som inte tvekar en sekund på att jaga iväg dig till världens ände om dom får chansen. Efter några års erfarenhet har jag alltså lärt mig att hålla mig på vägen, det känns säkrare så...

Åker man hit på semester och inte vill ta med egen cykel så finns det flera ställen som hyr ut enklare MTB cyklar som duger fint att träna på, ta med personlig utrustning och pedaler så hyr man en cykel för ca 300 kr/veckan. Jag har startat en facebook grupp (khao lak bicyclists) där man kan gå in och leta information om gemensamma turer mm.

Vill man ha en cykelupplevelse utöver det vanliga så väljer man någon av http://siambiketours.com/en/home/">http://siambiketours.com/en/home/ arrangemang, det finns flera olika alternativ där man cyklar 8-12 dgr med följebil och bor på olika resorts längs vägen. Den vanligaste "touren" är den från Bangkok till Phuket, farten är lagom distanstempo och vid behov delas det upp i två grupper, ett mycket spännande alternativ till det traditionella Mallorca lägret.

Det var just en grupp från denna "tour" jag mötte upp imorse och tränade med några timmar då jag körde veckans långpass, jag gick upp extra tidigt och cyklade hemifrån redan kl 0700 för att möta upp dom ca 40 km norrut, där vände jag så körde vi ihop ner till khao lak vilket blev ca 65 km till och sedan hade jag ytterligare 25 km tillbaka hem igen, ca 130 km på mtb när dom andra cyklade racer, bra träning...

Vill man dessutom prova på att tävla när man är här så finns det stora chanser att hitta någon tävling i närheten, det arrangeras både racer och MTB tävlingar året runt varav många inom en 10-15 mils radie från khao lak, cykelsporten är verkligen på frammarsch i Thailand och information om tävlingar går att hitta på
http://bicyclethailand.com/">http://bicyclethailand.com/ under fliken events. Observera att tävlingsprogrammet uppdateras minst en gång i månaden så det kan dyka upp nya tävlingar med väldigt kort varsel, anmälan gör man på plats.

Bild från dagens träning ...


Kommentarer
Postat av: Mallan

Äger ni hus i Thailand eller hyr ni?
Verkar som ett riktigt spännande liv ni lever där borta! Man blir såklart sjukt sugen på att göra något liknande. Visst, som du säger, att Mallorca är Mallorca, men Thailand hade tidigare aldrig slagit mig som cykel-land. Vilket tid på året bor ni där? Hur levnär ni er där borta? Jobbar ni där samtidigt?
Många frågor, hoppas du kan svara.

Med vänlig hälsning, Marlene (från instagram)

2013-02-10 @ 23:09:54
Postat av: Kjell

Vi har ett eget hus här och brukar vara här tre månader över vintern (dec-feb), jag är ledig när jag är här men min fru jobbar på distans via dator & Skype.
hör gärna av dig om det blir aktuellt någongång så kan du få lite mer tips ang cyklingen här.
Kjell

2013-02-11 @ 08:18:54
Postat av: marie

Hej Kjell
vi ska ner till Khao Lak i december och undrar om du har något bra tips på cykeluthyrningsställe?

/Marie

Svar: Hej,
Siambiketours.com på norra Phuket har fina canyoncyklar (racer) för uthyrning. Dom ordnar cykelresor själva så boka i god tid om ni är intresserade. Ca 10 mil från khao lak men det kanske går att ordna leverans till hotellet mot betalning. Prata med Martin Brot och hälsa från mig.

I khao lak finns enklare MTB att hyra på flera ställen/hotell, jag vet inga namn men går man fram&tillbaka på gatan så ser man skyltar om uthyrning, dom är som sagt enkla men duger väl att träna på i brist på annat, ta med egna pedaler.

Alt ta med egna cyklar, det gör jag varje vinter och det brukar inte vara mycket dyrare än att ta med till tex Mallorca.

Jag åker dit 28 november och stannar tre månader, hör gärna av er om ni vill få lite tips / guidning på några rundor.


Kjell Olsen

2014-09-17 @ 10:04:14
Postat av: Marcus johansson

Hej Kjell.
Åker till Khao Lak 22/3-6/4 och tänkte ta med racern göt 2 timmars träning on dan. Är du där då? Har du i då fall lust att köra ihop nån dag. Mvh Marcus Johansson

Svar: Hej Marcus, tyvärr åker jag hem redan sista februari, det hade varit kul annars. Är det hit till khao lak du ska eller Phuket ? På phuket känner jag några bra cyklister som jag kan "koppla ihop" dig med om det är dit du ska. Med vänlig hälsning, Kjell
Kjell Olsen

2015-01-15 @ 18:20:09
Postat av: Tomas Berg

Hej Kjell,
Verkar ju vara riktigt trevligt att cykla i Thailand. Skall till Khao Lak 26/12 - 9/1. Var lite orolig att det skulle bli 2 veckor utan cykling, ve och fasa ;). Har Du lust att ta en tur ihop någon dag?
Mvh
Tomas Berg

Svar: Självklart, hör av dig på Facebook eller min mail [email protected] när du är på plats.
Har du med dig cykel eller ska du hyra på plats, enklare mtb finns att hyra och dom duger gott att träna på / kjell
Kjell Olsen

2015-10-11 @ 08:44:40
Postat av: Anders Björklund

Hej Kjell! Hittade din blogg när jag surfade runt om cykling runt Khao Lak. Hittade inte FB-sidan som du skrev om där. Ska troligen åka till Khao Lak runt årsskiftet och det skulle vara roligt att kunna cykla lite där. Därför jagar jag information om cykeluthyrning, cykelrutter mm. Du får gärna tipsa mig om du vill. Hälsningar/Anders Björklund

Svar: Hej Anders,
Cykeluthyrare (enklare MTB) finns lite överallt längs huvudgatan. Ta med egna pedaler och skor om du vill motionera lite mer seriöst. Du får gärna kontakta mig på Facebook när du är där så kan jag visa dig några rundor. Jag tränar 1-4 timmar nästan varje dag, oftast sticker jag ut vid 8 tiden på morgonen, jag cyklar själv MTB men håller mig på asfalterade småvägar.
Jag åker ner 12 nov och stannar till 15 mars.
Med vänlig hälsning, kjell
Kjell Olsen

2015-10-31 @ 23:48:18
Postat av: Martin

Hej

Jag åker till Khao lak snart och är orolig över att inte få cykla. Finns racer? Vart? Pris?

2017-10-25 @ 17:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback