Tillbakablick...

Hittade ett gammalt foto från 1923 nere i källaren när jag röjde lite, fotot föreställer tre av de första medlemmarna i Borås cykelamatörer. En av de tre var Alf Bogsjö som var med och grundade föreningen samma år , dom andra två vet jag inte namnen på. Alf var fortfarande aktiv i styrelsen när jag började cykla för klubben 1978 mer än 50 år senare...

Klubben fyller alltså 90 år i år och själv har jag alltså varit medlem sedan 1978, alltså 35 år varav 20 år som aktiv i styrelsen och med div olika förtroendeuppdrag, bl.a. var jag tävlingsledare för Borås ca:s MTB race de första 15 upplagorna så det är med blandade känslor jag har beslutat mig för att tävla för Alingsås sportsclub (Allebike) nästa säsong.

Detta betyder dock inte att jag försvinner från föreningen, jag bor ju i stan och kommer fortfarande att vara medlem och träna tillsammans med BCA för det är ändå där jag har mitt hjärta, och så kommer det att förbli även om jag tävlar för en annan klubb.

På tal om träning, igår kördes årets första inneträning i ryahallen där vi var ett trettiotal som anslutit för att snurra runt "några varv", för min del blev det 2x20 min på strax över tröskelpuls. Kanske lite för hög puls men känslan i benen var lättare än vad pulsen visade så det var bara att köra på, nu hoppas jag bara att jag slipper fler bakslag under vintern så blir nog det här riktigt bra till nästa säsong...

För väldigt länge sedan...


Kommentarer
Postat av: Thomas Bogsjö

Hej Kjell, hittade din bild när jag googlade efter min farfar och hans äventyr. Det är mycket riktigt att det är farfar till höger på bilden. Är den från 1923 så var han 15 år då. Killen i mitten heter Gunnar Larsson och blev senare brandman. Gunnar och farfar barndomsvänner och umgicks hela livet. Gunnar tror jag gick bort på 80-talet och farfar gick bort 2004. Han hann bli 96 år.
Har gått igenom en massa gamla foton en längre tid, men han till vänster känner jag inte igen.

Jag tror inte farfar var med och grundade BCA. Däremot blev han invald i styrelsen 1927 som kassör och var det till 1971, då blev han vice ordförande i några år till. Totalt satt han i styrelsen i 58 år.

Hälsningar
Thomas Bogsjö

Svar: Hej å tack för fin input, jag började cykla som ung grabb 1976 och har goda minnen både från Alf och Jan Bogdjö som var kassör när jag började
Kjell Olsen

2021-11-14 @ 17:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback