Inför tävlingspremiären imorgon...

Ja då var det snart dax för årets tävlingspremiär, jag känner mig grymt laddad och det känns bara bra i kroppen nu efter morgonens pass. Jag var ute och kände mig för lite, körde 1 1/2 timme med 5 st 4 minutare lite lagom hårt för att få upp flåset och få igång cirkulationen i kroppen inför morgondagen.

Om racet imorgon då, jo det är 101 km som gäller och det är ett landsvägsrace med MTB vilket är ganska vanligt här i Thailand och varför det kan man ju undra...

Jo, det är så att väldigt många cyklar mountainbike här, sporten är stor och minsta lilla "bonnatävling" lockar mellan 500-700 deltagare i de olika klasserna medan landsvägscyklingen är mindre, visserligen på kraftig uppgång i popularitet med den är fortfarande mindre än MTB. Därför finns det nästan alltid MTB klasser på landsvägstävlingarna, man startar självklart med några minuters mellanrum och tävlar bara mot de i sin egen klass och när det inte finns något XC lopp samma helg så väljer väldigt många MTB cyklister att köra dessa tävlingar som ett bra komplement.

Morgondagens tävling har ett upplägg med två distanser, 60 km eller 101 km och två klasser i varje distans, antingen racer eller MTB men inga åldersklasser utan det är en tävlingsklass i respektive gren/distans och först i mål vinner...

Jag har kört denna tävling förut några ggr fast med racer och då har jag gått in på runt 10:e plats av de ca 200 som brukar starta i den klassen, det är många västerlänningar och framförallt duktiga triathleter som brukar delta och göra racet tufft i lvg klassen. Hur det blir i MTB klassen vet jag inte då jag inte tänkt på hur just det startfältet sett ut förr om åren, men med tanke på att jag vann nu senast i december ett liknande race där det visserligen var åldersklasser men vi startade ju ihop med eliten och jag var först imål av alla så siktar jag definitivt på pallen även imorgon...

Taktiken då, jag vet att distansen är 101 km och att det är i stort sett platt fram till ca 80 km, där går vi in i en 6 km lång stigning som är ganska jobbig och min plan är att gå med täten fram till backen utan att själv köra alltför aktivt. När vi väl är i stigningen så får jag se hur jag känner mig, scenario nr 1 är att jag är pigg och orkar köra som jag gjorde de två racen i december då jag körde ifrån uppför och sedan gick solo, scenario nr 2 kan ju bli att backen är för lång och tuff för mig men då räknar jag ändå med att jag kan släppa nån minut för att sedan köra ikapp i den tekniska utförskörningen och i den för mig lättåkta avslutningen av racet där jag vet att jag orkar trycka på mer än de små thailändarna. Men det förutsätter ju att det inte är någon stor stark tysk med i slutet som också orkar trycka på ordentligt.

Ja det är säkert mycket som kan hända men oavsett hur det går så ska det bli riktigt kul iallafall, nu är det bara att ladda upp med energi och vätska under resten av dagen här i skuggan, allt annat har jag ju koll på, eller...
Jag tror jag har koll på allt men det är nog bäst att vara ute i god tid imorgonbitti för säkerhets skull...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback