Dax att ändra riktning...

Jag har försökt att analysera och förstå varför det går så tungt för tillfället och varför arbetspulsen blir så låg när jag tävlar. Efter helgens tävling i Vårgårda där jag INTE kände av några problem med pollen men det ändå gick riktigt dåligt för min del så har jag börjat fundera på om det finns någon annan förklaring.

De vanligaste orsakerna till problem med att komma upp ordentligt i puls (förutom infektion i kroppen) är antingen överträning eller brist på energi/slarv med kosten. Jag tror inte på att jag skulle vara övertränad och sliten då jag tränat betydligt mindre de senaste 6 veckorna än föregående 4 månader då jag var i Thailand.

Däremot har jag tappat ca 4 kg sedan jag kom hem till Sverige igen och för tillfället väger jag strax över 70 kg vilket jag inte gjort sedan jag var 18 år gammal, kanske att jag har passerat gränsen där för vad som är ok för att prestera 100%,

Det känns inte bra att bara köra på så därför kommer jag att införa vissa förändringar i kosten. Jag ska äta mer mellanmål i form av protein/kolhydrats smoothies samt mer kolhydrater överlag, jag har påbörjat en 10 dagars "järnboost" kur och jag har vilat i två dagar helt nu för att återhämta mig ordentligt efter helgen. Resten av veckan fram till sprinten på fredag ska jag träna men bara lugnare pass varav ett något längre imorgon.

Sedan får jag ge det några veckor och se om jag kan äta upp mig nåt kg och om/hur detta påverkar formen och pulsen...

Det är dax att byta riktning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback