Tröskelträning...

Igårkväll var det äntligen premiär för höstens inomhusträning på våran lokala "velodrom" i Ryahallen som är en inomhus friidrottsarena där vi cyklar runt på löparbanan.

På schemat stod 3x20 minuter tröskelintervaller och efter en liten uppvärmning så drog vi igång. Man kan tro att 20 minuters långa intervaller blir tråkiga när man kör runt på en såpass kort bana men jäklar vad fort tiden går när man väl är i gång. Vi var väl ca 30 cyklister igår och det delas snabbt upp i olika grupper där varje grupp kör lagtempo i ett för gruppen passande tempo.

Jag hängde på den snabba gruppen med min MTB som en katt bland hermelinerna och körde på så gott det gick, fick väl stå över några förningar emellanåt när det gick som snabbast men överlag kändes det riktigt bra. Jag är ju inne på min första hårda träningsvecka efter en ganska soft oktobermånad men känner att grunden finns kvar,  jag har ganska låga pulsvärden med 163 i max och 146 i tröskelpuls och efter varje intervall där jag körde upp över tröskelpuls så störtdök pulsen snabbt på vilan så återhämtningen är det inget fel på och kanske kan jag få till en liten höstform till cyclocross SM nästa lördag...

En liten taggig pulskurva beror på att vi körde lagtempo och alla var nog lite som "kalvar på grönbete" igårkväll, tempot blev lite varierande beroende på vem som låg först...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback