Le grande finale...

Då var den äntligen här då, den stora finalen, sista etappen på detta sjudagars äventyr. Man är trött, sliten och kroppen känns faktiskt som att den gått över i ett konstigt survivalmode liksom. Långsam och seg i huvet, de sista etapperna har varit som att cykla med skygglappar och jag har ingen som helst aning om var jag har cyklat. Fullt fokus har varit på att ta ett tramptag i taget, sakta framåt kilometer för kilometer. Ingenting annat finns registrerat i minnet, jag får väl titta på bilderna på arrangörens hemsida för att se vad jag varit med om...

Idag då, sista etappen. Jo det började bra med krampkänning i första slakmotan ut ur startbyn och då tänkte jag för mig själv att det här blir inte kul, över 80 km kvar med två grymma klättringar i slutet och benen strejkar redan...

Jag slog av på farten och släppte tätgruppen som jag fortfarande låg i, höll mitt eget tempo under några kilometer och sedan helt plötsligt märker jag att jag cyklar ikapp fler och fler som släpper från täten. Snart har jag kommit in i ett fint flow och det flyter på riktigt bra. Jag kör ikapp cyklister hela tiden under resten av loppet och i de sista två både långa och branta klättringarna är det som om benen går runt av sig själva. För första gången under hela tävlingen pinnar jag på riktigt bra i bergen och jag peppar mig själv att köra ikapp cyklist efter cyklist. Sista milen är brant utför på grusvägar ner mot mål och även här kör jag ikapp ett flertal cyklister, går imål som 13:e gubbe bara nån minut från topp tio listan på dagens etapp.

Förutsättningarna för att avancera i totalen var att köra in ca åtta minuter på framförvarande cyklist, ytterligare placeringar var orealistiskt att tänka på då tidsdifferenserna kändes allt för stora. Cyklisten framför mig i totalen blåste jag förbi uppför sista klättringen och han släppte direkt. Detta inspirerade mig till att verkligen ge allt ända in i mål och jag körde verkligen på gränsen av min förmåga sista milen utför.

Jag fick betalt för min offensiva åkning och tog den placering i totalen som jag hade en rimlig chans att ta. Slutade därmed som total 13:e gubbe i detta mixade startfält av gubbar över 40 år.
Nu ska jag fira med en öl eller två och imorgon ska jag INTE äta gröt till frukost...

Fastnade på en bild från arrangörens hemsida...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback