Racerapport khok kloy...

Gemensam start för 40, 50 & 60 gubbarna gjorde att startfältet blev ca 90 man stort i mitt startheat imorse och det är ju alltid kul med många "gubbs" på startlinjen. Jag följde min plan och efter ca 45 km i den första av de två tuffaste stigningarna gjorde jag mitt första försök, över krönet hade jag två H-40 åkare i rygg men resten av klungan hade släppt. Fint tänkte jag, det blir bra med lite draghjälp och speciellt när dom kör i en annan klass och inte är ett direkt hot mot mig. 

Vi körde på i några kilometer men farten sjönk varje gång jag gick åt sidan och snart var vi ikappåkta av en 15 mannagrupp som kom starkt bakifrån. Jag backade tillbaka i ledet för att få en överblick över läget och kunde konstatera att det bara var en H-50 gubbe i gruppen, resten var 40 åringar så det var trots allt fortsatt ett hyfsat läge för mig.

Vi närmade oss snabbt den sista stigningen med ca 20 km kvar till mål och när vi gick in i den så satsade jag allt på att få en lucka över krönet för att sedan kunna köra solo hem till mål. På väg utför vänder jag mig om och ser att en av H-40 gubbarna kör starkt och försöker täppa till luckan men nu avvaktar jag inte, jag kör hårdare än jag vågat göra på nåt race tidigare och sakta men säkert drar jag ifrån mer och mer. Jag hade både guldben och kanonform idag för de sista 15 km låg jag och körde konstant 4-5 slag över tröskelpuls utan att stumna i benen. Till slut gick jag imål ca 3 minuter före tvåan som var en ensam jagande H-40 åkare och ytterligare en minut ner kom det som var kvar av tätgruppen i vårt startheat

Jäkligt gött att känna att jag även kan matcha H-40 gubbsen och ännu skönare att jag klarar gå på "rött" under så lång tid. Fasen alltså, hemma har jag till och med problem med att få upp pulsen så högt överhuvudtaget på t ex en 4x4 intervall som jag låg på konstant under sista kvarten idag, konstigt...

Bra med prispengar och stor pokal...

Topp fem i H-50...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback