Mat...

Att mat är viktigt när man tränar och tävlar det fattar man ju men vad gör man när man har problem att få i sig nåt efter en tävling. Jag har stora problem att få ner något efter framförallt ett långlopp, det tar bara stopp i magen och maten växer i munnen på mig när jag försöker äta. Detta kommer ställa till stora problem för mig nere i Polen om två veckor när Sudety MTB challenge startar, ett 7-dagars etapplopp med distanser på 60-80 km om dagen och över 2000 hm varje etapp.

Jag försöker förbereda mig så gott det går genom att ta fram recept på lättsmält mat och shakes, det kommer bli mycket risgrynsgröt med saftsås är jag rädd för men en del "matnyttiga"  (Ha ha, där fick jag till det bra) tips har jag hittat i kokboken Velochef skriven av norrmannen Henrik Orre som jobbar som kock för team sky. 

Där finns bra tips på rätter som passar både före, under och efter en tävling och framförallt att det är både energirikt och lättsmält låter ju bra. Nu ikväll har jag börjat med att göra en variant på hemmagjorda energibars som jag ska ta med mig, tre sorter till ska jag hinna med att göra innan onsdag då vi åker ner till Isaberg och MTB SM, för därifrån åker vi sedan vidare direkt mot Polen.

Det är lite att stå i nu med andra ord men imorgon är jag ledig som tur är.
 Då blir det till att fixa färdigt med allt både inför SM och Polen, för på tisdag och onsdag är det jobb och sedan börjar SEMESTERN...

Velochef av Henrik Orre...

Hemmagjorda energibars...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback