5 timmar kultur på hjul...

Ett bra 5 timmars distanspass (med 15 korta styrkeintervaller andra timmen) runt bygden blev det idag och lite trevlig kulturhistoria passerades längs rutten, detta presenteras nedan via lite bilder och text.  Det gick förvånansvärt lätt idag vilket var glädjande, vatten och en banan var bränslet för dagen och när jag väl var hemma igen så var det med mycket fräscha ben och bra känsla, jag var inte ens hungrig trots många timmar i sadeln. 

Första delen av passet gick på kindsbanan, en gammal nerlagd smalspårig järnväg från början på 1800 talet som numera är grusväg...

Ingen kultur kanske men en kultyp...

Vidare upp mot sjön såken och delar av vandringsleden...

Körde runt sjön åsunden idag men för att få tillräckligt med tid så skarvade jag på med ett varv runt sämsjön först och på vägen passerades Torpa stenhus med anor från 1400 talet...

Fint bevarat från förr...

Vegby passerades och vidare ut på gamla banvallen längs med sjön åsunden på väg mot Ulricehamn...

Banvallen följer exakt samma sträckning som när tågen gick här...

Mellan Ulricehamn och Borås passeras ett antal fornlämningar från tidig järnålder...

Rångedalabäcken, ett roligt minne från min barndom dyker upp i huvet. Jag var väl 15 år och förutom cykling så fiskade jag en del, jag och några kompisar i klubben cyklade de 15 km till rångedala på våra racercyklar med fiskespön och ryggsäckar med fika på ryggen. Efter ett lyckat öringsfiske cyklade vi hemåt och får syn på en tävlingscyklist en bit framför, i gummistövlar och med ovan nämnda packning på ryggen drar vi igång ett lagtempo utan dess like för att komma ikapp och förbi vilket vi gjorde i ett nafs. Cyklisten hängde inte på när vi passerade men han måste allt blivit bra förvånad över vad som hände. Jag har ingen aning om vem det var men det är klart, att bli ifrånåkt av tre ungdjävlar i gummistövlar är inget man pratar högt om...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback