Test av tävlingsvarvet...

Jag måste säga att jag blev lite besviken efter att kunna konstatera att varvet inte alls var detsamma som förra året, då var det en bra blandning av brötig teknik, snabba tekniska delar och ännu snabbare svepande singeltracks genom kokosnötsplantagen. Allt går i samma område i år men alla tekniska delar är borttagna och varvet påminner mest om ett snabbt cyclocross varv, visserligen finns en stenkista och två mindre hopp samt en några branta klättringar upp för kullen men njaää, det var nog allt bra mycket bättre förra året...

Hur som helst, jag snurrade runt tre varv på banan för att nöta in kurvtekniken och efter ett segt första varv lossnade det väl lite grann men det sprätter inte riktigt i benen som det brukar. Hoppas det bara är nervositeten som spökar lite i bakhuvet sedan genomklappningen på XC tävlingen nere på Phuket i mitten på november, banorna påminner lite om varandra och jag fick ju inte med mig någon direkt positiv känsla från det racet så lite nervös är jag allt även om jag vunnit två långlopp sedan dess.  

Jag lyckades punktera idag också då jag ville bjuda på lite show genom stenkistan, efter ett försiktigt förstavarv kunde jag konstatera att det bara var att satsa järnet över stenarna. Sagt och gjort och pssssh, ett genomslag för att eventuellt tjäna en sekund blev resultatet men bättre idag än imorgon iallafall.  Då kommer jag att ta det lite lugnare över stenarna samt att jag bytt till 2,2 däck, både för luftvolymen och för att få bättre grepp i kurvorna som är fulla av lös sand. Jag har bytt till 34 t fram också bara för säkerhets skull, jag kom visserligen runt på 36:an idag men i tävlingsfart och med osäker form så tar jag det säkra före det osäkra och är jag i form, ja då vinner jag med en 34:a också...

Summa summarum från dagens test då, ja jag brukar känna när formen är på topp men så kändes det inte riktigt idag, det släppte visserligen lite på slutet så jag hoppas att dagens små pulshöjare fick igång mig och att jag kan få till det imorgon trots allt. Om inte annat så ska jag ut på banan imorgon och ha riktigt kul, No matter what...

Foto från skogskanten uppe på kullen...

Foto nerifrån och upp mot kullen, de få tekniska delarna samt klättringarna fortsätter längre upp i terrängen...

Det var fullt pådrag imorse vid tävlingsområdet då många var där och testade varvet...

Även arrangören jobbade för fullt med iordningställandet av start & målområdet...

Kommentarer
Postat av: ChristerH

Kör hårt!

2016-01-09 @ 12:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback