Billingeracet racerapport...

Alla vet väl hur förhållanderna såg ut inför Billingeracet men jag måste få säga att trots allt hade vi väl ganska bra tur med vädret, efter en regnig natt och låga temperaturer under hela dagen så blev det ändå uppehåll under själva loppet. Åtminstone under den tiden jag var ute på banan och stigarna var ju dessutom i absolut toppskick så såhär efteråt måste jag ändå få säga att det var skitkul att cykla idag.

Idag testade jag min nya medicin för första gången, det är en medicin som är direktverkande och ska förhindra att luftvägarna reagerar negativt på kyla, pollen eller vad det nu är som gör att jag andas taggtråd, blir slemmig och får andningsbesvär typ ansträngningsastma. Nu är det ju så att jag aldrig trivts bra eller presterat bra i kyla oavsett orsak men ett välkommet faktum är att idag körde jag igenom hela racet utan luftvägsproblem iallafall. Att jag var katastrofalt trögstartad och först kom igång efter ca 30 kilometer beror alltså på andra faktorer.

Jag var långt ner i fältet och harvade innan jag till slut kom igång och ute på andra slingan fungerade kroppen till slut helt till 100%. Bra tryck i benen och fint flyt i terrängen gjorde att jag cyklade ikapp och förbi gubbe efter gubbe och in i mål kom jag till slut som 10:e man i det 54 man stora startfältet piggare och fräschare än efter något långlopp tidigare.

Helt klart är jag nöjd med detta resultat även om jag självklart vill mer och med en bättre inledning finns det också hopp om bättre placeringar, så det är väl bara att träna på och invänta rätt tillfälle...

Inte långt kvar nu ropar Kenta Ahl som fotade mig i "strupen"...

Värmande lördagsmys framför brasan...

Kommentarer
Postat av: Henrik

Hej.
Jag är nyfiken på vad för medicin du börjat prova. Jag har liknande problem med mina luftrör och lungor, har fått oändligt många kortisonkurer för att läka snabbare.
Svara gärna på mail:)

Svar: Hej, medicinen heter Lomudal och är ampuller som stoppas i en inhalator och inandas. Det är en direkt och kortvarig behandling som ska förhindra att luftvägarna reagerar negativt oavsett orsak, man blir inte frisk eller kvitt sina bekymmer permanent men under ca två timmar efter inhalation så reagerar inte luftvägarna på det man är känslig mot såsom kall luft, pollen, mm och mam slipper andas taggtråd och få fullt med slem i luftvägarna samt ansträngningsastma. Kör man ett långlopp så har man fått upp värmen och kommit igång såpass efter ett par timmar att besvären förhoppningsvis inte uppstår trots att effekten av medicinen gått ur kroppen.
Jag använder fortfarande pulmicort (kortison) regelbundet för att lindra den kroniska luftvägsinflamation jag har och lomudal ska jag bara använda före race. Den är ofarlig och finns inte med på någon dopinglusta.
Igår var ett första test för mig och det verkade ju fungera men en gång är ju ingen gång som det heter så det behövs väl några race till innan jag vet säkert hur effektivt det är.
Med vänlig hälsning, kjell
Kjell Olsen

2016-05-14 @ 22:56:25
Postat av: Martin

Fint trampat! Samma känsla här, och när jag väl kom igång vid varvning fick jag kramp som kom o gick överallt sista 40 km..

Mäktig bana, ses på nästa cup!

2016-05-14 @ 23:14:01
URL: http://bracykling.com
Postat av: Anonym

Använder du Bricanyl samtidigt inför lopp?

Svar: Jag har gjort förut med det hjälper inte fullt ut, Lomudal som jag provar nu ska göra så att slemproduktionen och irritationen i luftvägarna överhuvudtaget inte kommer igång. Bricanyl och Ventolin vidgar luftvägarna när problemen redan är ett faktum men hjälper inte 100% på mig samt att dom förhindrar inte problemen i förväg såsom Lomudal ska göra.
Nu har jag bara testat en gång men det verkar ju fungera, nackdelen är att det är korttidsverkande (ca 2 timmar). Så efter racet på kvällen och igår dagen efter racet var jag helt kass i luftrören igen. Men det gick ju att tävla och det är jag glad för 😃
Kjell Olsen

2016-05-16 @ 11:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback