Cykelrallarn...

Jag vaknade tidigt igår och var fortfarande osäker på start men efter att ha harklat ur nattens slem ur luftrören, druckit ett par koppar starkt kaffe i min ensamhet ute på bryggan samtidigt som solen redan började värma fast klockan knapppt slagit sju. Ja då bestämde jag mig, det här blir en dag i min smak och dessutom är det ju "worldbicycleday",  jag kör...

Då jag varit osäker på start överhuvudtaget ända in i det sista så hade jag inget plan på hur jag skulle lägga upp loppet, men med tanke på bristande form och pågående luftrörsproblem så blev det väl ändå en lätt uppgift att styra upp. Att helt enkelt ta det lugnt och försiktigt och bara försöka genomföra loppet på ett bra sätt fick bli dagens uppgift. 

Det blev till att ladda på med en rejäl grötfrukost och sedan snabbt upp till tävlingsområdet för att efteranmäla mig, vi parkerade husbilen vid en gammal stängd mack uppe i Bottnaryd. Där  passerade tävlingsvarvet efter första slingan så Madde kunde sitta lugnt och invänta tills det blev dax för langning.

En liten förberedelse hade jag ändå gjort trots att jag var högst osäker på start, jag hade med mig en skyddsmask/andningsmask som jag tänkte att om jag nu startar så kan jag ju försöka spara luftrören lite genom att minimera inandningen av allt damm som jag visste skulle bli ett stort problem utefter banan. Jag är allergisk mot pollen och har nästintill kronisk luftrörsinflamation så alla sätt är väl värda att prova i försök att lindra mina luftrörsproblem tänkte jag...

Starten gick och jag var med långt fram från början  ut från startområdet, men jag tog sedan snabbt mitt eget tempo redan ute på löparspåret innan den första stigningen, normalt sett så gäller det ju att vara med här i början och försöka gå med hyfsat långt upp i klungan uppför backen om man vill hamna i en bra grupp men som sagt, jag tog det försiktigt då jag hade mer långsiktiga planer för dagen. Att ta mig i mål och samtidigt försöka undvika negativa fysiska konsekvenser från dagens strapatser. 

Det känns bra efter första stigningen och andningsmasken fyller sin funktion åtminstånde korta stunder, det är jobbigt att andas genom den så jag drar den upp och ner över ansiktet i omgångar och använder den bara när dammet yr som värst. Upp för andra stigningen börjar rangordningen sätta sig och jag har hamnat i en grupp som håller ett för dagen och för mig vettigt tempo, sedan vidare ner mot Bottnaryd för att passera ut på andra slingan bort mot målplatsen vid Hallbystugan. Jag är ju van från mina vintrar i Thailand att tävla i extrem värme så att dricka mycket är en självklarhet, jag startade med två flaskor vilka jag drack upp redan på första korta slingan innan langningen efter 25 km, där fick jag två nya flaskor av Madde plus att jag sedan hällde i mig några muggar vatten vid de fasta vätskestationer som fanns utefter banan.

Det flyter sedan på bra och jag känner mig faktiskt hyfsat stark och stabil trots bristen på hård och tävlingsinriktad träning de senaste två månaderna. På de mer snabbåkta grusvägspartierna känner jag mig t.o.m riktigt stark och ligger uppe och håller farten hög långa stunder. Jag har ju min egen lilla målsättning med dagen och när jag går i mål som 8:a i H-50 och 50:e av alla i tävlingsklasserna så blir jag väldigt positivt överraskad, detta tyder väl på att jag ändå har en hög "lägstanivå" och att hopp finns om framtiden bara jag får hålla mig frisk och kan börja köra lite mer intervall/hårdkörning.

En riktigt kul , trevlig och bra helg med inslag av annat än cykel då vi varit på plats sedan i fredags och njutit av sol & bad , fiske och grillkvällar tillsammans med familj och goda vänner...

(null)
Morgonkaffe på bryggan, en riktigt bra start på tävlingsdagen...

(null)
Redo med min mask...

(null)
Bra med ut från startområdet...

(null)
Hittade sedan flytet i en för mig bra grupp...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback