Vi kör väl 40 år till...

Jag fyllde ju 55 år häromdagen och samtidigt lade en kompis ut en bild på Facebook från när jag var 15 år och precis hade börjat cykla, under 40 år har jag alltså hållit på och trampat runt på olika sätt och inte har jag tröttnat ännu. På den tiden fanns det ju bara landsvägscykling men i början på 90 talet dök det upp cyklar som man skulle köra i skogen med, jag hakade på trenden direkt och sedan var det mer eller mindre bara mountainbike som gällde fram tills för något år sedan då jag återigen började köra racer, framförallt då här nere i Thailand om vintrarna...

Från början var jag rätt så usel på att cykla, ja riktigt dålig faktiskt. Inte så konstigt kanske då jag var ruskigt lat och bekväm av mig, redan då var jag en sann solskenscyklist och var det bara det minsta mulet när jag vaknade en lördagsmorgon så var det nog säkrast att ställa in träningen, för det kunde ju börja regna och det var ju inget bra...

Åren gick och när jag i mogen ålder (typ 30) började övervinna min lathet så började också framgångarna komma, jag var med och tog ett lag SM silver i Elit på det första Officiella MTB mästerskapet i Skövde 1993 då en viss olympisk guldmedaljör Bernt Johansson vann individuellt...

Sedan har åren gått och jag har kört igenom både H-30 och H-40 och är nu mitt i H-50 med blandade resultat, jag har aldrig varit någon vinnarmaskin (förutom här i Thailand då kanske) men det har ändå blivit ett ca 80 tal segrar genom åren, och ett tiotal SM medaljer både på landsväg och MTB...

MTB utvecklingen har tyvärr sprungit ifrån mig lite, framför allt inom XCO så nu är det mest landsväg som gäller, jag gillar fortfarande mtb så några långlopp blir det säkert varje år men inga XCO race mer, kanske beror min rädsla för dagens tekniska banor på att jag har vurpat och brutit mig ganska illa några gånger under åren och man har väl blivit lite "gammal och klok" också kanske...

Men allt utvecklas, både till det bättre och ibland till det sämre, så är det ju... En trevlig utveckling och ny trend som jag tycker är spännande är det här med gravelbike, grusvägsracer alltså... Jag körde ett race på sensommaren nere i Danmark och föll pladask direkt, en riktigt kul blandning av racer, cyclocross och mtb. Ja det var faktiskt en del lättåkta partier med singeltracks också, jag åkte hem direkt från Danmark där jag körde på en helstel mtb och köpte mig en riktig gravelbike och trot eller ej men nu går jag faktiskt omkring här i paradiset i Thailand och längtar efter grusvägarna därhemma och sommarens grusvägsrace, för det verkar bli en hel del sådana nästa år...

Ny inspiration och nya utmaningar alltså, det är precis vad som behövs efter 40 år. Nu kör vi 40 år till...

(null)
Jag i främre ledet till höger för 40 år sedan...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback