Jag har en plan...

Nu är det dax att spetsa till förberedelserna inför tävlingssäsongen nere i Thailand i vinter där jag kör första racet redan om sex veckor. Jag har ju efter en lång sjukperiod i våras nästan uteslutande tränat utan intervaller och endast kört några få tävlingar här på hemmaplan bara för att få någon liten pulshöjare emellanåt, men nu är det alltså dax att inte bara räkna träningstimmar utan också öka på flåset igen för att ta steget mot det som numera är min huvudsakliga tävlingssäsong...

(null)

Jag har nu sakta ökat på träningstimmarna sedan tidigt i våras men närmast väntar en period på fem veckor med betydligt färre timmar fast istället mycket hårdare/intensivare i form av nästan bara intervallpass av olika slag. Intervallerna ska förhoppningsvis få upp formen och flåset till en respektabel nivå som sedan går att spetsa till ytterligare nere i Thailand och väl på plats i värmen så ökar jag också på antalet timmar markant, ett månadssnitt på 50-60 timmar över vinterperioden är inga problem för mig när man nästan lever som ett proffs, "ride, eat, sleep and repeat..."

(null)
Så här ser denna "ganska lugna" vecka ut och det är ju egentligen inget märkvärdigt men har man inte kört intervaller på länge så är det väl ett bra läge att börja lagom, det ska ju gå att öka på lite varje vecka också fram tills jag åker. Som ni ser så blir det också färre timmar jämfört med de 10-12 veckotimmar jag kört de två senaste månaderna. Intervallerna ska väcka upp kroppen och de färre timmarna ska ge den återhämtning jag behöver både mellan intervallpassen men också för att orka med fem stenhårda månader nere i värmen...

(null)
Jag var ju lite orolig för bakslag då jag hade en ovanligt hög puls på lördagens distanspass, men efter gårdagens vilodag kändes allt ok idag igen så det första intervallpasset kunde genomföras utan problem. 3 X 10 minuter tröskel på ca 85 % av max, en bra början som också gav mersmak. Så nu kör vi på med sikte på en riktigt bra vinter...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback