Dags för test...

Då vart det snart dax för en test på Aktivitus för att få lite nya värden att utgå ifrån, senast jag gjorde detta var 2011 så det är hög tid att uppdatera mig angående kroppens status. Det har nog hänt en hel del sedan dess och tyvärr går det numera utför för varje säsong trots många timmar och bra träning...

Det är åldern som tar ut sin rätt och sedan jag fyllde 50 för sex år sedan så har jag märkt en tydlig försämring inom ett par områden, återhämtningen tar längre tid efter tävling eller hårda pass och konditionen blir sämre för varje år och detta beror  tyvärr bara på att jag blir äldre...

Det är bara att inse fakta, jag har tränat hela mitt liv och när jag är i bra form så kan jag köra riktigt länge på "rött" men när detta inte längre räcker till och då det inte heller är något som jag högst troligt kan förbättra så får jag försöka hitta andra vägar att gå...

Jag upplever själv, eller rättare sagt faktum är att jag är väldigt svag i både benen och resten av kroppen i förhållande till konditionen och här finns stora förbättringsmöhligheter. Med ett färskt testprotokoll i bakfickan och lite tips från Richard Larse’n som ska utföra testet så är min plan att fokusera mycket mer på de delar som går att förbättra och "bara" underhålla de delar som jag redan är bra på. 

Det låter så självklart när jag läser vad jag själv skriver med det är väldigt lätt att ramla in i gamla mönster när man planerar sin träning, jag behöver nya mönster och jag behöver också lära mig att återhämta mig på rätt sätt...

En del i det hela är jag jag ska börja träna wattbaserat för första gången i mitt liv, visst har jag kört delvis efter watt på testcykeln i garaget men det är ändå pulsen som varit prio för mig under alla år. Nu ska jag göra tvärt om och förutom på monarken som redan mäter watt så ska ett par pedaler införskaffas till racern...

(null)
En bild som togs för sex veckor sedan, efter en lugnare period är nu formen nere på en helt annan nivå än då men det gör inget. Efter kvällens test på Aktivitus börjar arbetet med att komma tillbaka igen, framförallt starkare men också snabbare än någonsin förut...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback