Tisdagspasset...

I går skulle det köras tempointervaller igen som ett genrep inför prologen på tour de Phuket, förra året vann jag med en snitthastighet på 42,5 km/h över de fem kilometer som det handlar om och på ett första test i fredags så snittade jag 44,5 på samma distans, då utan justeringar på cykeln mer än att jag monterat på en aerobåge på styret...

Inför gårdagen hade jag ju gjort några korrigeringar i sittställningen för att försöka få till en bättre aerodynamisk sittställning med bla sänkt styre och höjd sadel. Det kändes dock redan under uppvärmningen att vindförhållandena inte var optimala för att cykla riktigt fort men då jag kör intervallerna på en runda så kanske det ändå skulle gå att få till åtminstånde en bra sträcka någonstans ute på varvet.

Den första femkilometaren hade värst motvind men jag gjorde ett tappert försök att blåsa ur lungorna ordentligt, nu gick det inte lika snabbt som i fredags utan snittet hamnade på "blygsamma" 41,1 km/h, rätt seg i benen var jag också så ingen toppendag att köra rekordförsök på...

Den andra femkilometaren körde jag som en sweetspot/tröskelintervall då jag behövde återhämta mig lite, jag höll igen när pulsen kom upp mitt i tröskelzonen och fullföljde intervallen med en kontrollerad och behaglig känsla med ett snitt på 37,2. Ingen fart att skryta med men en bra intervall ändå...

På den tredje intervallen var jag återigen taggad på en bra tid och bestämde mig för att ge 100% en sista gång, detta skulle alltså bli dagens sista intervall så det fanns ingen anledning att spara på något krut. 43,1 stannande snittfarten på och nu har jag alltså inom en vecka kört två femkilometers tester med högre snitt än på förra årets prologseger. Visserligen kan man inte fullt ut jämföra olika tillfällen då vindförhållanden varierar men jag tror nog att jag ligger bra nära förra årets kapacitet så formen finns där, det är jag helt säker på. Nu gäller det bara att komma dit med fräscha och bra ben också...

(null)
Lite jobbig vind och sega ben igår men ändå bra formbesked...

(null)
Dagen avslutades sedan med middag på stranden i goda vänners lag...

(null)
Det är spännande det där med eld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback