New Bike Day…

Med lite goda kontakter och en stor "gnutta" tur så har jag lyckats få till ett cykelbygge som det normalt sett är ett halvårs leveranstid på bara för den specialbeställda/handbyggda stålramen, lägg därtill på alla delar som istort sett är omöjliga att få tag på överhuvudtaget någonstans i världen i nuläget…

Men, ibland så händer det bara att alla bitar faller på plats samtidigt och igår så hämtade jag ut en sprillans ny Belle ATEG 2.0 gravelbike i absolut toppklass. En handbyggd stålram av mästaren själv Enrico "Kico" Belle utrustad med Enve GR25 hjul, Enve styrstam och sadelstolpe, Chris King styrlager. Cykeln klarar 2,2 däck med 700 hjul och jag har valt att köra  med Shimanos GRX 810 1x11 mekaniska grupp av den enkla anledningen att det här är ingen racerhoj även om den kommer att få bekänna färg på en hel del grusvägsrally framöver, nä det här är en äventyrshoj som ska kunna ta mig vart jag vill och då vill jag kunna meka med växlarna själv om det händer något. Därav valet med mekanisk växelgrupp, dessutom blir den ju faktiskt något lättare också med det alternativet även om vikten inte har störst prio på en sådan här hoj…

Hur kändes hojjen då efter dagens första testrunda, jo jag sitter förtfarande här med ett stort leende på läpparna flera timmar efteråt. Det måste väl om något vara ett bra betyg…

Jag kommer även byta ut en del andra gamla cyklar senare i vår/sommar och som ett mer tävlingsinriktat alternativ så hoppas jag att min Specialized Crux pro dyker upp som lovat fram i juni, men mer om den då för just nu är det "steal som är real"…

(null)
En Spansk "stridsvagn" handbyggd för de svenska skogsvägarna…

(null)
Den funkade helt förträffligt på de spanska grusvägarna också…









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback