Goda nyheter...

(null)

Då kom äntligen beskedet om att det blir ett linje SM på cykel i år, åtminstånde för de flesta klasser. För elit och juniorer är inget klart ännu men förhoppningsvis får även dom ett positivt besked inom kort...

Jag har ju haft som ett stort mål inför säsongen att köra landsvägs SM i år men ovisshet och motivationsbrist har väl gjort att någon vettig uppladdning inte är att tala om. Som tur är tror jag upplägget med ett SM på Arlanda test track passar mig bra, den kvalitativa träning jag gjort sedan jag kom hem från Thailand i slutet av mars har i stort sett bestått av i dagsläget 30 korta men stenhårda zwiftrace och upplägget med ett kort landsvägs SM på Arlandas testbana är ju inte helt olikt dessa 30 virtuella tävlingar. Förutom att man äntligen får tävla på riktigt igen, i den verkliga världen...

Snart bär det av hemåt...

Imorgon flyger vi hem till Sverige igen efter en skön period med värme och sol här nere i Catalunya/Spanien, resan har bestått av både nytta, nöje och träning i en bra blandning. Nyttan har varit att vi rekat lite eventuella boenden för framtiden, nöjet har varit trevliga dagar med dottern Lowe och Dan som varit med oss (mig å Madde) på resan och träningen har bestått av totalt nästan 20 timmar cykel under dom åtta dagar jag hade tillgång till hoj. Det sista passet genomfördes igår med utgångspunkt Girona och tillsammans med ett stort gäng lokala cyklister, däribland fd protour proffsen Simon Gerrans och Christian Meijer och igår gick det bättre än förra helgen då jag lyckades bita mig med hela rundan trots en tung och trögrullad gravelhoj...

Om det blir något boende här i trakterna återstår att se, detta är inget beslut vi vill ta allt för förhastat. Det är många parametrar som ska stämma och som ska kännas bra, det blir nog en långweekend till senare i höst då vi planerat att besöka Altea och Calpe lite längre söderut för att se vad det området har att erbjuda...

Nu ska jag hem och försöka zwifta mig i form inför landsvägs SM som verkar bli av i mitten av augusti och som därmed blir min tävlingspremiär (utomhus) för denna säsong hemma i Sverige, nu håller vi alla tummar för att detta verkligen blir av...

(null)
Nu är det dax att avrunda med en finöl från DOSKIWIS BREWING...

Lite småseg...

Jag har inte känt mig riktigt 100% sedan jag kom ner hit till Spanien förra torsdagen och därför har jag dragit ner lite på hur långt/länge jag cyklar. För att ändå optimera fettförbränningen har jag cyklat ut på fastande mage och begränsat mig till max tre timmar på rundorna, igår körde jag bara ett kort återhämtningspass och idag har jag vilat helt från cyklingen. Imorgon däremot hoppas jag vara pigg nog för ett fyratimmars pass och sedan avslutar jag cyklingen här nere på söndag med ännu en "sunday salida" med The Servicecourse. Då får vi se om det dyker upp några nya cykelkändisar och om jag hänger med längre än förra söndagen...

Här nedan några cykelbilder från veckan som gått...

Nu softar jag vidare och laddar upp för imorgon...

Söndagsrunda i Girona...

En tuff banprofil i ett hårt tempo tillsammans med extremt duktiga cyklister och själv cyklandes på en gravelbike ja då går det som idag, jag fick vika ner mig redan i den första stigningen upp för els angels. Nu gjorde detta inte så mycket för jag var ju inte ensam om att släppa förstagruppen, trevligt sällskap fick jag ändå på resten av rundan och när vi närmade oss Girona igen då vek jag av och cyklade själv på grusvägarna ut till kusten och Feliu de Guixols där vi nu stannar resten av tiden här nere. Ett bra pass och en fin första cykeldag på denna resa, nu är vi igång igen...

(null)
Här ligger jag långt bak i förstagruppen och flämtar, strax efteråt var det over&out för mig och dagen fortsatte i ett betydligt lugnare tempo...

Här på väg ut mot kusten på en av många små grusvägar...

Lata dagar i Girona...

Nu har jag haft några riktigt lata dagar här i Girona och det kryper i kroppen av längtan efter att få röra på sig igen, imorgonbitti klockan 09,00 skall jag hämta ut hyrcykeln och en halvtimme senare ger jag mig ut på ett första distanspass tillsammans med ett gäng lokala cyklister. Sedan väntar lugna och fina distansrundor varje dag nästa vecka och cykeln jag har hyrt är en gravelbike så att jag kan köra på vilket underlag som helst, det är bara att ge sig ut på upptäcksfärd och njuta...

(null)
Högst upp i det höga gula huset till vänster i bild bor vi...

Det är mask på som gäller i alla offentliga miljöer...

Gott om vinbarer...
Gott om tapas...

Fin utsikt från vårt boende...

Ett toppställe...

Från deras frukostmeny...

Dottern Lowe & Dan...

Sangria vid lago Banyoles...

Mycket kaffe blir det...

Äntligen...

Äntligen så kom den då den där efterlängtade pallplatsen på ett zwiftrace och på den 7:e och sista tävlingsdagen i följd dessutom i detta hårda träningsblock, nu ska det bli skönt med några vilodagar innan jag påbörjar nästa träningsblock som går under benämningen långt, lugnt & varmt...

Återkommer på söndag med en rapport från Girona och the Servicecourse sunday salida...

(null)
Jag har varit nära bra många ggr utan att lyckas men idag satt den, efter 25 race totalt sedan april varav idag 7:e tävlingsdagen i rad så blev det äntligen en pallplacering. Med stärkt självförtroende är nu jakten på vinst igång på allvar...

Uj, uj, uj...

Ujujuj vad sega benen var idag, det känns nu att man kört zwiftrace 6 dagar i följd. Det stramar i alla muskler i benen redan när jag vaknar och inte blir det bättre framåt dagen. Ett race kvar nu imorgon sedan tar jag paus några dagar innan jag påbörjar nästa träningsblock nere i Girona med ett fint distanspass på söndag, då börjar jag dagen först med en "sunday salida" (söndagsrunda) arrangerad av the Servicecourse och en viss Simon Gerrans, efter det så cyklar jag själv vidare ut till kusten och byn Sant Filiu de Guixols där vi ska bo den resterande tiden. Det blir en lång dag i sadeln som jag verkligen ser fram emot...

(null)
Inget resultat att tala om idag då jag fick vika ner mig 500 m från mål men bra träning det fick jag...

Nära skjuter ingen hare...

Först å främst, det blev bara ett zwiftrace imorse. Man blir bra trött alltså även om man bara tävlar i 30 minuter och med knappa 5 minuters vila mellan de två racen orkade jag inte ladda om riktigt, jag startade det andra racet med andan i halsen och stumna ben och vek ner mig efter bara någon minut...

Nåja, det första racet gick desto bättre och nu har jag varit bra nära ett flertal ggr att ta min första pallplats utan att lyckas. Vi snackar tusendelar av en sekund alltså, men nära skjuter ingen hare och det är väl bara att kämpa på så kommer väl förhoppningsvis den där pallplatsen snart...

(null)
Återigen väldigt nära pallen...

Rätt beslut...

Det känns som helt rätt beslut att dra söderut nu när möjligheten öppnade sig för fy fasiken vad jag fryser här hemma, helt rätt beslut var det också att införskaffa ett zwiftkonto och en wahoo kickr trainer tidigare i våras för utan detta så hade jag aldrig hålllt igång som jag gjort...

Jag kör ju en tuff tävlingsperiod nu på zwift innan jag flyger ner till värmen och får fincykla lite distanspass utomhus i solsken igen, jag har 4 tävlingsdagar i följd nu med resultat 8:a, 5:a, 14:e & 8:a och nu ska jag strax ner i garaget för ännu mer race. Eventuellt kör jag två korta tävlingar i följd nu på morgonen då det totala tävlingstiden för dessa knappt överstiger timmen, vi får väl se efter den första hur benen känns. Trött lär jag ju vara trots kort race men orkar jag så kör jag bägge, det är inte resultat jag är ute efter utan ett hårt träningspass. Eller rättare sagt, många hård dagar i följd som ju är syftet med detta periodiserade träningsblock..,

(null)
Zwiftrace har jag kört från i torsdags och varje dag fram t.o.m  onsdag, sedan flyger jag söderut å vilar några dagar. På söndag börjar nästa träningsblock och då blir det utecykling igen, mycket utecykling...

Snabba vändningar...

Ja här svänger det snabbt må jag säga, vår planerade 6 veckors Roadtrip norrut har efter bara 10 dagar avbrutits och vi är redan tillbaks hemma i Borås igen. En ostadig väderprognos över fjällvärlden den närmaste tiodagarsperioden som utlovar regn och obehagliga temperaturer (jag är ju en sann solskenscyklist) gjorde att vi snabbt ändrade våra resplaner...

En annan stor bidragande orsak till denna snabba vändning var också att UD släppte på sin avrådan från att resa till vissa europeiska länder, däribland Spanien. Yes... ni förstår nog vad som är på gång. Nästa torsdag 9:e juli flyger vi till Girona för att hänga runt i två veckor...

Så fort vi kom tillbaka hem till Borås i onsdags så bokade vi flygbiljetter, boende på två olika airbnb och en bil. Jag har också bokat en gravel bike så att inte träningen ska bli lidande, en solskenscyklist måste ju få cykla där solen skiner varje dag...

Nu är det inte bara sol, bad å cykling som lockar i Spanien och Girona området på denna resa, saken är faktiskt den att vi har sålt vårt hus i Thailand och nästa projekt är att hitta ett andra boende i Spanien och då allra helst i trakterna runt Girona. Vi har några objekt vi skall titta på så får vi se vad det slutar med framigenom men vi har absolut ingen brådska, vi ska tillbaka till Thailand i höst/vinter under ca 2,5 månader för att lämna över huset till de nya ägarna och sedan har vi hyrt en lägenhet vid kusten utanför Girona februari och mars nästa vinter för att känna in området under en längre period innan vi bestämmer oss för att det är rätt plats...

Thailand kommer vi fortfarande ha i våra hjärtan och troligtvis återvända till varje vinter fast under en kortare period och då som hyresgäster och inte husägare, vi trivs fantastiskt bra där och har fått många och  mycket goda vänner under åren men efter 12 år så känner vi att det vore roligt med ett boende lite närmare Sverige som man kan utnyttja oftare, dessutom kan ju barn och barnbarn hälsa på oftare. Det är ju lite skillnad på reslängd liksom...

Så, tillbaka i Borås igen och likaså tillbaka i zwiftvärlden. Det är ostadigt väder även här så dagarna fram till avresa söderut kommer innehålla många zwiftrace, närmare bestämt ett race om dagen fram till och med onsdag och jag började redan igår så med andra ord blir det 7 tävlingar i följd...

Det blir en tuff och hård period med högintensiv träning som sedan följs av hela tre vilodagar i följd när vi anländer till Girona, sedan väntar ett 8 dagars långt distansblock där nere i värmen och det ser jag verkligen fram emot, väderprognosen där ser betydligt bättre ut än här...

(null)
Här satt vi vid brasan i onsdags kväll och planerade upp resten av semestern söderut...