Andra veckan...

Då har vi påbörjat vår andra semestervecka och dagen till ära blev det en hel vilodag från alla aktiviteter "whatsoever". Igår avslutade jag den första semesterveckan med 55 km mountainbike och kunde räkna in ca 16 träningstimmar totalt, då är man värd en vilodag tycker jag...

Det är riktigt stor variation på mtb lederna här i Högbo bruk och det finns extremt mycket att välja på, imorgon cyklar jag sista dagen här så allt kommer inte att hinnas med, det finns helt klart anledning att återvända alltså.

Sedan på onsdags morgon drar vi vidare till Järvsö bikepark för lite liftburen cykling någon dag innan vi svänger av västerut mot de riktiga fjällen för att få lite mer vildmarkskänsla på cyklingen (och fisket)...

(null)

Här ovan lite bilder från gårdagens 45 km "Vasan" leden som jag först körde med Madde innan jag själv skarvade på med den lila 15 kilometarn i lite högre tempo. Ett bra avslut på en bra träningsvecka...

Jag har haft en liten nubbe liggandes i kylskåpet i husbilen under tre år och otaliga mil genom Europa men idag fick den äntligen slinka med tillsammans med en passande lunch...

Pust 🥵

Sitter här på grusparkeringen och pustar ut efter dagens mtb cykling här vid Högbo bruk, hade egentligen tänkt vila idag men vafasiken... solen skiner som aldrig förr och termometern står på över 30 grader. Vila det kan jag göra en annan dag när det är regnigt å kallt...

Först cyklade jag ett par kortare slingor, en röd som var helt ok och en svart som bara bestod av sten å rötter. Den sistnämnda var inget kul alls enligt min mening, det gick inte att köra med något som helst flow utan det blev bara en stor kamp för att överhuvudtaget ta sig framåt på stigarna...

Efter dessa två korta varv drog jag iväg på den lila 15 kilometarn och nu plötsligt blev det flow i åkningen, stigarna bytte helt karaktär och det gick att stå på ordentligt och köra med betydligt större fart än innan. Ett riktigt kul varv i ren världsklass (enligt min världsbild) så där kommer jag att rulla runt fler gånger. Dessutom finns ett liknande 20 kilometers varv som jag ser fram emot att testa, för att inte tala om de Vasalopps förberedande rundorna på allt från 20 till 45 kilometer, det blir nog inte svårt att ha kul här under några dagar framåt och bäst av allt, vi har lyckats få en ställplats f.r.o.m imorgon till onsdag så vi slipper allt grus som yr där vi står nu...

Och sist men inte minst, jag har nu badat mer/fler ggr det senaste dygnet än sammanlagt under tio somrar tidigare här hemma i Sverige, världsklass bara på det...

Skuggläge...

Vidare norrut...

Igår morse cyklade jag en sväng ut på Torpön till den berömda "serpentinbacken", en stigning på ca kilometern med 10 serpor och en jämn lutning på ca 5%. En perfekt backe att köra intervaller i, det blev 6 stycken hyfsat hårda körningar uppför backen och sedan rullade jag tillbaka till "campen" för att packa ihop och dra vidare...

Vi körde först söderut en kort bit till en fin badplats jag cyklade förbi för några dagar sedan för att svalka av oss och käka lunch innan vi sedan fortsatte vår resa norrut. Vi körde någon timme innan vi svängde in på en grusväg några kilometer och stannade vid en liten sjö, vi har ingen brådska så det är skönt att få några timmar med sol å bad innan det blir kväll på riktigt. Man får passa på liksom nu när sommarsverige visar sig från sin allra bästa sida...

Imorse var vi uppe med tuppen redan kl 06,00 för ett tidigt morgondopp och kaffe vid strandkanten innan vi nu kör den resterande biten upp till Högbo bruk. Jag försökte boka en ställplats invid OK hammarens klubbstuga igår men det var helt fullbokat en vecka framåt, så det blir väl till att stå på grusparkeringen istället och det är ju inte första gången man får stå på en grusplan med husbilen så det ska nog gå bra den här gången också...

(null)
Vi har bra rutin på att hitta riktigt fina fricamp ställen...

Här är det jag som tar en kvällsdopp strax innan solen gick ner...

Å här tar Madde sig ett morgondopp kl 6 i morse...

Vilse i Ydre...

Det gick inte riktigt som planerat på dagens mtb runda då jag skulle köra Ydre bikens 30 km spår, dåligt skyltat å igenväxta spår gjorde att jag körde bort mig ganska omgående. Nu gjorde det inte så mycket för jag fick ändå ihop ett par timmar mtb innan jag mötte upp Madde för en "skarv" på 30 km ut till färjeläget på Torpön för lite lunch...

Allt som allt en fin dag på cykeln i en sommarvärme vi inte är vana vid här hemma i Sverige...

(null)
Passerade lite svensk historia...

En "skarv" med Madde...

Sommarens bästa lunch, smörstekt abborre med färskpotatis å grönsaker...

SommarSverige...

Dagens 100 km runt sjön Sommen genomfördes på ett blandat underlag grus/asfalt i ett sommarsverige av sällan skådat slag och imorrn väntar Ydre Bikens stigar en bit bort. Semestern har börjat bra och lugnet börjar infinna sig, det här blir en bra sommar...

(null)
Redo att lämna campen gör ett 100 km grusvägsäventyr...

Hittade ett sjysst övernattningsställe längs vägen...

Vidare norrut...

Efter att sonen Charlie hämtat upp Casper vid Hallby igår så drog vi vidare med husbilen till nästa destination som nu är vid strandkanten utanför Ydre vid sjön sommen, här blir vi nog några dagar då omgivningarna är helt fantastiskt fina...

Idag skall jag cykla runt sjön med hjälp av kartappen komoot, jag har gjort en rutt på 99 km blandat underlag så det är gravelbike som gäller. Dessutom blir det en färjeöverfart vid ett ställe vilket inte hör till vanligheterna när man är ute och cyklar.

Ydrebikens långloppsvarv går också förbi här i närheten så den slingan står på programmet imorgon, det är riktigt fina cykeldagar som väntar med andra ord...

(null)
Igår cyklade jag Hallbys "röda" milspår och jag får nog hålla med Emil Lindgren som sagt att just detta varv måste vara ett av Sveriges allra bästa och roligaste mtb spår...

Semestertider...

Då har semestern äntligen börjat och vi är redan på väg norrut på en sex veckors Roadtrip med husbilen, sonsonen casper är med oss dom första tre dagarna så vi håller oss kvar i Västsverige tills han blir hämtad av pappa Charlie på tisdag...

Dom första tre dagarna skall alltså tillbringas tillsammans med en totalt cykeltokig 3,5 åring så vad gör vi då för att tillfredsställa hans förväntningar...  Jo,  först svängde vi förbi Järpås pumptrack där han fick cykla av sig några timmar sedan for vi vidare till Billingen friluftsområde för att avsluta denna första semesterdag med ännu mer pumptrack cykling. Han har nog cyklat runt oavbrutet i över fem timmar totalt idag och ändå fick vi tvinga in honom under högljudda protester när det blev dax att lägga sig, sikken otrolig energi ungen har...

I morgon börjar vi dagen här på Billingen och sedan drar vi oss bort till Hallby för en sista aktiv dag med den lille mannen innan det blir dax för oss att styra kosan norrut på riktigt...

Min senaste träningsvecka har varit ganska sparsam vad gäller timmar men dom timmar som körts har varit hyfsat hårda, två zwiftrace  med en 7:e resp 5:e plats som resultat och ett sweetspott/tröskelpass kördes innan midsommar och sedan har det blivit en timmes mtb på Billingen idag, det sistnämnda dock utan hög puls utan mest för att få rulla ur kroppen lite...

Järpås pumptrack...

Sedan till Billingens pumptrack där vi står fint parkerade på första parkett...

Tänk om det fanns sådana här "lekplatser" när man själv var barn...

Den lille prinsen...

Vi fick tvinga honom att ta en vätskepaus emellanåt...

Själv fick jag mig en fin sväng på billingens otroligt fina stigar...

Vecka 24...

En bra vecka på många vis, fick gjort lite jobb hemma med hus å trädgård och träningsmässigt fick jag ihop 14 bra timmar fördelat på några intervallpass inne på zwift, lite klubbträning på mountainbiken och ett par bra distanspass på gravelbiken. Det sistnämnda över helgen då jag i fredags cyklade ner till Åkulla outdoor resort för att tillbringa några dagar med familj och vänner som körde ner med husbilarna. Lördagen spenderades i bokskogarna runt Åkulla med mtb cyklarna och sedan cyklade jag hem igår igen medan dom övriga körde hem...

Idag är det vilodag och sedan väntar tre hårda intervalldagar i följd innan midsommarafton bjuder på ännu en vilodag, sedan börjar semestern och vi drar norrut med husbilen för att under sex veckor besöka ett antal fina cykel/frilufts destinationer såsom Hallby, Billingen, Tranås, Högbo bruk, Järvsö, Funäs/Vemdalen, Idre och vem vet mer vad som väntar. Om Norge och Danmark öppnar för oss svenskar så åker vi även dit på ett besök, I Norge är det Trysil och Hardangervidda som lockar och I Danmark avslutar vi gärna vår semester med en vecka i vårt älskade Tisvildeleje...

Ja, det är risk att det blir full fart på semestern. Ligga still på rygg får vi göra en annan gång...

(null)
Lite måndagsjobb med att montera en markis åt min mamma som bor i "studentrummet" nere i källaren...

I tisdags var det klubbträning på programmet, här är vi tre generationer på väg för att ha skoj på hoj...

Jag brukar kombinera mina entimmes intervallpass på zwift med en timmes uppvärmning på gravelbiken...

(null)
På väg ner till Åkulla i fredags...

Den satt fint när jag kom fram...

Åsså hem igår igen...

Ännu en vecka...

Ännu en vecka är förpassad till historien och cykelmässigt så vart det en bra vecka, jag var ju ledig i måndags och tisdags där jag fick in två fina distansrundor på 120 resp 140 km. Sedan har jag kört ett hårt pass på en av björkehovs nya fina mtb slingor a’ 9 km varvet, det har också blivit ett intervallpass på zwift och ett lättare återhämtningspass på mountainbiken. Totalt drygt 13 träningstimmar blev det och om dom var till någon nytta förutom dom hälsofrämjande effekterna återstår väl att se om vi får svar på senare i sommar/höst, för nu finns det inte många tävlingar kvar i programmet att hoppas på. Mitt sista hopp för säsongen är väl att veteran SM på landsväg genomförs som planerat i mitten av augusti men det lutar nog åt att det ställs in eller flyttas fram det också som så mycket annat detta år...

Från ett utepass...

Från ett innepass...

Vecka 22...

Förra veckan blev en ganska lugn träningsvecka, totalt strax under tio timmar fincykling blandat mellan "gravel" och mountainbike. Inga zwiftrace och inga intervaller, eller jo förresten... ett hårt mtb varv på bokskogsvarvet blev det så några minuter över tröskel klämde jag ju faktiskt in ändå. Racern plockade jag av från wahoo trainern igår och om jag nu ska frångå min senaste vana att rapportera föregående vecka varje måndag så kan jag ju tala om att idag klämde jag till med ett fint 12 mila pass utomhus i solskenet och imorgon väntar ett ännu längre racerpass, känns bra att kunna rapportera lite dagsaktuella händelser igen. Det tar sig...

(null)
Från en av grusvägsrundorna...

En liten paus på en av mtb rundorna...

Det har blivit en liten sväng med sonsonen casper också...

(null)
3,5 år och cyklade 12 km, då var han värd en glass...