Nästa utmaning på G…

Sitter å förbereder utrustningen inför morgondagens Gravel Bonanza med the Servicecourse i Girona, det blir en heldag på grusvägarna runt Girona med ett lunchstopp "inthemiddleofnowhere" när vi är som högst upp i bergen. Det är alltså inget race utan en social tillställning där vi blir guidade av lokala cyklister som förhoppningsvis visar upp det bästa området har att erbjuda i form av grusvägar…

Då vi är såpass många anmälda så är vi uppdelade i fyra grupper som ger oss iväg från the Servicecourse butik mitt i Girona med en kvarts mellanrum, jag har gjort den här aktiviteten en gång förut för några år sedan fast då med en övernattning och jag är övertygad om att morgondagen kommer bli ännu en oförglömlig upplevelse…

Förövrigt så är jag ute å fincyklar ensam om dagarna och försöker hitta nya fina småvägar att lägga till mitt befintliga vägnät som jag har sparat i bakhuvudet efter några resor och perioder spenderade här i området. Den enda fasta aktiviteten varje vecka är onsdagskvällarnas Masters SA zwift series som jag självklart ska fullfölja även om jag är här nere i Spanien och vädret inbjuder till annan typ av cykling, jag tycker att ett stenhårt zwiftrace i veckan är en utomordentligt bra aktivitet för att hålla upp flåset på en stabil och bra nivå…

(null)
Morgondagens banprofil med en liten trevlig "vägbula" halvvägs ut på rundan…

(null)
Såhär ser det ut när jag sitter utanför husbilen å zwiftar på onsdagskvällarna, efter en 3:e och 7:e plats blev jag återigen 3:a igår på den tredje deltävlingen och ligger därmed också 3:a i totalen i min klass…



Racerapport Sa CostaBrava Gravelrace…

För en gångs skull lyckades jag hålla mig i skinnet och inte gå ut för hårt i starten och upp för den första väldigt långa klättringen, jag fick en väldigt bra start och låg med långt framme ut genom Palamos gator och så fort klättringen började så lade jag mig i mitt eget tempo som jag kunde hålla hela vägen upp över berget…

Visst var det jobbigt men det gick ändå bekvämt uppför klättringen trots min lite för tunga utväxling och förvånansvärt få cyklister passerade mig, det var nog fler än jag som hade lite respekt för den tuffa inledningen av varvet…

Att det är skillnad på grus och grus fick jag snabbt lära mig i de efterföljande utförslöporna, sprängsten och berghällar "upp i dagen" blandat med lösgrus och sand gjorde att färden utför inte gick så snabbt som jag hade hoppats på. Det gällde att ha tungan rätt jag mun och läsa av vägen framför hela tiden om man ville undvika punkor eller vurpor, en hel del cyklister råkade ut för de sistnämnda fadäserna…

Hela racet kördes med GPS och det fanns inga markeringar ute på banan vilket gjorde att de flesta deltagarna inkusive mig själv var inne å vände på fel väg ett flertal gånger. Nere på "platten" igen med ca 50 km kvar så blir jag ikappåkt av ett gäng som strax innan kört fel och varit inne å vänt på en avtagsväg, det visar sig vara ett riktigt "stjärngäng" med 

Michael Hepburn team Bike exchange (2xolympisk medaljör)

Luke Durbridge team Bike exchange
(3xworld champion medalist)

Daryl Impey team Israel start up nation

Sam Bewley team Bike exchange
(1xmedalist world championship)

Mitch Docker team Ef Education/Nippi.

Ja det är ju inte varje dag man blir ikappåkt av sådana cyklister å jag hängde på såklart, som tur var så hade jag en riktigt bra dag med fräscha ben och de resterande 50 kilometrarna var istort sett helt platta så "trot eller ej" men jag gick faktiskt med på hjul ända in i mål och slutade på en 48:e plats vilket är helt ok med tanke på startfältet och jag tror inte det var många gubbar med grått skägg före mig i mål …

Nu såhär dagen efter däremot känner jag mig inte så tuff. Väldigt ont i nacke, armar och ryggslut vittnar om en trots allt väldigt tuff dag i sadeln igår och en sak har jag lärt mig, ska jag köra fler race i den här typen av terräng så behöver jag en hoj med fetare däck och lättare växlar…

(null)
På väg utför…

(null)Fin draghjälp…

(null)
Mitch Docker, en riktig karaktär i sin hockeyfrilla å mustasch…

(null)
Det var dammigt värre ute på varvet…

(null)
Den satt fint efter målgång…


En liten notis…

Racerapporten kommer imorgon, jag behöver lite vila å återhämtning innan jag orkar skriva nåt…
(null)
Körde ihop med en cool snubbe med hockeyfrilla, han hade visst kört Paris Roubaix för några veckor sedan och ändå tyckte han att dagens race var tufft 🤩

Race recon…

Nu är jag på plats i Palamos där morgondagens gravelrace startar och imorse körde jag de första 10 kilometrarna av varvet för att få en förvarning av hur jobbigt det blir imorgon. För jobbigt lär det bli redan från start då de första 20 kilometrarna i stort sett bara går uppför, det hade nog passat bättre med en 1x12 utväxling och 50 klinga som lättaste bak än den 2x11 utväxling som jag har nu och lite fetare däck hade inte heller suttit fel i utförslöporna men nu har jag den cykel jag har och det är bara att göra så gott det går med den utrustning man har…

Ikväll blir det nummerlappshämtning och race briefing, tydligen är det upplagt som ett "grinduro" med tre längre sträckor av varvet där det är tidtagning och däremellan är det "transportsträckor" med fri fart utan tidtagning som gäller. Prognosen lovar ca 17 grader och ev lite duggregn framåt eftermiddagen så ett ganska perfekt raceväder med andra ord.  Det ska bli riktigt kul att köra detta race imorgon med bla ett par deltagare från EF education/cannondale pro team på startlinjen…

(null)
Som synes så är nästan alla av de 1200 hm placerade inom de första 20 kilometrarna…

(null)
Playa de Palamos där starten går kl 09,00 imorgon…


Framme i Spanien…

Igår eftermiddag anlände jag till den lilla kuststaden L’Estartit i norra Spanien, stel och seg i kroppen som man blir efter några dygn åkandes i husbilen så var det riktigt skönt att hinna med en första korta bensträckare på hojjen innan det mörknade. En god middag på det och sedan somnade man som en stock…

Idag blev det en timmes gruscykling på morgonen som uppvärmning inför kvällens Mastersrace på zwift, nu är det är bara att hoppas på att uppkopplingen klarar kvällens uppgift. Sedan väntar några lugnare grusrundor innan söndagens race i Palamos dit jag kör redan på fredag för att hinna reka lite på de första milen av varvet. Det är totalt 106 km som ska avverkas med ca 1200 höjdmeter vilket inte låter så förfärligt mycket, men då nästan alla höjdmeter ska avverkas under de första 20 kilometrarna så lär det svida rejält i benen från start…

Det är en öppen tävlingsklass som gäller och vi är strax under 200 föranmälda så det blir nog åka av för den som vill, själv ska jag försöka köra runt på en nivå så att det blir lite njutbart också men vi får väl se hur det går med det. Jag brukar ha svårt för att hålla igen innan det är alldeles försent och då blir det knappast njutbart oavset hur långsamt jag avslutar det hela 😁🤪

(null)
Från en kort och fin landsvägsrunda igårkväll…

(null)
Från en lika kort och fin grusrunda imorse…



Stressigt värre…

Ja nu är jag hemma å mellanlandar kort i Sverige innan nästa resa söderut till Spanien startar på lördag, då med husbilen och om inget oförutsett händer så blir jag borta drygt 6 månader. Fram till mitten av december håller vi oss i de norra delarna runt Girona och Emporda regionen, sedan väntar ca 6-8 veckor nere i Altea innan vi återigen drar oss uppåt Girona där jag tänkt stanna till slutet av mars. Planerna är grovt dragna och vi är flexibla beroende på hur vädret blir, det enda "spikade" jag har att förhålla mig till är de tre gravel event jag ska vara med på i norra Spanien där det sista går av stapeln den 9:e december samt 17:e dec till 21 jan då vi har hyrt ett stort hus i Altea och barn å barnbarn kommer och hälsar på…

Nu ska jag ut å fortsätta packa husbilen, det blir en del grejjer å det gäller att packa smart för ett halvår i en husbil. Vi hörs under resans gång…

(null)
Igår var jag ute å luftade mig lite på grusvägarna, annars är det zwift som gäller alla dagar i veckan fram tills jag åker på lördag. Ikväll startar höstens SA Masters cup som är en riktigt hård serie tävlingar med åldersindelade klasser, självklart följer smart trainern med i husbilen för zwiftrace som det ikväll är perfekta som komplement till långsam och njutbar utecykling i Spanien…

Söderut…

Strax ska jag ge mig av söderut en låååång weekend för att reka å fixa med lite grejjer innan jag nästa lördag den 15:e oktober kör ner med husbilen för att övervintra i Spanien, det innebär att resten av veckan blir helt träningsfri (åtminstånde från cykling). Fast några långa promenader å lite core/styrkeövningar ska det nog gå att få ihop trots allt å cykling blir det nog så att det räcker till med senare när jag väl är på plats med husbilen…

Förövrigt så har jag zwiftat i stort sett varje dag de senaste veckorna och kört med ett upplägg som jag tror ska hjälpa mig lite inför de kommande långa grusvägstävlingarna som väntar senare i höst, det är mycket kul att se fram emot…
(null)
Det gick segt idag å här ute på det fjärde och sista varvet av dagens virtuella masters race fick jag ge mig och rullade ensam vidare mot en ändå ganska ok 5:e plats…




Grus, grus å ännu mera grus...

Ja just nu är grusvägscykling det enda jag tänker på, de korta sprintloppen på zwift har ersatts av betydligt längre zwiftrace eller gruppträningar i "gnetfart". Allt för att bygga upp en bättre uthållighet och förmåga att köra flera timmar i sträck utan att dö på kuppen som jag gjorde på västgötaloppet för några veckor sedan. Om mina kommande utmaningar blir lika tuffa som det Afrikanska gravelracet som Laurens Ten Dam och Thomas Dekker dokumenterade i filmserien KOKOTO vet jag inte men det är väl bäst att förbereda sig på att det blir tufft, för det blir det nog i allra högsta grad...
 
här kommer den fjärde och avslutande episoden från dokumentären KOKOTO och gänget från Live Slow Ride Fast...
 Glöm ej textrutan 🔝