Gravelhöst…

Det här kommer att bli en riktig trevlig gravelhöst helt i min smak, förutom en massa egna upptäcksrundor samt gemensamma turer med lite olika lokala cykelgäng nere i Spanien under vintern så väntar tre riktigt roliga å spännande arrangemang rendan nu i höst…

Först ut är Sa CostaBrava gravelchallenge med start i Palamos den 24:e oktober där 109 km och 1000+hm väntar
(null)

Helgen efter den 30:e oktober arrangeras The Servicecourse Gravel Bonanza 85km å 1200+hm med start i Girona

Sedan väntar The Big Challenge den 8:e december i Emporda med hela 170km grusväg och 2000+hm och här är det tidig start några timmar innan gryning som gäller så en bra lampa behöver införskaffas innan avfärd söderut.

Ja med dessa tre äventyr att se fram emot så känns det ganska bra såhär i höstrusket och förhoppningsvis dyker det upp ännu fler grusvägsrace på andra sidan nyår som gör att början på nästa år blir lika spännande och rolig som avslutningen på detta…

Höstdepp...

Vädret har ju varit helt förträffligt bra hela september men ändå kryper min återkommande höstdepp sig så sakta på, det är en jobbig och stressande känsla som jag har svårt att hantera samtidigt som det också finns några pågående men osäkra planer/projekt som jag inte kan påverka själv som ligger och stör bak i huvudet på mig. Det är nästan så att jag skäms men jag måste bara få skriva av mig ibland om hur jag mår trots att det egentligen är skitsaker jämfört med vad många har att oroa sig för i världen idag...

Men nog om detta nu, en som verkligen har något att glädja sig åt är ju Julian Alaphilippe, tänk er att få vinna ett cykel VM inför helt folktomma gator och gå imål på en motorbana utan en endaste människa som publik, Ja det var vad Julien fick uppleva förra året och vad passar inte bättre då än att han fick chansen att upprepa det hela igår men med en helt annan inramning än förra året. Vilken folkfest och vilken cykeltävling det bjöds på och framförallt, vilken värdig vinnare...
Chapeau @alfapolak

Nummerlapp på…

Ja igår var det nummerlapp på för första gången på över ett och ett halvt år och en sak är då säker, man blir inte kung på långlopp genom att bara köra en massa korta sprintrace på zwift. Nä, jag har nog lite att jobba på innan den typen av tryck i benen och uthållighet som krävs för ett långlopp infinner sig…

Men riktigt kul var det trots att jag körde de flesta av gårdagens ca 70 kilometer i ensam majestät, nu jobbar jag vidare mot nästa utmaning som är ett 106 km långt gravelrace i Spanien om en dryg månad. Då hoppas jag ha höjt mig ett snäpp eller två, eller att åtminstånde några andra är lika långsamma som jag så att jag får lite sällskap under racet…

(null)
Igår var det nummerlapp på för första gången på väldigt länge…

Nästa utmaning väntar om drygt en månad…

Förberedelser...

Lördagen har hitills ängnats åt förberedelser inför morgondagens Västgötalopp MTB Marathon, cykeln är tvättad, smörjd och genomgången. Benen har fått sitt väckningspass i form av ett kortare zwiftrace där jag blev 3:a i ett hyfsat stort startfält, nu skall kläder och annan utrustning läggas fram och sedan är det bara att fylla på med energi, slappa och vänta in morgondagen...

Det är skönt att starten bara är en halvtimme bort med bilen så att det blir en lugn morgon imorgon utan stress då starten är först klockan 11,00 på förmiddagen, senast jag körde ett race var i mars 2020 nere i Thailand så det var ju ett tag sedan och målsättningen med morgondagen är bara att det ska bli jäkligt kul att få stå i en startfålla igen. Jag har inga ambitioner att jaga placeringar mer än att jag självklart kommer ta ut mig ordentligt, jag har fortfarande en skadad högerhand och jag kommer inte att riskera något inne på de stökiga partierna utan siktar på att hamna i en bra och jämn grupp och sedan fullfölja racet med en fin och positiv känsla...

Lördag innebär ju också att det är "filmtajm" så jag bifogar episode 3 i dokumentären KOKOTO...
 Återigen så följer inte undertexterna med automatiskt så ni får trycka på textsymbolen själva…

”Gnet” formen är på G…

Idag har jag "gnetat" lite mtb distans med en helt ok känsla i kroppen under hela turen, det är nog så att benen äntligen börjar vänja sig lite vid många timmars arbete. Jag bestämde mig i morse för att cykla de ca fyra milen till Ulricehamn där starten på kommande helgs mtb långlopp går och därefter köra hela tävlingssträckan på 73 km tillbaka till Borås igen där målgången är belägen mitt i centrum, 110 km och 1243 hm stannade mätaren på och jag kände mig faktiskt ganska fräsch när jag kom hem. Ett gott tecken hoppas jag …

(null)
Nöjd gubbe efter ett gott dagsverke…

Det känns bra att veta vad som väntar nästa helg, mestadels grusväg men en del stök och många å långa branta backar…

KOKOTO episode 2...

Tja allihopa, har egentligen inget nytt att dela med mig om för tillfället mer än att efter fredagens 120 km på min racer så har jag vilat två dagar helt från träning. Jag blev väldigt sliten i fredags och har helt klart tappat en del av förmågan att cykla långt efter en utebliven vinter i Thailand förra året där jag ju normalt sett fått en hel del mil i benen under ca fem månaders vintervistelse, sedan jag senast var där nere vintern 2019-2020 så har det ju mest blivit kortare uterundor eller korta zwiftrace och speciellt det senare har ju byggt upp andra kvaliteer som inte är att förakta. men just att cykla lite längre det känner jag att jag måste jobba lite mer på i vinter och förhoppningsvis så ger fem månader i Spanien mig alla förutsättningar att klara detta.

De tävligar och utmaningar framöver som jag kommer fokusera på är just av det lite längre slaget såsom långlopp på mtb eller graverace så lite fler långpass i benen i vinter står högt på "prio listan"...

Här kommer episode 2 av KOKOTO, ett exempel på vad jag vill göra i en nära framtid...

2 X sprint vinster…

Ja de två korta sprint racen på zwift igår eftermiddag gick ju riktigt bra måste jag säga, seger i bägge racen blev det och i det första gick jag t.o.m. solo för att få ut de watt som jag ville ha. Eftersom jag kör dessa race som träning/stenhårda intervaller så går det ju inte att ligga å lurpassa för en bra placering, nä då är det klart bättre att hålla hög effekt genom hela racet och få ut en riktigt bra intervall av det hela, oavsett utgången…
(null)
Två jämna å för mig riktigt hårda 5,45minuters intervaller…

Idag har jag kört en riktigt fin återhämtningsrunda på mtb, torra stigar och en sommarvärme som vägrar ge vika det är något som jag verkligen gillar…

Imorgon ska det bli ännu varmare, upp mot 25 grader spås det och då får det nog bli ett distanspass med racern…

Laddar upp…

Ligger här på soffan å laddar upp inför eftermiddagens två zwiftrace, det blir ett för mig ganska vanligt upplägg med två korta sprintar a’ ca 6 minuter styck. Alltså två stenhårda intervaller med lite uppvärmning, "mellanrull" och nedvarvning som ger totalt ca 60 minuter cykling varav ca 12 minuter på allra högsta effekt…
(null)
Fösta start 16,45 & andra start 17,05.
Sedan väntar middag hos bästa dottern…

Då vart det dax igen…

Att starta upp en ny vecka alltså, jag började dagen med 45 km stigcykling och tyvärr måste jag erkänna för mig själv att när det blir stökigt så funkar det inte speciellt bra med högerhanden. Det gör ont och jag är fortfarande väldigt stel i handen/handleden, det är ju några veckor kvar till västgötaloppet men det verkar nog som att jag får hålla igen och ta det lite försiktigt om jag inte ska riskera att förvärra skadan. Ja ja, bara jag kan vara med å cykla så får jag väl vara nöjd, det blir ju ett bra och hårt distanspass och det behöver jag inför nästa långa gravelrace nere i Spanien en månad senare…

Helgen som gick (fredag till lördag) var vi ju ute och testade det nya förtältet till husbilen och det får med beröm godkänt, det kommer att bli några väl använda extra kvadratmeter utrymme under vår vintervistelsen i Spanien. Sedan gick resten av helgen åt till att jobba i trädgården samt att stapla sex kubik ved så trots utebliven träning under lördagen och söndagen så fick kroppen jobba ganska bra ändå…

Från dagens morgonrunda…

Lite småkyligt innan solen kom fram ordentligt…

Vi har ju haft uppe tältet på uppfarten här hemma tidigare men nu testade vi på riktigt och vi är väldigt nöjda, det är trots allt inte varmt varje dag i Spanien under vintern och med det här tältet istället för markisen så kan vi ju stänga om oss när det behövs. Det är inte jättestort men helt ok för två personer och några kvällar i veckan kommer jag sitta därinne å köra zwift, för visst ska snart trainern med den också…

(null)
Och sedan det här med veden då, vad ska vi med sex kubik ved till kanske ni undrar då vi ju inte ska vara hemma i vinter…
Jo vi eldar nästan jämt resten av året, både inne och ute i trädgården så den går nog åt vad det lider…

Nu tar jag helg...

Fredag förmiddag och jag har avverkat två zwiftrace alleredan, en sprint och ett kort crit race med en 2:a resp 4:e plats som resultat. jag gillar som tidigare nämnts de korta racen och dagens upplägg såg ut som följande. först 15 min uppvärmning, sedan ett kort sprintrace på ca 6 minuter vilket innebär "all in" och en rejält tuff intervall. Sedan lätt rull i en halvtimme innan nästa lite längre crit race startade, detta tog ca 20 minuter och även om det i det senaste fallet inte är "all in" från start så är det nog så tufft ändå. Avslutningsvis rullade jag ur benen 5 minuter...

Ja så såg dagens träning ut och med två hårda "intervaller och en totaltid på lite över timmen är jag nöjd med dagens insats, nu tar jag helg och vi ska åka ner till kusten för att fricampa vid en sjö och testa husbilstältet i skarpt läge så att säga. Det kan ju vara bra att ha koll på att det är helt och funkar till 100% innan vi kör ner till Spanien i Oktober...

För er som inte själva är ute på nätet och letar cykelfilmer kommer jag fortsättningsvis att lägga ut lite tips här på bloggen, det finns en hel del inspirerande filmer där ute i zyber rymnden så håll till godo med vad jag bjuder på. I dag blir det del ett i en serie från "Live Slow Ride Hard Media Production" där man får följa Laurens ten Dam och Thomas Dekker på ett häftigt graveläventyr genom Afrikas vildmark...

I vanlig ordning får ni trycka på undertexter/textrutan nertill i bild för att få upp engelsk text…

Grus, mtb å lite zwift på det…

Jag har fått några fina dagar på grusvägarna häromkring sedan sist och så länge sommaren dröjer sig kvar så det är ju bara att njuta för fulla drag…

Sedan ska jag ju köra västgötaloppet mtb om tre veckor och hade förväntat mig ett lättåkt grusvägsrally enl nedan beskrivning från deras hemsida men jag har nu fått info från flera som kört banan att den beskrivningen är åt helsike vilseledande, heldämpad cykel rekommenderas och jag får nog börja köra lite mer i skogen för att se vad min hand klarar av efter skadan…
(null)
Fel formulerat eller en ny bansträckning som ingen vet om??  Ja vi får väl se den 19:e september…

I går cyklade iallafall jag å sonen bort till björkehov för att snurra runt lite i skogen och det gick faktiskt helt ok, visst är jag stel och svag i handen men det mesta sitter nog i huvudet. Jag är inte helt bekväm med att stå på för fullt om det är för tekniskt underlag, vi får se om "vågar" mer om tre veckor eller om jag håller igen och kör på säkerhet…

Efter gårdagens mtb pass satte jag mig i garaget och körde ett sprintrace vilket jag vann, jag har haft några riktigt bra race den senaste tiden och sprintformen är på topp…

(null)
Vi har också fått hem och provmonterat vårat nya spanska "uterum". Det kan behövas lite mer yta om vi ska bo i husbil under 5 månader i vinter…