Slutgnällt…

Ja nu är det slutgnällt, åtminstånde för denna veckan. Vaknade för första gången på väldigt länge imorse utan att känna mig totalt mörbultad i kroppen och efter en lugn start med långfrulle på verandan så blev det dax att byta om å ge sig av neråt stan för att möta upp resten av gänget som skulle med på dagens ca 120 km landsvägsrunda…

Vi blev 12 stycken som fick njuta av en strålande fin dag i sadeln å för min egen del så kändes det inte bara bra när jag vaknade imorse, det kändes helt ok i kroppen på cykeln också. Ett riktigt nice avslut på denna veckan och fortsätter det att kännas ok i kroppen under veckan så kan det mycket väl hända att jag åker till Bottnaryd å kör Rallarloppet MTB framåt söndag…

Ett litet pitt 🤪 stopp

Cykling + Fika = sant…

Veckans uppdatering…

Det är glest mellan inläggen nu va ?? Det blir så ibland när motivationen tryter å inget spännande händer i livet. Jag kämpar på som vanligt med en fortsatt skum känsla i kroppen, känner mig liksom överkörd av en ångvält om morgnarna när jag vaknar. Det har hållt i ett tag nu så jag funderar skarpt på att boka en tid på företagshälsovården å göra en total hälsoundersökning, dvs kolla alla värden å parametrar som eventuellt kan vara orsak till hur kroppen känns…

Det funkar trots allt ganska bra att träna, på utepassen känner jag mig mer orkeslös än när jag kör zwift. Inne lyckas jag på något konstigt sätt ändå få till hyfsade resultat trots onormalt låg puls och betydligt lägre medelwatt på racen.

Jag blev trea i onsdags på den fjärde deltävlingen i Masters SA cupen och leder där sammanlagt och dagen efter knep jag en andraplats på ett kort sprintrace, idag lyckades jag dessutom vinna ett sprintrace igen å det boostar ju upp moralen lite…

Imorgon lovar prognosen strålande sol å värma efter några bistra å kalla dagar, då kanske man kan få till ett njutbart distanspass med fikastopp och lite trevligt sällskap, jag har lagt ut en trevare på sociala medier och vi blir iallafall två "so far". Förhoppningsvis anmäler några till sitt intresse att hänga på innan avfärd imorgonbitti…

Jag kommer köra morgondagens runda med min BCF gravelhojj som jag "bantat" ner vikten på med ett par nya kolfiberhjul med 32mm däck som jag ska testa å utvärdera, vikten är nu nere på 7,8 kg viket är helt ok för en gravel, jag kör fortfarande med ett gammalt alu styre å slang i däcken men på sikt (när jag hittat rätt styre) och konverterat till tubless så kan jag nog kapa ytterligare några hekto…

(null)

Igår körde jag denna veckas hittills enda utepass (frisjön runt) på mtb:n som också den är nedbantad i vikt, ett par nya hjul är färdigbyggda å monterade på cykeln och med tubless så är nu vikten nere på 8,8 kg. Inte dåligt för en mountainbike som dessutom har en 35 mm sid ultimate med 120mm slaglängd och crancbrothers billigaste pedaler…

Fortfarande kass känsla…

Det är tungt att få till några vettiga träningspass för tillfället, antingen är jag ute å rullar en sväng helt utan kraft i benen (bara för att få lite frisk luft) eller så kör jag lite "badgehunting" på zwift. Det är ju nu bara ett fåtal banor jag har kvar att avverka innan samlingen är komplett och målsättningen att köra igenom några av de som återstår känns som en lagom utmaning fram tills kroppen svarar igen…

(null)

Ytterligare två banor till samlingen…

Och en liten mtb sväng för den friska luftens skull…

Racerapport från den virtuella världen…

Gårdagens zwiftrace i Masters SA cupen blev precis så vidrigt jobbigt som jag trodde innan start, tittar man på puls å wattsiffror så presterar jag långt under min normala nivå vilket högtst troligt beror på all den här pollen jag gnällt om ett tag nu…

Men återigen trots en riktig skitkänsla med låg puls å låga watt så lyckades jag ändå bli 3:a i H-55 klassen vilket jag ju ändå måste vara nöjd med, och zoomar man sedan ut lite för att få perspektiv på det hela så var gårdagens zwiftrace mitt 200:e i ordningen och av de gångerna så har jag vunnit eller varit på pallen hela 91 gånger. Det tror jag att jag firar idag med en vilodag för varken luftrören eller benen är speciellt fräscha såhär dagen efter gårdagens misshandel…

(null)
Ute på första varvet av tre på gårdagens virtuella race…

I väntan på race…

Onsdag mitt i veckan här och jag sitter hemma på verandan efter jobbet å försöker samla kraft inför kvällens 3:e deltävling i Masters SA cupen, jag är helt slut i kroppen efter jobbet eller kanske mest troligtvis så är det väl all pollen som gör att jag känner mig så eländigt trött…

Annars så rullar det väl på som vanligt, både i cykelfabriken och med träningen, jag har fått till ett lite längre pass med gravelbiken och jag har varit ute i skogen ett par gånger å kört med mountainbiken. Seg å trött i kroppen som sagt men skönt att komma ut ändå å jag försöker släppa tankar om prestation å bara njuta av cyklingen tills det känns bättre i kroppen…

Igår föresten så satte jag på ett par 40 mm slicks på min BCF gravel å hängde på landsvägscyklisterna i stan på deras "tisdagsintervaller", det blev ett antal lagtempointervaller på mellan 2,5 kilometer och upp till 1 mil som längst. Helt klart går det att cykla fort med en grusvägsracer också kan jag lova efter att ha snittat 49,8 km/h på den sista intervallen på 2,5 km, jag kommer att testa lite olika kombinationer av både däck å hjul under sommaren för att få lite referenser men helt klart kan jag väl säga redan nu att elitsatsar du inte med höga tävlingsambitioner så funkar en grusvägsracer med ev två uppsättningar hjul väldigt bra som allroundmaskin…

(null)
Ett fint gruspass med Gustav…

En rent magisk mtb runda i förrgår…

En liten semester…

Är väldigt trött i kroppen av all pollen som flyger omkring, Masters SA cupens andra deltävling på zwift som jag körde igår genomleds med en riktigt kass känsla. Jag fick inte upp pulsen överhuvudtaget och syresättningen ut i benen var obefintlig kändes det som, ändå blev jag 2:a igår så det är ju synd att klaga. Men trots bra resultat så gillar jag inte tröttheten jag går omkring med hela tiden, så nu blir det tre dagars vila i husbilen (långt ut i skogen) helt utan träning innan jag kör igång igen på söndag förhoppningsvis lite piggare i kroppen…
(null)
På väg bort några dagar…

Då kör vi igen…

Ny vecka och full fart, ja det är mycket just nu på alla plan. Full fart i cykelfabriken och likaså i livet i allmänhet. Helgen spenderades här hemma med två av barnbarnen som bott över sedan i fredags, en ettåring och en sexåring innebär inte mycket vila men kul har vi haft det på alla plan…

I torsdags byggde jag färdigt min nya mountainbike, en BCF hardtail fullt utrustad med sram xx1 och axs växelsystem. I väntan på Sid:s lättaste wc gaffel så kör jag tillfälligt med en ultimate 35mm/120 slaglängds gaffel och nu efter de första testrundorna så funderar jag faktiskt skarpt på att behålla den. Den väger visserligen lite mer men komforten och stabiliteten är betydligt bättre så här får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra…
(null)
Första testrundan i fredags…

Hann också med en fin grusrunda i lördags…

Å igår lite fartlek i skogen med bl.a. ett pb på ett segment ute på "björkehovs oranga"

I eftermiddag hoppas jag hinna/orka med ett lite lägre grusvägspass och sedan blir det vilodag imorgon som uppladdning inför onsdagskvällens Masters cup på zwift…

Pollentrött…

Jag är extremt trött i kroppen av pollen för tillfället, ögonen rinner och luftrören känns som sandpapper. Igår var jag tvungen att vila en timme innan jag ställde mig på startlinjen nere i garaget för att köra den första deltävlingen i Masters SA Autumn Series, ja arrangören är ju Sydafrika och där är det ju höst nu så därav namnet. Varje onsdag fram till 22 juni väntar alltså stenhårda race i åldersbaserade klasser, igårkväll var vi närmare 80 startande i H-50 och det är hög klass på startfältet. För min egen del så fattades det lite watt igår jämfört med normala värden och jag fick släppa tätgruppen med en halvmil kvar till mål, jag slutade ändå på en helt ok 4:e plats och är med i matchen. Nästa onsdag kör vi igen…

Igår öppnade också anmälan till Gravel Grit n’ Grind o Halmstad 19-21 Augusti, ett tredagars race där lördagens sträckning gäller som kval till Grus Vm, skickade in min anmälan direkt så nu har man nåt riktigt kul att se fram emot…
(null)

Vi bokade också flyg till Thailand i november så nu är kommande vinter räddad, det gäller att vara tidigt ute för en lång längtan efter nåt riktigt bra är ju också en fin del av resan…

Ner i min källare…

När jag kom ut från jobbet i eftermiddags så var vespan helt täckt med pollen och med extremt rassliga luftrör från både covid, ett gravelrace i lördags och nu mycket pollen i luften så fick det bli ett innepass i garaget istället för att fresta lungorna utomhus. Jag släckte ner ljuset å körde en groupride med tankarna någon helt annanstans, långt borta där solen skiner å det är varmt dygnet runt…

Det är ju sjukt egentligen, jag har varit borta hela vintern och nu efter bara fyra veckor hemma så längtar jag redan bort igen…

(null)
effektfullt att zwifta i ett nedsläckt rum…