Letat nya stigar...

Fick ett tips av Börje häromveckan om en vandringsled runt en sjö bara en halvtimme hemifrån som tydligen skulle vara fin att cykla. Har varit där och rekat lite i veckan och även kollat in lite kartor och konstaterat att med lite tillägg av stigar och vägar jag redan känner till plus lite nya sträckningar som jag hittat i veckan så skulle det kunna bli en riktigt fin långloppsrunda att träna på.

Idag var vi ett gäng som skulle testa lite hur den tänkta sträckningen kändes att cykla i sin helhet och med ryggan fylld med kaffe o bullar gav vi oss iväg vid 10 tiden i förmiddags för en provtur. Väl hemma igen kunde vi konstatera att vi fått till en riktigt bra runda, 2,40 tim effektiv cykling och nästan uteslutande fina stigar eller mindre grusvägar. Några kilometer asfalt bara som kommer att bytas ut mot stig eller grusväg till nästa gång, alternativ finns men vi hann inte med att reka alla alternativ idag, men när vi väl är färdiga kommer vi att ha en riktigt fin långtur med mycket singeltrack som tar ca 3 tim i sin helhet.

Ett litet fikastopp halvvägs kan man unna sig såhär på höstkanten...

Då var det över för denna gång...

Jaha, då blev jag alltså total 3:a till slut i swe cup XC H-50 klassen. Racet igår präglades av dålig start, sega ben, en rejäl vurpa med ömmande kropp som resultat och en 4:e plats i mål till slut. Det har varit tungt nu sista tiden så det är ganska skönt att det är över för denna gången. Nu blir det ett välbehövligt avbrott sedan får man ta sig en funderare på vad som kan förbättras till nästa år. Jag vet väl egentligen redan vad som behöver jobbas med, det gäller bara att klara av att genomföra det...

Avslutning...

Sitter i husbilen och tittar ut på månen som lyser, det har varit en fin kväll här uppe i österåker strax norr om Stockholm, jag och Börje som är med mig sitter och snackar om allt o inget och snart är det läggdax. Imorgon är det säsongsavslutningen för Swe cup och jag är här för att köra mitt sista race för säsongen. Det spelar ingen roll hur det går imorgon, jag har min 3:e plats klar i cupen så jag ska bara delta och försöka avsluta på ett så bra sätt som möjligt, ha roligt och få med mig en bra känsla hem inför hösten.

En helg utan cykel, nästan...

I fredags eftermiddag tog vi husbilen till Ulricehamn och parkerade på den stora ställplatsen nere vid sjön och kallbadhuset, vi tog ut cyklarna ur garaget och gav oss iväg österut längs med sjön på den  gamla banvallen (numera en fin cykelled). Vi bara njutcyklade i det fina sensommarvädret och när vi var tillbaka vid bilen igen efter lite mer än en timme så lade vi oss på en filt nere vid sjön för lite afterbike i solskenet innan nästa aktivitet.

Under tiden Madde sedan njöt av en spa behandling i form av massage med heta stenar satt jag växelvis i bastun och ute på bryggan i solskenet och relaxade med en öl för att hålla vätskenivån konstant...

Kvällen avslutades sedan inne på restaurangen där vi båda åt en underbart god gös med smörstekta kantareller, potatis och rödvinsås.

Att ha en husbil är ju som att ha en stuga på hjul, vi står nästan alltid och fricampar vilket kräver att man bör vara självförsörjande vad gäller vatten & el för några dagar och nu sedan vi fick på solceller på taket så klarar vi oss hur bra som helst utan kontakt med civilisationen, det enda är ju vattnet men med 130 liter i tanken så klarar vi åtminstånde 4-5 dagar även om vi duschar båda två varje dag och det är ju helt OK ändå...

På morgonen dagen efter åkte vi vidare till husbilsmässan i Jönköping för att kolla in läget lite och glädjande nog så fann vi att den bilen vi har är helt perfekt för oss, det fanns inget som var bättre på årets mässa och det är ju alltid skönt att man är riktigt nöjd med sitt val, både vad gäller storlek och utrustning så är den perfekt för vårt ändamål.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har denna möjlighet att åka iväg när jag behöver det för jag har en väldigt rastlös själ som inte mår bra av att sitta instängt i ett hus eller lägenhet. När jag väl är hemma så är jag utomhus eller på verandan nästan jämt och på vintern när jag är i Thailand så är det ju uteslutande utomhus man befinner sig och med husbilen blir det ju också så, man åker oftast någonstans där det är utomhusaktiviteter som lockar.
Kallbadhuset i Ulricehamn...

Det var fler än vi som antagligen var på väg till mässan, jag räknade in över 30 husbilar på ställplatsen...

fin sensommarkväll

På vägen hem från mässan stannade vi till vid en sjö inte långt hemmifrån för att ta en övernattning med lite lägereld och korvgrillning. Det gäller att ta till vara på de sista tillfällena som ges för snart vänder det och då blir det inte lika roligt längre...

Grillbrasa utanför dörren vid strandkanten...

Fika...

11 kaffe på en uteservering den 12 september och solen värmer i nacken, me like...

Jag & mina cyklar...

Jag satt häromdagen och funderade  hur många cyklar jag haft genom åren, och det var inte lätt att komma ihåg vill jag lova.

Här är iallafall min allra första

Några år senare var det dax för den första tvåhjulingen

Om jag ska försöka räkna upp alla tävlingshojjar jag haft genom åren så tror jag att jag fått med alla här nedan, men då snackar jag bara MTB:s
1 Miyata
2 Diamond back
3 Cannondale
15 Merida
16 Allebike
17 Allebike

Det blir några stycken när man räknar efter och som sagt, detta är bara MTB:s, jag har ju cyklat racer typ 15 år längre så där får jag nog fundera ett tag till innan jag eventuellt kommer ihåg alla...

Fly away...

3:a idag...

Blev 3:a idag på Swe cup i Vårgårda, endast slagen av guld & silver medaljörerna från VM i Sydafrika för nån vecka sedan. Det är tufft att vara H-50 gubbe i Sverige…

Knack knack "ta i trä"...

När jag skrev mitt inlägg i fredags om att jag inte haft en punktering på två år så tänkte jag för mig själv att det kanske vore bäst att skriva om nåt annat istället, inte utmana ödet liksom...

Men allt sådant är väl bara vidskepelse och skrock eller ?...

Hur som helst så punkterade jag igår på CK Masters MTB race, jag hade med en xtra slang och fick väl bytt ute i skogen även om det inte gick fort (något jag borde öva på), jag tog mig iallafall i mål och fick ett bra träningspass när jag ändå var där.

Nu sitter jag och laddar med kaffe & bulle inför dagens Swe cup i Vårgårda, startar kl 1400.

Hoppas det går bättre idag...

Dax att höja "ribban" kanske...

Inga hål i gummit här inte...

Har kört i snart två säsonger nu utan punka, varken på tävling eller träning, måste vara nytt personligt rekord...

Skogspromenad...

Varit ute på en lång skogspromenad med doggen, tänk om man hade energi som den jycken ja jäklar vad det skulle gå fort på hojjen då...

Har haft ett knakande ljud i vevlagret ett tag nu och när jag plockade av vevarmarna i veckan för att ta isär lagret och ev dra på lite nytt fett så upptäckte jag att att ena sidans lager är kass så imorgon blir det till att åka till Allebike för att montera på ett nytt inför helgens tävlingar.

I förrgår försökte jag köra hårda backintervaller och det gick väl sådär, efter 5 st gav jag upp och rullade hem. Igår i det fina vädret satte jag hörlurarna i öronen och körde tre timmar grusväg i ett lugnt tempo och ikväll hade jag tänkt köra intervaller igen men jag känner mig omotiverad och trött, det blir nog ut och rulla lite istället bara för att få lite frisk luft.

Det är mycket som snurrar i huvet just nu och som tar energi från cyklingen så de sista veckorna på säsongen får bli som de blir...

En bra långweekend...

Då var jag hemma igen efter en trevlig långweekend tillsammans med sonen, vi har varit till fjälls och fiskat, cyklat, grillat och haft allmänt trevligt tillsammans.

Fisket gick väl sisådär, endast en öring var fick vi så det var väl tur att vi hade packat husbilen full med mat annars hade det blivit jobbigt. Förutom många timmars fiske så gjorde vi två rejäla MTB turer upp på fjället och det är lika njutbart varje gång man får cykla i en annan miljö än hemma, det finns inget bättre för själen än att cykla i miljöer som är så natursköna som berg och fjäll.

Nu ska jag försöka ta tag i den hårda träningen igen så att jag kan avsluta säsongen med flaggan i topp, det är ju bara några få race kvar och trots att motivationen vacklat lite den sista tiden så ska jag nog klara av att bita i några veckor till...