Ute på äventyr...

I förmiddags när vi var ute på en cykeltur så hittade vi ett litet smultronställe längst in på en grusväg vid en sjö, bra mycket bättre och lugnare än ställplatsen inne i Strömstad.

Snabbt tillbaka till husbilen för att duscha, fylla på vatten och handla lite god mat, sedan full fart ut till den nya "ställplatsen".

Det här blir riktigt bra det...

Det är precis så att vi får plats och mer behövs ju inte...

10 meter nedanför husbilen, en egen privat strand...

Slickat mina sår...

Jag vurpade på första slingan i helgen och tappade en full flaska sportdricka som jag hade behövt i värmen. Jag hade dessutom helt fel taktik och gick ut alldeles för hårt men sist och inte allra minst, jag är inte stark nog för en sådan tuff bana som det bjöds på, så är det bara...

Nu har jag tillbringat några dagar ute i skogen på ett ställe som heter vassbotten ca 35 km inåt land från Strömstad. Här har jag slickat mina sår, fiskat och badat och haft det allmänt gött tillsammans med Madde och nu ser jag fram emot nya utmaningar. På lördag kör jag grenserittet, ett långlopp på 80 km som går från Strömstad till Halden. 7500 startande på en bana som verkar tekniskt lätt och relativt snabbåkt förutom i ett par långa backar mitt i loppet.

Står nu på en ställplats i Strömstad och blåser det på lördag som det gör nu så lär det bli en behaglig cykeltur...

Infarten till campingen i vassbotten, ett monument från förr...

Campingägarens klenod...

Tidigt morgonfiske, solen på väg att bryta igenom morgondimman...

Fin dag på sjön...

Den var jättestor, jag lovar...

Slängde mig själv i väggen idag...

Gjorde mitt sämsta race för säsongen när det gällde som mest. Gick in i väggen ordentligt med 10 km kvar och droppade från 2:a till 5:e plats, tappade 10 minuter bara på sista milen.
No more comments...

Det dammade bra...

Här är jag fortfarande med i täten...

Orkade t.o.m att vinka lite...

Fina omgivningar...

Äntligen är det över...

Långlopps SM...

Taktiken är klar men den behåller jag för mig själv en stund till, nu inväntar jag starten som går kl 11.00

Sitter i skuggan och väntar på start...

Med solen i nacken...

Vilken kväll det blev igår på "Majas vid havet", även om bara hälften är sant ang Doug Seegers bakgrund som uteliggare och gatumusiker så är det helt fantastiskt vilken revansch han har fått i livet och en välförtjänt sådan också. Han var helt grym på scenen med sin speciella röst och man undrar hur en sådan musiker och låtskrivartalang har lyckats undgå rampljuset under så många år.

Idag blev det först frukost och sedan lite sol&bad innan jag bytte om och började min cykeltur hemåt medan Madde och Lowe "pressade" nån timme till innan dom tog bilen hem. Det tog mig lite över 4 timmar snirklandes på småvägar hela tiden med solen stekandes i nacken innan jag rullade upp på uppfarten här hemma. Gött att få ett riktigt distanspass igen, det var längesedan...

Tack för en bra kväll...

En bra dag på hojjen...

Mitt i veckan...

I söndags vilade jag efter urladdningen på SM och i måndags körde jag ett lugnt återhämtningspass för att få igång kroppen igen men jag kände mig riktigt seg. Igår försökte jag mig på lite kortare hårda intervaller men det gick väl sisådär, fortfarande sega & trötta ben och dessutom lite småont i hela kroppen.

Idag blev det därför ännu ett lugnt återhämtningspass på en timme bara för att hålla igång cirkulationen i musklerna. Efteråt kidnappade jag och Madde vår dotter för en födelsedagsöveraskning, vi har tagit med henne i husbilen ner till Varberg för lite sol&bad och en helkväll på "Majas vid havet" där Doug Seegers spelar ikväll.

Imorgon ska jag testa benen lite genom att cykla MTB på småvägar de ca 9 milen hem till Borås igen, hoppas det känns bättre då så jag slipper oroa mig för långloppsformen inför helgens SM MTB marathon.

Paketöppning...

Nere i Varberg, en liten eftermiddagslur...

Surfcampingen på apelviken...

En sen rapport från SM XCO...

Inför gårdagens race fanns det tre solklara favoriter till pallen och en av dom var inte jag. Däremot var jag en av dom 3-4 stycken som "på pappret" kunde göra upp om 4:e platsen.

Man ska väl egentligen aldrig ge upp i förväg men Tommy, Atle & Benny på ett SM är svårslagna och banan var definitivt inte till min fördel även om den var väldigt rolig att köra. Jag körde "feglinjen" vid de två handbyggda
partierna men för övrigt fick jag till ett näst intill perfekt race.

Jag gick ut som 4:a och pendlade sedan mellan 4:e och 5:e plats några varv med full kontroll framåt innan jag kände att det var dax att öka farten. Jag fick direkt en lucka bakåt och kunde köra de sista två varven som klar 4:a. Tankarna innan start var ju att skulle det bli någon pallplats så krävdes det att någon av toppgubbarna skulle köra bort sig samtidigt som jag gjorde ett kanonlopp. Nu gjorde jag ett riktigt bra lopp men dom i täten körde stabilt som vanligt och jag är väldigt nöjd med min 4:e plats.

Nu har jag ett silver från sprinten och en 4:e plats från cross country, nästa söndag väntar långlopps SM och där har jag ännu en chans att ta medalj, åtminstånde "på pappret"...

Ut på sista varvet...

Ny dag med nya möjligheter...

Igår var det en lång och nervös dag får jag säga, en sprinttävling håller på i stort sett en hel dag innan man är klar med finalerna så det gäller att kunna slappna av och ladda om mellan heaten.

I mitt tidskval kändes kroppen lite seg men jag fick 5:e bästa tid och gick vidare till eftermiddagens heat och väl där kändes det mycket bättre. Heaten är korta och extremt intensiva så det gäller att hålla igång benen mellan heaten genom att sitta på trainern och spinna runt på lätta växlar för att hålla igång cirkulationen, försöka återhämta sig lite och inte stummna till allt för mycket.
Detta innebär att trots kort tävlingstid så  blir det några timmars trampande ändå om man vill vara med i matchen.

Nu räckte det inte ända fram och jag lyckades inte försvara min seger från förra året men jag är ändå mycket glad och nöjd med ett silver. Nu är SM helgen räddad och jag kan köra mer avslappnat idag på XC loppet.

För övrigt så är allt på topp, roliga banor, bra arrangemang och skön stämning med mycket folk och ett väder som visar sig från sin allra bästa sida...

Starten i ett av ungdomsheaten...

Mitt finalheat strax efter start...

Ute på varvet...

Målgång...

Här får jag lite bra tips från en riktig sprintexpert, Alexandra Engen världsmästare och worldcup vinnare i sprint...

Pallen i H-50...

Pallen H-elit, 1:a Matthias Wengelin 2:a Emil Lindgren & 3:a Axel Lindh

Pallen D-elit, 1:a Jenny Rissveds 2:a Alexandra Engen & 3:a Kajsa Snihs

Det smakar bra med medalj...

Mycket publik...

SM silver i sprint...

Det höll nästan hela vägen fram men jag är jäkligt nöjd med ett silver, rapport och fler bilder kommer senare...
En bild från förmiddagens tidskval...

Första hindret avklarat...

Ja då var den första målsättningen avklarad, nämligen den att ta sig vidare till semifinal.
Nu är vi 8 man kvar, 4 i varje semifinal varav 2 från varje heat går vidare till final och får köra om medaljerna.

Nu är det mat och vila som gäller en stund innan eftermiddagens övningar börjar...

Idag är det dax...

Godmorgon på er alla, idag är det dax för sprinten och nu är det mental laddning som gäller. Det blir en lång tävlingsdag om man går vidare från tidskvalet och det gäller att ha huvud och nerver med sig hela dagen.

Jag startar mitt tidskval kl 10.22.45...

Lite "pirr" i magen ska man ha...

Bästa platsen mitt i smeten där allt händer...

Fullt...

Nu går det inte plats mer i husbilsgaraget, nu kör vi...

SM nästa...

Det drar ihop sig mot SM...

Sista dagarna nu innan årets MTB SM drar igång och det är nog många som undrar om formen hållit i sig eller kanske rent av blivit bättre än vad man vågat hoppats på. För egen del så återstår det endast några lugna dagar innan det smäller till på fredag då sprinten inleder helgens tävlingar och visst förväntar jag mig en medalj, blir väldigt besviken annars.

Snart vet vi hur det gick...

Backträning...

Idag börjar bergen lite smått på touren och vad passar inte bättre då än att "lufta" min egen bergatröja som jag tog hem på khok kloy roadrace i Thailand i vintras. Jag började först med en tio minuters tröskelintervall för att få upp ångan lite och sedan körde jag 6 hårda backintervaller på BCA varvet.

Det blev en liten test också att känna på den nymonterade 32 klingan som ska sitta på nu över de båda SM helgerna som följer och visst kändes det bättre att kunna spinna lite mer, det ska bli skönt att slippa bryta sig upp för de branta backarna som både XC och långlopps SM bjuder på.

Imorgon väntar ett lugnare pass och sedan två hårda intervallpass i början på nästa vecka innan jag är färdigladdad inför SM...

"Luftning av bergatröjan"...

Dagens lunch, aubergine gratäng med lite tacochips, sallad & crémefreshe...

Test av MTB SM XCO & XCE banor...

Jag och Madde har dragit iväg två dagar med husbilen till Axamo camping strax bortanför MTB SM banorna vid hallbystugan, tanken är att jag ska testa SM banorna och Madde ska njuta i solen.

Idag körde jag först tre varv på XC banan och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den faktiskt, hoppas ingen som inte behärskar tekniken till fullo dras med i tävlingshetsen och skadar sig allvarligt.

Tuffa banor är en sak men personligen tycker jag att om hinder och hopp är så svåra att majoriteten av startfälten i de olika klasser som ska köra där inte klarar av A-linjen, då är det för svårt. Jag vet inte om det bara är mig det är fel på men min glädje i att köra XC försvinner iallafall om jag måste ge bort 20-30 sekunder/varv bara för att jag inte vill slå ihjäl mig.
Den glädje jag kände på cykeln i helgen när jag flög fram på de slingriga stigarna innan målgången på mörksuggan har förbytts till en olustig känsla...

Sprintbanan då, jo jag körde ett antal varv där också och den gillar jag skarpt. Det går att köra om i stort sett hela varvet och "stockhoppet" är inte livsfarligt. Den cyklist som tar det smidigt och snabbt gynnas men alla klarar att cykla där, snabbast sprintcyklist lär vinna och inte någon "stuntman", precis som det ska vara...

Äntligen lite semester...

Från en annan vinkel...

Fick några bra tips av Wengelin men det hjälper nog inte tyvärr...

Racerapport mörksuggejakten...

Jag var allt lite nervös inför starten och den långa och branta backen upp till vidablick. Hur hårt skulle jag våga gå på, ja det var morgonens fråga att fundera på.

När starten väl gick så kom jag snabbt fram i topp och i ingången av backen så hade jag kanske 20 gubbar framför mig, ett perfekt läge att utnyttja. Jag körde på hårt men med full kontroll och föll medvetet tillbaka väldigt sakta genom fältet för att inte spränga mig.

När vi nådde toppen hade jag fortfarande kontakt med tätklungan fast jag nu låg lite längre bak i fältet och nu började den snabba körningen fram emot nästa "fasa", nämligen det parti på banan som var så fruktansvärt surt och lerigt i fredags när vi provcyklade den första delen.

Även här gick det bättre än förväntat då det faktiskt torkat upp lite sedan i fredag, visserligen har det varit soligt och varmt men så surt som det var då så trodde jag aldrig att det skulle kunna torka upp såpass som det ändå gjort.

När vi kom ut på grusvägen igen så ökades farten rejält och sedan var det rena formel1 racet ända in i mål, fruktansvärt snabbåkta och roliga partier avlöste varandra och gjorde man minsta misstag så fick man slita ont för att komma ikapp.

Mitt första misstag var en enkel vurpa där jag bara tappade någon sekund men oj vad det kostade att gå ikapp igen. Nästa misstag var att inte ha langning utmed banan, jag hade löst detta med att gömma en flaska under lite mossa ungefär halvvägs redan igårkväll och idag på racet när jag passerade så stannade jag snabbt och tog flaskan. Det var bara det att gruppen jag låg i försvann blixtsnabbt iväg på den snabbåkta banan och jag fick slita alldeles för mycket för att komma ikapp.

Jag kom ikapp till slut men det hade varit bra med lite sparade krafter till slutet av tävlingen för som det nu blev så hade jag inte tillräckligt med krut i benen när jag som mest hade behövt det.

När jag gick imål så trodde jag att jag ändå blivit 3:a men det visade sig att jag missat en gubbe och jag fick nöja mig med 4:e platsen. Jag har ändå gjort ett riktigt bra race idag känner jag och det är bara att inse att det är tufft i H-50 toppen, jäkligt tufft...

Min cykelkompis Daniel från Thailand då, jo han behöver nog lite mer rutin från några MTB långlopp innan placeringarna kommer, han gick ut alldeles för hårt i starten och fick sedan slita hårt resten av dagen men han gick i allafall imål en erfarenhet rikare.

Förväntansfulla innan start...

Lite besviken när jag inser att jag blev 4:a istället för 3:a...

Återigen en folkfest med över 1200 startande i ett sommarsverige när det är som vackrast...

Säg hej till Daniel...

Daniel Amby är en kille jag lärt känna efter att vi setts några gånger på cykeltävlingar i Thailand. Han bor på Phuket sedan 8 år och cyklar mestadels landsväg men också lite MTB  när tillfälle ges.

Häromdagen sprang vi på varandra nere på stan då det visade sig att han är hemma i Sverige några veckor och hälsar på föräldrarna som bor i Ulricehamn. Han berättar att han har med sig racern och gärna hade kört någon cykeltävling om det gått men då han ringt och försökt få köra i burseryd fått avslag med motivationen att då han inte har svensk licens så är det bara sportklassen som gäller.

Inte så kul kanske för en kille som tränar ca 18-20 tim/veckan och vinner elittävlingar i Thailand...

Jag ska ju upp till Rättvik och köra långlopp berättar jag och det finns plats i husbilen om du vill med. Efter lite fix så fick vi tag på en lånehojj och nu sitter vi här i solen vid tävlingsområdet och laddar inför imorgon.

Igårkväll efter en lång bilresa cyklade vi första halvan av banan och förutom ett riktigt lerigt och blött "skitparti" på någon km strax efter vidablick så var resten av banan kanonfin. Imorse cyklade vi andra halvan och den var ju ännu finare, den klart finaste långloppsbanan hittills i år tycker jag.

Det ska bli riktigt kul att tävla imorgon, trots en grymt jobbig startsträcka uppför vidablick och efterföljande "träsk" ser vi båda fram emot morgondagen...

Säg hej till Daniel...

Från dagens runda...

Jäkligt fina stigar mot slutet...

Kan inte bli bättre...

Snabbt...

Trampa vatten...

Varje gång jag försöker ge mig på att packa och förbereda husbilen inför resan upp till Rättvik och mörksuggejakten så öppnar himmeln sig och fullständigt vräker ner regn över mig, det känns som att jag bara trampar vatten och inte får något vettigt gjort för tillfället...

Nya utmaningar...

Det räcker tydligen inte med handbyggda hopp och stenkistor, nu kommer nästa steg i utvecklingen av XCO banorna...

Det är väl bara att börja öva...