Något på spåren…

(null)

Hej govänner, äntligen nåt på spåren som kanske kan förklara varför jag alltid sover dåligt och ofta är onormalt trött…

Jag gjorde ju en fullständig hälsokontroll för ett tag sedan på vårdcentralen med div provtagningar men där visade alla värden att allt är ok (förutom extremt låg puls) men det sistnämnda är nog ganska normalt egentligen för en vältränad person, det ska för säkerhets skull följas upp med mätning under ett dygn men inga restriktioner på hur jag ska leva fram tills jag genomför mätningen så "so far so good"

Jag har också haft värk i nacke å höger skuldra/axel fram å tillbaka under flera år utan att få någon ordning på det hela men nu med hjälp av min helt förnämliga privata sjukförsäkring så fick jag tid hos ortopeden på IFK kliniken i Gbg redan idag efter att ha ringt in igår, läkaren hittade direkt en skada/defekt på höger axel och efter en magnetröntgen på tisdag nästa vecka så får vi se om det räcker med kortisonspruta eller om det blir operation. Oavsett så ska det gå att åtgärda och eftersom jag ofta sover på höger sida/axel så är det troligtvis smärtorna som gör att jag sover dåligt och då självklart också blir väldigt trött på dagarna.

Ja olika problem kan ju ha samma orsak ibland och det känns bra att äntligen vara nåt på spåren och få den hjälp man behöver…

Fyr till Fyr…

"Fyr till Fyr" eller "soluppgång till solnedgång", (det blev en lång dag igår) ja kalla det vad ni vill men vilken dag det blev…

Guidade av legenden Ölands Lasse fick vi se skrymslen av Öland som nog få andra fått se, en fin medvind fick vi med oss under dagen vilket gjorde farten på de lättåkta partierna riktigt hög men det fanns också långsamma å tekniska stigpartier väl värda sin plats på vilken mtb tävling som helst…

Lasse placerade sig från första tramptaget längst fram till höger i vår 20 man stora grupp som gick under benämningen "snabbegruppen" å sedan låg han där som en trimmad diesel å höll farten uppe i hela 205 km, jag förstår mycket väl att han är en levande legend denna "Ölands Lasse" och med ett dagsverke på väldigt blandat underlag (det hände att en å annan landsvägscyklist fick gå genom några tekniska partier) så avslutade vi ändå tack vare Lasses dragjobb i täten vårt 205 kilometer långa cykeläventyr från söder till norr med en snittfart på mycket fina 27,2 km/t.

Tack för ett riktigt fint arrangemang alla inblandade👏👏👏

Grus äventyr…

Imorse blev det ett litet graveläventyr med betoning på just ÄVENTYR med fru Olsen, strax över 50 km med grus å stig fick vi ihop och med en medhavd frukost halvvägs ut på rundan fick vi en mycket trevlig å fin start på dagen…

Imorgon kör vi vidare mot Öland å det blir väl nåt halvdant "gnetpass" imorgonkväll har jag tänkt mig, typ några halvlånga sweetspottare innan jag tar mig en vilodag på Tisdag för sedan är det ju "Fyr till Fyr" på grusvägar som gäller på Onsdag. Strålande väder och 20 mil grusväg genom öländsk natur och dessutom massor av fika, vad kan gå fel med det…

(null)
Idag blev det "bara" 50 km men fint ett äventyr likaväl…

Hmmm, är vi verkligen rätt…

Jodå, vi är på rätt väg…

(null)
Bara över bron här å sedan bort en bit på stigen däröver. Sedan kommer en grusväg, jag lovar…

Vi gav oss iväg imorse med matsäck så frukosten satt som en smäck halvvägs ut på rundan…

Dagens frukostställe…

Nöjd gubbe…

Mindre nöjd gumma 🤪

Grusrunda deluxe…

Det blev en fin guidad tur på Gravel "world tour series" varvet idag där jag ska tävla världscup längre fram i augusti, 125 km & 1850hm i de halländska skogarna kommer kännas i benen sanna mina ord. I dag tog vi det lugnt men den 20:e augusti blir det nog åka av…

(null)
Tack för fin guidning å ett trevligt sällskap Ulf Pietälä…

125 km å inte en bil eller människa i sikte under hela rundan…

Annat var det igår på tdf uppför Alpe d Hueze, snacka om folkfest…

En spännande resa söderut…

Spännande resa söderut…
Ja jag sitter i bilen (som passagerare) på väg ner till Halmstad för att imorgon med guidning av Ulf Petäjä testköra tävlingsvarvet till @gravelgritngrind som går den tredje helgen i Augusti och bättre underhållning i bilen än dagens tdf etapp med avslut uppför alp d heuz kunde man ju inte önskat sig.
Vilken cyklist alltså, regerande olympisk mästare på mtb, regerande världsmästare i cykelcross å nu vinnare upp för den mest mytomspunna klättringen i tdf.
Hatten av & chappeu eller vad man nu säger 👏👏👏

(null)

En sista riktigt tuff sväng…

Sista grusrundan i Norge för denna gången, startade i Atrå och cyklade upp över Hardangervidda och ner i Rjukan för att sedan avsluta med den stenhårda stigningen upp till Gausta fjället. 80 km och 2280 hm mestadels grus känns i benen, nu drar vi hemåt Sverige för att "vila" lite innan sommarens äventyr fortsätter…

Norge levererar…

Några bilder från morgonens grusrunda runt Tisleifjorden, nu drar vi vidare men vi kommer tillbaka. Ta en titt på bilderna så förstår ni nog varför…

Mjölkvägen…

"Mjölkvägen" och området uppe på högplatån vid Golsfjället imponerar verkligen, storslagen högfjällsnatur och miltals å åter miltals av fantastiska grusvägar. Här skulle man behöva stanna i en vecka för att hinna utforska området ordentligt, med andra ord en riktigt god anledning att återkomma någon gång i framtiden. Men först en sista runda runt Tislejfjorden imorgon förmiddag innan vi drar söderut mot Hardangervidda å Rjukan…

Going down south…

Dåligt väder å dålig prognos för de kommande dagarna i Jotunheimen gör att vi förflyttat oss ett par timmar söderut till  Golsfjället, här finns massor av fin gruscykling och prognosen lovar åtminstånde 14-15 grader de kommande dagarna. Jag hade gärna velat cykla den sista halvan av "mjölkvägen" som bl.a. passerar Jotunheimen men som sagt ostadigt väder gör att det får bli en annan gång, men den berömda cykelleden börjar ju någonstans också och just dit har vi förflyttat oss.

Vi befinner oss i de södra delarna av regionen Valdres och med skidorterna Gol och Hemsedal i närheten finns det gott om höjdmeter för den som vill cykla uppför/nedför, högplatån öster om Golsfjället bjuder också på miltals av grusvägscykling på gamla "bortglömda" fjällvägar och just "mjölkvägen" börjar ju strax västerut nere i byn Gol.

Så planen är att stanna här ett par dagar för att utforska området på två hjul innan vi fortsätter söderut till hardangervidda för att hälsa på "tant Astri", en gammal krutgumma och kär vän till min fru Madde från tiden som internationell räddningshundsförare…

Några bilder från förmiddagens vandring i Jotunheimen innan vi förflyttade oss söderut…

En liten Racerapport från igår…

Jag har kört några olika långlopp i Norge nu under årens lopp och karaktären på banorna skiljer sig ganska mycket från vad vi är vana vid i Sverige, grusväg i massor med några få inslag av teknisk terräng är vad man kan förvänta sig samt väldigt lååånga backar…

Gårdagens race bjöd på en rejäl startbacke och redan där avgjordes det väl vilka som skulle vara med i tätstriden, små grupper bildades som sedan körde lagtempo på de långa gruspartierna innan den sista sex kilometer långa klättringen gjorde att istort sett alla körde ensama de sista 15 kilometrarna in till mål. Lagtempo för min del går bra men långa klättringar är inte min starkaste sida så mot slutet fick jag vika ner mig mot några starkare konkurrenter och rullade till slut in på en 8:e plats i gubbaklassen…

(null)
Trots regn å en tuff dag i sadeln var jag nöjd å glad efter målgång…

Den där sista backen var inte att leka med…