Fusk...

Jag fuskade lite med den planerade träningen idag, efter ännu en natt med värdelös sömn hade jag inte energi nog att köra mina intervaller som tänkt men efter en halvtimme på monarken med hög kaden och lagom motstånd/flås så kändes det lite bättre faktiskt. Nu hoppas jag på bra sömn i natt så kör vi järnet imorgon...

Att lägga ut bilder från garaget inspirerar väl ingen så här kommer istället några fina bilder från Abloc GravelChallenge i helgen. Fotograf: Anders Englund

Det blev lite dramatik i klungan när två hästar ville vara med och leka på ett av segmenten. Fotografen på rätt plats vid rätt tillfälle var även här Anders Englund...

I dag...

Nu har "idag" snart gått också och jag har fått mycket gjort här hemma, ingen träning dock men andra viktiga saker som ska vara klara innan jag åker på fredag. Trädgården är vinterstädad, verandan är också den redo för "off season" och äntligen är uppfräschningen av källaren färdig. Nu återstår bara det roliga fixet inför resan, såsom att packa färdigt och montera ner cykeln i cykelväskan mm, inga allt för jobbiga saker alltså. Imorgon väntar monarken i garaget på att hårdköras igen, fyra intervallpass på rad måndag till torsdag plus lite core&yoga. Sedan blir det några dagars vila över veckoslutet i samband med resan innan jag börjar min aklimatiseringsvecka i värmen med lugna och fina rundor på racern...

Trädgårdsarbete ute i finvädret...

Äntligen färdigt, nu ska det bara "små piffas" lite

Både tak,dörrar, väggar och golv har fått ny färg. Det gamla bruna klinkergolvet är målat med grafitgrå betongfärg

Bäst från igår...

Bäst från igår var utan tvekan stunden vid brasan nere i skogsbrynet tillsammans med familjen, glögg & pepparkakor utomhus vid en öppen eld går inte av för hackor och med denna lilla parvel i knät kan det inte bli bättre...

Igår...

Jag hann inte skriva nåt igår efter Abloc gravelchallenge, full fart hem efter "racet" för att fira lite tidig jul med familjen. Jag åker ju iväg på fredag så bättre med lite för tidig julkänsla än ingen alls. Med åter till grusvägsrallyt, ett mycket bra och trevligt arrangemang av Mattias och Jonas från Abloc. Närmare femtio cyklister dök upp för att göra upp om poängen på de åtta specialsträckorna som låg jämt fördelade under de strax över åttio kilometer som vi körde totalt, vädret var med oss och fikapausen halvvägs blev mer njutbar i solvärmen än vad man någonsin vågat hoppas på såhär i slutet av oktober. Benen kändes fräscha och pigga och jag känner klart att formen är starkt på uppåtgående, ser med andra ord riktigt bra ut inför vintersäsongen i Thailand, några poäng plockade jag också med mig hem till målet så riktigt nöjd med dagen får jag säga...

Samling och genomgång av reglementet...

På väg upp mot Häglared...

Återsamling och poänutdelning efter varje "tävlings" segment...

Supermekaniker Inge i följebilen...

Fin fika med kaffe, bullar, läsk, korv mm...

Bra uppslutning med 47 startande, tyvärr gjorde ett mekaniskt haveri och ett nyckelbensbrott att två man fick bryta men det är sådant som hör till sporten...

En pulskurva som visar på allt annat än jämn och fin distansfart under de 80 kilometer vi cyklade...

One of those days...

Idag är en sådan dag då jag inte orkar med någonting, jag har lite problem med sömnen emellanåt och nu efter två i stortsett sömnlösa sådana så värker det i hela kroppen och med dunjacka och filt slocknade jag totalt här ute på verandan. Jag har nog sovit välbehövligt i gott och väl en & en halv timme, skönt väder ute och tur var ju att möblerna står kvar. Det var väl sista chansen till en "utomhusNap" för på söndag plockas allt undan inför vintern. Tur också att det är vilodag för några tramptag hade jag definitivt inte klarat av idag, men imorgon är en annan dag som man säger och då jäklar blir det trampat av...

En lång eftermiddagslur på verandan 28:e oktober hör inte till vanligheterna...

Mtb distans...

Det sprack upp lagom till eftermiddagens distanspass och jag cyklade ut till Äspered för att möta upp Börje "bus", sedan körde vi en timme tillsammans innan Börje svängde hemåt och jag fortsatte tillbaka in mot Borås igen. Tre timmar lågpulsträning och det kändes skönt att få ett utepass igen, imorgon är det vila och sedan blir det 80 kilometer gravelrace på lördag. Då lär det nog bli lite högre puls igen...

Cyklade förbi en av de största ekar jag någonsin sett strax utanför Äspered...

Tabata...

Tio minuters uppvärmning, fem minuters tabataintervaller, dvs 10 stycken 20 sekunders på max med 10 sekunder vila emellan varje. Vila 5 minuter och sedan upprepa intervallerna, rulla ur 5 minuter och passet är klart. Totalt 30 minuter varav "bara" 10 med dödsångest, tidseffektivare blir det inte...

Puh !! det var jobbigt...

Mr A...

Mr A är en lokal taxichaufför som blivit familjens vän nere i Thailand, han bor uppe i vår by och vi anlitar honom alltid när vi ska hämtas på flygplatsen eller om vi behöver taxi för lokala transporter. Han kör lungt och sansat till skillnad från många andra "självmordsförare" där nere, pratar bra engelska och har både mail & Facebook vilket underlättar betydligt när man vill boka hämtning inför nedresan. I förrgår kväll bokade jag min hämtning och fick omg bekräfning på att han fixar detta. Bra service 👍👍👍

Det verkar också som att vädret börjar stabilisera sig där nere efter regnperioden, det har varit många översvämningar i sommar men igår publicerade thailife resort som ligger granne med oss ett foto på deras facebooksida som visar blå himmel och sol. Nu är det nära...

Sist men inte minst lite träningssnack, gårdagens monarkpass blev 30 stycken 40/20 intervaller i följd plus 10 minuters uppvärmning och lite nedvarvning efteråt. Ett kort/hårt och effektivt pass med personbästa watt på denna typ av intervaller, det går åt rätt håll...

När man får se sådana här bilder nerifrån byn, då längtar man...

Taxin från flygplatsen är bokad & klar...

Gravelbajkat...

Ett litet försiktigt grusvägspass på crossen blev det idag för att få igång cykelbenen igen efter allt promenerande i helgen, nu närmast väntar sedan två intervallpass på monarken och ett kortare distanspass ute på torsdag. Fredag är vilodag och på lördag väntar Abloc gravel challenge, en gemensam grusvägsträning på ca 80 km med en hel del tävlingsinslag lite grann som enduro ungefär. Det är inte först i mål som gäller utan jakten på poäng vid alla specialsträckor som avgör, flest poäng vinner och allra bäst blir den som samlat på sig flest poäng totalt när alla tre "tävlingarna" är avgjorda. Dvs i Borås, i Jönköping och på Öland. Själv missar jag ju de två sistnämnda med det ska bli kul att få vara med och "sprätta" lite nu på lördag iallafall, sedan får jag väl fortsätta mitt "sprättande" nere i Thailand...

Fick mig en lugn & skön sväng idag vilket var välbehövligt, benen är stela som stockar efter allt vandrande fram och tillbaka på Roms gator i helgen...

En underbar helg i Rom...

Ja då var vi hemma igen efter en fantastiskt fin weekend i Rom. Vi har haft ett strålande fint väder, mycket god mat och dryck, många glada skratt, kulturella sevärdheter i vartenda gathörn och ordentligt trötta ben efter alla långa promenader runt om i stan.

Här bjuder jag på en liten bildkavalkad som får sammanfatta helgen...

Frisk luft...

Nja, lite seg och småförkyld är jag allt, igår efter jobbet hade jag inte energi nog för att sätta mig på monarken men idag blev det iallafall ett lättare utepass för att stilla sinnet och få lite frisk luft i lungorna. I morgon åker vi ju bort tre dagar för en långweekend på hemlig ort så på måndag är jag förhoppningsvis tillbaka frisk, stark och utvilad igen, då väntar hårdkörning de sista två veckorna innan jag lämnar Sverige...

Skönt med ett par timmars frisk luft...

Det är fortfarande förvånansvärt torrt och fint i skogen trots en del regn sista veckan...

Sweetspottare...

En liten seg känsla i kroppen idag samt lite lätt snuva och nysningar gjorde att jag taggade ner dagens träning något, först blev det ett core/styrke pass som planerat men istället för stenhårda intervaller på monarken efteråt så körde jag en trettiominuters sweetspottare med lite uppvärmning och nedrullning. Skönt att få gjort ett pass ändå och hoppas nu inte att det blir värre, träningsveckan är kort som den är så jag vill gärna få gjort dom planerade passen...

Samma belastning i trettio minuter med en stadig ökning av pulsen...

Abloc gravel challenge...

Det blir ytterligare ett "race" på hemmaplan innan jag far iväg söderut, den 29:e oktober arrangeras den första av tre gravel challenge rundor under hösten. Den första går här i Borås, sedan i Jönköping den 19:e november och avslutningsvis på Öland den 3:e december. Gå in på http://www.abloc.se eller deras facebooksida och läs mer...

Det blir ett fint sista distanspass innan jag flyger till värmen...

På't igen...

Då var det slutvilat och dags att ta i lite igen, idag blev det ett monarkpass som började med tio minuters uppvärmning följt av 30 minuters 40/20 i ett sträck och sedan fem minuters nedvarvning. Det blev inte lika många watt som när jag kör dessa intervaller i sexminutersblock men jag landade en bit över tröskelwatt och jag tror nog jag satte nivån ganska rätt med tanke på att jag skulle köra trettio stycken.

Nu blir det fyra dagars träning på raken innan nästa viloperiod och då blir det hela tre dagars uppehåll eftersom vi (jag och ungarna) ska iväg på hemlig ort med Madde över en långweekend, svampplockning har vi sagt men hon verkar inte riktigt gått på det...

Tack Iohan Gueorguiev (bikewanderer) för din fantastiska dokumentär från dina äventyr på cykel, inneträningen går så mycket lättare med dessa episoder att titta på...

Dagens graf, trettio minuter 40/20 strax över tröskel...

Kalas...

Idag blir det stort kalas för Madde som fyller 50 år, som en liten extra bonus på födelsedagen fick hon sällskap på morgonpromenaden imorse. När vi kom hem väntade en stor överaskningsfrukost som ungarna med respektive fixat under tiden, självklart var jag invigd i komplotten men Madde misstänkte ingenting trots att jag aldrig någonsin i historien gått upp tidigt i ottan för att gå en långpromenad...

Veckans träning har följts enligt planen och idag hann jag faktiskt med ett extra mtb pass på en timme, en impulsiv sväng bara för att de nya stigarna jag hittat lockar med så rolig cykling. Kul värre...

Nu blir det party 💥💥🍾🍰🎤

Grattis älskling...

A sad day...

En tråkig dag för många av mina vänner och hela det thailändska folket som älskat och avgudat sin kung, R.I.P...

Visum...

Då har jag varit nere på thailändska konsulatet i Göteborg och hämtat ut passet med ett färskt och nystämplat visum, gick in på en bokhandel också och fick med mig några pocketböcker hem. Det är alltid bra att ha något spännande att läsa när jag ligger i "hyddan" i vinter...

Idag är det ingen hårdträning på schemat utan bara ett soft entimmes yogapass som väntar lite senare i eftermiddag men imorgon köttar jag på igen, monarken står redo och väntar...

Stämplat & klart i passet...

Vår "hydda" i trädgården, snart ligger jag där och läser igen...

Höstdepp...

Ja så är det, man kan inte va på topp varje dag. Efter mycket om och men har jag iallafall genomfört ett combipass på en timme, först core/styrka 20 minuter och sedan 3x6 minuter 40/20 på monarken vilket blir 40 minuter inkl uppvärmning och nedvarvning, totalt en timmes träning varav 12 minuter ca 20% över tröskelwatt.

Jag har nu sedan jag fick hem monarken kört alla mina intervallpass med ett motstånd mer eller mindre över tröskelwatt, hur mycket över beror på hur långa intervaller och planen är att fortsättningsvis bara köra intervaller på detta sättet. Inget mer gnetande, "all in" annars kan det va...

Tisdag...

Håller på att avsluta en massa projekt innan avresan söderut, husbilen är tömd, nytvättad och ska lämnas in till Mobilen husbilar i Borås. Vi har beställt en ny till nästa år, en helintegrerad med taksäng längst fram, man måste ju planera för framtiden nu när det finns ett barnbarn i familjen som självklart måste få plats att resa med oss ibland...

Fick också till ett fint utepass i eftermiddags på mountainbiken, det är fortfarande kanonfina förhållanden ute i skogarna och det enda man får passa sig för lite är väl älgjägarna, jag passerade några parkerade jaktfordon men såg lyckligtvis inte till några gubbar med gevär...

Imorgon är det dubbelpass igen, och så var det ju det här med att måla färdigt i källaren...

Redo för inbyte...

Orange klädsel är det som gäller när det är älgjakt...

Långt ute i gammelskogen...

Lägenhet sökes...

Hjälp !! Min dotter har fått nytt jobb i Stockholm från årsskiftet och nu gäller det att hitta ett boende, alla tips är välkomna...

Skötsam dotter söker bostad i Stockholm...

Bike Wanderer...

Hi my name is Iohan and I want to see the world. Ja så börjar han sin berättelse på bloggen, Iohan Gueorguiev som på ett fantastiskt sätt dokumenterar sin "cykeltur" runt jorden. Han är långt ifrån färdig ännu men hitills har han lagt ut sju entimmes reseskildringar på youtube och gillar ni cykel, vild/storslagen natur och extrema äventyr är detta något ni inte får missa.

Själv har jag det inte så äventyrligt för tillfället, ett kort core/styrke pass samt 8X30/90 intervaller på monarken är vad jag åstakommit idag och det känns väl uppriktigt som en piss i missisippi efter att ha kollat på några avsnitt av ovan nämnda dokumentär...

90 kilometer mountainbike...

Jag hängde ju på Pauli idag på en distansrunda och fick en riktigt fin guidad tur på 90 kilometer mountainbike i för mig helt okänd terräng norr om stan. 4 timmar och tio minuter i boken och nu återstår bara morgondagens yogapass sedan är den första "komigångveckan" avklarad...

Vänga mosse...

Monarken...

Då har vi haft en fin session nere i garaget monarken och jag, gött svid i benen såhär efteråt och lite småmosig i skallen efter en bastu med tillhörande fredagspilsner...

Snart blir det finmiddag här hemma med dotter och pojkvän, det ska bli riktigt trevligt och vad gäller morgondagen så har jag återigen flexat lite i träningsplaneringen. Pauli hörde av sig och undrade om jag ville med på ett lugnt distanspass imorgon och varför inte, denna veckans långpass körde jag ju i måndags så morgondagens runda får räknas som nästa veckas. Det blir ju riktigt bra i slutändan då jag kommer vara upptagen hela nästa veckoslut och kommande träningsvecka ändå måste komprimeras på något sätt. Snacka om att tiden går fort...

Först svettig träning, sedan en svettig bastu. Bra anpassning inför varmare tider...

Underbart är kort...

Yihaaaa !!!...

"Friday wibes" har infunnit sig och ännu en vecka har gått, om exakt fyra veckor bär det av söderut igen för att likt flyttfåglarna övervintra på betydligt varmare breddgrader. Dagens morgonpass är precis avslutat i form av ett bra core/styrke pass och i eftermiddag väntar ett intervallpass på monarken, 3x6 minuter 40/20 intervaller, det flyter på bra nu...

Yihaaaa !! Äntligen fredag...

Alternativ träning...

Yoga gör en gammal man smidig igen, hoppas jag...

Liggande vridning...

Fire in tha woods...

Vilken underbar höstrunda vi fick igår jag Charlie och Calle på våra mountainbikes, jag visade ut dom på några av mina nyfunna stigar och det tjoades glatt i skogarna vill jag lova. Speciellt på ett par av de längre utförspartierna med underbart "flowiga" stigar, där försvann ungdomarna snabbare än jag ens hann blinka och glädjetjuten långt framför var det enda som avslöjade att jag inte var ensam i skogen. Tack grabbar för en riktigt kul kväll...

Det ser nästan ut som att det brinner i skogen...

Ibland måste man bara stanna och njuta lite av stunden...

På väg hem innan solen går ner...

Trettiosekundare...

Det svänger fort här hemma, Charlie fick hastigt förhinder i eftermiddags så vår gemensamma mtb runda blev till ett monarkpass i källaren istället. 8x30/90 intervaller på höga watt, nöjd gubbe med två genomförda pass idag. Core/styrka i morse och tuffa intervaller ikväll...

Blev nästan lite snurrig i huvet mot slutet...

Landsväg...

Då vart veckans distanrunda avverkad, tio mil och tre & en halv timme på racern blev det. Vädret fortsätter att visa sig från sin bästa sida och trots en nordlig oktobervind som gjorde sitt bästa för att kyla ner luften så värmde fortfarande solen från en klarblå himmel, det är ju knappt att löven börjat skifta färg ännu här i trakterna...

Imorgon blir det dubbelpass, först core/styrka på morgonen och sedan ett mtb pass på eftermiddagen då jag ska ut i skogen med min son Charlie och cykla lite. Så av denna veckas tre planerade testcykelpass återstår "bara" två och det räcker nog, man måste väl få "flexa" lite när solen skiner och det är torrt i skogen...

Sämre cykeldagar än idag har man haft...

Långpromenad...

Ingen träning idag men väl en lång skogspromenad på ett par timmar upp till Svarttjärn med lite fika i ryggan. I morgon börjar allvaret med att komma i form inför Thailandsresan, och det ska jag försöka göra utan att bränna ut mig mentalt i förväg då det kommer bli många och långa timmar på hojjen när jag väl är på plats. Planen är att få till ett bra distanspass i veckan samt två entimmes yogapass, tre core/styrkepass och tre korta men stenhårda testcykelpass. Nio pass per vecka i fyra veckor är grundplanen men två av helgerna kommer jag vara upptagen med annat och dom veckorna försvinner något pass, jag kommer prioritera testcykelpassen som bara blir på dryga halvtimmen. Inte så långa alltså men jäklar vad jag ska ta i, nu ska smärttröskeln höjas det är ett som är säkert...

Snart framme vid fikastället...

En mysig skogspromenad på strax över två timmar har gett kroppen sin dagliga dos av frisk luft...