Poänglös...

Det blev varken någon placering att skriva hem om eller några rankingpoäng att tillgodoräkna mig på gårdagens SZR Autnum Midweek Series, men trots allt en possitiv "feeling" och det känns som att jag är på väg uppåt igen. Det var ju ändå den tredje tävlingsdagen i följd och med två segrar innan gårdagens race så får jag vara nöjd med veckan hittills.

Nu väntar en vilodag idag och sedan några lugnare pass innan jag ev tävlar på söndag igen.  Vilodag till trots, cykel blir det ändå i eftermiddag. Dagens etapp på Girot går uppför Stelvio stigningen och den vill man ju inte missa, har cyklat upp där själv tre gånger men då i betydligt lugnare tempo än vad proffsen lär hålla idag...

Årets "Cima Coppi"...

I soffan...

Spenderar eftermiddagen i soffan tittandes på Girot och känner mig allmänt nöjd över att en bra känsla börjar hitta tillbaka till kroppen igen, efter en lugnare viloperiod så provade jag med att pressa på lite igen med ett zwiftrace förra tisdagen. En helt ok känsla resulterade i en fin 2:a plats och efter några lugnare pass varvat med några vilodagar har jag nu kört race igen. Två dagar i följd med två segrar som resultat har det blivit, inga jättestora race men med tillräckligt hårt startfält för att få lite nya goa rankingpoäng vilket ju är kul...

Jag har ju känt mig allmänt seg och konstig i kroppen nästan en månad med snuva och värk i kroppen och självklart har jag tagit det säkra före det osäkra och testat mig för covid två ggr under perioden, lyckligtvis med negativa svar som resultat. Antagligen har det bara varit en vanlig förkylning som spökat men efter de senaste dagarnas träning/racing så känns det betydligt bättre så nu är jag nog på gång igen. Känner jag mig fräsch imorgon så kör jag nog SZR Midweek Autumn Series, där blir det riktigt hårt motstånd men också en bra värdemätare på om jag är på väg tillbaka till en normal form igen...

(null)
Det är mycke cykel nu...

Fuskare...

Igår blev jag helt ofrivilligt en fuskare på zwift och för första gången i livet fick jag känna mig som en riktig världsmästare, jag körde en 100 km gruppträning (Kiss Base Training) och fick ganska omgående problem med kraftöverföringen från min wahoo kickr trainer, ett snabbt stopp och byte av kraftkälla till mina assioma wattpedaler istället gjorde att jag snabbt var med i matchen igen. Kanske lite väl snabbt visade det sig...

Det gick som tåget och jag fattade ju direkt att något var fel men bestämde mig ändå för att rulla igenom passet, det var ju ingen "riktig" tävling så det gjorde inget att jag fick hålla igen för att inte köra ifrån klungan. Jag gick ner på riktigt lätta växlar och fick ett bra långpass med hög kadens vilket nog var nyttigt för ett par sega gubba ben...

Sista tre kilometrarna var det fri fart och i spurten hade jag inga som helst problem att sprätta till och vara först över mållinjen av de ca 250 cyklister som deltog. Jag både kände mig och var oslagbar igår och när jag senare på kvällen googlade lite så förstod jag att zwift visade dubbla wattsiffror från mina assiomapedaler. Jag har Assioma Uno modellen som bara mäter från vänster pedal och sedan dubblerar värdet upp mot Garmin och en del andra appar medans zwift i sin tur sedan också dubblerar värdet. Inte konstigt att jag flög fram...

Jag kontaktade zwift och fick mitt resultat och mina värden från aktiviteten raderade (vill ju inte vara en fuskare) och sedan har jag nu också kommit på hur man stänger av pedalens automatiska dubblering av watt mätningen när jag zwiftar, så i fortsättningen kan jag använda pedalerna som backup med gott samvete...

(null)
Nu vet jag hur det känns att vara Julien Alaphilippe...

Vykort från Spanien...

Då var vi hemma igen efter en underbar men hektisk långweekend på costa blanca, långa dagar med dels husvisningar och dels egna utflykter runt om i området för att känna in om det är något för oss som en framtida vinterdestination...

Det är ju fantastiskt vackert i området med den gamla staden Altea vid kusten och bergen inåt land med sin storslagna natur och pittoreska småbyar. Det kommer definitivt bli en annan typ av cykling än vad jag är van vid med alla dessa berg och långa klättringar som i stort sett inte går att undvika oavsett vilket väderstreck man cyklar mot. Något nytt och annorlunda helt enkelt som jag ser väldigt mycket fram emot att uppleva...

Nu är vi som sagt hemma igen men om några veckor drar vi söderut igen, då för att stanna längre än en långweekend...

(null)
Soluppgång från vindsvåningen vi hyrde via airbnb...

Altea...

Det svarar inte...

I benen alltså, det svarar inte riktigt i benen när jag vill ta i. Nu har jag varit igång igen i över en vecka och de senaste dagarna har jag försökt pressa upp nivån lite med några zwiftrace, ett i måndags och ett nu imorse.
I måndags slet jag mig med runt i "gruppetton" och presterade långt under min normala förmåga, imorse hoppade jag av racet redan efter någon kilometer. Jag kände direkt att det inte var någon som helst idé att försöka ta i idag så jag "bytte värld" och cyklade runt en lugn halvtimme i Watopia istället...

Nu är det strax dax för jobb och sedan hem å packa väskan för en långweekend i Spanien, hoppas jag får med mig lite ny energi därifrån så att jag snart kan börja pressa på lite igen. För såhär kan vi ju inte ha det...

(null)
En fin soluppgång i zwiftvärlden...

Oktober...

Då är vi inne i oktober månad och jag har så smått kommit igång med träningen igen, veckan som gått har bjudit på några lugna zwiftpass varav ett med aningens högre ansträngningsnivå samt ett gympass och avslutningsvis en fin 110 km grusvägsrunda igår. Totalt ca 10 timmar med bra känsla blev det och efter veckans avslutande vilodag idag så kör jag imorgon igång nästa vecka med ett zwiftrace för att börja jobba upp flåset igen...

Nästa vecka som förövrigt bara innebär tre cykelpass då vi tidigt på torsdags morgon flyger ner till Altea i Spanien för att reka lite inför framtiden. Det blir en långweekend utan cykling men några core/styrkepass ska nog hinnas med mellan div mäklarmöten och rekognisering av området i hyrbilen. En väldigt spännande weekend med andra ord...

(null)
Från ett av veckans innehas...