Gott nytt år...

Idag var det mountainbiken som fick ta sig en premiärtur upp i bergen öster om Altea, en kort sväng med många höjdmeter i en fantastisk miljö fick avsluta det här cykelåret. Nu firar vi in det nya året med lite god mat och en tv kväll här hemma i huset, sedan blir det en vilodag imorgon innan jag på lördag ska ut och köra ett fint distanspass med ett gäng lokala cyklister. Då börjar mitt cykelår 2021 på allvar och förhoppningsvis återgår världen till det normala igen så att vi alla med glädje och spänning kan se fram emot nya äventyr/utmaningar i livet...

(null)

Några bilder från dagens mtb runda...

Första dygnet i Altea...

Ja vi kom ju fram redan tidigt igår på eftermiddagen vilket innebar att vi hann få iordning på allt som skall fixas, dvs packa upp, handla mat, tvätta av cyklarna som såg för jäkliga ut efter nästan 300 mil bak på cykelstället. Och detta trots ett skyddande överdrag, men kanske inte så konstigt då det både stormat, regnat & snöat på tvären genom både Tyskland och Frankrike...

Efter en lång frukost ute på terrassen imorse så har vi orienterat oss i området, först gjorde vi en liten vandring på ca 8 km ut till fyren på kullen här bredvid, sedan tog jag en kort sväng på racern för att känna in att allt funkar med den och sist men inte minst testade jag Wi-Fi nätet så att det klarar av zwift när det blir dax att köra race...

Allt funkar perfekt så nu är jag redo för tre månader i Spanien. Sol, regn eller lockdown, här ska det cyklas...

(null)
Utsikten från frukostbordet imorse när månen gick ner bakom bergen samtidigt som solen gick upp över medelhavet...

Långpromenad imorse ut till fyren på udden...

Det är mycket blått här...

(null)
Cykeln redo för en premiärtur...

Först blev det en kort runda ute på ca 40 km och 500 hm...

Sedan testkörde jag en stund på zwift för att säkerställa att husets Wi-Fi räcker till...

Snart framme...

En liten uppdatering bara, snart är vi framme vid vår slutdestination. 142 km kvar sedan kan vi sträcka på benen igen, det har flutit på riktigt bra så vi ligger flera timmar före vårt planerade tidsschema vilket är tacksamt. Det gör att vi får en hel eftermiddag på oss att packa upp och komma iordning i huset i lugn å ro istället för att komma fram på kvällen trötta å slitna...

(null)
Vaknade imorse strax utanför Girona...

Frukost i soluppgången någon timme senare på väg söderut...

Medelhavet...

Blå himmel 🤪

Snöstorm...

Det första dygnet på vår färd söderut mot värmen bjöd på allt annat än just värme, regnet som oavbrutet smattrat mot vindrutan sedan vi körde i land i Kiel igår morse förvandlades i södra Tyskland till ett av det värsta snöoväder jag någonsin kört igenom...

Men vi kom igenom trots allt och anlände vår tilltänkta destination kraftigt försenade vilket innebar att ställplatsen vi tänkte övernatta på hade stängt bommen för dagen. Utegångsförbudet i Frankrike gäller redan från 20,00 på kvällen och efter det är allt igenbommat, så även en enkel ställplats. Vi fick snabbt hitta ett alternativ och det blev i form av en avskild parkering bakom byns lokala hamburgerhak...

För att försöka hinna såpass långt söderut som möjligt i Frankrike men ändå få några timmars sen eftermiddagssol vid vårt nästa övernattningsställe så var vi uppe och gav oss iväg redan kl 05,00 imorse, frukost tar vi längs vägen och ikväll hoppas jag äntligen på känna solen värma lite...

I detta läget var vi väldigt tacksamma för 4-hjulsdrift och odubbade vinterdäck...

första nattens camp och taktältet från vildland höll oss varma och torra trots ett riktigt busväder...

By by 2020...

Nu vänder jag 2020 ryggen och blickar framåt med förhoppning om ett betydligt normalare 2021, tyvärr jävlas det ända in i det sista då jag för bara några dagar sedan fick ett mail från tävlingsorganisationen om att  CostaBlancaBikeRace är framflyttat till mitten av april vilket innebär att jag får skippa detta äventyr...

Men Spanien skippar jag inte, igår kväll bordade vi färjan Göteborg-Kiel och nu idag kör vi genom ett regnigt och stormigt Tyskland för att ikväll ta en övernattning någonstans i norra Frankrike innan vi imorgon fortsätter söderut. Tre månader blir jag borta och skitsamma om det inte blir något race i vinter, bara att få cykla ute under en blå himmel och värmande sol känns som en miljonvinst...

Sedan blir det ju några race ändå, fast på zwift då förståss... Jag har ju med mig min wahoo trainer och ett par gånger i veckan har jag tänkt sitta på terassen köra mina hårdaste pass i form av zwiftrace...

Igår kväll bordade vi färjan till Kiel och snart hoppas jag kunna bjuda på betydligt varmare bilder...

Stjärnglans...

Några av mina konkurrenter i H-50 klassen i det kommande CostaBlancaBikeRace kommer dit med riktigt bra meriter i bakfickan, vad sägs t.e.x om att den gamla stjärncyklisten Miguel Indurain kommer att köra. Riktigt kul är det och nu är det är bara att hoppas att allt går vägen, att vi kommer iväg och att tävlingen blir av...

Två av de allra sista pusselbitarna föll på plats igår då jag fick min internationella licens och det utlansdtillstånd som krävs för att få köra racet. Jag måste väl varit först med att söka licens för 2021 tror jag då jag skickade in ansökan i samma sekund som ansökningstiden öppnades för någon vecka sedan🤪

Då vi bestämde oss 100% först igår för att vi skulle åka söderut i vinter så har jag inte haft någon egentlig plan för hur jag skulle träna i vinter. Jag har kört på ganska hårt med zwiftrace hela hösten och inte tänkt så mycket framåt egentligen, men nu när det verkar bli ett race ute i verkligheten om bara 5-6 veckor så kan det vara läge att backa lite med både intensiteten och träningstimmar under en kort period nu fram till nyår för att sedan göra avstamp och försöka nå nya höjder framåt slutet av januari...

Två viktiga pusselbitar som föll på plats igår...

Nu händer det grejjer...

Äntligen har alla bitar fallit på plats och det verkar som att jag kommer iväg söderut trots allt, det enda som nu kan stoppa mig är att gränserna stängs för genomfartstrafik i Europa. Som det är i dagsläget så får man köra genom Tyskland så länge man inte övernattar på vägen, då gäller 14 dagars karantän, i Frankrike är det fritt fram att både passera och övernatta och i Spanien får man köra direkt till sin destination och sedan hålla sig i den regionen...

Så, på kvällen den 26:e dec tar vi färjan Göteborg - Kiel för att sedan sträckköra genom Tyskland den 27:e och ta en övernattning i taktältet någonstans i norra Frankrike. Nästa övernattning kvällen efter blir även den i Frankrike fast längst ner i söder just innan spanska gränsen och sedan "blåser" vi ner snabbt till Althea dagen efter och om allt går som planerat så är vi alltså framme på kvällen den 29:e december...

Boendet i Altea är bokat och likaså Färjan Göteborg-Kiel, idag hämtade jag upp ett taktält på Vildland i Borås som vi dels ska använda som övernattning på vägen ner och sedan på plats till en massa weekendäventyr uppe i de spanska bergen med både cykling och vandring på programmet...

Å på tal om cykling, jag har lyckats få en startplats i det prestigefyllda etapploppet på mtb, Costa Blanca Bike Race som är det första UCI kategoriserade mtb racet för 2021 säsongen och som arrangeras 28-31 januari i just Altea där vi ska bo under tre månader. Ja, jag ska vara borta till slutet av mars och äntligen får jag snart se blå himmel och sol igen...

Så nu blir det till att först fira jul med mina allra närmaste och sedan snabbt packa ihop för tre månader i Spanien, tre cyklar och allt som hör därtill inkl en wahoo trainer för dom korta/hårda passen/racen som även där nere kommer köras på zwift. Ute i solskenet är det främst distans/njut cykling som står på schemat, fast jag får väl lägga dom första tre veckorna innan costablancabikerace på att köra en hel del teknisk mtb och "friska upp" just den känslan i kroppen lite. Att formen just nu är god efter en lång zwiftsäsong med massor av race är det ingen tvekan om men därifrån till att köra ett fyradagars etapplopp på mtb, det är en viss skillnad det...

Idag hämtade jag taktältet av Patrik på Vildland, det ser ut som en vanlig takbox men "simsalabim" så har man ett smidigt tvåmannatält...

Här har vi upplägget för CostaBlancaBikeRace, fyra etapper i kuperad terräng och efter att ha läst igenom inbjudan så förstår man att hela tävlingen genomsyras av ett stort säkerhetstänk vad gäller covid. B.l.a så kommer vi alla deltagare att testas innan tävlingen startar...

Sist men inte minst lite om hur jag själv tänker ang det här med covid och försiktighetstänk, vi (jag å Madde) kommer sitta själva i en personbil hela vägen ner genom Europa. Vi kommer enbart stanna för att tanka eller när vi ska sova i takältet, vi har mat & dryck med oss för hela resan ned och väl i Spanien så jobbar Madde på distans under dagtid med mig som "assistent" och jag kommer antingen sitta i solen på terassen och vänta på att assistera Madde eller så kommer jag vara ute och cykla i min ensamhet. vi kommer att åka ut i naturen och upp i bergen på veckosluten för att vandra/cykla och även då bor vi i taktältet, ja vi kommer nog leva mer isolerat än någonsin faktiskt och jag ser fram emot varenda sekund☀️☀️☀️

Tröttare, snabbare & sämre...

Efter gårdagens 100 km Gran Fondo på zwift så var jag riktigt trött i kroppen inför dagen korta zwift sprint, trots detta satte jag den snabbaste tiden av de tre gånger jag nu kört samma sprint. Efter några kilometer i full tävlingsfart in mot själva varvet så blir det ju som en rejäl flygande start när man passerar målportalen och går ut på själva tävlingsvarvet.  5,03 minuter och en 3:e plats blev det för två veckor sedan, sedan blev det 5,00 blankt och en fin 2:a plats förra veckan vilket väckte förhoppningar om en tredje gången gillt idag. Ja, snabbare gick det ju iallafall, 4,58 minuter blev tiden men sura ben sedan gårdagens långlopp gjorde att det där sista "sprättet" i benen saknades i spurten så trots den snabbaste varvtiden på tre försök så blev placeringen en blygsam 15:e plats. Ja ja, så kan det gå...

Nu blir det en lite lugnare period med lättare träningspass och några vilodagar innan jag kör nästa sprint om en vecka, få se om det kan bli en fjärde gången gillt då i stället. Sedan har jag lite andra spännande planer på gång men jag väntar någon dag med att berätta om detta, alla bitar är inte 100% på plats ännu men förhoppningsvis så blir det som planerat och mer om detta lite senare isåfall...

(null)
Det är dåligt med utomhusbilder för tillfället men förhoppningsvis blir det bättring på det snart 😉

Hmmm 🤔...

Hmmm, varför inte...

Kom igen nu vänner å bekanta...

(null)

En liten "hjulfilm" så här i lussetider...

Jag fick syn på denna historiska film på youtube för ett tag sedan och den väcker onekligen lite nostalgiska minnen hos en gubbe som mig som ju varit med från "tidernas begynnelse", åtminstånde när det gäller MTB tidernas begynnelse...

För er som tror att allt började i det stora landet i väster, här får ni en insyn i hur MTB sporten startade här i europa...

Den går tydligen inte att spela upp här på bloggen men följ länken till youtube så funkar det...

Åsså herrarna...

Det blev ingen topp 10 plac för någon av de svenska herrarna men bra kört ändå och spännande ända in i mål...
(null)
Även i herrarnas race var det många protour proffs som fick bita i gräset och helt klart är väl ännu en gång att zwift inte är en barnlek...

Damernas race...

Ja då vart det bevisat ännu en gång att zwift racing inte är en barnlek, det var många världsstjärnor från den "riktiga" cykelvärlden som blåsta av direkt i den första backen...

(null)

Riktigt starkt kört av våra svenska damer och ett stort grattis till Cecilia Hansen för en fin 3:e plats på detta första virtuella VM
👏👏👏

Petit Boucle & VM...

I min jakt på att avverka alla banor på zwift är det idag dax för "Petit Boucle" i den Franska virtuella världen, 61 km och 430 hm är vad som väntar och detta är ändå bara uppvärmning på en lång dag i E Cyklingens tecken. I eftermiddag väntar ju VM i just E Cykling på Eurosport där Sverige har stora möjligheter att knipa pallplatser både på herr och damsidan.

Så till er som inte vet vad det här med zwift och virtuell cykling är för något rekommenderar jag att bänka er framför TV:n och slå på Eurosport 2 så kommer ni få en bra inblick i hur det hela funkar, sändningarna börjar vid 15,00 tiden...

(null)
Idag håller vi tummarna för våra svenska zwift stjärnor...

Jag ska avslöja en liten ”hemlighet”...

Egentligen vill jag ju inte dela med mig av varför jag presterat riktigt på toppen av min förmåga de senaste månaderna på zwift, jag menar att om mina konkurrenter läser detta och följer mina råd så drabbar det ju mig själv i slutändan genom att jag får ännu hårdare motstånd...

Men då jag ju har haft riktigt bra stöttning av Umara sports under lång tid så känner jag att jag får bjuda tillbaka lite även om det innebär att dela med mig av erfarenheter som ev innebär att jag själv får tuffare motstånd i framtiden...

Jag ska inte gå in på hela Umaras sortiment här och nu, ni kan själva gå in på deras hemsida och läsa in er på deras produkter och forskningen kring dessa. Det jag vill dela med mig av här är mina erfarenheter om deras prestationshöjande produkter vid kort och riktigt hårt arbete.

U Bicarbonat började jag med under sensommaren som ett tillskott endast före hårda zwiftrace och redan första gången kändes det som att jag flög fram på tv skärmen. Jag minns att jag kände redan mitt under racet att det här tar jag hem vilket jag sedan också gjorde, det var en annorlunda och skön känsla att kunna pressa högre watt än någonsin och ändå känna sig fräsch...

Det tog mig dock några gånger att prova fram hur jag ska dosera och inta bicarbonat kapslarna, första gången reagerade magen kraftigt men nu har jag lärt mig att för mig funkar det bäst att inta i samband med en lätt måltid 2-3 timmar innan racet...

U Intend har jag använt många år i samband med tävlingar och hårda träningar så när Umara kom med den nya produkten U Beta Alanine så testade jag direkt, det är en prestationshöjande produkt (liknande U Intend) som du "buffrar" upp i kroppen med ett dagligt intag under 30-45 dagar. Sedan räcker det med en liten påfyllning i veckan för att bibehålla optimala nivåer i kroppen...

Sist men inte minst har vi då U Nitrate Beetroot, en rödbetsshot som också intas ett par timmar innan en riktigt hård aktivitet...

Alla dessa produkter ger dig en prestationshöjande effekt när det gäller kort och stenhårt arbete, dvs det höjer din förmåga att gå på rött och förbränna laktat utan att du stumnar/surnar i benen...

Om det funkar eller inte ??  Ja jag kan väl bara tala för mig själv och säga såhär att jag kommer ALDRIG någonsin med tävla utan att ladda upp kroppen med dessa produkter så som jag gjort sedan i somras, såpass övertygad är jag...

(null)
Här kommer ett litet tips på en bra "hjulklapp" till er själva eller någon ni tycker om och är det något ni undrar över ang produkterna så finns information på Umaras hemsida...

I god form...

Jag känner mig i riktigt god form nu, kanske är det den årliga thailandsformen som kommit trots att jag är kvar här i Sverige. Jag har ju liksom vänt på året kan man säga då jag de senaste 10 åren i huvudsak tävlat utomlands nere i Thairiket om vintrarna så kroppen är väl van vid att det är nu den ska börja prestera på riktigt, dessutom har jag ju kört väldigt mycket race på zwift i höst så begreppet att "tävla sig i form" stämmer väl in på mig i nuläget...

På tal om zwift, jag skulle ju återkomma nu ikväll om jag hade något att skriva om ang eftermiddagens sprintlopp och det får jag väl säga att jag har. Resultatlistan nedanför får väl tala för sig själv och självklart är jag supernöjd med mina två första race i A klassen där jag från början trodde att jag inte skulle ha skuggan av en chans. Nu har jag blivit trea och tvåa på två starter, visserligen två korta sprintrace men ändå med riktigt bra motstånd så nästa steg får väl kanske bli att testa en något längre distans och se hur det känns...

(null)
Kort å hårt funkar ju bra, få se om jag testar lite mer normallånga race längre fram eller om jag håller mig till sprintdistanserna i fortsättningen. Det sägs ju att för gubbar i min ålder så ska det antingen vara kort&hårt eller långt&lugnt så jag kanske ändå är inne på rätt spår med hur jag lagt upp det den sista tiden...

Långpass på zwift...

Då var äntligen den längsta rundan på zwift genomförd när jag igår satt på Sportson i Borås och avverkade the Full PRL i London, 175 km och 2305 hm på 5,29 tim...

Det gick faktiskt lite lättare än förväntat måste jag säga, de enda sviterna såhär dagen efter är att jag är jäkligt stel i nacken. En enformig sittställning där man stirrar in i en bildskärm under nästan sex timmar är väl inte det mest skonsamma för nackmusklerna kanske...

Benen däremot känns helt OK såhär dagen efter, åtminstone än så länge. Vi får väl se i kväll efter att jag kört dagens planerade race, förövrigt samma korta race som jag debuterade med i A klassen förra måndagen. Först en rejäl uppvärmning och sedan 7 km tävling med "plattan i botten"...

Återkommer ikväll med resultat om det blir något att skriva om...

Från gårdagens distanspass...

Trötta ben...

Det tog hårdare än vad jag någonsin kunde trott att köra måndagens väldigt korta race i A-klassen på zwift. Förutom uppvärmingen så blev ju tävlingstiden knappa nio minuter vilket inte är mycket, visserligen "all in" och mer därtill men ändå. Jag trodde nog inte att jag fortfarande idag torsdag skulle känna av måndagens race, men så är fallet...

Förövrigt så innehåller veckan bara lugna pass där jag "rullar" igenom ännu några banor på zwift i min jakt att försöka genomföra så många banor som möjligt innan årsskiftet. Veckans stora utmaning väntar på söndag då jag ska köra zwift längsta bana, då väntar "The PRL Full" i Londons virtuella värld...

Med 173 km och 2496 hm så blir det en lång dag i sadeln och denna långa dag ska jag tillbringa på Sportson i Borås för att genomföra denna aktivitet, tanken är väl att om någon är nyfiken på hur zwift och virtuell cykling funkar så är det bara att titta in och ställa lite frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jag är visserligen ingen expert men jag har kört ett väldigt stort antal träningspass samt närmare 75 race sedan i våras så något ska jag väl kunna dela med mig av hoppas jag...

Sedan är det ju kul för mig att få lite sällskap och någon att prata med emellanåt, för som sagt... det kommer bli en lång dag i sadeln...

(null)
Noppas ni kommer förbi någongång under söndagen, Sportson Borås är platsen och tiden som gäller är mellan 11,00-16,00