En hektisk period...

Det drar ihop sig mot en hektisk tävlingsperiod och igår på vår söndagsrunda så fick jag reda på ännu ett race som går om bara två veckor inte långt härifrån, det är ett MTB race i Khok kloy den 27:e januari som jag direkt bestämde mig för att köra. Helgen därefter blir det landsvägsrace i phatalong 35 mil söderut nära gränsen till Malaysia, det är endast 65 kilometer långt men innehåller fem grymma klättringar med upp till 20-25% lutning på dom brantaste partierna...

En vecka senare är det stor cuphelg i Ranong där jag bestämt mig för att avstå fredagens tempolopp, det är ändå inte min grej det där med tempo och även om jag säkert skulle hävda mig helt OK så spar jag på krutet och satsar på lördagens MTB race samt söndagens landsvägs kriterium. Två hårda tävlingar samma helg räcker gott tycker jag...

Efter fyra tävlingar inom tre veckor får jag sedan en vilo/återhämtning samt uppbyggnadsperiod mot en förhoppningsvis riktigt bra formtopp lagom till tour of Phuket den 8-9-10 mars, där väntar en kort prolog på fredagen följt av 145 km linje på lördag och avslutningsvis 100 km linje på söndagen....

(null)
Igår var vi uppe i khao sok mountain...

(null)
Det är nu drygt två månader kvar innan jag åker hem och innan dess väntar alltså sju tävlingsstarter, vi kör hårt nu Dansken Fleming och jag för att toppa formen inför denna intensiva tävlingsperiod...




En liten rolig grej...

Jag var i väg och besiktigade min motorcykel häromdagen och fick mig ett av de bästa skratten på bra länge, besiktningen går väl till ungefär som hemma i Sverige med att bromsar, lyse, tuta mm testas men det var när dom skulle mäta avgasvärderna som jag blev lite konfunderad...

Med motorn helt avstängd !!?? stoppar besiktningsmannen in mätinstrumentet i avgasröret och står sedan och tittar på dataskärmen några sekunder, bockar sedan av ett OK i protokollet och går vidare till nästa moment.😳

Inte nog med detta, före mig i kön besiktigades en bil och när dom kollade höjd/riktningen på framlyset (på exakt samma sätt som görs hemma) med ett mätinstrument som förs fram i sidled längs fronten på bilen så gjorde dom detta med lamporna avstängda 🤪

(null)
Vi fick godkänt denna gången med...

Tolv dagar in på den nya året...

Tolv dagar in på det nya året och träningen flyter på bra, trycket och känslan blir bättre för var dag även om det blivit lite svårare att få upp pulsen lika högt som i början av träningsblocket. Men det är väl inte konstigt egentligen när varje pass innehåller tröskel/vo2max intervaller, lite sliten någonstans måste man ju bli och nu är det ju pumpen som fått jobba extra hårt under många pass...

Imorgon däremot blir det ett normalt distanspass som omväxling innan jag kör på med intervaller igen. Det är tre veckor kvar till nästa race och drygt två veckors hårdkörning innan jag "släpper av lite" och inväntar det stora "sprättet" i benen lagom till den 3:e februari...

(null)
Ovanligt möte på vägen...

Nu börjar det kännas...

Nu börjar det kännas i benen att varje träningspass sedan nyår innehållit tröskel/vo2max intervaller, trots lite småsega ben igår fick jag ändå till ett riktigt bra fartpass med 3x7 kilometer fullgaz intervaller även om jag velat ha upp pulsen lite mer tid över tröskel....

Idag körde jag fem stycken fyraminutare men tyvärr inte en enda sekund med puls upp över tröskel, högt i zon fyra tog det stopp i benen men va fasiken, det ska inte vara lätt alla gånger. Då kan man ju bli allt för bortskämd. Imorgon försöker jag igen då jag ska köra 3x10 minuter 90/30 sekundare, få se om pulsen svarar bättre då....

(null)
Dagen började i soluppgången på stranden där vi hela familjen intog vårt morgon the/kaffe...

(null)
Sedan kördes det fyraminutare med min vän dansken Flemming Andersson...

Roliga nyheter...

Jag har gått omkring här och varit lite besviken ända sedan julafton då anmälan till Tour of Phuket officiellt öppnade och det visade sig att dom tagit bort den äldsta veteranklassen till årets tävling, jag skrev och ifrågasatte hur dom tänker när dom samtidigt går ut med att ambitionen är att få till ett allt större och bättre arrangemang med start redan i år. Då plockar man väl inte bort en tävlingsklass eller...

Dessutom är startavgiften fördubblad vilket nu innebär 2500kr för ett tredagars etapplopp, visserligen med internationell status men ändå. Lite väl saftigt kan tyckas och speciellt då om man som 56 åring dessutom ska behöva tävla mot betydligt yngre cyklister, nä inte så kul och jag har faktiskt haft allvarliga funderingar på att skippa racet helt. Det är inte bara startavgiften utan även kostnad för hyrbil och hotellboende för två nätter som gör det hela till en dyr helg och då vill man ju verkligen få valuta för pengarna, annars kan jag likagärna stanna här hemma och träna...

Men...  Idag gick dom ut med ny information via sina sociala medier om att dom återinsätter den äldsta klassen i tävlingen, dessutom fick jag ett personligt mess om att dom beklagar det första beslutet och hoppas att jag kommer och försvarar min seger från förra året...

Riktigt kul tycker jag och även om det fortfarande blir en kostsam helg så känns det som att jag får valuta för pengarna nu när jag kan vara med och tävla om placeringarna under mer rättvisa förhållanden...

(null)




Solen är tillbaka...

Ovädret har dragit förbi och dagens söndagsrunda blev en riktig solskenshistoria precis som det ska vara, dagens pass inkluderade 2 x7 stycken 90/30 intervaller med målsättning att få upp pulsen över 90% av max så många minuter som möjligt utan att stumna. Då pulsen ju har en fördröjning så blir det ju omöjligt att få ihop 100%  av tiden i rätt pulszon men av total intervalltid på 21 minuter hamnade jag över 90% i puls i 13,21 minuter så klart godkänt får jag nog säga...

Detta var det fjärde VO2max passet denna vecka och då tränade jag varken i måndags eller tisdags, en bra första vecka alltså i detta hårda träningsblock som håller i sig nästan hela januari månad. Första veckans resultat blev ca90 minuter på tröskeleffekt varav ca 35 minuter över 90% av maxpuls. Nu vilar jag i morgon och sedan kör vi på igen, då med en sväng som inkluderar 3x7 kilometer paceträning...

(null)
I dag var vädret sig likt igen...

(null)
Med en maxpuls på 160 var jag med dagens 150 slag uppe på 94% av max som högst...

When the going gets tough...

Det blev lite blött på dagens pass men det genomfördes helt enligt planen, ja faktiskt med en liten bonusintervall på köpet... Då jag kände mig lite stel i "kylan" och regnet så lade jag till en 12 minuters sweetspottare för att få fart på cirkulationen innan jag drog igång mina fyraminutare.

Först alltså sju kilometer med ett snitt på 36km/h och en snittpuls på 75% följt av 4x4 minuter vo2max vilket genererade 5,20 minuter över 90% av maxpuls. Ett helt ok pass i ruskvädret...

(null)


Stormen drog förbi...

Den omtalade stormen som drog över södra Thailand i natt ändrade lite lätt riktning och gick förbi vårt område utan någon större dramatik, visst kom det lite regn i natt men inte värre än en normal eftermiddagsskur. Just nu duggregnar det lätt och är helt vindstilla, det är mycket syre i luften och 25 grader varmt så dagens intervaller kan genomföras helt som planerat...

(null)
Vi har inte märkt av någon som helst dramatik i vädret...

(null)
Lite lätt duggregn svalkar skönt när det ska köras intervaller...

Mitt program för januari...

Som förberedelse inför två tävlingshelger första halvan av februari väntar nu en tuff träningsmånad med huvudsyfte att bättre på mitt VO2max samt att bli bekvämare med hög kadens...

Huvudmålet med varje träningsdag är att förutom ett antal minuter i tröskelzonen få ihop totalt 6-8 minuter i pulszon 5 eller över 90 % av maxpuls, inte jättesvårt att klara på enskilda pass men i det långa loppet så kommer det nog krävas ett hårt pannben för att genomföra detta block om fyra hårda träningsveckor. Alla intervallerna inleds med normal 80-90 kadens men avslutas sista 1-2 minutrarna på en kadens från 105 och uppåt, varje pass innehåller också en rejäl uppvärmning och nedrullning så den totala tiden/pass blir från 2 timmar och uppåt...

Så här ser planen ut...

Jan 2... 3x7 km intervaller
Jan 3... 4x4 min intervaller
Jan 4... vilodag
Jan 5... 4x4 min intervaller
Jan 6... Distans inkl 3x10 min 90/30       
             Jan 7... vilodag
Jan 8... 3x7 km motopace
Jan 9... 4x4 min intervaller
Jan 10.. 1x7 km + 2x10 min 30/30
Jan 11.. vilodag/visarun
Jan 12.. 1x7 km + 2x10 min 90/30
Jan 13.. Distans inkl 2x20 TT
Jan 14.. vilodag
Jan 15.. 3x7km motopace
Jan 16.. 4x4 min intervaller
Jan 17.. 1x7 km + 3x10 min 90/30
Jan 18.. restday
Jan 19.. 4x4 min intervalls
Jan 20.. Distans inkl 5x30 sec all in
Jan 21.. vilodag
Jan 22.. 3x7 km TT
Jan 23.. 4x4 min intervaller
Jan 24.. 2x20 min TT 
Jan 25.. vilodag
Jan 26.. 4x4 min intervaller
Jan 27.. Distans inkl 20 min 60/60           
    Jan 28.. vilodag
Jan 29.. 2 tim Recoveryride
Jan 30.. 2x10 min 30/30
Jan 31.. 2 tim lugnt distanstempo

Feb 1 vilodag
Feb 2 Pre race day lugn cykling
Feb 3 PATHALOUNG RACE

(null)
Gårdagens 3x7 km resulterade i 24,37 minuter i zon 4 och 7,02 i zon 5...

(null)
Dagens 4x4 minuter resulterade i 5,20 minuter i zon 4 och hela 11,28 minuter i zon 5...

Kanske kördes dagens intervaller lite för hårt med tanke på ett längre sammanhang men känslan var bra och det är ju vilodag imorgon så varför inte...