Ingen vila...

Nä, det blev ingen vilodag idag. Har fått en läkartid imorgonbitti för axeln som vägrar att bli bra, behöver nog nåt bra inflammationsdämpande för att få bukt med problemet. Sedan har det dykt upp jobb hela fredagen så morgondagens träning fick bli idag och vilodagen imorgon istället.

Träningen blev trots finväder ute 4x4 minuter tröskelintervaller inomhus på trainern, kort/hårt och effektivt så att jag fick tid över till annat som jag först tänkt göra imorgon. Som till exempel att klippa mig, fixa spännband som jag ska ha med mig till Thailand för att spänna fast cykeln ståendes på pick up flaket. Ja, jag har faktiskt inte hittat ordentliga spännband där nere så det blir till att ta med härifrån, samt lite annat småfix som måste göras innan jag åker...

Vinterns läsning är också fixad, över 700 sidor cykelhistoria ska väl räcka några månader...

Skogslöpning...

Dagens pass blev 10 km skogslöpning med hunden, frisk luft mår vi båda bra av så nu är allt på topp. Imorgon blir det en vilodag men på fredag är det dax att cykla ute igen, det får nog bli ett lite längre pass med ett intervallblock någonstans i mitt i passet. Jag hade egentligen tänkt och trott att träningarna dessa sista veckor innan avresan skulle tillbringas på trainern nere i garaget, men nu när vädret ändå är såpass ok är det väl lika bra att fortsätta köra på utomhus.

Åtminstånde denna veckan ut men nästa vecka väntar korta & hårdare intervaller och dom kör jag hellre inne på trainern oavsett väder. Nästa vecka börjar också innecyklingen i ryahallen så på onsdag och söndag blir det hårdkörning där. En tuff sista vecka med andra ord, i början på veckan därpå blir det några lugna pass och på torsdagen flyger jag söderut och sedan, på söndagen, då är det race...

Eftersvettas lite på verandan efter dagens löppass...

Intervaller...

Har just avslutat tredje intervallpasset denna vecka, det blev 4x10 minuter sweetspot ute på mtb:n och det känns riktigt bra, får faktiskt hålla igen lite för att inte gå på för hårt. Jag har ju tänkt att hålla mig i denna zonen veckan ut för att blåsa på med kortare och hårdare intervaller först nästa vecka.

"To do" listan blir också allt längre och jag har börjat bocka av så mycket jag kan inför avresan. Dagarna flyger iväg och det är bara drygt två veckor kvar nu...

Det är fint att kunna köra sina intervaller ute så här sista veckan i oktober...

1:a veckan avklarad

Ja då var den första träningsveckan avklarad och allt har gått enligt planen, tre distanspass och två lite hårdare intervallpass för att väcka upp flåset lite har det blivit. Tanken från början var väl att få till ytterligare ett pass men lite jobb kom ivägen den dagen och då jag ju snart åker iväg så får jag passa på och ta de jobbtillfällen som dyker upp in i det sista. Hursomhelst är jag nöjd med veckan som gått, kroppen har kommit igång och benen har anpassat sig till mer regelbunden träning igen, framförallt på cykeln...

Veckan som kommer nu innehåller tre dagar med dubbelpass bestående av lite längre intervaller i zon tre till fyra, hårt men inte max...
Något löppass och ett längre cykelpass vilket totalt innebär åtta träningstillfällen på fem dagar samt två dagar för återhämtning.

Förutom att cykla i veckan så har jag även haft lite andra utomhusaktiviteter under helgen, igår var vi några gubbar som badade tunna ute i Börjes hemtrakter. Det bjöds på finwhiskey, starka ostar, älg och renkött, ölkorv och div andra delikatesser och inte att förglömma, cigarrer i världsklass.
Mycket trevligt och fint ordnat av kompis Börje...

Även idag blev det mat utomhus i form av en långpromenad med Madde och Nero, matlåda i ryggan och lunchstopp halvvägs...

"Gourmetklubben" har möte...

Börje "the king"...

Dagens lunch ute i naturen...

Premiärtur...

I veckan blev äntligen mitt cykelbygge klart men först idag blev det läge för premiärturen, solen var tillbaka på himlen efter gårdagens ruskväder och termometern visade nästan vårvärme ute. Perfekta förutsättningar alltså...

Jag var ute i drygt tre timmar och det första som slog mig var hur känslig och följsam RS 1 gaffeln är, helt i min smak så det var en väldigt positiv överaskning tycker jag.
Det som jag hört innan och som jag själv också märkte när jag skulle montera på hjulet var att det är lite krångligt att få igenom hjulaxeln och skruva fast hjulet. Gaffelbenen rör på sig oberoende av varandra både upp/ner samt vrider sig lätt i sidled. Något som kan ställa till det lite om man ska byta slang snabbt på tävling, nu är jag ju inte den som punkterar speciellt ofta så det lär inte bli något större problem för mig och därmed uppväger den sköna känslan i gaffeln både att den är lite tyngre och "krånglet" med att få dit hjulet snabbt...

Trots gaffelns vikt stannar vågen på 9,9 kg inkl pedaler, två flaskställ, garminfäste och multiverktyg i ramen. Det tycker jag är helt OK.
Nu är det inte cykeln som ska lättas mer utan gubben som styr...

Det blev en fin tur idag med...

Den nya "pärlan"...

Träningsglädje...

Jag blir lyckligare när jag får träna och röra på mig och nu när jag har jag varit igång några dagar så känns det riktigt gött i hela kroppen. Efter tre dagar på hojjen körde jag 4x4 löpintervaller nere på gymmet igår, upp mitt i zon fyra med full kontroll på varje intervall, mmm... underbar känsla.

Idag är det jobb hela dagen och fritt från träning men imorgon då jäklar, solsken och tvåsiffrigt är utlovat.  En ny cykel är äntligen komplett och färdigmonterad och väntar på sin premiärtur. Tre timmar är planerat så jag hinner säkert ta några foton på hojjen också.

Igår var jag också på min fjärde behandling hos osteopaten, jag har ju dragits med axel/rygg problem i nästan ett par månader nu och äntligen tror jag det hände något i positiv riktning. Hon tog i lite hårdare igår och det knäppte/knakade för första gången till några gånger på två olika ställen bak i ryggen. Idag känns det faktist lite bättre så nu hoppas jag på det bästa...

Äntligen får jag göra mer av vad som gör mig lycklig...

And I'm feeling good...

It's a new day
It's a new life

And I'm feeling good

Lite mer höst på dagens pass men helt ok ändå, två dagar och två tretimmarsrundor and I'm feeling good...

Vårkänslor...

Sikken höst det varit alltså, på dagens distansrunda fick man ju värsta vårkänslorna. Fåglarna kvittrar, det blommar i dikeskanterna och kossorna betar i gröngräset. Det är ju sanslöst gött det här...

Knappt två veckor till 1:a november...

Nu kör vi igång...

Nu är det dax att dra igång träningen lite mer strukturerat, inga fler "flumpass" utan uppstyrt och med ett specifikt syfte med varje träning. Jag är inte helt under isen då jag åtminstånde hållit igång lite under min "aktiva viloperiod" men en försiktig start är planerad ändå för att komma igång på rätt sätt. De första dagarna nu blir det ett par lugna distanspass och hela första veckan går väl i första hand ut på att få upp antalet träningstimmar till en bra nivå.

Veckan därpå stoppar jag in några hårdare pass med medellånga intervaller och sista veckan i denna "trestegsraket" fläskar jag på riktigt ordentlig är det tänkt, kort/kort och hårt/hårt...

Den 12:e november flyger jag söderut och den 15:e är det tävlingspremiär så jag hoppas att kommande tre veckor får igång kroppen såpass att jag slipper skämma ut mig totalt i premiären. I planeringen ingår också att lägga ett par hårda pass i veckan nere i den svettiga och dåligt ventilerade spinningsalen på gymmet, allt för att försöka aklimatisera kroppen till att arbeta hårt under extremt varma och svettiga förhållanden.

Men först och främst ut på dagens pass, solen skiner och tre timmar i sadeln väntar...

Nu kör vi...

Fler race...

Nu börjar det dyka upp ännu fler race i kalendern nere i thairiket, förutom det jag skrev om igår så går ett långlopp på 85 km den 22:e november och sedan är det bekräftat att långloppet i khao sok som jag vann förra vintern körs den 17:e januari. Så tre race inplanerade redan nu det är riktigt bra det och jag vet ju sedan tidigare att det dyker upp ännu fler när jag väl är på plats.

Dessutom öppnas fler möjligheter nu när man får ta med cykel helt gratis när man flyger med Bangkok airways, själva biljettavgiften inrikes i Thailand ligger ofta i nivå med Ryan air så nu blev det helt plötsligt intressant att ev hitta någon tävling i norra Thailand.
Bl a går det ju en tävling uppför Thailands högsta berg varje vinter som jag är lite sugen på. Doi Inthanon mtb challenge, 50 km och 2800 meters klättring. Det vore nåt det...

Bra nyheter...

Rakt in i hetluften...

Ja jag kommer kastas rakt in i hetluften när jag landar i Thailand den 13:e november. Redan på söndagen två dagar senare går första racet på Phuket så det blir ingen tid att aklimatisera sig.

Hem till huset har jag två timmars bilresa norrut från flygplatsen och tävlingen går ca en timme söder om flygplatsen så min plan blir att stanna på Phuket när jag anländer, hitta ett billigt boende i närheten av tävlingen och stanna där över helgen och att åka upp till huset först efter racet.

Normalt sett tar det en vecka innan jag brukar vara aklimatiserad till värmen och tidsomställningen så detta första race får bli vad det blir. En kul grej helt enkelt och en rivstart rätt in i vintersäsongen.

Redan nu är skylten på plats...

Igår kom tävlingen ut på det officiella programmet, notera den sista tävlingsklassen...

Västgötaloppet the movie...

Dekadens...

Ja det är väl lite så jag lever för tillfället, dekadens på hög nivå. Visst rör jag på mig lite men någon egentlig träning är det inte tal om. Godis, glass och pizza åker ner i stora lass och en o annan finöl har väl också slunkit ner senaste tiden.

Men det är väl det som är meningen kanske, för efter varje dag i förfallets tecken ökar motivationen att få sätta igång och träna ordentligt, att börja sköta kosten och komma in i en stigande formkurva igen.

Men inte riktigt ännu... snart snart men inte riktigt ännu är det dax. Jag drar ut på det någon vecka till sedan jäklar ska jag igång, ett par veckors hårdkörning med intervallpass för att komma igång innan jag drar till Thailand och väl där vet jag vad som väntar. Fyra månader med många, långa och hårda pass samt så många tävlingar jag kan hitta, ska bli helt underbart.

Förresten... I dag sprang jag en mil för första gången på flera år, 53 minuter tog det och visserligen var det i terrängen men ändå, det går inte fort.

Men som sagt, jag rör på mig...

Idag har jag också prickat av första punkten på min "to do" lista innan jag åker. Var på konsulatet i Göteborg imorse och lämnade in min visumansökan...

Skogstur...

Det blev till slut en organiserad skogstur med ett gött sandaredsgäng idag, nya stigar och miljöer gör att man redan nu ser fram emot vårens turer och tillfällen att utforska dessa trakter ännu mer.

Men någon/några helger till ska väl hinnas med innan jag drar söderut har jag nog tänkt, förhoppningsvis får jag mina hjul till den nya hojjen i veckan och då måste jag ju bara få provcykla några pass i skogen innan den packas ner i cykelväskan. Så jag håller alltså tummarna för att det torra och fina höstvädret håller i sig och att det blir ett par skogsturer till innan jag åker, det vore ju fint...

Vi blev några stycken idag med...

Nya stigar...

Fin fikapaus...

#outsideisfree...

Jag klarar inte av att vara inomhus några längre stunder och när hösten visar sig från sin allra bästa sida så som just nu, ja då är det utomhusaktiviteter som gäller. Nu var det ju vilodag idag men man behöver ju inte låta bli att cykla bara för det...

Jag ringde min dotter i förmiddags och frågade om vi inte kunde "hänga" lite tillsammans. En trevlig cykeltur förseslog jag, det kunde väl vara kul och lite frisk luft skadar ju inte som sagt. Hon nappade på idéen direkt så nu har vi haft en riktigt fin eftermiddagstur i solskenet, luftat lungorna och kan med gott samvete softa framför tv:n ikväll.

Imorgon blir det en längre tur på morgonen, om det blir på mtb eller landsväg har jag inte bestämt ännu. Helst kör jag i skogen men ingen gemensam tur är bekräftad ännu däremot är det några landsvägscyklister som ska iväg vid niotiden så jag får väl avvakta och se hur det blir. Egentligen spelar det väl ingen större roll, bara jag får lite trevligt sällskap...

Lite frisk luft med dottern...

Fin höstdag...

Nästan försommarkänsla...

Lite svettigt blev det upp för backen...

"Minneskort"...

Det dök upp ett sånt där "minneskort" på min Facebook imorse, för sex år sedan påbörjade vi vårat drömprojekt  i den lilla byn Bang lut två mil norr om Khao Lak nere i Thailand. Det var en lång och krokig väg första året med att få färdigt husbygget och få ordning på alla papper men till slut blev det klart och nu åker vi snart ner för sjunde gången och övervintrar.

Det har blivit som ett andra hem med trevliga grannar som man längtar efter att få träffa igen. Jag har också fått massor av cykelvänner runt om i södra Thailand under åren och det blir alltid ett kärt återseende när vi ses ute på tävlingarna. På marknaden där vi handlar våra grönsaker blir vi igenkända och välkomnade när vi kommer och min egen speciella "mat gumma" i padthai ståndet uppe i byn skiner alltid upp i ett leende när jag återkommer för säsongen.

Det märks att jag längtar va ?...

Så här såg det ut hösten 2009...

Det blev ju riktigt bra tillslut...

Tröttat ut mig...

Natten till idag låg jag vaken flera timmar utan att kunna somna, det kröp i kroppen liksom och jag kunde inte slappna av överhuvudtaget. Det har nog varit lite för mycket vila sista tiden tror jag... Idag fick därför det planerade löppasset i terrängen bli steg ett i ett försök att "sparka" mig trött. Steg två blev ett entimmes spinningpass på gymmet lite senare på eftermiddagen, det sistnämnda blev riktigt hårt så nu hoppas jag att kroppen är nöjd och låter mig sova inatt.

Imorgon blir det jobb hela dagen med efterföljande afterwork med min grabb på kvällen, så förutom jobbet då så väntar vila både imorgon och på lördag.
Men på söndag blir det träning igen och då hoppas jag på en repris från förra helgen, d.v.s en långtur på MTB:n med sandaredsgänget. Vädret ser lovande ut och det är ju fortfarande kruttorrt ute i skogarna så än är det för tidigt att ge upp skogscyklingen.

På väg ut på pass nr 1...

Först på plats inför pass nr 2...

Hur svårt kan det va...

Att hålla sig still alltså... Vilodag idag och det kryper i kroppen av rastlöshet, det fick bli en lång skogspromenad med Nero för att lugna kroppen lite. Det är nog bäst att jag tar tag i hårdträningen snart innan jag river väggarna här hemma...

Det var bra skönt att komma ut i skogen en stund. Tyckte vi båda två tror jag...

Mittemellan...

Ja det känns som om man befinner sig i ett litet vakuum för tillfället, säsongen är slut och det börjar lugna ner sig på jobbfronten. En tid på året då man är mittemellan två helt olika liv liksom, det ena som varit här hemma nu i åtta månader och det andra som snart börjar då jag flyttar söderöver för att övervintra.

Träningen flyter på lite sporadiskt och utan struktur, är det fint väder och jag är ledig så cyklar jag och för övrigt blir det löpning några pass i veckan. Jag dras tyvärr med en inflammation i ena axeln sedan några veckor så gym och yoga får stå åt sidan ett tag. De lite mer uppstyrda och hårdare passen börjar väl först om någon vecka som uppvärmning inför thaisäsongen och väl där på plats så blir det 100% "all in" som gäller...

Fram tills dess är det väl bara att räkna ner, dag för dag, en dag i taget...

Nedräkningen pågår...

Fast det är ju fortfarande helt fantastiskt fint här hemma i Sverige, morgonkaffe på verandan den 6 oktober är inte helt fel...

Höstens första söndagstur...

När säsongen är slut men innan hösten visar sig från sin sämre sida är det en kort period som är helt underbar. Söndagscyklingen tillsammans med ett gott kompisgäng utan hets och helst med ett kort fikastopp, ja sämre kan man ha det.

Idag tog jag bilen ut till sok stugan i sandared för att hänga med på nystartade sandareds cykelklubbs söndagstur. Det är ju inte mer än drygt milen hemifrån men trots detta har jag aldrig cyklat i skogarna åt det hållet förut. Det är allt bra konstigt vad lätt man fastnar i sina invanda rutiner.

Det får bli ändring på detta, mer "stigletarturer" i nya miljöer och fler söndagsturer med sandaredsgänget står på schemat. Ett inköp av friluftskartan till min garmin får det nog också bli som ett steg i att hitta lite nya rundor utan att irra bort sig allt för mycket...

Ett gött gäng som dök upp kl nio i morse vid sok stugan...

Starten går...

Ett kort kaffestopp halvvägs genom rundan...

Tack för en go tur gubbar, det blir fler gånger...

Kulturell weekend...

Efter några dagars frånvaro är man tillbaka i mediabruset igen. Gårdagskvällen och förmiddagen har tillbringats ute vid Spiken och Läckö slott där vi turistat lite som vanliga människor. En liten cykeltur på förmiddagen idag följt av en fenomenal lunch på restaurangen vid Läckö slott och nu är man hemma i Borås igen.

Veckan som varit har varit ganska lungn träningsmässigt och bara innehållit två korta löprundor, men imorgon är det inplanerat ett fint  höstdistanspass på MTB. Antingen letar jag lite nya stigar själv eller så blir det ett besök till sandared strax utanför stan där ett gäng ska cykla skogsdistans i ett för mig okänt område. Jag känner att jag behöver cykla lite nya rundor för att öka på inspirationen så det lutar nog åt det senare.

Spikens fiskarläge igårkväll...

Fin morgon innan dimman drog in...

En cykeltur till läckö slott...