Tre goa timmar...

Jobbar eftermiddag idag så det blev tidig uppgång och ut på cykeln för en lite längre runda innan lunch. Jag har ingen hårdkörning inplanerad denna vecka utan det blir tre distanspass på raken nu fram till torsdag förmiddag och sedan väntar en långweekend i Rättvik där "mörksuggan" går på söndag.

Dagens runda blev på tre timmar och "gubben" njöt av värmen ute på den svenska landsbygden. Den svenska sommaren kan vara riktigt bra ibland, när den väl visar sig...

Tidig sommarmorgon...

Svensk sommarvy...

Racerapport ränneslättsturen...

Gårdagens race var ett av de bättre för min del i år trots kramp sista halvmilen och en blygsam 13:e placering i mål.
Men det positiva var att kroppen fungerade riktigt bra (fram till sista 5 km) och formen känns ändå som att den är på gång. Banan var torr och fin och helt underbart rolig att köra med sina många och långa "flowiga" stigpartier, att sommarvärmen äntligen infann sig gjorde ju inte upplevelsen sämre.

Nu tar vi nya tag och siktar in oss på mörksuggan i Rättvik kommande helg, nytt race och nya poäng att slåss om. Jag har ju ingen direkt topplacering ännu men en stabil insats runt topp 10 på dom första fyra loppen gör ändå att jag ligger 6:a i totalen, nu går vi strax in i andra halvlek och då jäklar...

Det var gött att få lägga upp benen i högläge efter racet igår...

På plats i Eksjö...

Nu har vi kommit iordning på tävlingsområdet centralt i Eksjö och vi är redo för morgondagens tävling. Jag och Pauli har kollat in sista milen på banan och det verkar vara riktigt torrt och fint ute i skogen, Madde och Paulis dotter Stella skötte försäljningen under tiden vi var ute och cyklade och nu ikväll har vi haft en riktigt fin grillkväll här i "lägret". Solen och värmen har återvänt och äntligen känns det som att sommaren är här på riktigt.

Det är som dom säger i den där reklamen på tv, plötsligt händer det...

En bra kväll...

Som det ska vara...

Allt är som det ska vara med kroppen & knoppen efter vurpan i förrgår, huvudvärken är borta och jag har testat att köra ett par timmar MTB lite lugnt på grusvägarna häromkring för att kolla att cykeln funkar som den ska. Till och med solen skiner och värmer så nu är humöret på topp, vi ses i Eksjö till helgen...

Varit ute och testat den nya kollektionen...

Baksmälla...

Vaknade imorse med känslan av värsta baksmällan, huvudvärk och lätt yrsel samt en käke som känns avslagen. Det verkar som att jag åkte på en ordentlig käftsmäll när jag vurpade igår och jag slog nog i huvet ganska ordentligt också.

Det får bli en vilodag idag...

Vad hände igår egentligen...

Krasch Bom Bang...

Jag hann väl köra igenom lite mer än halva träningsracet ikväll innan jag satte pedalen i en sten och gjorde en luftfärd utan dess like, som tur var landade jag på rygg före cykeln och kunde på något mirakulöst sätt "ta lyra" när den kom flygandes rätt ner på mig där jag låg. Inga skador på hojjen förutom en totalhavererad pedal, själv är jag lite skrapad, ganska öm och mörbultad här och där men troligtvis "fit for fight" till helgens långlopp...

Jag såg inget men uppenbarligen var det något i vägen för pedalen...

Work, work, work...

En del jobb är roligare än andra...

Frukosttipset...

Havre & quinoa gröt kokt tillsammans med blåbär och toppat med äpple, pumpakärnor och lite mandelmjölk.

Nu en timmes lätt cykling till jobbet och ikväll väntar dagens riktiga träning. Rya åsars MTB tour, träningstävling i form av fyra kortare heat på olika banor i samma område.

En stund senare...

Fyra timmar och femton minuter blev det på MTB:n idag, efter ca 45 minuter körde jag igång ett block på fem stycken 30 sekunders maxintervaller med fem minuters lugn cykling emellan varje och efter det provade jag på att köra enbenstramp fyra minuter på varje ben, inte gick det fort men tusan vad jobbigt för höftböjaren. Jag hade tänkt köra två ggr på varje ben men nöjde mig med en omgång, det här får jag nog träna mer på...

Nu väntar två helger på raken med långloppscupen och först ut är Ränneslättsturen i Eksjö kommande helg, självklart finns vi på plats med dom officiella produkterna i vårt tält men vill ni inte vänta tills dess så är webbshopen öppen dygnet runt, titta in vettja...

Imorgon är det vilodag från träningen vilket ska bli skönt men sedan kör vi på igen.

Känner mig lite grusig i ögonen efter dagens pass...

Till helgen är det dax igen...

Rätt håll...

Då var midsommarhelgen över och en ny vecka har börjat, det går också mot bättre tider på många plan sett från mitt perspektiv.  Dels måste det rent statistisk sett komma lite värme snart vilket är efterlängtat, det kan ju bara inte fortsätta såhär hela sommaren eller... Sedan har vi semestern som närmar sig med nya cykeläventyr i form av ett 7-dagars etapplopp nere i bergstrakterna mellan södra Polen och Tjeckien och till sist det absolut bästa kortet i rockärmen vilket är att nedräkningen till "vinterflytten" har inletts.
 Bara 140 dagar kvar...

Midsommarhelgen då, jo i fredags var det träningsfritt och vila men i lördags blev det en dagstur ner till Isaberg för lite träning på SM banan, det blev först fyra varv på XCO varvet och som avslutning ett varv på den långa blå slingan. Under tiden jag cyklade var Madde ute och gick med Nero (hunden) den svart/vita vandringsleden och efteråt tog vi en god lunch inne på restaurangen som avslutning på en fin förmiddag innan vi åkte hemåt igen.
I går avslutades helgen med ett 70 km långt snabbdistanspass och idag som också är en ledig dag för mig väntar ett långt 4-5 timmars distanspass med lite 30 sekunders maxspurter.
Japp nu kör vi...

Först en stadig frukost...

Semesterkänslorna börjar infinna sig...

Nedräkningen har börjat...

På topp inför midsommar...

Det blev inte helt oväntat ännu ett trainerpass i garaget i eftermiddags men vilket pass det blev... Liksom igår kände jag mig seg och trött innan jag lite motvilligt satte mig på trainern för att köra ett vo2max pass. 4x4 minuter all in var planen men så fort jag satte igång kände jag att jag hade guldben idag också, pedalerna gick nästan runt av sig själva och watten var högre än någonsin.

Jag är ju en lågpulsare och har bara 160  i maxpuls samt 146 i tröskelpuls och det var bra längesedan jag varit över 150 men idag körde jag upp pulsen i 155 slag/min vilket blir 97% av max på de sista två intervallerna. Efteråt kändes det hur bra som helst både i lungor och  ben så nu tar jag en vilodag imorgon full av självförtroende, det är alltid tråkigt att bli sjuk men den här gången var det nog ett nyttigt avbrott för jag har definitivt inte tappat något, snarare tvärt om...

Bästa 4x4 passet sedan Thailand i vintras...

Don´t dream your life, live your dream...

Då var det dagen före midsommar och jag sitter här hemma och väntar på en "glugg" i molnen, solen lyser igenom emellanåt och enligt prognosen så ska det bli en timmes sol vid tretiden i eftermiddag. Jag avvaktar och hoppas att jag kan köra mina intervaller ute i trandaredsbacken istället för nere i garaget, det vore trevligt som omväxling... Om det nu blir en regnig midsommar och och ni blir sittande inne så bjuder jag här på en nice kort filmsnutt som visserligen inte är cykelrelaterad men ändå ger lite feelgoodkänslor och handlar om att förverkliga sina drömmar. Don´t dream your life, live your dream...

The Cinder Cone from Farm League on Vimeo.

En värmande kopp...

En värmande kopp kaffe på verandan får avsluta kvällens middag, fullt vinterklädd förstås då både tjock ylletröja och raggsockor kommit till användning ännu en gång denna sommar...

Angående träningen i morse kände jag mig först lite seg och bestämde mig för att köra fyra tiominutare "sweetspot" istället för de planerade korta och hårdare intervallerna, allt för att vara lite försiktig nu direkt efter förkylningen. Döm om min förvåning då jag en stund in på första intervallen ser på wattmätaren att jag ligger en bra bit högre än normalt, det kanske är nyttigt med en liten förkylning ibland så att man får "tvångsvila" sig form liksom. Jag körde sedan igenom hela passet på samma nivå och efteråt kände jag mig riktigt nöjd med mig själv.

En stressig dag på jobbet och hemfärd på vespan i ösregn gjorde dock att kvällens gympass ställdes in för att istället byta om till varma & torra kläder och kura ihop mig i fåtöljen på verandan med den värmande koppen jag inledde inlägget med.

Imorgon är jag ledig och troligtvis (beroende på väder) så kör jag trainer i garaget igen, efter dagens positiva resultat är jag riktigt sugen på att testa ett riktigt hårt pass. Jag tror nog att imorgon är det dax...

Rykande hett...

Ett steg till...

Inget bakslag idag utan ännu ett steg åt rätt håll, aningens täppt i snoken fortfarande men som sagt bättre än i går. Det har blivit 75 minuters MTB nu på morgonen med några försiktiga pulshöjare upp på låg zon fyra, lite seg känsla i benen men det är ju normalt efter en förkylning. Väderprognosen ser lite instabil ut så imorgonbitti blir det ett hårdare trainerpass i garaget med korta intervaller plus lite gym på kvällen sedan är det väl bara att successivt öka på både tid och intensitet så är jag väl snart ikapp igen...

Lite deppigt är det att hela tiden bli snuvad på sommarvärmen, det är några grader för kallt för kort/kort så all utecykling sker fortfarande i ärm och benvärmare vilket är lite tråkigt. Längtar bort till varmare breddgrader där man slipper bry sig...

På väg tillbaka...

Ja, jag hoppas det. Har känt mig hyfsat ok idag, inte 100% men tillräckligt för att röra mig lite utan att pressa upp pulsen. En timmes mycket lätt cykling för att få igång systemet följt av 70 minuter yoga. Jag blir alltid stel och öm i leder och muskler vid förkylning så yogan gjorde riktigt gott i den gamle "gubbakroppen". Nu hoppas jag att jag vaknar imorgon och känner att jag är tillbaka på banan igen för nu vill jag ut och ta i lite...

Ett lätt och fint rullpass idag...

Det går åt rätt håll...

Näsan har slutat rinna så det går väl sakta åt rätt håll även om jag fortfarande är "out of order" och det dröjer nog några dagar till innan jag sitter på cykeln igen. Det kryper dock i kroppen av rastlöshet så jag tog en sväng bort till kransmossen även idag för att ta en fika och kolla lite på tävlingarna...

Go stil han har Kenta när han tar sig upp för pulkabacken...

Cupledaren i p15-16 Samuel lord...

Benny i full fart utför...

P 15-16...

Utslagen...

Totalt utslagen under en filt på verandan...

Åskådare...

Precis kommit hem efter ett morgonbesök som åskådare på kransmossen och första tävlingsdagen av BCA 2-dagars. Jag är fortfarande jäkligt förkyld men ville inte missa spektaklet i sportklassen där min son Charlie tillsammans med ett gäng kompisar som alla har cyklat och tävlat i sin barndom skulle göra tävlingscomeback efter typ 7-8 års frånvaro. Dom har börjat kompiscykla ihop i sommar igen, någon gång per vecka och ibland mer sällan så det är ingen allvarligt menad comeback utan mer en social grej liksom. Riktigt kul tycker jag att dom hittat tillbaka till cyklingen igen på en nivå som är rolig. Lite motion är ju aldrig fel...

The chain gang...

Västgötacupen...

Kransån som rinner genom området...

Charlie in action...

Droppet en sista gång och sedan in i mål...

Ynklig...

Sitter här på verandan och känner mig lite ynklig, en kanonhelg vädermässigt väntar och jag kan inte cykla något p.g.a förkylning. Ja skit är det men inget att göra år, har tagit mig en jäger och en finöl här på verandan samtidigt som jag leker lite med kameran för att stilla min rastlöshet.

Förresten kanske jag dyker upp imorgonbitti ändå på BCA racet bara för att hejja på min son Charlie som fått en tokig ide ihop med några kompisar om att ställa upp i sportklassen imorgon, bara för skojs skull...
Visserligen motionerar dom ibland men att dom skulle få för sig att tävla igen ja det trodde jag nog inte, alla är dom föredettingar men det är tydligen aldrig försent för en "comeback". Ja vi får väl se imorgonbitti om dom orkar upp ur sängen och om jag är pigg nog att åka dit och kolla in spektaklet...

Här kommer lite bilder från min egen "bakgård"...

Sommarhatten är på...

Bra medicin...

Vindspel från Thailand...

En snubbe i skogen...

Ännu en snubbe...

Matbordsbelysning...

Vi gillar lyktor...

Ner mot skogen...

Vy från min favoritplats...

Out of order...

Ja där satt den... som en smäck på skallen en solig sommardag. Det är årets första förkylning jag talar om, vaknade i morse med frossa, lätt feber, ömmande kropp och en rinnande näsa utan dess like. Det är bara att konstatera att utav helgens två race på hemmaplan blir det istället två feta DNS...

Ska man vara lite optimistisk i sammanhanget så prickade jag nog ändå in det bästa tillfället att bli sjuk på. Helgens tävlingar var bara tänkta som riktigt bra träning och nästa långlopp ligger två veckor bort, i juli väntar XC SM och etapploppet i Polen och senare i augusti och september har vi de sista långloppen i cupen samt långlopps SM så nu tar vi det lilla lugna, kurerar med lite whiskey så blir det nog bra det här ändå, attjo&prosit på mig...

Summerfeelings...

Äntligen stiger temperaturen, för första gången i sommar tränade jag ett pass iklädd "kort/kort " i morse. Det var bara ett lugnt återhämtningspass efter några hårda dagar men det kändes fint i benen och nu laddar jag vidare mot lördagens race på kransmossen...

Fin morgoncykling...

Utomhus...

Äntligen börjar det bli såpass varmt att man kan sitta ute en stund på kvällarna och likaså ta sitt morgonkaffe ute på verandan en tidig morgon. Jag har nog nån sorts fobi mot att vistas inomhus, känner mig instängd, får nästan panik och blir rastlös direkt. På vintern när jag bor i Thailand vistas jag utomhus alla timmar på dygnet förutom när jag sover, vi lagar nästan alltid mat i uteköket, äter alltid utomhus o.s.v.  Ja tak över huvet det har man bara på natten helt enkelt och när man sedan kommer hem till Sverige igen så blir det alltid en svår omställning när man helt plötsligt tvingas vistas inomhus en period fram tills våren/försommaren kommer med lite värme. I år har det dröjt ovanligt länge och längtan har varit stor men nu äntligen känns det som att kanske är det dags nu, att krypa ur sitt bo och börja leva utomhus igen...

Igår morse innan jobbet snurrade jag runt ett antal varv på BCA banan och på kvällen blev det ett löp/styrke/core pass på gymmet. Jag har kännt att överkroppen tagit ovanligt mycket stryk efter långloppen i vår och inser att jag måste jobba hårt med att förebygga detta om jag ska klara genomföra 7-dagarsloppet i Polen i slutet av juli.

Nu efter morgonkaffet väntar ett pass med 10 minuters "gnetarintervaller" på mitt grusvägsvarv här nedanför. 10 minuter, tyngstaväxeln i "gnetapå" tempo. Upprepas 4-6 ggr och känns förhoppningsvis gött i benen efteråt...

Igårkväll blev det en middagssittning på verandan...

Och morgonkaffet idag smakade bättre än på länge...

Finslipning...

En dag fri från träning och likaså ledig från jobb men fullt upp ändå, det tar sin lilla tid att tömma husbilen efter en helg ute på långloppscupen. Varor som ska sorteras och gås igenom, materialvård av cykel och tvätt av tävlingskläder samt lite annat småfix och vips så är dagen slut. Det blev en liten kort stund över på kvällningen då jag satte mig ute på verandatrappen i solen och "finslipade" lite på en av minicyklarna som är under renovering, ett bra avslut på dagen.

Imorgon väntar jobb men jag börjar först kl 13.00 så innan det ska det väl bli några varv på BCA varvet, jag ska ju tävla där till helgen så det kan vara läge att köra in sig lite på banan. Det var bra längesedan jag var där och cyklade trots närheten men det beror väl på att man blivit ganska mätt på området runt kransmossen efter alla dessa år...

Lite kvällsarbete innan läggdags...

Racerapport lida loop...

Säsongens form hittills är något sämre än förra årets vid samma tid, det har jag konstaterat men kanske har jag hittat ett vinnande koncept ändå. Idag blev jag 8:a och hade häng på 5:e platsen i två av de tre looparna, bra puls och känsla gör att det finns hopp även om jag tappade lite på sista slingan. Nu har jag alltså blivit 10:a, 9:a & 8:a på de tre första långloppen och kan jag hålla i den trenden sommaren igenom så blir det ju att stå överst på pallen lagom till SM i september kan man väl anta, eller...

Jag vill också passa på att ge en eloge till arrangören som bjöd på en riktigt bra tillställning rätt igenom. En kul och varierad bana som har allt man kan önska sig som mountainbikecyklist. Det stora startfältet visar tydligt att det är fler än jag som gillar att cykla i Lida friluftsområde, över 1200 startande bara idag plus alla ungdomar som körde igår och även där var det jättestora startfält.
Bra jobbat!!!

Som vanligt har jag lite svårt med maten efter ett långlopp men lite fast föda fick jag trots allt i mig efter målgång samt en återställarshake i form av Umara blandat med proteinpulver och inte att förglömma, äppelpajen med glass som slinker ner just nu i bilen på väg hem, den är inte svårsmält precis...

Lättsmält...

Lida loop...

Har varit här uppe sedan i fredags för lite jobb inför lida loop, ett snabbt besök inne i butiken på Norrlandsgatan och sedan ut hit till lida friluftsområde där vi igår ställde ut på ungdomarnas tävling. Mycket folk och fin stämning i det fina vädret (trots några korta stänk) gjorde det hela till en kanondag. Det enda som krånglar lite är väl mobiltäckningen, konstigt att den kan vara i stort sett obefintlig så här nära Stockholm centrum. Det är först nu jag (förhoppningsvis) får ut ett inlägg här på bloggen.

Vi hann även med att testa banan lite igår eftermiddag och i det stora hela är den torr och snabb, surhålen finns men det är långt mellan dom. Nu kör vi utställning/försäljning några timmar som uppvärmning sedan är det race...

En snabbvisit inne i butiken där jag passade på att byta däck...

Fin stämning igår...

Idag är det vår tur...

Dagens lunch...

Hemmagjord krämig spenat/broccoli/avakado soppa med stjälkselleri och pumpafrön blev dagens lunch. Då jag har väldigt svårt att äta efter ett långlopp så gäller det att hitta på många små lättsmälta maträtter med mycket näring att ta till nere på etapploppet i Polen senare i sommar.

Jag har dessutom fått ett personligt upplägg från Simon på Umara över hur jag doserar och använder ett par specifika energi och kosttillskott under den sju dagar långa tävlingen, allt för att optimera både prestationen och återhämtningen på bästa sätt.

Flexibel...

Kallt, blåsigt och regn på tvären i samband med mycket jobb gör det svårt att följa träningsplanen för tillfället. Då gäller det att vara lite flexibel för att överleva. Jag har de senaste veckorna mellan långloppen lagt in korta halvtimmespass på trainern, 30 minuter korta och hårda intervaller hinner man alltid med. Igår provade jag en ny variant som jag sett på Samuel Brännlunds blogg, ett block 30 sekundare med vila i fallande skala från 2,5 minuter, 2 minuter, 1,5 minuter osv ner till bara 30 sekunders vila ger fem hårda intervaller/10 minuters block. Upprepas efter behag eller tillgång till tid, själv körde jag igår två omgångar med fem minuter uppvärmning och fem minuter nervarvning vilket blev 30 minuter. Ju färre intervaller desto hårdare körning krävs, det ska kännas rejält i benen efteråt och pulsen är inte det mest relevanta mätinstrumentet då den dels är fördröjd samt inte hinner stiga till rätt nivå i förhållande till den korta intervalltiden. Rätt känsla i benen ska vara näst intill "all in" åtminstånde om man bara kör 5-10 intervaller, kör man fler så ska man klara alla på samma tuffa watt/motstånd medan pulsen ökar ju fler man kör.

Jag går även till gymmet ett par ggr i veckan där jag joggar på löpbandet 15 minuter och fortsätter med en halvtimmes coreträning. Utecyklingen mellan tävlingarna de senaste veckorna har varit i stort sett obefintlig men med dessa korta inomhuspass har jag ändå lyckats hålla hålla mig igång både fysiskt och kanske främst mentalt då det är tufft ibland för psyket när man inte hinner med den planerade träningen så som man vill...

Idag tog jag en kort stund på morgonen då det blev 30 minuters "spinn" med hög kadens på trainern och ikväll efter jobbet kör jag ett gympass igen. Det känns lite splittrat som sagt men det är betydligt bättre än inget och ångesten över missade träningar har släppt. Jag gör helt enkelt så gott jag kan utifrån situationen för tillfället...

30 minuter (ett bra alternativ till ingenting alls)...

Vi ses väl i Stockholm...

Kom in och snacka cykel inför helgens stora MTB-fest! Prova den officiella Mitsubishi MTB Challenge kollektionen i limited upplaga. På fredag 5 juni mellan 16.00-18.00 finns jag på plats i butiken och delar med mig av tips och råd inför loppet. Smarta tillbehör som vattenflaskor och armvärmare finns förstås om du behöver komplettera. Vi ses på Norrlandsgatan 10 i Stockholm...