Tröskelpass...

I eftermiddags körde jag mtb på grus & asfalt tillsammans med Börje, 2,30 var vi ute varav en timme mitt i avverkades med konstant puls runt anaerob tröskel + - nåt enstaka slag.

Flöt på fint...

Dagens första...

Rummet där drömmar ska förvandlas till guld...

Då har man avverkat ännu ett trainer pass nere i garaget, 4x4 min en bit över tröskelpuls. Det kommer att tillbringas en hel del tid där nere fram till december då jag åker iväg till värmen över vintern, där blir det av förklarliga skäl endast utomhusträning men i mars kommer jag krypa ner i "gruvan" igen för att finslipa formen inför första säsongen i H-50.

Då jävlar...

En tur på stan...

Efter träningen blev det en tur ner på stan för att äta en sen lunch och umgås lite med dottern, hon åker till San- Fransisco nästa måndag och blir borta i tre månader.

Faktum är att när vi åker till Thailand den 1 dec på morgonen så landar hon samma dag på eftermiddagen så vi hinner inte ses och eftersom jag också blir borta tre mån så blir det en väldigt lång tid utan henne.

Vi får väl se om det inte kan bli en blixtvisit "over there" nån gång i höst.

On the road again...

Efter tre dagar utan träning var det dags att sparka igång kroppen igen, det blev ett snabbdistans pass på racern i 2 & 1/2 tim.

En riktigt skön start på dagen :-))

"Vi" klarade det...

Målsättningen var att få in Madde under timmen på midnattsloppet och efter 4 veckors formtoppning lyckades vi med bra marginal. 56.44 blev tiden, visserligen en bit från segraren som sprang in på under 31 min, men man måste ju börja någonstans ;-)

BRA JOBBAT ÄLSKLING !!

Servicepersonalen laddar upp...

Det blir nog en lång kväll med hårt supporterjobb, det gäller att ladda upp ordentligt...

Ombytta roller...

Ikväll är det jag som får agera servicepersonal åt Madde och hennes arbetskamrater när dom ska springa midnattsloppet 10 km i centrala Göteborg. Totalt är det ca 14.000 startande så det blir nog en riktig folkfest.

Starten går kl 22.00 ikväll och efteråt blir det utgång med hela gänget för att fylla på med lite "b-vitaminer & antioxidanter" som återhämtning innan vi slumrar in.

Vi åker ner nu på eftermiddagen med husbilen och försöker hitta någon central parkering där vi kan stå inatt, sen är planen att sova ut imorgon för att sedan inta en "brunch" på nåt trevligt café innan vi beger oss hemåt igen.

Den stora nedräkningen...

Idag är det 100 dagar kvar innan jag gör som flyttfåglarna och drar till varmare breddgrader, tre månader skall tillbringas i mitt "andra hem" Thailand.

Tre månader av sol och bad, cykling tidigt om morgonen innan det blir för varmt, god mat och umgänge med goda vänner som hälsar på i olika omgångar, en och annan fisketur blir det också och sen tar vi dagarna lite som dom kommer...

Det firar vi med ett trainerpass EB 2x20 min i garaget...

Förberedelser inför cx säsongen...

Idag körde jag igång med ett försiktigt joggnings pass som en första förberedelse inför höstens cx tävlingar, det blev en promenadrunda med fyra st treminuters lugna löpintervaller.

Jag vet ju sedan tidigare år att mina ben behöver några veckors försiktig ökning innan det går att springa fortare och längre. Även idag fick jag sällskap av Charlie vilket alltid är trevligt.

Just nu...

Dagens träning klar, 6st 30 maxspurter.
Dagens fix klart, 12 st trädgårdstolar inoljade.
Dagens tv stund klar, vueltan.

Vad ska jag nu hitta på...

Äntligen en pallplats...

En resumé från helgens tävlingar:
Jag och Börje åkte upp till Mjölby redan i fredags eftermiddag, ett snabbt ombyte på plats och sedan ut och testa banan, jag har alltid gillat mjölbys banor, det har ju varit i stort sett samma varje år men med någon "omdragning" ibland.

Årets variant var nog den bästa hittills, tuff men rättvis med både hårda backar och svårigheter där det fanns alternativa vägar för den fega (bla. mig). Efter att ha kollat startlistan och känt efter hur formen kändes så fanns väl förhoppningen om minst en pallplats och kanske till och med chans på seger, men, men... det går inte alltid som man tror, trots att kroppen kändes bra och jag inte gjorde några större misstag förutom då att ta "fegvägen" på ett ställe så blev jag "bara" 5:a, det är väl fan att man inte ska få till det nån gång, speciellt när de bästa i Sverige inte är med, men så är det... man är helt enkelt inte så stabil i formen att man kan titta på en startlista och förutse sitt resultat.

Efter lördagens race åkte vi ner till Huskvarna och gjorde oss redo för söndagens tävling, lite god mat och en soft kväll innan det blev dags att slumra in. Natten blev inte riktigt som jag tänkt mig, sov mycket oroligt och det kändes som om jag var vaken minst en gång i timmen vilket kanske inte är bästa tänkbara förberedelse, kl 0800 gick jag upp och kokade lite kaffe som första näringsintag innan vi drog ut för att testa banan, (frukost tog vi efteråt), även här får jag nog säga att i mitt tycke är årets bana är den bästa variant som ikhp bjudit på under åren.

Kropp och puls svarade helt ok på testrundan men efter gårdagens race vågade jag inte ha några högre förhoppningar om pallplatser, det får gå som det går tänkte jag innan start, och det gjorde det, årets första pallplats är ett faktum, jag blev 2:a bakom Börje som vann, jag tror att vi 4:a första var inom minuten så det var ett riktigt tight race idag och om jag ska analysera lite så är det väl bara att inse (vilket jag redan vet) att det är i de längre branta backarna som jag måste förbättra mig om jag ska ha nån chans på segrar, jag är för dålig på att klättra och det går inte att "ge bort" en massa meter varje varv i dessa klättringar för att sedan försöka köra ikapp.

Det blir till att träna backe i vinter och nästa år när jag går upp i H-50, då jävlar...

Hemma hos Börje...

Hämtar upp Börje för vidare färd mot Mjölby och Huskvarnas tävlingar i helgen.

Skogslek...

Gårdagen var tänkt som vilodag men det var en sån skön kväll så jag och Charlie tog en sväng till BCA:s tävlingsbana och lekte runt några varv utan att ta i allt för mycket, bara chilla runt i skogen och njuta var tanken och det gjorde vi, hur kul som helst.

Tack för sällskapet challe...

PRO TOUR...

Dagens träning blev ett gästspel på veckans etapp av pro tour, etappen idag var ett 60 km linjelopp och det var nog en bit över 50 cyklister som dök upp till start.

Det var ett tag sedan jag var med på träningstävlings serie och det var riktigt kul idag att träna ihop med så många.

Det gick ganska behagligt ner mot grönkullen och första rejäla backen men väl där började attackerna och klungan splittrades upp i flera grupper, jag satt fint med i första gruppen och farten låg stadigt en bit över 40 km/h ner mot hyssna och seglora backen där attackerna började igen, nu var det några som kom iväg och några som blev efter och däremellan satt jag med fint i det som var kvar av huvudgruppen. Ner mot seglora gick min grupp ihop med tätgruppen igen men direkt började det stötas igen i motlutet upp mot viared och målet, tyvärr fick jag släppa tätgruppen här och kämpade mig imål tillsammans med några andra som släppt lite tidigare och nu kom ikapp mig.

En mycket rolig och bra träning idag...

Då var vi igång igen...

Efter gårdagens vilodag var det dax att ta i lite igen, ett två timmars racer pass stod på schemat med inslag av fartintervaller, 5x60 sek + 5x20/40 sek + 5x40/20 sek intervaller så hårt jag orkade, det gick riktigt bra och jag känner mig inte sliten sen helgens långlopp i Norge, jag var riktigt seg i musklerna dan efter och att jag valde att "rulla ur benen" ett par timmar i söndags och istället vila igår var nog ett smart val för nu känner jag mig helt ok.

Imorgon kväll får det bli ett gästspel på PRO-TOUR då det är ett road race, ca 65 km gemensam start och först imål vinner, det blir ett perfekt fartdistans pass och det ska bli kul att slippa cykla själv, dessutom ser väderprognosen riktigt lovande ut med sol och en bit över 20 grader, nice...

Hur det gick...

Jodå det gick ganska bra, jag blev 6:a av 76 startande i min klass, totalt blev jag 37:a. Här på bilden som är tagen ca 10 km efter starten ligger jag i tredje led på höger sida i färdriktningen, syns bara lite ute på kanten i min vita hjälm. Jag kan verkligen rekommendera detta långlopp i Norge, absolut det vackraste o häftigast mtb lopp jag någonsin kört.

Inspektion av sista 15 km...

Igår tog vi oss upp på högfjällsplatån (hardangervidda) för att kolla in sista delen av banan, på bilden ser ni Rjukan långt ner i dalen där start och mål är, vi ska börja klättringen upp på platån (ca 1000 hm) efter 15 km sen efter en kort sväng där uppe så går det ända ner i dalen igen för att direkt vända åter upp mot vidderna och ytterligare 1000 höjdmeter, sedan går det lite upp och ner över platån innan vi avslutar med ett riktigt häftigt utförsåk tillbaka mer till byn och målgången. Bilderna är tagna mitt i den sista utförslöpan

Utsikt från min säng...

Vi körde från Borås kl 6 i torsdags och när vi närmade oss rjukan bestämde vi oss för att ta den lilla vägen över fjället och gaustatoppen, kl 24.00 hade vi 2 mil kvar och stannade till vid en rastplats för att övernatta och ta oss ner till byn först på morgonen. När jag vaknar och tittar ut genom fönstret visar det sig att vi kunde inte valt en bättre plats att börja dagen på...

Varför göra som alla andra ?...

Vad är väl ett 90 km långlopp över myrar och genom tallskogar i sverige jämfört med ett 105 km långlopp över höga berg och genom djupa dalar i Norge, nu är ju jag är inte riktigt som alla andra så jag åker till Norge och cyklar telemarkshjälten istället,105 km, 2500 höjdmeter och 700 startande. Lite mer lagom kanske ;-))

EB pass 2x20 min...

Igår körde jag ett trainerpass EB 2x20 min och efter jämförelsetestet på Börjes monark sänkte jag watt motståndet på min trainer och plötsligt gick det ju riktigt bra att köra denna typ av intervaller, nu kändes upplevd ansträngning och watt betydligt mer samspelt. Det är ju alltid mycket roligare när man i verkligheten även klarar av det man i teorin ska orka...

Rjukan & telemarkshelten 11aug...

Hade inte tänkt att tävla i helgen utan planen var att träna hårt i veckan och sedan åka någonstans med husbilen under helgen och ha det lite lungt & skönt några dar, då nu vädret är som det är har jag börjat fundera på vart vi ska åka för att få lite sol och till slut bestämde vi oss för Rjukan i Norge där prognosen för helgen ser mycket lovande ut, bara 5 timmar bort men med en natur som nere i alperna. Där ska man väl kunna fincykla lite och njuta av livet några dar tänkte vi. Jag surfade in på turistbyråns hemsida för att kolla läget och fick till min förvåning se att på lördag arrangeras ett långlopp på mountainbike, 105 km och 2500 höjdmeter, det blev svårt att övertyga Madde om att detta hade jag absolut ingen aaaning om..., det var faktiskt en ren tillfällighet ;-) nu åker vi iallafall dit imorgon kväll, fincyklar lite på fredag och sedan ställer vi båda upp i loppet på lördag, jag i 105 km loppet och Madde ska prova att tävla för första gången i korta motionsklassen 25 km, det ska bli en intressant helg...

Då var jag plötsligt 20% starkare...

Efter att ha varit hemma hos Börje och testat att köra intervaller på monarken kan jag konstatera att min tax excel trainer hemma i källaren visar ca 20% för lite i watt. Det var skönt att få en förklaring till varför det varit så svårt att följa aktivitus upplägg gällande mina trainerpass och inte så konstigt att vissa pass inte ens gått att genomföra utan att sänka belastningen. Nu har jag ju även tränat på känsla (borgskalan) men lite bekymrad har man ju blivit när watt och känsla inte har stämt överens som det borde. Nu ska jag bara justera lite i upplägget inför hösten så får vi se hur det går...

WATT vs WATT

Idag ska jag hem till Börje för att köra ett 4x4 pass på monarken ute i "laggårn", ska försöka jämföra motståndet i watt på testcykeln hemma hos Börje & trainern här hemma hos mig som jag vanligtvis kör på. Tycker jag kör lite för lite watt hemma och hoppas att jag kan trycka upp lite mer idag vilket isåfall indikerar att min trainer visar för låga värden. Om det nu inte blir så är det väl bara att inse att man inte är starkare...

Regn...

Idag är jag glad att det är vilodag från träning och att jag har tak på min veranda, inget kul väder alls...

På "G" igen hoppas jag...

Har varit lite seg och trött senaste tiden, inte orkat genomföra alla pass som det var tänkt men idag kändes det som en vändning är på gång. Jag körde ett 2 timmars pass med inslag av fartintervaller, 5 st 60 sek + 5 st 20/40 sek + 5 st 40/20 sek, alla på Max och det kändes riktigt bra för första gången på ett tag, nu tar vi nya tag...

What if ?...

Kvällsmys på verandan...

Pictures...

Check out My pics on tumblr, some of them taken by me and some "stolen" from cyberspace...http://kjellolsen.tumblr.com/