Dyr glass...

Sitter på flygplatsen i Bangkok och äter glass, den dyraste någonsin tror jag. När jag kommer hem så har jag beställt semlor till efterrätt men sedan får det vara nog med godsaker på ett bra tag, nu ska jag ta tag i matchvikten och försöka klämma ner mig till en nivå som ger mig vingar i alla uppförsbackar i sommar.

Det är inte mycket som fattas...

Sista morgonen i paradiset...

Varit ute och rullat en timme på morgonen och sitter nu med kaffet och funderar på vad som väntar när jag kommer hem.

Ska bli skönt att komma hem till familjen igen och våren som står för dörren, en ny tävlingssäsong i en ny klass där jag har högt ställda förväntningar på mig själv, några nya projekt att ta tag i o.s.v

Ja det är mycket som händer framöver och det känns som att min tid här nere har gett mig den energi och mentala styrka som krävs för att lyckas.

Det blir nog riktigt bra det här...

Nya vägar...

Vaknade lite snuvig och torr i halsen och bestämde mig för att korta ner dagens pass till två lugna timmar utan igångdrag. Cyklade in på en grusväg jag inte provat förut och för första gången så slapp jag att vända, snirklade runt i ca 20 minuter innan jag kom ut på en annan väg jag brukar köra och mycket nöjd över att äntligen hittat en förbindelse som gör att jag kan variera mina rundor ännu mer i framtiden.

Lite bilder från idag...

Dagen efter...

Det blev sent igår, prisutdelningen var inte klar förrän kl 20.00 och därefter hade jag nästan fyra timmar i bilen innan jag väl var hemma igen, packade ur bilen och satt sedan en stund och skrev på bloggen innan jag tog ett nattdopp i poolen vilket jag alltid gör innan jag lägger mig. Det är ganska skönt att svalka av sig lite innan man somnar.

Somnade väl vid 01,30 inatt och vaknade kl 0700 för att gå upp och lämna tillbaka hyrbilen, var väl inte så där jättepigg kan jag lova. Nåväl...efter det så tog jag scootern ner till Thai life resort här nedanför för att lyxa på det med lite frukostbuffe som någon annan har lagat för omväxlings skull.

Sedan började dagens arbete med att städa ur huset och börja tvätta rent allt inför hemresan, tog en paus mitt på dagen för att äta lite och få en massage nere på stranden men sedan direkt hem igen för att fortsätta med hushållsarbetet.

Vid femtiden stack jag ut och rullade lite lätt på cykeln i 90 minuter, och jag måste säga att benen kändes väldigt bra idag också trots tävling igår, jag körde visserligen inte hårt idag men man känner ändå när "det" finns där och det är en skön känsla.

Imorgon blir det först ett tre timmars distanspass med lite korta igångdrag på förmiddagen sedan efter "brunchen" så ska sista rummet städas ur och trädgårdsmöbler stoppas undan m.m

sista dagen på onsdag vill jag helst bara slappa på stranden, efter att ha cyklat en stund och packat ner hojjen förstås...

Vårat hus & våran strand...

Seger...

Då var tävlingspremiären på MTB i år avklarad, ett långlopp med en tävlingsklass skulle det ju vara enligt förhandsinformationen men när det väl blev dax så visade det sig att det var indelat i samtliga åldersklasser och med separata starter var 5:e minut.
Min klass som ju nu är H-50 var sista startheatet och vi var närmare 30 "gubbar" som gav oss iväg som sista gäng.

Jag kände igen en konkurrent från tidigare år, en thailändare som vinner det mesta sägs det, jag har slagit honom förut men det satt hårt åt, det var även en till thailändare som jag blev varnad för, sedan var det en tysk kille med som även han skulle vara ganska vass.

Starten gick och vi hade ca 10km asfalt ut ur stan innan vi skulle komma in på första grusvägen, farten var väldigt långsam tyckte jag men att ligga och dra en hel klunga där det är lättåkt ville jag inte, jag väntade in en liten slakmota och gick då upp i täten och gjorde en liten fartökning, ser mig om och upptäcker att jag är själv i täten med tre cyklister en liten bit bakom och ytterligare en bit efter ligger de övriga.
Jag väntar in de tre närmaste och när dom är ikapp försöker jag få igång ett samarbete men dom är helt ointresserade av att ta lite vind, själv känner jag mig stark men är inte intresserad av att dra runt på tre andra som inte hjälper till, jag ser också att ingen av dom är nån av killarna det snackats om innan loppet så jag slår av på farten och snart är vi infångade av de övriga.

Nästa försök kommer bara något senare när vi kommer in i en lite brantare backe, jag går ut åt sidan och matar på hela backen i ett hårt tempo och på krönet vänder jag mig om igen och ser nu att dom jag vill ha med sitter på hjul, thailändaren nr 1 och tysken. Nu ska vi väl kunna samarbeta ett tag och komma ifrån de övriga tänker jag, men så fort jag går åt sidan saktar farten ner.

Jag går ändå inte på för fullt utan med bra kontroll och väldigt fräscha ben, ändå märker jag att dom "flåsar" bra där bakom så jag fortsätter att köra mitt tempo och kort därefter släpper tysken från "rullen", jag försöker få upp thailändaren att dra lite men han vägrar och jag ser att han redan är sliten så jag bestämmer mig för att fortsätta dra i mitt tempo tills vi kommer in på grusvägen, där tänker jag köra på lite mer för att se vad som händer.

När vi väl gått in i det första grusvägsavsnittet så dröjer det inte länge innan jag är helt ensam, fan tänker jag... det är över fem mil kvar, jag kan ju inte köra själv...eller ?...tankarna far runt i huvet. Jag känner mig ju grymt stark och jag har ju faktisk hängt av alla andra från "rullen", utan att rycka alltså så vad fan ska jag göra.

Jag bestämmer mig för att köra, inte allt vad jag har men hårt och kontrollerat och skulle det vara så att det kommer ikapp en grupp så ska jag ha kraft kvar att hänga på.
Det kommer aldrig någon utan det är jag som kör ikapp allt fler av de som startade i grupperna före och när jag väl går imål som segrare i min klass så är det inte många cyklister som jag inte kört ikapp.
Thailändare nr 1 blir 2:a och tysken 3:a, båda var ca 8 minuter efter...

Det kändes grymt bra idag och det är alltid skönt med en bra start på säsongen.

Prisutdelningen var inne på torget i stan, uppe på en stor scen, stor pokal & pengar blev belöningen...

Kollat banan...

Då har jag och mina två nyfunna vänner som ska köra i motionsklassen imorgon varit ute en sväng och kollat framförallt sista delen av varvet och jag kan väl konstatera att det är på ca 1/3 asfalt & betong och 2/3 grusvägar vi ska cykla, inget singeltrack denna gången men det blir nog lite mtb känsla ändå då några av grusvägsavsnitten är riktigt dåliga och där kommer nog några av mina konkurrenter ångra sitt val av däck då jag såg flera cyklister glida omkring nere i byn med 1,5" slicks på fälgarna. Det finns olika slags grusvägar, det kommer dom att få erfara imorgon b.l.a när dom ska ta sig nerför den både långa och branta utförslöpan full med både sprängsten och regnfåror.

Jag håller mig till mina lagom hårt pumpade 2,25" Racing Ralph...

Follow that car...

Var det första jag tänkte på när jag blev omkörd av en bil med cyklar på taket, dom kände sig nog lite förföljda när dom svängde av för att tanka med mig fortfarande tätt bakom. Jag var snabbt ut ut bilen och frågade om dom möjligtvis pratade lite engelska och jodå det gjorde dom, nästa fråga - ska ni möjligtvis till en mtb tävling i pak tako ?.. jodå det skulle dom också, vi ska bara stanna på ett ställe och äta först, följ med oss tyckte dom och jag var inte sen att hänga på.

Det visade sig att dom även skulle bo på samma ställe som mig och nu är vi alltså här på plats, har just checkat in och ska ta mig en kort eftermiddagslur, kl 1600 har vi stämt träff ute på parkeringen, då ska vi kolla de sista 20 km av banan.

Allt löste sig ju riktigt bra till slut och nu ser jag fram emot morgondagens race som enligt mina nya vänner är en stor tävling med många startande.

Här gällde det att hänga på...

Då åker jag väl & tävlar då...

Hyrbilen är packad och klar, vägbeskrivningen ligger i passagerarsätet och jag lär nog behöva kolla den ett antal gånger på vägen om jag vill komma fram. Byn jag ska till finns inte ens med på kartan och tävlingen som jag ska köra startar någonstans..?? i närheten sägs det.
Jag har även fått hjälp av min "taxigubbe" med att boka boende och när jag väl är i byn ska jag bara ringa ett nr så kommer nån och visar vägen till hotellet, det är bara det att numret är detsamma som jag försökt ringa för att få info om tävlingen och när jag ringt så har den som svarat inte kunnat ett ord engelska...

Hursomhelst, det får väl bli ett litet äventyr det hela, friskt vågat är hälften vunnet sägs det ju.

Det är väl bara att följa skyltarna eller...

Nostalgi...

Sitter här som vanligt på morgonen med mitt kaffe och surfar runt lite på nätet, får syn på denna bild av Roger van Vlaeminck och minns tillbaka till tiden då jag själv började cykla. Jag var 14 år och följde med några klasskompisar som då cyklade till en träning med Borås cykelamatörer, jag blev fast i sporten och cyklar fortfarande nu 36 år senare för samma klubb. Jag kommer ihåg en vinter då i början av min "karriär", vi var ett gäng ungdomar som med några ledare åkte till Köpenhamn för att kolla in 6-dagars på velodromen och självklart besöka en av de mer kända cykelbutikerna som fanns där. På den tiden fanns det inte mycket att hämta hemma i Sverige för den som ville ha häftiga cykelprylar.

Jag minns att vi gick & gick tills fötterna värkte för att komma till just denna speciella butik som skulle vara den allra bästa och mitt minne därifrån blev min allra första proffströja med tillhörande keps från just brooklyn stallet som Roger de Vlaeminck körde för.
Lyckan var total men den blev inte långvarig, senare på sommaren fick jag trots mina protester tröjan sönderklippt av sjukhuspersonalen då jag kom in med ambulans och brutet nyckelben, men det är en helt annan historia...

Roger de Vlaeminck in action...

Det rullar på...

Händer inte så mycket mer, ett lugnt tvåtimmarspass i morse och lite pyssel nu på eftermiddagen. Väntar på att det ska bli helg så jag får åka & tävla...

Svensk sommar eller ??...

Åkte in till khao lak nu på sena eftermiddagen för att köpa hem några sista saker och på vägen ner dit så passerar jag ett område med ganska mycket lövträd, i vägdiket hade dom nyss slagit det höga gräset som låg där och torkade och hela situationen med doften av nyslaget hö, lövträd och den ljumna kvällsluften blev nästan för mycket...

Svensk sommar för en kort stund...

Det vänder fort...

Sitter i skuggar med en sodavatten och lägger upp strategin för min sista vecka här. Det är lite som ska fixas med när man lämnar ett hus för åtta månader i ett tropiskt klimat.

Planerar också mina sista träningspass i värmen, normalt sett kör jag aldrig två riktigt hårda pass efter varandra men då det gick så dåligt igår på fyrorna så bestämde jag mig för att försöka idag igen men med mina 10x60 sekunders backintervaller, och se på fan...jag bara flög fram på cykeln, det kändes riktigt gott att få blåsa ur kroppen en sista gång innan söndagens tävling. En tävling som jag vet "lite" mer om nu.
Det är ett långlopp, 65 km på mestadels grusvägar, inga åldersklasser utan A & B klass vilket innebär en tävlingsklass och en motionsklass. Träningen nu fram till racet består av två lugna tvåtimmarspass på torsdag och fredag och att känna lite på sista delen av banan på lördag eftermiddag. Sedan de tre sista passen innan jag flyger hem på torsdag morgon blir även dom lugna & fina för att inte bryta ner kropp och immunförsvar inför den långa hemresan.

Det går åt lite sodavatten i värmen...

Sliten...

Dagens fyror gick riktigt käpprätt åt skogen, det enda positiva (mentalt) var väl att jag genomförde dom...

Börjar nog känna av en lång slitsam grundträningsperiod nu, fått ihop dryga 40 tim i december följt av 50 tim i januari och prognosen nu i februari pekar mot 60 timmar, det är mycket för att vara mig och det ska bli skönt att snart få en riktigt lugn träningsvecka för att sedan gå in i försäsongsträningen med lite färre timmar så att man kanske orkar köra sina fyror så hårt som dom ska köras...

Idag kände jag mig gammal, sliten & fastvuxen i backen...

Detektivarbete...

Jag försöker fortfarande få fram lite info angående MTB tävlingen i Pak Tako på söndag, har ett mob nummer till nån som inte pratar ett ord engelska och eftersom det är ca 50 mil t.o.r till tävlingen så vill jag verkligen veta vart jag ska och vad som gäller. Jag har tänkt åka dagen innan och hitta ett billigt boende, det är alltid skönare att vakna på plats och då får jag ju lite extra tid på lördag att hitta dit. Det är ju inte alltid så lätt ens i Sverige att hitta till en ny tävling om det inte är bra skyltat och skyltar till cykeltävlingar i Thailand...ja, vad tror ni ?...

Hursomhelst så har jag ringt min "taxigubbe" han pratar hyfsat bra engelska och har lovat att hjälpa mig imorgon med att få kontakt och ev få fram lite mer information om racet, så vi får jobba vidare med detektivarbetet efter en god natts sömn.

Kvällen här tillbringades på stranden en stund, det är helt otroligt att ha en strand i världsklass fem minuter hemifrån som i det närmaste är helt öde när solen går ner...

Vilodag & kinesisk frukost...

Jag har tidigare nämnt den kinesiska frukostbuffen på ett ställe i grannbyn Takua-pa. Det är så att befolkningen där är till ca 80% kineser och detta innebär att restaurangerna där har lite andra smakinfluenser att erbjuda, och det liknar inte det minsta kinamaten hemma i Sverige, den är bara så mycket bättre...
Thaimaten i all ära men när man är här en längre tid så är det gott med lite variation och idag när det var vilodag från träning och jag fick äta frukost som vanligt så åkte jag alltså dit igen för att äta lite soppa & div smårätter, med kaffe efter så gick allt på ca 25kr.

En bra start på dagen...

Thaikaffe med sweetmilk i Takua pa...

Efter morgonens 4 timmars distanspass med lite korta igångdrag på tyngsta växeln så kom jag bara hem för att snabbt inta lite frukost innan jag drog vidare ner till stranden för lite massage,
Därefter tog jag scootern upp till marknaden i gamla Takua pa för att inhandla lite läckerheter att äta ikväll när
jag ska ha "uppesittarkväll" framför tv:n.

Jag har fått låna en dvd box (boardwalk empire), en mycket bra serie som handlar om 1920 talets Amerika och om hur det gick till bakom kulisserna inom politiken, poliskåren och maffian. Har redan sett klart första boxen och nu är det den andra som står på tur, det är ju några timmar så jag måste planera in tittandet så att jag hinner se klart alla avsnitt innan jag åker hem,
pust !! det är mycket nu...

Här sitter jag på det lokala cafeet och dricker thaikaffe med sweetmilk, sött & gott...

Slutkörd...

Då var dagens pass avklarat och det kändes riktigt bra, kom ca 100 meter längre än vad jag gjort innan när jag kört dessa 60 sekunders intervaller, så det går framåt sakta men säkert.

Slutkörd efter sista intervallen...

Nu är allt som det ska igen...

Efter regnet igår eftermiddag tittar nu åter solen fram igen och svullnaden i handen är så gott som borta så man kan väl säga att nu är allt som det ska igen.

Idag står 10 stycken 60 sekunders intervaller på schemat, i en mycket svagt lutande grusvägsbacke. Har inte kört dessa intervaller på några veckor nu så det ska bli skönt att få "blåsa ur" benen lite...

Mycket tidig morgon...

Hade ställt klockan på 0600 men vaknade redan strax efter fem och kunde inte somna om. Ville komma ut tidigt på cykeln idag då slammsugarn skulle komma vid tio tiden och tömma septitanken. Drog iväg kl 0700 på två timmars snabbdistans, dvs driva på hela tiden och köra så snabbt det går utan att gå över fatmax puls, nu är det så att pulsen varierar en hel del härnere beroende på värmen och vätskenivån i kroppen så det blir många pass där jag får gå på känsla istället och det är inte alltid så lätt vill jag lova.

Väl hemma igen och ingen slammsugare dök upp, fel på bilen fick jag senare höra. Nu är det måndag som gäller istället men det återstår väl att se, det är inte alltid som hemma här, det är en sak som jag har lärt mig...

Kan tala om att det regnar & åskar nu på eftermiddagen, riktigt skönt faktiskt, det var nog en månad sen sist...

Till nära & kära...

Svullnaden är lite mindre idag och jag har full rörlighet i fingrarna, ska strax ut på ett 4x4 pass. Det blir kustvägen fram och tillbaka, hårt för hjärta, lungor & ben men förhoppningsvis utan allt för stor ansträngning för handen. Ska bli skönt att röra på sig lite efter gårdagens soffliggardag.

Alla hjärtans dag idag, saknar familjen...

Under behandling...

Fick medicin imorse som ska hjälpa mot kraftiga allergiska reaktioner, handen är fortfarande svullen som en vattenfyld gummihandske men jag kan röra lite mer på fingrarna nu på kvällen. Imorgonbitti hoppas jag det är såpass att jag åtminstånde kan hålla i styret och komma ut på cykeln lite.

Idag har jag bara legat i soffan och kollat film med handen i högläge, är ganska så rastlös nu, vill bara att den här dagen ska ta slut...

Inte nu igen...

På gårdagens EB intervaller, vilka förövrigt gick sisådär, orkade med nöd & näppe driva på i tre av de fyra intervallerna, den fjärde hoppade jag över. Men hursomhelst..efter den första 15 minutaren fick jag in nåt flygfä under hjälmen, snabbt av med den och rufsade igenom håret med handen, djävlar vad det stack till...

Sedan blev det samma visa som förra gången, handen svullnade upp mer o mer och inatt har jag knappt sovit pga värken, nu vet jag ju vad som väntar om jag inte gör nåt åt det så träningen är inställd nu på morgonen och ett läkarbesök väntar istället, förhoppningsvis finns nåt läkemedel som dämpar svullnaden och påskyndar tillfrisknandet.

Vi får väl se...

Dagens lunch & att lyssna på min kropp...

Jag har fyra högkvalitativa/hårda pass plus ett distanspass inplanerade denna vecka, totalt fem pass och ca 10 timmar, igår körde jag 130 km mtb och känner mig lite sliten idag. Ändå var jag på väg ut imorse bara för att jag tänkte att två vilodagar denna vecka blir för mycket, kan va bra med några timmar till... men efter lite diskuterande med mig själv tog förnuftet överhand och det fick bli en vilodag idag ändå. Bättre att ladda kroppen för de hårda passen som ska köras än att vara småseg hela veckan bara för att få skriva några timmar till i boken.

Förmiddagen ägnades istället åt lite städning sedan blev det lunch på stranden.

Att cykla i Thailand...

De allra flesta som åker på tränings/cykel resor väljer något resmål i södra Europa av förklarliga skäl, närheten och att det är relativt billigt att komma iväg en vecka eller två till tex Mallorca har ju en avgörande betydelse.

Efter att ha tillbringat de senaste fyra vintrarna i Thailand så skulle jag verkligen även vilja rekommendera detta resmål som ett spännande alternativ. Jag bor på västkusten ett par mil norr om turistorten khao lak och måste säga att vägarna här är helt perfekta för cykelträning.
Vägarna håller bra standard och förutom kustvägen så är trafiken i det närmaste obefintlig, dom gånger någon tutar så är det för att visa sin uppskattning/beundran till dig som cyklist, oftast visas ett "tummen upp" ihop med ett stort leende när någon passerar i bil eller på motorcykel.

Värmen är faktiskt heller inget större problem vilket man kanske kunde tro, terrängen runt omkring är relativt platt och så länge det rullar på så svalkar fartvinden tillräckligt för att det ska vara behagligt, men det är så klart en liten fördel att ge sig ut vid 8 tiden på morgonen om man ska cykla några timmar.

Sedan har vi ju allt mervärde runtomkring förutom att cykla såsom sol, bad, massage & maten som ju håller världsklass, prisnivån när man väl är på plats går ju inte att klaga på heller.

Själv cyklar jag både racer och MTB men oavsett cykel så håller jag mig alltid på asfaltsvägar, det finns för få grusvägar som leder någonstans, antingen tar dom tvärt slut eller så leder dom in på privat mark som oftast "vaktas" av en flock hundar som inte tvekar en sekund på att jaga iväg dig till världens ände om dom får chansen. Efter några års erfarenhet har jag alltså lärt mig att hålla mig på vägen, det känns säkrare så...

Åker man hit på semester och inte vill ta med egen cykel så finns det flera ställen som hyr ut enklare MTB cyklar som duger fint att träna på, ta med personlig utrustning och pedaler så hyr man en cykel för ca 300 kr/veckan. Jag har startat en facebook grupp (khao lak bicyclists) där man kan gå in och leta information om gemensamma turer mm.

Vill man ha en cykelupplevelse utöver det vanliga så väljer man någon av http://siambiketours.com/en/home/">http://siambiketours.com/en/home/ arrangemang, det finns flera olika alternativ där man cyklar 8-12 dgr med följebil och bor på olika resorts längs vägen. Den vanligaste "touren" är den från Bangkok till Phuket, farten är lagom distanstempo och vid behov delas det upp i två grupper, ett mycket spännande alternativ till det traditionella Mallorca lägret.

Det var just en grupp från denna "tour" jag mötte upp imorse och tränade med några timmar då jag körde veckans långpass, jag gick upp extra tidigt och cyklade hemifrån redan kl 0700 för att möta upp dom ca 40 km norrut, där vände jag så körde vi ihop ner till khao lak vilket blev ca 65 km till och sedan hade jag ytterligare 25 km tillbaka hem igen, ca 130 km på mtb när dom andra cyklade racer, bra träning...

Vill man dessutom prova på att tävla när man är här så finns det stora chanser att hitta någon tävling i närheten, det arrangeras både racer och MTB tävlingar året runt varav många inom en 10-15 mils radie från khao lak, cykelsporten är verkligen på frammarsch i Thailand och information om tävlingar går att hitta på
http://bicyclethailand.com/">http://bicyclethailand.com/ under fliken events. Observera att tävlingsprogrammet uppdateras minst en gång i månaden så det kan dyka upp nya tävlingar med väldigt kort varsel, anmälan gör man på plats.

Bild från dagens träning ...

Sista passet med Börje...

Imorse tränade vi ihop för sista gången på ett tag, Börje svängde av efter en timme, han skulle hem och äta frulle och få en sista massage innan hemfärden, själv skarvade jag på ytterligare en timme i ett bra snabbdistanstempo, det känns bra och stabilt i kroppen nu, har haft tio bra träningsveckor här i värmen utan bakslag och ytterligare tre väntar innan jag åker hem, ser mycket fram emot säsongen som kommer...

Distans...

Tre timmar blev det på cykeln imorse, lugnt o fint tempo tillsammans med Börje, vi snirklade runt i närområdet och provade en del småvägar vi aldrig cyklat förut, några ggr fick vi vända men ett par nya vägar hittade vi så nu kan vi variera oss ännu mer framöver.

Imorrn åker Börje & Minna hem, då kör vi bara en timme ihop på morgonen sen skarvar jag på en timme till i lite snabbdistanstempo medans Börje åker hem o packar och på söndag väntar ett 4-5 timmars pass ihop med Siam biketours igen innan även denna vecka är till ända.

Det återstår sedan bara tre veckor innan även jag vänder hemåt och under dessa veckor kommer jag att lägga in lite fler intervallpass och öka intensiteten för att börja trimma upp formen ordentligt inför säsongen, troligtvis gör jag även tävlingspremiär på MTB:n det 24 feb då jag hittat en tävling som går inte allt för långt härifrån (ca 25 mil). Jag måste bara först ordna en bil och få lite mer exakt information om tävlingen innan jag bestämmer mig helt men det lutar åt att jag åker dit.

Som synes på grafiken nedan så kommer intensiteten på passen att stegras mer & mer och cykeln kommer att gå fortare & fortare för att ifrån mitten på april och framåt fullkomligt flyga fram... ;-)

4x4...

Idag var det hårda fyror som gällde, men låt oss ta det från början...
Startade hemifrån kl 0800 imorse och cyklade sakta ut genom byn till ljudet av galande tuppar & skällande hundar, värmen av solen som sakta börjar bränna genom morgondiset och lukten från alla brinnande lövhögar som av någon underlig anledning alltid eldas på morgnarna. Det spritter i hela kroppen av en känsla som man tyvärr allt för sällan får uppleva. Tänk om man kunde konservera denna lyckokänsla av lukt, ljud & synintryck och plocka fram vid behov.
Det hade varit riktigt bra det...

Fyrorna då??.. jodå dom gick riktigt bra men just idag var det av underordnad betydelse...

Upptäcktsfärd...

Idag har jag & Madde åkt scooter och letat nya stränder längs kusten söderut, vi svängde av på en massa småvägar vi aldrig kört på förut bara för att se var vi hamnar. Målet var att hitta till en öde strand som är känd för att havssköldpaddorna lägger sina ägg där, men det var inte så lätt som jag trodde, jag vet ungefär vart det är men det är många små grusvägar ner från huvudvägen och vi kom hela tiden fel. Vi hittade iallafall ett träsk och en ny lite mindre strand som vi inte varit på tidigare så lite äventyr var det allt ändå.

Dagens träning har varit utan cykel, 20 minuter core & lite yoga vid poolkanten för att mjuka upp den "gamle" kroppen lite, imorgon är det 5 st 4:or som gäller, kort & hårt så jag hinner hem o njuta av sista dagen tillsammans med Madde innan hon åker senare på natten.

Tack för besöket...

Det har varit mycket trevligt med ett överraskande besök men två veckor går fort och nu är det dax för sonen & svärdottern att åka hem och det börjar ju så smått att dra ihop sig för mig också. På fredag åker Madde hem och sedan har jag tre veckor kvar här helt själv, känns lite vemodigt...

Imorse körde jag och Börje ett distanspass på 3,15 timmar med några snabba igångdrag på slutet, det känns bra i kroppen och det känns även som om man växlat upp en nivå sedan nyår.

Det går med andra ord åt rätt håll...

MTB VM i Norge nästa år, både för elit & veteraner !!!

Stor cykelfest i Norge både i sommar med WC och nästa år då VM i MTB kommer att arrangeras i hafjell, och roligast av allt, även för veteraner !!!

UCI offentliggjorde i natt at Norge får VM i 2014.
Det internasjonale sykkelforbundet(UCI) offentliggjorde i natt norsk tid at Norge er tildelt VM i terrengsykling 2014. Mesterskapet vil etter planen bli arrangert 2-7. september og består av grenene Utfor, Terreng Rundbane og Trial. Totalt ventes i overkant av 800 utøvere til mesterskapet, der vår egen Gunn Rita Dahle Flesjå får mulighet til å vinne en VM medalje på hjemmebane. De ulike øvelsene vil bli arrangert i Hafjell Alpinsenter og i Lillehammer.

«Dette er det største arrangementet vi har hatt i Norge etter VM Landevei i 1993. Det er en fantastisk mulighet for å gi terrengsykkelsporten økt oppmerksomhet i Norge. Vi føles og trygge på at alle gode krefter i Hafjell-/Lillehammer-regionen vil kunne gjennomføre et vellykket VM i 2014», sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.
Gunn Rita Dahle Flesjå tok som kjent OL gull på Terreng Rundbane 2004, og tok sølv under fjorårets VM i Saalfelden. Hun gleder seg nå over at VM kommer til Norge:
«Det er fantastisk å få en mulighet til å kjøre et VM på norsk jord. Ikke så mange utøvere som får oppleve noe slikt gjennom en karriere uansett idrettsgren. I tillegg så er det en unik mulighet til å få frem hva idretten vår står for og dreier seg om, samt at vi kan få presentert det vi har levd og åndet for i så mange år også for den yngre generasjonen. Terrengsykling er en knall hard idrett, med mye spenning, vanvittig adrenalinkikk og mektige opplevelser ute i naturen uansett vær og vind», sier Gunn Rita i en kommentar.
Gro Lundby er fylkesordfører i Oppland. Hun er naturlig nok tilfreds med at VM kommer til Norge og Oppland:
«Det gleder oss at Hafjell og Lillehammer er tildelt VM i terrengsykling. Oppland fylkeskommune er opptatt av å bidra til at de mange, flotte anleggene i fylket fylles opp med aktivitet i form av små og store arrangement. Det er viktig å sikre etterbruken, og dette er et strålende eksempel på at et vinteranlegg har potensial ut over vinter og snø. Her har Hafjell gjort en meget god jobb. Tildelingen av VM er også viktig med tanke på å synliggjøre Lillehammer-regionens kandidatur som støttespiller for en eventuell søknad fra Oslo om å arrangere OL i 2022. Vi gleder oss til mesterskapet», sier fylkesordfører Gro Lundby.
Lars Ragnar Manengen er regjerende Norgesmester i Terreng Maraton og vant i 2012 Birkebeinerrittet. Han er selv oppvokst i Øyer, og bor nå bare noen steinkast fra VM løypa i Hafjell:
«At vi nå får både WC og VM i terrengsykling i Norge er utrolig stort. Dette blir veldig spesielt for meg personlig, siden jeg bor 2 minutter fra anlegget i Hafjell. Om jeg skulle klare å kvalifisere meg til VM på hjemmebane, ville det blitt et av høydepunktene i min sykkelkarriere. Det vil også bli en utrolig stor motivasjon for alle de yngre terrengsyklistene som er på vei oppover. Tenk at de om halvannet år kan delta i et VM på hjemmebane. Det er veldig imponerende hva Hafjell har fått til. De har så langt arrangert EM og WC i Utfor, og skal nå arrangere WC og VM i alle grener. Dette kommer til å bli en folkefest med mange tilskuere og deltakere», sier Lars Ragnar Manengen.
Ole Farmen er administrerende direktør i Hafjell Alpinsenter, og gleder over nyheten om VM i 2014:
«Vi er stolte over at Norge, Lillehammer og Hafjell får dette kjempearrangementet. World Cup i Utfor 2012 var en suksess og vi ser frem til World Cup i 2013 inkludert rundbane. VM i 2014 blir kronen på verket» sier Ole Farmen.
I sesongen 2013 vil det bli arrangert World Cup i både Rundbane og Utfor i Hafjell. Dette vil fungere som prøve VM, og arrangeres 13-15. september. I 2014 vil det bli en to ukers sykkelfest i Lillehammerregionen. VM Master(veteraner 30 år og eldre) følger med i VM tildelingen, og arrangeres i perioden 22-27. august. Videre vil Birkebeinerrittet gå 29-31. august, før VM i terrengsykling avholdes påfølgende uke.