I morgon smäller det...

I morgon är det då dax för den första etappen av Tour de Phuket, en fem kilometer kort prolog står på programmet. Det är alltså individuell start med en minuts mellanrum vi pratar om och vi kör ett rundvarv vilket innebär att vindförhållandena inte spelar så stor roll, blåser det så får vi vind från alla håll under varvet...

Mina målsättningar är att hamna på pallen och att inte tappa allt för mycket tid om någon är snabbare än mig, det är "all in" under fem kilometer som gäller och med inlånad utrustning såsom aerobar, aerohjälm och en trainer till uppvärmningen så finns alla förutsättningar att få till det riktigt bra...

På lördag och söndag väntar sedan två linjeetapper på 142 km resp. 92 km. De tre första på varje etapp får bonussekunder enl följande 6, 4, 2 sekunder. Det är också två bergspris på varje etapp där det delas ut poäng i en fallande skala från 10 poäng till förste man och sedan 9, 8, 7, osv ner till 1 poäng för tionde gubbe. Då det inte är något "hopp" mellan poängen för de tre första så blir det oerhört viktigt att vara med på alla bergspris om man vill vara med i matchen. Jag menar, du kan ju vinna de tre första men kör du bort dig på sista så kan du vara totalt borta från toppstriden ändå.

Sedan är det viktigt ur en annan synpunkt att vara med långt upp i bergsprisen, om det blir några utbrytningar så är det just vid dessa det lär spricka av i klungan, så vill man vara med i totalen så måste man vara med långt upp loppet igenom.

Det delas ut både ledartröja och bergströja efter varje etapp i samtliga klasser och även om jag inser att det blir tufft så vill jag vara med i matchen om dessa tröjor. Om jag har någon chans får jag väl en fingervisning om imorgon, visserligen är det en stor skillnad på fem kilometer tempo och de två linjeetapperna men en liten känsla för hur starka konkurrenterna är och hur min egen form är ska jag väl få...

(null)

Äntligen är det dax för race igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback