Rörelseenergi...

Jag kryper på väggarna här hemma och Idag har jag äntligen vågat utöva lite lätt innecykling på monarken med en lika lätt avslutande jogg på löpbandet, totalt en timmes aktivitet som förhoppningsvis ger mig lite possitiv energi igen efter en seg förkylningsvecka. 

Jag kom ju hem till Sverige för exakt en vecka sedan och efter några trötta dagar som jag först trodde berodde på en lång hemresa och jetlag så bröt förkylningen ut i torsdags, nu gjorde det väl inte då mycket då den första veckan ändå skulle vara en lugn period där jag skulle ta ett brake, återhämta mig för att sedan backa tillbaka några steg och påbörja en ny uppbyggnadsperiod inför säsongen här hemma. En säsong som jag kommer lägga upp annorlunda än tidigare år.

I vanliga fall (de senaste nio åren) har jag ju kört fullt ut under somrarna här i Sverige och sedan lika fullt ut under vintern nere i Thailand, men det upplägget håller inte längre. Det sliter för mycket både fysiskt och psykiskt att köra "all in" under årets alla 12 månader. Jag trivs bäst och likaså presterar jag bäst när det är varmt, dessutom är förutsättningarna med träning och återhämtning optimala i Thailand så där kommer fortsatt satsa hårdast. Här hemma blir det däremot en del förändringar, jag kommer självklart fortsätta tävla här också men inte i samma utsträckning som tidigare och det blir ingen satsning på några cuper. Några enstaka tävlingar får hög prioritet och vägen dit blir ren uppbyggnad och träning, det blir också några tävlingar som ingår i uppbyggnad och träningsfasen, alltså helt utan resultatmål utan enbart som roliga och effektiva träningar.

Näst gång jag hoppas kunna vara i riktigt bra form blir först på veteran SM landsväg i Båstad under midsommarveckan, det är på linjeloppet där som jag hoppas kunna knipa en medalj. Jag går ju upp i H-55 i år och blir således "yngst i klassen". Men det är mycket som ska klaffa på vägen dit och det gäller verkligen att få till en riktigt bra form för med den banprofilen så måste man vara grymt stark från första tramptaget, det kommer inte att funka med taktiken "spara sig till spurten" där inte...

Nästa mål för säsongen blir mtb SM uppe på Frösön i juli och där är det sprinten jag siktar på, jag är en riktigt bra sprinter och med två medaljer från tidigare år varav ett guld så anser jag mig ha goda chanser även om det var några år sedan jag körde senast. Jag kommer köra xc loppet också men där blir det betydligt tuffare. 

Det tredje målet för säsongen är mtb marathon SM i Motala, här har jag väl inga medaljförhoppningar efter några tunga långloppssäsonger men om allt fungerar under säsongen och på vägen fram dit så kanske jag kan få till ett resultat som jag inte behöver skämmas för iallafall, det var ju på just detta race som jag förra året körde mig totalt in i väggen både fysiskt och mentalt, det blev också slutet på förra årets säsong så en liten revansch där vore inte fel.

Utöver ovan nämnda huvudmål så tillkommer några tävlingar som uppbyggnad och bra träning, vilka dessa blir tar jag beslut om allteftersom och det blir efteranmälningar som gäller, jag kommer lyssna noga på kroppens signaler och inte boka upp mig på tävlingar som jag sedan känner stress över att jag måste köra, känner jag att det ger mig något och om solen skiner så dyker jag säkert upp på både någon västgötacup och något långlopp...

(null)
Idag blev det ett lätt inomhuspass, lite monark tittandes på mig själv på youtube från en tävling i Thailand, blev faktiskt lite taggad så hoppas förkylningen håller sig borta nu så att jag kan komma igång igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback