Hårdkörning & styrketräning...

Igår var tanken att cykla ca två timmar på aerobisk tröskel vilket är ett ganska bra gnetande får man säga, nu blev det bara en timme för strax innan Dannike kom det ut två ck olympic cyklister från en avfartsväg och när jag hängde på dom så förbyttes min sista timme till ett lagtempo i betydligt högre träningszon än planerat. Nu gjorde ju detta inget då jag ändå fick en bra mix av de nivåer som har hög prioritet för tillfället...

  (null)
Trött & nöjd efter gårdagens pass...

Jag har ju berättat att jag i sommar läst boken fast after 50 av Joe Friel "America’s leading endurance sport coach" och nu har jag bestämt mig för att följa de idéer som presenteras i boken. 
(null)
Kortfattat innebär det att prioritera styrketräning och hårda cykelpass, nästan utesluta "long slow distance" alltså långsamma distanspass, se till att få tillräckligt med återhämtning, periodisera träningen, se över kosten och där framförallt öka intaget av protein.

Observera att all träning oavsett nivå självklart är bra för välmående och hälsa men om har man haft en hög fysisk kapacitet tidigare i livet och vill fortsätta prestera på topp tävlingsmässigt, ja då gäller det att tänka i lite andra banor än de yngre cyklisterna. 

Med stigande ålder (typ efter 50) slutar celler att reproduceras i kroppen, muskelmassan börjar förtvina, syreupptaget försämras och man får allt sämre återhämtning. Man börjar helt enkelt bli gammal...

I boken presenteras många idéer (sätt att träna på) som kan bromsa upp vissa av dessa ofrånkomliga försämringar av din fysiska förmåga, vissa förluster går att kompensera på andra vis, framförallt med ren styrketräning som redan används av de flesta proffesionella cyklister men som är ännu viktigare och gör ännu mer nytta för oss som är över 50 strecket, även kosten blir viktigare att ha koll på då vissa vitaminer, mineraler, aminosyror mm kan hjälpa till att bromsa upp "förfallet" av en åldrande kropp och dess fysiska kapacitet vilket inte är ett lika stort problem i yngre år...

Ja, jag har blivit ruskigt inspirerad av boken som ni kanske förstår och ska så gott det går försöka införliva dess innehåll i min träning och mitt dagliga liv. Idag körde jag mitt fjärde styrketräningspass på kort tid, självklart utan tunga vikter då jag fortfarande är i "förberedelse" fasen...

(null)
Jag befinner mig alltså i slutet av träningsblocket "preparation priorities" och högst prioritet träningsmässigt har som ni ser i tabellen ovan cykling på aerobisk tröskel (wattmässigt) och styrketräning, lite vo2max på det så är saken biff...

I Nästa block som för mig börjar nästa vecka prioriteras högst att öka på styrketräningen med lite mer vikter och färre repetitioner, cyklingen fortsätter i samma anda genom hela nästa period som sträcker sig fram till 1:a september, därefter väntar en första R/R vecka = rest/recovery, dvs en lätt återhämtningperiod på ca fem dagar då INGA cykelpass ska vara längre än 60-90 minuter och INTE över träningszon ett. Jag misstänker att det här sista blir svårast att klara av...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback