Rapport från Danmark...

Dagens MTB tävling i Danmark var verkligen en folkfest, fint vårväder, kanonfina banor och stora startfält, speciellt veteranklasserna. Jag har nog aldrig kört ett race med 180 startande i H-40 och 75 startande i H-50 klassen.

Tävlingen i sig var något mittemellan ett långlopp och ett vanligt xc lopp, alla klasserna startade samtidigt och tävlingstiden var satt till två timmar+ avslutande varv.
För min del blev åktiden 2,18 och resultatmässigt så räckte det till en 21 plats av de 180 som startade i H-40/49, jag fyller ju 50 i år och överallt i världen så skulle jag tävlat i just den klassen från början av året men i Danmark så får man vänta tills den dagen man fyllt år.

Jag jämför mig ändå med de som var H-50 åkare för det är mot dom jag ska tävla resten av året och där skulle jag blivit 5:a. Inledningsvis tog jag ledningen av oss svenskar men efter ett tag kom Benny Andersson ikapp och efter ännu en stund dök Tommy Olsson upp, jag höll dom strax framför mig (inom synhåll) i ca 75 min innan jag fick sänka farten något och göra mitt eget race.

1:an & 2:an var danskar, Benny blev 3:a och Tommy 4:a och jag hade kommit in som 5:a av 75 startande om jag nu räknats som 50 åring, detta var ett besked som jag ville ha, jag hängde med utan problem i 75 minuter sedan tog orken slut men då jag inte satsar på långlopp utan på de vanliga xc loppen som oftast ligger runt timmen i åktid känns det ändå som att jag ligger bra med.

Men självklart kommer jag att jobba hårt för att öka farten ytterligare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback