Tisdag...

Började dagen med morgonkaffe på verandan idag med, det gäller att passa på så länge det går och det är inte bara jag i familjen som gillar sol & värme. Vår hund Nero är även han en riktig soldyrkare och gör mig gärna sällskap när tillfälle ges, imorse fick vi en go stund tillsammans innan dagens sysslor tog vid.

Först på schemat var att plocka äpplen, vi har nog aldrig haft så mycket äpplen i våra två träd som i år. Vi äter så mycket vi orkar med, men gräsmattan blir ändå full av fallfrukt varje dag som jag får plocka upp och slänga i skogen till glädje för en massa småkryp, fåglar och rådjur som får sig ett skrovmål.

Jag har också kört ett kort testcykelpass här på förmiddagen, jag känner mig lite småsnuvig och vågar inte fresta på för hårt nu inför Bockstensturen med risk för att det blir värre men samtidigt var jag ju väldigt sugen på att testa Monarken. Det fick bli två sexminutersblock med 40/20 intervaller och jag körde med samma watt som jag gjort tidigare på min trainer, det är väl svårt så här efter bara ett test att jämföra men jag tror nog att watten är ganska likvärdigt faktiskt. Iallafall såpass likvärdigt att jag kan utgå från mina gamla värden, sedan kan det ju bli lite upp eller ner bland men så var det ju förut också. Dagsformen varierar ju en del, åtminstone för mig och det oavsett vad jag cyklar på. Känslan däremot var mycket bättre, stabil och tung var den en dröm att cykla på och när jag kör riktigt tunga intervaller eller stående så blir det ju någonting helt annat, det gick ju överhuvdtaget inte att göra på trainern. Nä det känns som en riktigt bra investering som jag förhoppningsvis kommer ha stor nytta av under många år framöver...

En bra start på dagen...

Monarkpass med inspiration från mtb herrarnas OS race...

En slapp men produktiv dag...

Vad gör man en ledig dag när regnet öser ner och ingen träning står på schemat, jag började med sovmorgon och sedan frukost med efterföljande kaffe på verandan (tur att man har tak där ute). Uppdaterade lite Spotify listor en stund på förmiddagen och strax innan lunch fick jag ett sms om att min Monark testcykel som jag beställde i torsdag hade anlänt till stan. Snabbt väg och hämta hem den för montering och nu när jag är klar med det så kan jag knappt vänta tills imorgon då den ska invigas, ska bli spännande att överföra mina intervallpass från trainern till Monarken och se hur watten ligger i jämförelse. Jag misstänker att det blir några pass nu i början där jag får justera lite i motståndet innan jag hittar rätt, kul ska det iallafall bli och nu har jag äntligen en riktig Monark efter att tidigare ha kört trainer i alla år. Den har visserligen funkat väldigt bra men bra kan ju bli bättre och nu är det upp till mig, går inte att skylla på materialet liksom...

Dagen började soft ute på verandan...

Vad mer behöver man...

Jörgens livslopp...

Idag cyklade jag som mtb guide när Patrik och Pauli från 8848altitude anordnade ett lokalt Jörgens livslopp till förmån för Cancerfonden. Båda nämnda herrar brukar cykla originalloppet uppe i Sälen men i år kunde dom inte och skam den som ger sig. Istället organiserade dom ett litet lokalt arrangemang i samma anda och med Jörgens goda samtycke.

Vi hade väl inte vädrets makter med oss från början men snabbt upphörde regnet ute på turen och det hela blev till en riktigt trevlig söndagsrunda till slut, två depåer hade fixats till med saft, bullar, bananer och kaffe längs vägen. Vid den andra depån uppe vid Halla loge återsamlades de två startgrupperna för kaffe och gemensam cykling på kindsbanan de 20 kilometrarna tillbaka till Borås och kransmossen där vi startade i morse.

Detta var en liten test för att kolla av intresset och alla var rörande överens efteråt om att köra vidare och utveckla det hela, i år var vi 20 deltagare trots ett inledande ruskväder vid start men nästa år då lyser både solen och minst dubbelt så många deltagare med sin närvaro, det lovar jag...

Återsamling av de två startgrupperna vid Halla loge, kaffe & bulle och sedan gemensam cykling avslutande två milen...

Vi som var med idag, strax över 70 kilometer och drygt tre och en halv timmes effektivt cyklande på blandat grusväg och stig. Ett bra dagsverke av oss alla 👍👍👍...

Fredagsmys ute i det fria...

35 kilometer var det och två timmar tog det oss innan vi igårkväll var framme vid vår udde ute vid sjön Mogden strax norr om Hökerum, då hade vi dessutom hunnit med ett litet nödstopp vid Hökerums livs för att inhandla lite godis åt Madde som fick ett rejält blodsockerfall pga lite slarv med maten tidigare på dagen. Det blev en riktigt fin kväll med bad, korvgrillning och som avslutning en sen sittning vid lägerelden innan vi till slut somnade som små barn, nöjda och trötta efter en lång dag...

Sovmorgon ända till åtta i morse och sedan frukost nere vid strandkanten, efter det rev vi campen och började vår cykeltur hemåt igen. Det blev förståss också ett obligatoriskt stop vid ett av gårdscafeerna längs vägen för en riktigt god finfika innan vi avslutade vårt lilla äventyr med de sista tjugo kilometrarna hem.

Det behöver inte vara så svårt och avancerat egentligen att komna ut i naturen med tält och cykel, en timme eller två hemifrån har vi väl alla skulle jag tro ett stort antal pärlor att upptäcka om vi bara letar ordentligt...

Det blev ju ingen träning varken igår eller idag men fyra lågintensiva timmar på en tungt lastad hoj är ju ändå något, jag har ju iallafall rört på mig och fått massor med frisk luft...

Packad för äventyr...

Campen på plats...

Middag nere vid strandkanten...

Sent igår kväll...

Kaffe, glass & äppelpaj...

Jag hann knappt 30 sekunder upp i backen på första fyraminutaren innan jag snabbt isåg att idag var ingen bra dag, benen värkte av stumhet och syra långt innan jag jobbat upp pulsen och det vart bara att avbryta passet och rulla hem igen. Det tog inte lång stund innan näsan började rinna och det kliade i halsen, vi får väl se vart det här slutar men jag hoppas verkligen inte att jag missar Bockstensturen pga sjukdom för tredje året i rad. Det vore ju trist...

Kvällens bikepacking ställer jag iallafall inte in, det är ju lugn cykling det handlar om och vädret är på topp så fortsättning följer ang det äventyret, hoppas kunna bjuda på lite inspirerande bilder imorgon.

Istället för backintervaller...

Kräftskiva...

Igår hade vi en liten familjär tillställning här hemma på verandan, kräftor stod på menyn och sällan har väl en sommarkväll visat sig från en bättre sida än igår, upp emot 20 grader varmt långt in på småtimmarna är vi ju inte direkt vana vid...

För övrigt så flyter träningen på fint och efter ett bra mtb distanspass i förrgår tog jag mig lite aktiv vila igår iform av en kort joggrunda samt lite yoga & core, idag blir det strax backintervaller på racern och i eftermiddag cyklar jag och Madde ut i vildmarken på ett litet bikepacking äventyr. Vi ska dock inte så långt bort, det är drygt 35 km till sjön mogden där vi tänkt oss en övernattning. Sovmorgon och frukost ute i det fria imorgon och sedan börjar vi lungt och stilla ta oss hemåt igen och då blir det nog också ett stopp på något av de gårdscafeerna som ligger längs vägen, det går ju inte att fincykla utan att fika...

Hade finbesök av min sonson igår...

Tillbaka där det började...

Jag fick sålt min mountainbike i lördags så helt plötsligt stod jag där utan hoj med tre tävlingar kvar att köra, med superb service från allebike löstes en tillfällig cykel i väntan på att 2017 års modeller byggs ihop. Jag kommer alltså köra allebike igen som ni förstår, en hardtail som troligtvis utrustas med sram xx1 Eagle gold och den nya sid gaffeln som kommer 2017. Beslut om exakt och fullständig utrustning tas under hösten...

Jag tror inte att jag har den åkstilen och tekniken som gynnas av en heldämpad cykel och vill hellre ha en betydligt lättare hoj istället, sedan får vi väl se om det gör mig snabbare eller inte...
Ett gott tecken är iallafall att på dagens första test av nya cykeln körde jag ett stravasegment på sex kilometer som jag kört ett antal gånger tidigare i år och trots att jag definitivt inte är i sommarens bästa form så körde jag 18 sekunder snabbare än någonsin förut...

Nu har jag också äntligen bokat mina biljetter till Thailand och avresan blir redan den 4:e november, den 13:e november blir det tävlingspremiär där nere och sedan får vi se hur många race det blir totalt i vinter. Jag kommer hem tillfälligt de första två veckorna i februari för att fira min son Charlie som fyller 25 år och självklart också för att träffa den lille nykomlingen i familjen. Sedan tillbaka söderut för att avsluta vintern med ytterligare fyra veckor i värmen...

Tillbaka där det hela började, på en hardtail...

Fintur...

Vaknade upp dagen efter Jennys fantastiska prestation på OS full av inspiration och självklart blev inspirationen inte mindre efter att plöjt igenom morgontidningen och läst reportaget om OS-krossen...

Dagens träning blev sedan ett mtb distanspass i fint sällskap av Pauli och Patrik från 8848, vi rekade lite stigar och grusvägar inför Jörgens livslopp som dom arrangerar nästa söndag. Ett trevligt och socialt cykelarrangemang till till förmån för Cancerfonden där deltagarna i efterhand betalar in en krona per körd kilometer, det blir ingen tävlingshets utan en fin mtb tur med fika och trevligt sällskap i förhoppningsvis kanonfint sensommarväder.

Mycket trevlig morgonläsning...

Dagens fikastopp vid Paulis stuga uppe vid frisjön, jag och Patrik framför kameran och Pauli bakom...

Fredagsmys...

Sitter här på verandan och har lite fredagsmys med mig själv, solen tittar fram och en kall öl svalkar gott efter kvällens mtb pass tillsammans med min son Charlie. Veckans hårda träningspass är gjorda sedan tidigare så idag rullade vi bara runt på lite stig här i närområdet och njöt av livet en stund, imorgon är det vila och på söndag blir det mtb distans tillsammans med några goda cykelvänner innan veckan kan sammanfattas som en riktigt bra träningsvecka trots bristen på struktur och planering. Det är kanske så man ska göra lite oftare, ta dagen som den kommer och leva i nuet. En klyscha ja jag vet men ändå tänkvärd, skål på er och glad fredag...

Glöm nu inte att cykla lite i helgen...

Backintervaller...

Imorse körde jag 4x4 minuter backintervaller och jäklar vad gött det kändes, jag är ju en lågpulsare med mina 146 slag i tröskelpuls och 160 i maxpuls. Idag nådde jag högt över gränsen på samtliga intervaller och ändå utan att stumna i benen. Skön känsla när kroppen svarar som den ska...

Dagens banprofil...

Dagens pulskurva...

13:e November...

Det händer inte så mycket spännande för tillfället att skriva om så jag får väl hoppa fram lite i tiden och presentera vintersäsongens första race. Den 13:e november drar det igång med thanyapura cycleclassic nere på phuket, 115 kilometer landsvägsrace och i höst hoppas jag vara mer förberedd och aklimatiserad än förra året då min tävlingspremiär där nere var knappt ett dygn efter att jag landat på phuket. I år kommer jag dit åtminstånde en vecka innan och det är vad det brukar ta i tid innan man är helt aklimatiserad till både värmen och tidsomställningen.

Jag ser verkligen fram emot att komma ner igen och få träna strukturerat efter en plan utan att behöva ta hänsyn till vädret, nu behöver man kanske inte ta hänsyn till vädret här hemma heller om man är riktigt taggad och mentalt stark men riktigt där är jag inte för tillfället och då blir den optimala träningen lidande. Jag håller iallafall igång men jag tar dagen som den kommer och tränar det jag känner för just för tillfället, jag har kommit igång lite lätt med löpningen och yoga,core & styrka kör jag ett par gånger i veckan. Cyklar det gör jag när solen skiner och allt sammantaget så räcker det väl till för att jag inte ska rasa allt för mycket innan jag flyger ner till Thailand i början av November, väl på plats brukar det räcka med ett par veckor sedan för att komma igång riktigt ordentligt. Jag läste någonstans att träna i extrem värme ger samma effekt som höghöjdsträning för en del och jag är definitivt en av dom som känner en betydande skillnad i hur det känns och hur kroppen svarar när det gäller att prestera...

Dubbelpass mellan skurarna...

Idag hade jag tur och lyckades med bedriften att klämma in två pass utan att bli blöt mellan alla skurar som avlöste varandra. Först ett cykelpass på förmiddagen och sedan ett försiktigt andra löppass för säsongen.

Enligt prognosen väntat några dagars finväder så första halvan av kommande träningsvecka kommer bestå av tre distanspass på racern, sedan blir det intervaller igen, ute eller inne, det får vi se då...

Dagens andra pass...

Rätt beslut...

Jag stod utanför garaget ombytt och klar för en runda när jag insåg att himlen som nyss var blå nu plötsligt såg oroväckande mörk ut, då jag inte har den starkaste motivationen för tillfället så planerade jag snabbt om och det blev ett kort och hårt intervallpass på trainern istället. Helt rätt beslut visade det sig fyrtio minuter senare när jag efter intervallerna tittade ut igen och kunde konstatera att det regnade ganska bra. Dessutom kändes benen oförskämt fräscha under intervallerna så med facit i hand blev det nog bäst som det blev...

Ombytt & klar för en tur på racern...

Istället blev det favorit i repris på trainern...

Halva priset på cykelkläder...

Kör du Cykelvasan i helgen? Årets stora MTB-fest tycks enligt prognosen bli en ruggig tillställning med skurar och temperaturer knappt över 10 grader. Men hjälpen är nära! Bara ett par kilometer från startplatsen i Sälen ligger 8848:s butik laddad med regnplagg, arm- och benvärmare, överdragsjackor, långärmade tröjor mm. Och det bästa av allt är att dom kör REA på 50% eller mer på stora delar av sortimentet. Inne i butiken kan du också fynda träningskläder och outdoor-plagg till riktigt fina priser. Butiken ligger alldeles vid riksväg 66 med adress Östra Långstrand, Sälen, och med både INTERSPORT och Stadium Outlet som närmaste grannar. Så sväng förbi och fynda...

Motivationsbrist...

Den mentala delen sätter stopp för dagens dubbelpass, hittar ingen motivation till att sätta mig nere i garaget i dag också. Prioriteringen blev då att få till det där första försiktiga joggingpasset även om det regnade ute, jogging är väl föresten kanske fel ord i sammanhanget då jag gick mesta delen men tre stycken fyraminuters stapplande jogging blev det iallafall på rundan och vis av erfarenhet vet jag ju att detta är bästa sättet för mig att komma igång på. Tre-fyra sånahär försiktiga komigångpass sedan ska jag nog klara att springa en 30-60 sammanhängande minuter utan problem med benen. Det känns gott nu efteråt att ha gjort det första passet och motivationsnivån höjdes direkt, åtminstone vad gäller löpträningen...

Ser redan fram emot nästa gång...

Bistert...

Regn, kyla och stormvindar, nån mer än jag som tycker hösten kom tidigt i år ?? Jag hoppas verkligen vi får tillbaka lite sommarvärme igen innan det blir för sent.
Förra veckan körde jag ju två kortare intervallpass nere i garaget och igår skulle jag egentligen ut och rulla ur benen efter finnmarksturen men vädret gjorde att jag stannade inomhus och gjorde ett yogapass istället, ganska bra det också för en stel kropp. Idag blir det också inomhusträning fast i form av intervaller på trainern, det stormar ganska bra ute så det känns säkrare nere i garaget, skitväder väntas imorgon igen så det blir väl inomhusträning även då. I allafall pass nummer ett för imorgon blir det dubbelpass, jag ska börja förbereda benen för lite löpträning som alternativ till cyklingen och imorgon kväll väntar ett första väldigt försiktigt joggingpass.

Jag kommer att ta det väldigt lugnt i början för att undvika problem med skador och tanken är att bara träna lugnare löpning med distanspuls, jag brukar alltid få problem med benen när jag springer hårdare pass men känner att det ändå är bra med nåt alternativ att ta till när det blir ruskväder. Jag är ju en sann solskenscyklist men samtidigt måste jag ju se till att få lite frisk luft även i höstrusket annars är risken stor att jag tokig...

Då går jag väl ner i min källare då...

En liten grabbapalt...

Dagens racerapport från finnmarksturen får stå tillbaka till förmån för nåt lite viktigare och roligare, men kort sammanfattat spände jag bågen hårt från start, lite för hårt och fick därför en djup svacka några mil mitt i loppet innan jag kom igång hyfsat igen. Slutade på en ok 16:e plats i mål...

Men gårdagens höjdpunkt som överglänser allt annat är att jag blev farfar för första gången, sicken grej alltså, gubben är farfar....
Det är min son Charlie och hans Mathilda som fick sitt första barn, en liten grabbapalt som ska förgylla tillvaron för oss många år framigenom...

Den första i nästa generation Olsen är här, välkommen till världen...

Välkommen till världen lille palt...

Finnmarksturen...

Sitter här i husbilen på parkeringen utanför tävlingsområdet i Ludvika och laddar inför morgondagens race, jag har rullat ur bilresan ur kroppen och det kändes verkligen att jag har haft en lugn träningsvecka. Inga slitna och stela ben utan en soft och mjuk känsla och jag hoppas att kroppen svarar fullt ut imorgon när det väl gäller...

Det var riktigt torrt och fint i skogen innan himlen plötsligt öppnade sig för en stund sedan och bjöd på en riktig rotblöta men det klarnar redan upp igen och kommer det bara inget mer regn i natt så tror jag inte det påverkar banans skick nåt nämnvärt. Jag ser verkligen fram emot lite svensk stigcykling igen...

Vi ses i tältet imorgonbitti...

Strax innan regnet vräkte ner..,

Tiden går fort...

Fick upp ett sån där minne på Facebook imorse och inser helt plötsligt vad fort tiden går. Sommaren 2009 påbörjade vi vårt husbygge nere i Thailand och nu sju år senare inser jag också att det var det bästa beslut vi någonsin tagit. Helt plötsligt blev längtan till vintern väldigt stark...

Hösten 2009...

Nu...

Monsun...

Ja ska det regna så ska det regna rejält verkar det som vädergudarna har som dagens motto, vi satt här under taket på verandan med morgonkaffet när himlen fullkomligt öppnade sig och Nero (hunden) blev så rädd att han sprang in med svansen mellan benen. Det är väl tur att det finns garage att träna i sådana här dagar, fast det var ju ändå planen oavsett väder. Att upprepa tisdagens korta intervallpass med 3x6 minuter 40/20 intervaller, 40 minuters pang pang för benen sedan är det klart.

I tisdags var första gången på över en månad jag körde intervaller inne efter en månads bergscykling nere i Europa men det kändes ganska bra ändå och efter gårdagens vila är det alltså dax igen, imorgon väntar ännu en vilodag och sedan kör jag upp till Ludvika på lördag för finnmarksturen. Jag räknar med att rulla runt andra slingan på eftermiddagen och sedan hoppas jag att jag är redo för ett bra race på söndag...

Så här såg det ut i tisdags och likadant blir det idag. Två korta med hårda pass och för övrigt inte allt för många timmar denna lite lugnare träningsvecka...

Fiskelycka...

Ett lungt cykelpass i morse fick inleda veckans träning efter två hela vilodagar sedan SM linjet i fredags. Juli månad bjöd förövrigt på strax över 50 träningstimmar i boken trots semester så denna första vecka i augusti kommer bli ganska lugn och återhållsam i antal timmar mätt, några korta intervallpass bara och sedan finnmarksturen på söndag som start på höstsäsongen...

I eftermiddags blev det en fisketur med min son Charlie till ett av min barndoms hemliga öringsvatten strax utanför stan och visst levererade bäcken fortfarande trots väldigt lågt vatten, middagen blev säkrad för åtminstone en familj och då jag och Madde hade andra planer så blev det Charlie som fick ta med fisken hem...

En lungt & skön tur i morse

Den gamla fördämningen var helt torrlagt...

Men det rann fortfarande lite vatten i bäckfåran...

Smygfiske...

Vi fick ett tjugotal fiskar men släppte tillbaka de minsta, dessa blir en fin middag ikväll hemma hos Charlie...