Racerspport Dalslands XC...

Det blir en kort rapport då jag står mitt i en matlagning och ugnen strax är varm... Det var en kall morgon men solen sken och framåt start var det riktigt angenämt faktiskt, att jag inte är toppad på något sätt det visste jag ju om men trots det så gick det riktigt bra, fram tills 20 kilometer vill säga...

Där fick jag framhjulspunka och efter en stunds fumlande med en skumpatron som inte ville fungera blev det till att byta slang och pumpa med minipump, och då menar jag verkligen minipump. Jag kom iväg tillslut och jagade ikapp grupp efter grupp på min väg mot mål men självklart tappade jag stort på den gruppen jag låg i när jag punkterade så någon framskjuten placering var bara att glömma. Kroppen kändes fräsch och lungorna fungerade till 100 %, inga problem med luftrören idag och jag är glad som en lärka trots punktering.

Det här är definitivt ett steg i rätt riktning och med lite mer träning då kanske formen kommer den också, då jäklar...

Förberedd för ett kallt race...

Nu står vi i Sunnanå hamn över natten, imorgon bär det av till Kinnekulle för lite regnbågsfiske och mtb cykling...

I "normala" fall när jag har problem med luftrören kommer jag knappt upp i zon fyra, idag var det en rejäl skillnad...

Solen skiner igen...

Tidig morgon och svinkallt ute men solen skiner från en klarblå himmel så det finns hopp om en bra dag uti dom dalsländska skogarna, nu köttar vi järnet...

Fler cyklister som kom igårkväll...

Frukostdax...

Hälsoweekend...

I helgen ska jag prova de sex bästa kurer som finns för sviktande hälsa, jag ska motionera, jag ska vila, jag ska vistas utomhus i både sol och regn, det innebär mycket frisk luft och jag ska äta mycket god och nyttig mat. Det blir säkert en pilser också framåt lördagskvällen efter Dalslands xc men det gör väl inget för då får jag ju anledning att kurera mig igen nästa helg med allt det andra som är så bra för hälsan...

Jag börjar bli lite nervös inför morgondagen men också lite peppad, jag försöker vända alla negativa tankar om regn och kyla till något positivt. Jag har packat varma kläder för jag tänker inte frysa även om det innebär risken att bli lite för svettig under tävlingen, sedan ska jag sladda omkring och försöka ha skoj utan press. Jag ska självklart ta i och ge allt vad jag har men sedan får det gå som det går, det ska bli kul det här, buskul, no matter what...

Sex bra tips på nyttigheter...

April weather blues...

Nu får det väl vara nog med aprilväder tycker jag, ganska soligt och fint nästan hela dagen, men bara nästan... När jag skulle ut och cykla en sväng ja då mörknade molnen och snön kom flygande...

Till helgen blir det tävlingspremiär uppe i Dalsland och trots väderläget ser jag faktiskt lite fram emot tävlingen. Jag föredrar fortfarande värme men jag är hoppfullt nyfiken på hur luftrören ska reagera efter mina sex akupunktur behandlingar, det är höga pollenhalter i luften nu och kylan är inte heller den till min fördel så det är verkligen sämsta möjliga förutsättningar. Eller kanske bästa möjliga förutsättningar egentligen, för ska jag testa om behandlingen hjälpt så ska det ju vara under förhållanden där jag tidigare inte klarat av att anstränga mig hårt.

Målsättningen med tävlingen är inte att prestera på topp utan mer att kunna ta i hårt med hög puls och fullt flås utan att få problem med andningen, placeringen är underordnad i nuläget men funkar kroppen som den ska så blir det väl dax att ta nästa steg och sätta upp lite andra målsättningar för resten av säsongen...

Idag är det lite April weather blues känsla, nu vill jag ha sommar...

Gött köttat...

Idag är jag lite extra nöjd över mig själv, jag kände mig seg i huvet, täppt i näsan och nästan lite småsjuk men bestämde mig för att ändå försöka få till ett monarkpass nere i garaget. En flaska Umara Intend före passet för att tagga till och lite nässpray för att rensa rent, sedan gick det som en dans...

Det är nog allergierna som spökar och ställer till det med rinnande ögon och täppt näsa, det verkar tyvärr inte som att akupunkturen har fått bort dessa reaktioner. Däremot funkar luftrören som dom ska och det är ju där jag haft mina största problem tidigare, det är dom som har begränsat min prestation så "ta i trä" säger jag och håller tummarna för att dom forstsätter att fungera när det blir race...

Dagens pass blev 2 x 20 minuter stenhårda 30/90 intervaller och känslan i benen var det definitivt inget fel på, pigga och starka levererade dom bra watt och gjorde mig nöjd och belåten. Trots att jag totalt sett ligger långt efter i träningstimmar jämfört med tidigare år så känns det ändå bra, jag har betydligt fler korta/hårda kvalitetspass än tidigare samt fler vilodagar och det är väl det man behöver för att orka när man blir gammal. Dessutom är ju inte dom första tävlingarna så där jättelånga så att man behöver nån extrem uthållighet för att ta sig igenom.

Dalsland xc tar ju bara strax över två timmar och lidingöloppet har jag visserligen inte kört förut men det är ju snabbåkt sägs det så det blir väl under två och en halv timme för min del (hoppas jag) vilket ju inte heller är sådär jättelänge. Det blir väl först till Billingeracet som uthålligheten blir en faktor att räkna med och tills dess är det ju några veckor så jag ska nog hinna förbereda mig...

Ett bra pass i dag...

Jag tyckte väl det snurrade lite i huvet mot slutet av passet...

Quattro stragioni...

Idag har det verkligen varit fyra årstider vädermässigt men det har inte hindrat mig från att vara ute i friska luften nästan hela dagen. Det började tidigt i morse med frukost och kaffe på verandan, till en början iklädd dunjacka och mössa men framåt förmiddagen blev det riktigt behagligt faktiskt. Lite senare på min mtb runda så blev jag överraskad av snö och regn från en himmel som strax innan var helt klarblå...

Det blev inte så jättelångt cyklat idag heller, 1,40 i tid men nästan bara på stig så helt ok ändå. Vi har också haft barnbarnet Casper på besök idag och i eftermiddags cyklade vi ner till Transås sjön för lite fika ute i friska luften, ja det har blivit mycket av den varan idag, frisk luft alltså...

Strax innan snöfallet...

Kvalitetstid med Casper...

Powernap...

Ligger här på verandan och har just avslutat en liten powernap efter förmiddagens racerpremiär, hård vind och lite småkyligt trots strålande sol gjorde att det fick räcka med 2,15 i tid. Inget jättelångt pass alltså men jag har inte så tjockt pannben för tillfället och inte heller har jag jättebråttom att komma i distansform, min tid kommer när värmen kommer och det gör den väl så småningom...

Annars kändes det fint att cykla racer igen, jag fick stanna några gånger för lite små justeringar men tillslut satt jag som formjuten på cykeln, det blir nog bra det här och jag ser fram emot sommarens gemensamma landsvägsträningar med lite bra sparring...

Madde var framme med kameran när jag tog mig en powernap på verandan...

Simulerad distans...

Dagens träning blev ett simulerat distanspass, 3x10st 30/30sekunders hårdkörning ska visst bättra på uthålligheten sägs det. Imorgon väntar dock ett riktigt distanspass då det vankas racerpremiär här på hemmaplan, det står en ny skönhet i vardagsrummet som bara väntar på att bli luftad...

Konstgjort distanspass...

Imorrn blir det racerpremiär...

Frusen...

Jag har nog blivit lite väl aklimatiserad till thailandsklimatet för idag så höll jag på att frysa fingrarna av mig trots sol och 6-7 plusgrader på min förmiddagsrunda, dessutom med riktiga handskar på mig, brrr...

Jag har inte cyklat något vettigt distanspass på bra länge nu och det får nog vänta några veckor till för jag hatar att frysa, halvdistans får man väl kalla dagens pass som tog ca 2,20 i tid. Längre än så blir det inte när det är under tio grader...

Imorgon är det vilodag och kanske kanske får jag hämta min nya racer på allebike, det byggs cyklar för fullt borta i Alingsås just nu men det är också många som väntar på sin racer och som dessutom ska tävla till helgen så jag är väl av förklarliga skäl inte först i kön...

Jag tränar ju nästan alltid själv när jag kör mtb men när jag får min racer så ska det bli ändring på det, det finns betydligt bättre förutsättningar till effektiv träning med olika gäng här i stan när man har en racer och jag saknar att träna gemensamt med andra. Det blir liksom lite roligare då och delad glädje är ju dubbel glädje som man säger...

Utsikt ner över ån vid "kövra bankar" på kindsbanan

Snart är den här hos mig...

Rivstart...

Det blev en riktig rivstart på veckans inomhusträning redan igårkväll då jag brände av ett första monarkpass, idag brände jag av det andra och imorgon blir det väl troligtvis det tredje om nu inte temperaturen stiger lite så att jag vågar mig utomhus...

Sedan förra veckans akupunktur har jag varken haft rinnande eller täppt näsa trots höga halter av pollen, idag fick jag min femte behandling och den sjätte och sista är inbokad till nästa tisdag. Sedan återstår det bara att se hur kroppen reagerar när det blir skarpt läge på Dalslands XC, jag är iallafall lite optimistisk så här i förhand...

Inspirerande bilder (😉) på pulskurvor från mina intervallpass, här ovan från igår och nedan från idag...

Det blir inte alltid som man tänkt...

I går efter en trevlig förmiddag i Hilleröd med bl.a. ett besök i slottsträdgården så åkte vi tillbaka upp kusten men nu till den lilla byn Tillsvideleje. Där var det tänkt att vi skulle cykla ännu en tur in i Tilsvide hegn med alla dess fina stigar...

Tyvärr visade det sig att jag antagligen fått med en halvfull gasoltub i husbilen när spisen plötsligt slutade fungera mitt i lunch matlagningen, vi gav oss snabbt iväg och leta gasol men det visade sig att ingen mack eller camping i närområdet hade tuber med svensk koppling. Utan att kunna värma mat och utan värme i bilen fick vi då helt enkelt ta beslutet att ta oss tillbaka till Sverige igen, som tur är finns ju skogen och stigarna kvar och nu fick jag ju en bra anledning att återkomma snart...

Lyckligtvis så var det ju inte långt tillbaka till Helsingborg och efter att vi bytt gasol på en mack strax efter färjeterminalen så parkerade vi nere i Råå småbåtshamn några kilometer söder om Helsingborg. Grymt irriterad över att ha missat en eftermiddags fin mtb cykling i Danmark ställde jag nu istället in min garmin på en guidad rundtur på 30 km, denna funktion är suverän då man inte känner till omgivningarna och vill slippa kolla på kartan hela tiden. Det är bara att följa den föreslagna rutten på gps'en...

Efter lite över en timme hade jag cyklat bort den värsta besvikelsen och kvällen avslutades på ett lite bättre humör i husbilen med god mat, lite kortspel och en påsköl.

Idag har vi haft en lugn förmiddag och efter ett litet fikastopp på strömma farmlodge strax utanför Varberg är vi nu på väg hemåt mot Borås och redo för en ny vecka med vad det verkar som en hel del innomhuscykling nere i garaget.

Den som har bråttom väntar alltid för länge heter det väl men nu får gärna den riktiga vårvärmen infinna sig för nu har jag faktiskt väntat länge, riktigt länge...

Frederiksborgs slott i Hilleröd...

Vi fick oss en fin morgonpromenad i slottsparken...

Stranden vid Råå strax söder om Helsingborg...

Framåt kvällen blev humöret lite bättre efter dagens bedrövelser med gasolen...

Påsk i Danmark...

Det är många gånger genom åren som jag varit i Danmark och firat påsk och nu är jag alltså här igen, anledningen är att förr i tiden åkte vi alltid ner till Frederiksvaerk på träningsläger med ungdomarna i BCA och vi upptäckte snabbt att Tilsvide hegn var rena guldgruvan för en singeltracks törstande mtb cyklist...

Då var det den "gula slingan" som gällde men nu visste jag om att ett "stigbyggarteam" byggt en strax över milen lång slinga som är uppmärkt med blå prickar på träden. Denna slinga var jag sugen på att testa och jag blev inte besviken, Charlie som också var med har nog inte cyklat så här fort på 10 år, man märker ju inte att man blir trött sa han. Det är så jäkla kul och det bara flyter på hela tiden, helt otroligt bra spår tyckte vi båda...

Teamet har planer på att bygga ytterligare spår och jag får nog ta upp traditionen att åka hit varje påsk igen för bättre förutsättningar för riktigt kul mtb cykling är svårt att hitta och dessutom är Danmark ett trevligt land att fira påsk i...

Igår hade vi riktigt bra väder men idag har vi tyvärr samma regn och snöglapp som överallt verkar det som, därför har vi inte cyklat idag utan strosat runt i Hilleröd och shoppat lite. Imorgon blir det cykling igen, troligtvis med ett lite blötare och lerigare underlag än igår men det ska bli kul ändå att sladda runt och leka i spår som verkligen inbjuder till det...

Bra vildcamping på strandparkeringen i Liseleje, 50 meter från havet och 50 meter från närmaste stig...

Nero kollar in beachen...

Ute på det nya "blå spåret"...

Next stop Danmark...

Då var vi på väg till Danmark för lite påskfirande samt skogscykling, kanske blir det lite äggrullning också. I Danmark är det nämligen tradition att ta med sig ägg ut i skogen, hitta en lämplig liten kulle och sedan rulla äggen utför slänten, den som kommer längst vinner. Alltid kul med nya traditioner...

På väg...

Sawadee pee mai krap...

Gott nytt thailändskt år önskar jag alla mina vänner där nere...

Det blev ett pass...

Det blev ett pass idag med tillslut, det tog emot men nu är "det over and done with", känns bra nu efteråt som alltid...

Visst ser jag taggad ut...

Jag kände mig mer pigg & taggad efteråt, endorfiner är helt klart ett bra uppåttjack...

Nästa äventyr...

Kortvecka och snart dax för nästa äventyr, en roadtrip till Danmark över påskhelgen står på tur. Närmare bestämt till trakterna runt Hilleröd och norröver upp till Tilsvide hegn där det förövrigt finns helt fantastiska mtb stigar.

Denna gång följer sonen Charlie, Mathilda och lille Casper med så det ska bli en trevlig påskhelg oavsett väder och ett par mtb rundor ska vi nog hinna med även om cyklingen inte har första prioritet denna helg.

I morse har jag nu fått min fjärde akupunktur behandling och redan efter första gången försvann ju känslan av att andas taggtråd när jag anstränger mig, tyvärr blir jag fortfarande slemmig i halsen och täppt i näsan men för varje gång ökar hon på med nålar och ström och idag rensade hon upp rejält då jag blev alldeles hes och rosslig efteråt. Något som är helt normalt och bara visar att kroppen reagerar, nu hoppas jag bara att det blir ett permanent resultat i slutändan.

Angående träningen just nu så går den väl lite upp och ner, vissa dagar är jag stark men ibland känner jag mig helt slut i kroppen. Det viktiga är nog att jag håller igång och framförallt lyssnar på kroppen, är jag trött så kör jag helt enkelt inte utan tar en extra vilodag vilket jag gjort oftare än någonsin denna vinter/vår. Jag inbillar mig att det kanske t.o.m är bättre än att träna som förr om åren, jag har ju alltid gillat att cykla mycket och även mått bra av att göra det men kanske har jag varit lite väl "manisk" ibland. För mycket av det goda är nog inte alltid bäst...

Sista helgen i april har jag anmält mig till Dalsland XC och då får jag väl en första riktiga indikation på om det gett något resultat det här med akupunktur, jag förväntar mig inga stordåd från mig själv resultatmässigt då jag ligger långt efter träningsmässigt men bara jag känner att kroppen fungerar skulle det göra mig jättenöjd. Min plan har ju hela tiden varit att försöka köra som bäst andra halvan av säsongen så det finns gott om tid att komma iform på...

Efter Dalsland ska jag köra både Billingen och Lidingöloppet MTB som uppstart/träningstävlingar för att sedan ta en seriösare träningsperiod fram till cykelrallarn den 4:e juni. Förhoppningsvis har vårvärmen kommit då för det är verkligen vad jag behöver för att mentalt få till det där lilla extra vad gäller träning, därefter väntar Lida Loop och här hoppas jag väl att någon typ av form ska börja visa sig...

Det är ingen värme ute men kaffe på verandan måste man ha i mitten av April...

Hallby...

Förmiddagen igår spenderades ute på IF Hallbys mtb spår strax utanför Jönköping, det var något år sedan jag senast var där och cyklade. Närmare bestämt när dom arrangerade SM 2014 och jag lyckades knipa en 4:e plats på XC loppet och en 2:a plats i sprinten.

Jag har alltid gillat terrängen och stigarna där och blev inte besviken igår när jag återvände, det fanns också ett flertal nya sträckor alla tydligt markerade och dessutom en ny liten pumptrack. Den var nog egentligen tänkt till de yngre (barn) cyklisterna men ibland blir man ju som barn på nytt så jag lekte runt några varv jag också...

Sedan blev det Ikea på vägen hem, det var några småsaker vi ville kompletera med till husbilen och så fick jag köpt mig en morgonrock att strosa runt i de få gånger vi bor på camping, det har jag sett att man ska ha...

Full fart...

Tjohoo !!...

då tar vi fart igen...

Inte så högt men jag lyfter iallafall...

Avslutade med några varv i pumptracken...

Kul att leka lite...

Mtb äventyr...

Det blev ett riktigt fint äventyr idag när jag cyklade vandringsleden från Hjo till Hökensås, 46 kilometer terräng tog mig 2,45 i tid och då körde jag ändå på riktigt hårt. Överraskande positiv känsla i kroppen och en puls som svarar som den ska, jag fick en riktig boost idag, en efterlängtad och välbehövlig sådan...

Nu står vi med husbilen uppe vid Hallbystugan, vi ska till Ikea i Jönköping imorgon för att handla lite smågrejjer men först ska det nog hinnas med lite mer mtb cykling på spåren härutanför. Det får nog bli lite lek i pumptracken också, få se om en gammal gubbe kan få till lite stajl i svängarna...

redo för avfärd strax efter lunch...

På väg upp mot höjderna...

In i skogen...

Större delen av leden var riktigt torr och fin, endast ett par mindre surhål...

En av få gånger jag fick bära hojjen...

Lycklig efteråt uppe vid hökensås semesterby...

Morgondagens mission...

Verklighetsflykt...

Roadtrip al'a verklighetsflykt, vi har ingen tv i husbilen men har såklart hört vad som hänt i Stockholm via radion och sociala medier. Jävla idioter säger jag bara... Nu ska jag snart ut i skogen några timmar på hojjen och njuta av stillheten, något som alla terrorister borde prova på kanske. Att rensa huvet från negativa tankar skulle nog vara nyttigt för fler än mig verkar det som...

Men först ska jag umgås en stund med dottern, Dan och hundvalpen som just anlänt från uppfödaren strax utanför Hjo. Lite familjär trevlighet mitt i allt kaos som händer i världen...

Nattens parkering...

Utsikt från sängen...

Strax utanför Hjo...

Jerry the king...

Husbilspremiär...

Det drar ihop sig till husbilspremiär, det är ju så att min dotter har flyttat till Stockholm och nu har hon och pojkvännen köpt en hundvalp. En valp som dom ska hämta i Hjo tidigt på lördag morgon. Då passar det väl bra att ta en tur dit med husbilen så att vi får träffas lite, det finns en ställplats alldeles vid Vätterns strand och bara en kilometer från centrum så det blir nog fint...

Vi åker upp imorgon eftermiddag och Lowe & Dan kommer också redan imorgon och sover hos oss i husbilen, då slipper dom åka från Stockholm så tidigt på lördags morgon. Det ska bli kul att umgås lite och att få träffa valpen förståss.

Tanken var också att jag skulle cykla lite mtb på hökensåsleden under helgen men vi får väl se hur det blir med det, jag har ju kännt mig lite ur slag och tom på motivation den senaste veckan och imorse vaknade jag med halsont. Ja jag tar iallafall med hojjen så får det bli som det blir...

Vi står nästan aldrig på någon camping när vi är ute med husbilen, det är vildcamping som gäller för oss. Om vi hittar en sådan här fin plats i helgen återstår väl att se. Gå in på wheresmyofficenow på Instagram och bli inspirerade av deras bilder. Emely och Corey har levt i sin van under fyra år som moderna nomader, man blir allt lite sugen...

På kollisionskurs...

Det är inte alltid så lätt när huvud och kropp är på kollisionskurs, jag har egentligen inget att gnälla över men tala om det för min hjärna...

Teknikpass...

Jag hade först tänkt cykla ett par distanspass i början av denna vecka men motivationen saknas och jag känner mig också lite allmänt seg, det har istället blivit ett par kortare teknikpass på knixiga stigar. Det är väl inte fel att vänja kroppen till stökig terräng, speciellt BCA varvet som jag körde igår får väl anses vara en riktig stenig historia och att ryggen fick sitt det märks idag vill jag lova...

Jag har nu också fått min tredje akupunkturbehandling med ännu fler nålar och ännu mer ström och nu börjar det faktiskt bli lite smått obehagligt. Jag är inte den som gillar att bli stucken med nålar och några av dom känns ganska rejält, speciellt dom som sätts på punkter som har med lungorna att göra.

Problemen med luftrören lyser fortfarande med sin frånvaro vilket är lovande men snuvan och nästäppan kommer och går, om det beror på allergi eller förkylning återstår att se. Ett par behandlingar återstår och i slutet av månaden då jag planerat att köra Dalslands XC får vi väl ett definitivt svar på om det har hjälp något, det är ju först då som jag verkligen kommer att sätta kroppen på prov...

Det blev några varv på BCA:s tävlingsvarv igår, stenigt och knöligt för en ovan rygg...

The history of bikepacking...

Bikepacking, en ny fluga ? Nja jag vet inte riktigt om jag håller med...

Grabb "gubb" kväll...

Igår bjöd kompis Börje upp till sin årliga gubbkväll med bastu, badtunna och tillhörande godsaker såsom goda cigarrer och finwhiskey. Kvällen avslutades sedan inne på "the factory" med lite livemusik i bluesens tecken.

Dagens vilodag var med andra ord välplanerad och förutom en kort promenad ut i skogen för lite frukost imorse så jag inte gjort så mycket idag och nu är det ju Flandern runt på Eurosport som gäller, en riktigt bra slapparsöndag alltså...

Livsnjutare...

David"No limit"Svensson värmer sig...

Frukost i det fria...

Tre dagars intervaller...

Tredje dagens hårdkörning i följd och nu känns det allt lite i benen, vilket ju är bra för då har jag antagligen tagit i lite. Nu ska jag hem till kompis Börje och bada tunna, grilla korv och dricka nån öl, trevlig helg på er...

I torsdags 4x4 minuter...

I går 3x6 minuter 40/20...