Full moon...

När månen är full och himlen molnfri här nere så finns det inte mycket som slår att ligga i solstolen på terrassen med en kall öl och bara njuta av natten. Det är vad jag gör just nu efter en varm dag i solen och årets sista träningspass, 10 st 60 sekunders intervaller vilka kändes riktigt bra, en avslutning som gör att jag ser fram emot det nya året med stor optimism.

Tidigt imorgon åker vi 15 mil norrut till gränsen mot Burma, där ska jag förnya mitt visa och sedan åker vi båt ut till koh phayam, en ö som fortfarande är relativt oupptäckt, ingen el, inga bilar, inte många turister, lite som det var överallt här i Thailand för sisådär 25 år sedan.

Där ska vi fira nyår och vi är tillbaka i huset igen den 2 januari, jag är högst osäker på om det finns internet överhuvudtaget någonstans på ön och vill därför redan nu önska alla ett riktigt gott nytt år så får vi se om vi hörs igen under helgen eller efter...

Bildbevis...

Nu vet vi vem som smyger runt huset och snor våra strumpor när vi inte ser, nu på morgonen tog vi "tjuven" på bar gärning.

Med löfte om en bit korv i utbyte så fick vi med viss tvekan tillbaka strumpan...

Svettigt...

Morgonens träning bestod av 2.45 tim distans med 8 st 60 sekunders intervaller som avslutning, körde intervallerna på en lättare växel än vanligt men med högre kadens och det kändes bra. Det ska bli skönt att efter nyår köra alla pass med lite mer spinn på benen än vad jag gjort hittills i höst/ vinter då fokus varit mer inriktat på styrka & driv.

Det var svettigt värre idag...

Annandagen & EB- intervaller...

Morgonens EB-intervaller, 3x15 min kändes väl sådär, jag är fortfarande lite seg i benen och pulsen vill inte upp riktigt men ändå kommer jag lika långt som förra vintern på varje intervall och då kände jag mig i toppform.

Kanske beror bristen på toppkänsla jämfört med förra vintern på att jag då körde hela cx cupen innan jag kom ner hit och därmed var jag ju lite mer "toppad" i formen. Denna höst har jag ju inte kört cx cupen utan bara grundtränat och att jag ändå kommer lika långt på varje 15 minutare trots detta hoppas jag tyder på en bra & stabil grund, trots att det inte känns så.

Nu är jag inne på sista träningsveckan innan några dagars vila över nyår då vi drar norrut mot gränsen till Burma där vi ska ut på koh phayam, en ö utan vägar och med el producerad av diselaggregat lokalt på varje resort, enkelt men väldigt trevligt.

Juldags intervaller...

Enligt det program jag tränar efter (från aktivitus) så ska jag bla köra backintervaller en gång i veckan fram till mitten av januari, problemet är bara att här finns inga vettiga backar i närheten.

Detta har jag löst på två sätt, 4 minuters intervallerna kör jag på racern med så tunga växlar det bara går och 2 minutersintervallerna blir på MTB:n inne i gummiträds plantagen där jag hittat en grusväg som åtminstone lutar svagt uppför och här kör jag bara på tyngsta växeln. Det hela blir ju inte riktigt som backintervaller men det är det bästa jag kan åstadkomma med den terräng som finns.

Trött blir jag iallafall...

Ta det lugnt i jultrafiken...

Jaha, vad ska man säga, detta är helt på riktigt.... Hoppas dom kom fram helskinnade.

God jul...

En riktigt god jul önskar jag alla jag känner och speciellt mina barn där hemma, det känns lite konstigt att fira jul utan er för första gången någonsin :-(

Men nästa år, då fyller vi huset här igen...

Nåt skit är det...

Jag hann knappt ut på vägen imorse innan jag kände att "det här går inte", hade planerat ett 3 timmars pass med ett antal 30 sekunders maxspurter men kroppen ville inte idag. Det var svårt att få upp pulsen redan inledningsvis och när jag drog på första 30 sekundaren dog jag direkt, varken ben eller puls ville vara med idag, jag kortade av passet till 2 timmar och rullade hem på lätta växlar.

Nu blir det massage och vila...

Bättre väder...

Efter en dimmig & mulen förmiddag blev det klarare framåt kvällen och med picknick korgen fylld for vi ner till stranden och njöt av den sista soltimmen. Nu är det strax dax för en stadig middag här hemma på altanen för att orka med morgondagens distanspass.

Dimma...

Vaknade imorse till värsta dimman, det var riktigt fuktigt & blött i luften när jag drog ut på dagens pass, 1,5 timme i snabbdistanstempo vilket är ca 5-10 puls slag lägre än när jag kör mina 15 minuters EB intervaller. Inte så jättehög puls kan tyckas men ett jäkla gnetande blir det ändå för att hålla puls och fart på rätt nivå.

EB-intervaller...

Idag var det dax för veckans EB-intervaller, 3x15 min stod på schemat.
Jag har ju känt mig slemmig i halsen och seg i benen ända sen jag kom ner hit 2 december, känns lite tungt att andas ibland också, speciellt på morgonen innan jag tagit dagens dos av astmamedicin, vet inte om det är något i luften som spökar men jag har aldrig haft problem här nere tidigare.

Har kollat vilopulsen på morgnarna nu sista dagarna men den är låg och stabil så där ser allt OK ut.

Dagens pass då ?.. jag kör alltid mina intervaller på samma runda med samma uppvärmning så jag har bra referenspunkter på hur långt jag kommer på resp. intervall och faktum är att trots seg känsla i kroppen och ca 10 slag lägre snittpuls så kom jag längre på intervallerna än jag någonsin gjort förut.

Slutsats = en hög & bra lägstanivå, eller???

Vilodag...

Massage...

Att kunna unna sig en massage i veckan är inget man har möjlighet till hemma i Svedala, men när det som här kostar 75 kr för en timmes massage då blir det en självklarhet.

Massagehyddorna står på rad under träden vid strandlinjen och man kan välja mellan ett antal olika behandlingsmetoder.

Jag har nu fått 3 behandlingar och efter ett tag inser man vilka spänningar man har i kroppen, dan efter första massagen vaknade jag upp och kände mig helt mörbultad överallt men sen blir man mer & mer avslappnad och mjuk i musklerna efter varje massage och man inser nyttan med att göra detta någorlunda regelbundet.

Idag är det vila från träning som gäller, sola & bada & läsa får bli dagens aktivitet...

Nudelsoppa...

En av mina favoriträtter, nudelsoppa med grönsaker & knaperstekt fläsk, 9kr i soppköket uppe i byn :-)

Dagens träning...

Har precis kommit hem från morgonens träning och sitter här med kaffet efter frukosten som självklart intas EFTER passet.
2,5 timmar distans med 6 st 60 sekunders maxspurter gick väl sisådär, jag är fortfarande rosslig i halsen och jag bestämde mig för att köra spurterna på lättare växel och högre kadens än vanligt för att inte slita för mycket och det var nog ett bra val för det kändes iallafall bättre än gårdagens "styrkefyror" med tung växel och låg kadens.

Det är väl bara att gilla läget och anpassa intensiteten lite tills det blir bättre och benen svarar ordentligt...

Ännu fler klassiker...

Hippie verandan...

Våran så kallade hippie veranda vi byggde på tomten för ett par år sedan, med mysbelysning, fläkt i taket och ett litet ljudsystem så blir eftermiddagarna o kvällarna i hyddan något att se fram emot efter en varm dag ute i solen.

Matmarknad...

Nu har vi kommit hem från matmarknaden med en massa godsaker. Anka, sushi & div grillspett skall förtäras innan det blir filmtajm ute i "hyddan"

Siam biketours...

Imorse var det väckning kl 06.00, och efter en kopp kaffe utan frulle bar det av norrut på route 4 för att möta upp gänget från Siam biketours, lite sällskap på distanspassen är ju trevligt ibland och även om vi inte cyklar ihop hela passet så blir det iallafall några timmars cykelsnack med Martin Brot som bor på Phuket hela året och har koll på det mesta vad gäller cykel i Thailand.

Jag kommer cykla med dom igen 4 januari och då hoppas jag att Martin har letat reda på några race vi kan köra framöver.

Nu ligger jag på verandan och slappar efter 4,5 timmar distans varav 30 min den 4:tim på tröskelpuls.

& träningen då??

Jodå, jag håller väl igång, har haft problem med rossel och slem i halsen några veckor. Inte så illa att jag behövt stå över träningen men jag har inte vågat köra så hårt som planerat men som sagt, jag är iallafall ute och samlar lite mil i benen, de hårda intervallpassen kommer väl så småningom.

Imorse blev det en sväng förbi gamla Takua pa och jag testade kroppen lite med 6 st 60 sekundare på nästan max, får väl se hur halsen reagerar på detta.

Hoppas iallafall att jag e pigg imorgon då jag ska möta upp ett stort gäng från Siam biketours på en 4-5 timmars tur, ser fram emot lite träningssällskap...

Storfiske...

Säsongens första fiskepass resulterade i 12 fiskar, 9 dorados och 3 kingfish varav den största på ca 6 kilo.

Nu har vi fisk i frysen för ett bra tag framöver :-)))

Kapong rundan...

Då var denna vinters första Kapong-runda genomförd, ett 3 timmars distanspass med ett block av 30 sekunders max spurter mitt i passet.

Några kilometer efter byn Kapong står denna glada Buddha staty och ler åt mig varje gång jag cyklar förbi.

Jag ler alltid tillbaka...

Klassiker...

Motorcyklar är transportmedel nr 1 här i Thailand, hela familjer med både barn och hundar kan komma åkandes på en liten scooter i värsta trafikkaoset. En rolig grej är att en hel del riktigt gamla hojjar är bevarade i toppskick och används dagligen som bruksfordon.

Denna cyklade jag förbi häromdagen...

Nattsudd...

Sitter här och försöker läsa en bok om att förändra sitt liv av Robin Sharma, tror nog att jag är på rätt spår även om vägen ibland kan kännas lång och krokig.
Det gäller att gå så långt man kan se, när man väl är där så kommer man att upptäcka att man ser ännu längre.

Keep walking...

Service...

Har varit iväg på Honda verkstaden och servat scootern, fullservice inkl byte av luftfilter, betalat skatt & försäkring för ett år framåt och totalkostnaden stannade på strax under 150 SEK inkl ALLT !!

Jag älskar detta landet...

Tidig morgon...

Varit ute på mtb:n några timmar och testat hur bakväxeln fungerar efter den provisoriska renoveringen av virestoppsfästet på ramen, och jodå.. det fungerade klockrent så nu slipper jag vara orolig för det.

Träningen bestod av 2 timmar mtb distanstempo med inslag av några 30 sekunders maxspurter, kändes OK.

Kvällsmys...

Nyvaken...

Vaknade nyss efter en tupplur på eftermiddagen, är lite förkyld och trött efter flygresan hit och det tar väl några dagar till innan man ställt om kroppen helt efter tidsomställningen.

Ska ta en kopp kaffe och sen åka iväg till en cykelaffär i grannbyn, har ju en mtb hoj ståendes här och imorse när jag kollade igenom den upptäckte jag att växelvajrarna rostat fast i höljena, dessutom lossnade fästet i ramen där det andra vajerhöljet tar vid från överröret och går ner till nästa stopfäste. Ska prova att ta ett längre hölje hela vägen från reglaget bak till övre fästet på baktriangeln och fästa allt med buntband i ramen. Borde funka ok utan att det "flexar" för mycket i bakväxeln. Rapport följer...

Hemma...

Sitter här på verandan och njuter efter en lång o tröttsam resa, syrsorna spelar och solen är på väg ner, underbart...

Vätskekontroll...

1:a vätskekontrollen Helsinki flygplats, nu lite mat & dryck sen 9 tim flyg till Bangkok för ännu en mellanlandning innan sista etappen mot Phuket tar vid.

Adios amigos...

Nu väntar ca 20 timmar på resande fot innan vi kan luta oss tillbaka, ta ett djupt andetag och bara vara...