För kallt...

Det var för kallt (för mig) imorse för att ge mig ut och cykla den planerade grusrundan, istället blev det en långpromenad med dotterns hund och en rygga med fika för att få dagens dos av frisk luft. Träningen får ske i eftermiddag nere i garaget där det är lättare att få upp värmen för en frusen gubbe...

(null)

Det kanske är fel att säga långpromenad men vi fick en timmes frisk luft iallafall...

Jag får väl bjuda på en varm bild också, det är en av byborna nere i Thailand som skickade en bild idag från vårt hus, han hjälper mig att högtryckstvätta terassen runt poolen så att jag slipper ta tag i det när jag kommer ner om ett par veckor...

Inomhus...

I dag blev det inomhusträning nere i garaget trots det fina vädret, jag måste ju träna effektivt för att kunna prestera också så då jag får helt enkelt blanda mina utomhuspass för hälsan med inomhuspass för ökad prestation. Idag tog jag hjälp av GCN (Global Cycling Nerwork) som har några riktigt fina inomhusprogram på youtube, det blir ju betydligt lättare att köra sig trött när man tränar ihop med andra liksom, även om det är via en datorskärm...

(null)
Passet var kort och hårt och bestod av 6x2 minuters vo2max intervaller på 120% av ftp, varje intervall började 30 sekunder sittande för att sedan trampa ståendes i 30 sekunder. Sedan växla mellan sittandes och ståendes en gång till innan de två minuterna var över. Detta upprepades sex gånger med tre minuters vila mellan varje och gör man rätt så räcker det och blir över för ett riktigt bra och effektivt träningspass, totalt 45 minuter och sedan är det färdigt...

Dagens tips för lite roligare inomhusträning...

Grusväg...

Ja det är grusväg som gäller på alla utepass nu sedan en bra tid tillbaka, nöta asfalt kommer jag göra så det räcker och blir över senare i vinter. Det är också lättare att hålla sig varm vid grusvägscykling även om jag frös rejält om fingrarna mot slutet av rundan idag trots tjocka vinterhandskar. Brrr, det fryser på snabbt nu...

(null)
I helgen körde mina Thailändska cykelkompisar Le Etap d Thailand och jag satt här hemma och var rejält avundsjuk, nästa år ska jag definitivt vara med igen det är ett som är säkert...

Från dagens 2,30 tim grusvägscykling i fint höstväder om än lite kallt om fingrarna...

På låtsas...

Kan jag inte vara där jag vill vara på riktigt så får jag väl låtsas att jag är där, jag har ju en del filmer jag spelat in på några av mina träningsrundor nere i Thailand och ibland sätter jag mig och kör mina intervaller på monarken med datorn framför och drömmer mig bort till behagligare temperaturer...

Det kanske inte är den bästa kvaliten och inget ljud fick jag till men det funkar ändå, sätt på egen musik i hörlurarna och häng på mig på mina 4x10 minuters tröskelintervaller. eller improvisera lite som jag gjorde idag, först 2 x 10 minuter tröskel och sedan 10 minuter 30/30 sekunder vo2max. med uppvärmning och nedrullning så blir det ett fint 60 minuters pass...

Inte min bästa dag...

En massa skit å krångel med husbilen gör att jag inte är på mitt bästa fredagshumör, det är nåt fel på laddningen och batteriet drar ur sig alldeles för snabbt utan att det går att konstatera något fel. Jag ska strax ut för jag vet inte vilken gång i ordningen för att försöka få ordning på det hela, kul fredagskväll...

Jag har iallafall fått till ett hyfsat pass på cykeln om det nu är någon tröst, en timmes uppvärmning ute på gravelbiken följdes av 10 stycken 90/30 sekunders microburst threshold intervaller inne på testcykeln...

En fin uppvärmningsrunda...

Avslutande innomhusintervaller...

Ett steg närmare...

I förmiddags var jag nere på det Thailändska konsulatet i Göteborg och hämtade mitt visa så nu är jag ännu ett litet steg närmare avfärd, det är bara tre veckor kvar och jag hoppas det går fort för jag är inne i en liten mental svacka för tillfället och vill bara härifrån snarast möjligt...

Det är inte det att jag inte vill eller har motivationen att träna på bra in i det sista, det är snarare så att jag klarar helt enkelt inte höstklimatet längre. Jag känner mig stel och stum i varenda muskel i kroppen så fort temperaturen kryper neråt tio sträcket och det är svårt att få nåt vettigt ut av träningen hur jag än försöker, sedan förkylningen släppte strax innan helgen så har jag visserligen fått till hyfsat med timmar på cykeln men det stannar vid just det. Timmar i sadeln men ingen struktur...

Jag är dock inte så stressad över detta utan jag får väl bara försöka hålla i just kontinuiteten på cyklingen fram tills jag åker, väl på plats vet jag ju att allt kommer kännas så mycket bättre och det första racet är ju först tre veckor efter att jag anländer och dessutom inget högt prioriterat race, så det blir nog bra det här bara jag kommer ner och får lite värme...

(null)
Ett efterlängtat besök i förmiddags...

Några bilder från veckans aktiviteter, dels från mina grusvägsrundor och dels från en pepparkaksfika med sonsonen Casper. Nu är det vilodag idag och sedan hoppas jag på några timmars Gravel imorgon  innan vi tar helg...

Abloc gravelchallenge, Ulricehamn...

Abloc gravelchallenge stod ju på schemat i lördags och vi var hela 120 cyklister slöt upp för en trevlig dag på grusvägarna i "änglagårdsland", alltså landsbygden utanför Ulricehamn...

Det hela var i vanlig ordning ett riktigt bra arrangemang av Abloc gänget och "gofikat" halvvägs in på rundan höll absolut världsklass. För er som ännu inte varit med på något av Ablocs alla årligt återkommande arrangemang så kan jag verkligen rekommendera er att göra det. Det finns något för alla, det cyklas både grusväg, mtb och landsväg och det delas alltid in i grupper utifrån förmåga...

I lördags delas vi upp i fyra grupper där distansen varierade från ca 60 km upp till 100 km beroende på grupp, själv startade jag i (svart) den snabba gruppen och inlagt i vår 100 km runda hade vi sex segment där de som ville kunde "sprätta" lite och samla på sig poäng i tävlingsmomentet. Själv kände jag att efter den två veckors förkylning som jag blev av med för bara någon dag sedan så hade jag inget av det "sprättet" i benen som hade behövts för att vara med och leka vid segmenten. Jag cyklade bara med och var nöjd med att det kändes såpass bra som det gjorde att cykla nästan 10 mil grusväg efter några kassa veckor...

Här nedan några bilder från en fin höstdag i Ablocks regi...

Genomgång innan avfärd...

Den första av många punkteringar...

Det rullar på...

Framme vid "gofikat"...

Intervju av lokalradion...

Snabbt ut med lite bilder på "Insta"

Iväg igen...

Ännu en punktering...

Uppe på stenbrottet...

Sjysst utsikt...

Jaktstart sista fem kilometrarna...

Ännu lite hårdare...

I dag kördes ett kortare pass på testcykeln nere i garaget, jag frestade på ännu lite hårdare än i går och fick ett bra besked på att systemet fungerar och att jag är frisk igen. Totalt 45 minuter varav 2x10 minuter på tröskel där jag varvade varannan minut med 80 resp 95 kadens...

Nu ser jag fram emot lördagens Abloc gravelchallenge i Ulricehamn, det var ett tag sedan jag körde upp mot 100 km grusväg så det kommer nog kännas i kroppen efteråt. Men det gör inget, det är bara så jäkla skönt att va på gång igen...

(null)
Nu är jag glad igen, frisk å kry med ett gravelrace som väntar på lördag och bara 28 dagar kvar till Thailand...

sedan fortsätter vi på den inslagna linjen med det fjärde avsnittet från Rapha films, EF Education pro cycling team och deras alternativa kalender. Denna gång är det three peaks cyclocross som står på programmet, den 57:e upplagan av ett väldigt anorlunda cyclocross race...

Det känns bättre...

I går kände jag mig såpass ok att jag vågade mig på ett lättare rullpass med gravelbiken för att få lite frisk luft och förhoppningsvis börja få igång kroppen igen efter några veckors krasslighet. Det var riktigt skönt att få röra på sig lite igen även om jag kände mig matt och svag i benen...

Inget bakslag idag utan snarare tvärtom, jag kände mig riktigt pigg å fräsch när jag först värmde upp en timme ute på grusvägarna, när jag efteråt satte mig inne på testcykeln i garaget för att köra ett kortare pass med tröskelintervaller så kändes det ännu bättre. Jag klarade utan problem att köra samma watt på intervallerna som innan jag blev sjuk för två veckor sedan vilket var oväntat, jag trodde nog att jag skulle få backa bak ett steg och börja lite försiktigare men "icke sa nicke" ...

Efter de två senaste dagarna med en bra massage i förrgår och sedan två fina "komigång" pass så känns det som att jag är tillbaka på banan igen, äntligen...

(null)
Lite matt i kroppen igår men skönt att va igång igen...

I dag kände jag mig pigg å fräsch i kroppen igen...

Här kommer också den tredje delen i serien om Lachlan Mortons cykeläventyr, den här gången är det Leadville 100 som står på tur, ett 160 km långt Mountainbike race i Amerika som har en riktig hög  "kult status" i mtb världen...

ny vecka...

Ja nu är det måndag och en ny vecka har inletts, men om det blir några nya möjligheter återstår väl att se. Jag är fortfarande kass i halsen (2:a veckan nu) och börjar bli deppig på riktigt, det är riktigt värdelöst skit det här om jag får säga det själv... I och med detta så längtar jag om möjligt ännu mer ner till Thailand och det liv jag lever där nere, för ett år sedan vid denna tiden var jag redan på plats och skulle köra Le etap de Thailand om några dagar. I år åker jag ju ner först om en månad och missar därmed årets upplaga, jag vet inte riktigt hur jag tänkte där faktiskt, det är ju bättre att vara där i värmen och längta efter familjen som snart kommer ner än att vara hemma här i oktober och bara längta ner dit. Aldrig mer oktober i Sverige...

Om jag nu ändå skall försöka vara lite försiktigt positiv så går väl en månad ganska snabbt trots allt och jag ska ju faktiskt stanna ett par veckor längre än förra året, ända till 31:a Mars nästa år så i slutändan blir det nog jäkligt bra ändå. I dag fick jag också en inbjudan till ett MTB race i Ranong den 8:e December vilket höjde humöret lite, Jag tar ju bara med mig min racer ner men jag känner en sjysst cykelhandlare som kommer att förse mig med en mtb när jag kommer ner så vinterns tävlingsprogram kommer innehålla både landsväg och mtb race. jag kommer köra allt jag kommer över i tävlingsväg, bara för att det är så jäkla skoj och utan några större målsättningar egentligen. visst vill jag placera mig men den enda tävlingen som har A prioritet och som jag kommer lägga upp en toppning inför blir tour of Phuket och den går först i början av Mars och tills dess skall jag nog kunna komma i riktig toppform...

Som avslutning på dagens inlägg fortsätter jag med den andra episoden om EF Education cyklisten Lachlan Mortons alternativa tävlingskalender. Denna gång ger han sig i kast med GBDURO19 som är ett "self supported +2000km gravel timetrial" som det så fint uttrycks i inbjudan...

Det blir inte alltid som planerat...

Jag har ju varit lite småkrasslig under veckan och igår förvärrades det hela då jag började få riktigt ont i halsen, det satt hårt åt men Igårkväll tog jag beslutet att inte starta på dagens Rya Åsar MTB race. "Better safe than sorry" och för att inte riskera att bli sjuk en längre period nu inför Thailands säsongen så tar jag det lugnt med ansträngande aktiviteter tills jag känner mig helt frisk igen...

Som ett alternativ till MTB tävlingen fick det bli en skogspromenad med Madde och dotterns hund istället och förhoppningsvis är jag redo att cykla hårt igen lagom till nästa lördag då Abloc gravelchallenge i Ulricehamn står på programmet...

(null)
Igår var jag på plats med Sportson & Rasmus från specialized och visade cyklar uppe vid tävlingsområdet där både rya åsar trailrun och rya åsar mtb arrangerats under helgen...

Idag blev det en alternativ aktivitet istället för mtb race...

På tal om alternativa aktiviteter, jag som de flesta andra cykelnördar sitter ju och letar upp inspirerande cykelfilmer på nätet och något av det mest inspirerande jag sett under året måste nog vara Raphas filmserie i samarbete med EF education pro cycling team där dom dokumenterat pro tour cyclisten Lachlan Mortons alternativa tävlingsprogram. Han är som sagt en duktig pro tour cyklist som bla vann en etapp på tour of utah tidigare i somras men har är också en inspirerande personlighet som verkligen älskar alla varianter av cykeläventyr,  som kompliment till det ordinarie tävlingsprogrammet har han haft ett spännande alternativt program i år som bla inneburit starter i klassiska Dirty Kanza 200 (gravelrace), GB Duro (över 200 mil utan support på under fem dygn), Leadville 100 (16 mil mountainbikerace) och nu senast 3 Peak-Cyclocross. Senare i höst väntar Taiwan KOM Challenge...

Som en av komentarerna på youtube säger... "Lachlan, you a fookin legend son. I cannot think of a better ambassador for cycling" Jag är benägen att hålla med fullt ut...

Jag behöver själv inspiration ibland och speciellt när jag är sjuk och inte får träna som jag vill så därför är det nog bra läge för mig att se om alla avsnitt för att få lite extra "pepp" och då kan jag ju lika gärna dela med mig tänkte jag, så här nedan kommer den första episonden från Lachlan Mortons alternativa tävlingskalender...

Uppstart...

Idag har jag försökt mig på en uppstart av "motorn" igen efter en planerat lugnare träningsvecka inklusive några inte planerade sjukdagar, jag var faktiskt ute redan igår och rullade lätt i en timme för att se om kroppen skulle protestera. Det gjorde den inte så idag körde jag testcykel nere i garaget och lade in i det förövrigt lugna passet fyra stycken 90 sekunders tröskelintervaller, nu hoppas jag kroppen reagerar positivt så att jag kan vara med och köra race på söndag...

En lugn tur igår...

En liten försiktig  "uppstart" av motorn idag...

Ett tips eller två...

Snuvig och irriterad i halsen igen så den aktiva vilan får bli total vila istället, vila som vila kanske men jag gillar inte riktigt att vara helt inaktiv ...
Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget...

Ett tips eller två vill jag iallafall bjuda på, ni vet väl om att Abloc arrangerar Rya Åsar Mtb nu på söndag, ett 32 km "mini långlopp" med rejält med höjdmeter. Info finns på deras Facebook sida...
(null)

Dessutom, på plats både under trail run på lördag och mtb racet på söndag finns representanter från Specialized & Sportson Borås och visar upp det häftigaste och senaste inom EL mtb, självklart får man också testa cyklarna så passa på och kom dit om ni har möjlighet...

Söndagsaktivitet...

Idag gjordes troligtvis den sista gräsklippningen för säsongen och det krattades fritt från löv under äppelträdet, vi städade också undan på verandan och nu är den färdig för en lång vinterdvala. Dessutom fick jag till ett väldigt lungt och sansat (aktiv vila) cykelpass innan trädgårdsjobbet tog vid, så i det stora hela en riktigt bra söndag...

(null)
Direkt efter cykelturen blev det trädgårdsjobb, därav klädvalet...

Retningar i halsen...

Jag är lite smått irriterad i halsen så den planerade vilodagen i fredags fick sällskap av ännu en vilodag idag, jag har en återhämtningsvecka som egentligen börjar först på måndag men det är väl inte hela världen om jag får ta det lite lugnt några dagar tidigare än planerat...

Blir det inte värre så hoppas jag kunna köra ett lättare återhämtningspass imorgon, eller aktiv vila kanske är mer rätt uttryckt och så ser sedan också hela kommande veckan i huvudsak ut.  Ett par dagar kommer innehålla endast några få korta tröskelintervaller för att hålla uppe formen men samtidigt utan att bli sliten. Sedan om en vecka, alltså nästa söndag väntar Rya Åsar MTB challenge. Ett 32 km långt nytt arrangemang som går i samband med lördagens Rya Åsar TrailRun, det är i cykelsammanhang välkända Abloc som står för arrangemangen båda dagarna...

På tal om Abloc så skall jag även vara med på deras gravelchallenge i Ulricehamn den 19:e oktober så två pulshöjande helger nu i oktober känns riktigt bra som en del i uppladdningen inför Thaisäsongen...

(null)
Istället för träning idag så blev det en heldag på Universeum i Göteborg med Madde och sonsonen...

Det var riktigt spännande med alla stora fiskarna...

Glada miner i bilen på väg till Göteborg...

Efteråt...

Väldigt nöjd med mig själv så här efteråt men det satt hårt åt för att inte bli några intervaller överhuvudtaget, jag hade inte den bästa motivationen idag och jag stack motvilligt ut och värmde upp en timme på grusvägarna för att sedan avsluta på monarken i garaget. Den största segern är den över sig själv helt enkelt för nu efteråt känner jag mig helt klart som en vinnare...

(null)
Med lite stimulans från datorn körde jag igenom intervallerna...

Efter en timmes uppvärmning och frisk luft ute så blev det kort och hårt inne i form av 2x8 minuter 40/20

Olika upplägg...

Gårdagens uppläg var två timmars långsam grusvägscykling på fastande mage, effektiv fettförbränning med andra ord... idag är det kolhydratsuppladdning inför eftermiddagens vo2max intervaller som gäller. Men först ska jag ut på grusvägarna en timme som uppvärmning innan jag sätter mig på monarken i garaget och fläskar på, olika dagar med olika upplägg...

(null)
I går morgontur utan frulle...

Idag laddar vi upp igen...

1:a oktober...

1:a oktober bjöd på en riktigt fin höstdag och eftermiddagens grusvägsrunda bjöd på tre stycken ännu finare tröskelintervaller på resp 14, 6 och 14 minuter. Det blev totalt ca 1,45 timmar där de tre intervallsträckorna är olika stravasegment som jag använder som naturliga intervallsträckor när jag passerar, ett bra sätt för att kunna jämföra sina tider och köra kontrollerat. Man behöver ju inte alltid köra för att slå ett rekord liksom...