Mycket bättre än väntat...

I bilen nu på vägen hem så gick jag in på nätet och kollade resultaten, jag blev tydligen total 43:a av de 500 cyklister som körde 103 km, jag vet ju inte åldern på alla dom var före men jag antar att de flesta var elitåkare, några duktiga "gubbar" var det säkert också men oavsett så är jag jäkligt glad och nöjd med tanke på att jag varit förkyld i en månad inför detta avslutningsrace och ändå körde med lite "återhållsamhet" idag...

Vilken avslutning det blev...

Ja nu är säsongen över för denna gången och vilken avslutning det blev. Merida MTB marathon i Hilleröd är verkligen något jag kan rekomendera, 103 km långlopp med en bankaraktär som iallafall jag kommer drömma våta drömmar om i vinter. Lite grusväg, lite knix men till största del helt underbart svepande snabba singeltracks.

Allt detta bara 3,5 timmar hemmifrån, konstigt att man inte har bättre koll på vad som finns i stort sett på ens egen bakgård. En charmig stad med restauranger och caféer, en camping i världsklass och en skog som har så mycket fina singeltracks att även om jag körde varvet vi tävlade på idag 10 gånger så skulle jag inte hitta runt den 11:e gången, så mycket valmöjligheter finns det.

Igårkväll laddade vi upp på en av stadens restauranger med lite energirik mat och en go & kall öl och imorse kl 6 var det uppstigning för frukost. Starten var kl 0900 och jag var allt lite nervös för hur jag skulle orka med distansen fullt ut efter den senaste månadens bedrövelser. Det var inga åldersklasser utan tävlingsklass Elit eller motion som gällde, för min del var det elitstarten och vi var väl ca 250 cyklister i det blocket, jag höll låg profil och ställde mig längst bak i startfållan och när startskottet gick så följde jag först med lite försiktigt därbak men när masterbilen släppte fältet så kändes det ändå ganska bra i benen och jag började avancera i fältet.

Jag körde snabbt upp mig i klungorna som bildades och efter ca 3 mil kom jag ikapp en grupp som höll ett snabbt och stabilt tempo, jag hade jagat ganska bra för att komma ikapp och kände att nu var det allt min tur att ligga på rulle en stund. Tanken idag var ju att ta det lite easy och fram tills jag kom ikapp denna grupp så hade väl pulsen varit lite väl hög så jag kände att nu måste jag börja cykla med huvet om jag ska orka in i mål.

Jag hängde med fram till ca 60 km men där började farten märkas av i mina ben trots att jag bara låg på rulle och jag bestämde mig helt enkelt för att sansa mig ytterligare lite och släppte iväg gruppen för att cykla själv i ett något långsammare tempo. Så låg jag och gnetade på fram till ca 80 km då två cyklister kom ikapp bakifrån och jag tänkte att nu hänger jag på, benen var hyfsat fräscha och jag hade druckit och ätit bra under hela racet, 23 km kvar och det kändes som att det fixar jag utan problem.

Jag gick imål på 4 tim & 15 min med en snitthastighet på ca 25 km i timmen med ett leende på läpparna, hit ska jag absolut igen och både köra tävlingen men också någon weekend bara för att upptäcka mer av de fantastiska MTB stigarna.

Resultatmässigt vet jag inte vad jag blev, det var långt efter elit segraren men det har ingen betydelse, jag orkade loppet igenom med en skön känsla i kroppen och jag är inte helt slut efteråt, det kanske finns lite bra grund kvar ändå även om jag inte trott det och allt känts skit ett tag, och en riktigt fin och trevlig helg som jag & Madde fick tillsammans men ett gäng goa grabbar från 8848 är ju inte helt fel att ta med sig som minne in i höstrusket.

Strax efter starten...

Ingen segergest men väl ett uttryck av glädje...

En klassiker på båten hem...

Hilleröds camping...

Måste bara få säga några ord om Hilleröds camping, sikket place alltså. En camping helt i min smak, snyggt rent och stilfullt med influenser från provance. En camping med klass helt enkelt.

Här trivs vi...

Kultur tur...

Idag har vi varit ute och kollat in både slottet och framför allt bokskogarna där morgondagens tävling ska köras. Fantastiska omgivningar och underbara MTB stigar, hit ska jag definitivt komma tillbaka någon weekend för att utforska både staden Hilleröd och MTB cyklingen lite mer.

Strax efter starten ska vi cykla rätt igenom slottet...

Madde visar vägen...

Ut i skogen...

Bokskogscykling...

Vätskepaus i Danmark...

Merida MTB marathon / Danmark...

Åkte igår eftermiddag/kväll ner mot sydligare breddgrader tillsammans med Madde. Vi är nu i Hilleröd/Danmark där jag ska köra ett av Danmarks största långlopp på mountainbike.
103 km ska avverkas i bokskogarna strax utanför byn på söndag men innan dess ska vi försöka få igång min gamla kropp igen med några lugna fina mysrundor.

Jag har varit förkyld så länge nu och formen är så långt ner i botten den kan komma så att träna hårt för att väcka upp kroppen är nog försent utan nu ska här fincyklas och njutas i de fina danska skogarna bara för nöjes skull

Senare under dagen kommer även Pauli från 8848 ner och imorgon ska vi visa lite cykelkläder på tävlingsområdet tillsammans med den danska återförsäljaren. vi får även sällskap av Patrik från 8848 som har med sig en kompis så totalt blir vi fyra gubbar som ska köra racet på söndag och Madde då förstås som kommer att få fullt upp med att "langa" vätska till oss...

På väg söderut på E 6:an...

Det var alldeles kolsvart när vi anlände igårkväll men när vi vaknade imorse så visade det sig att vi hittat precis rätt ställa att stå på över natten...

Känns lite tungt nu...

Bakslag jag vet inte vilket i ordningen kom som ett brev på posten i tisdags efter att ha vilat i måndags. Det kändes bra i kroppen på västgötaloppet men tydligen hade jag fel ännu en gång och provade att cykla tidigare än vad som var nyttigt. Snuva och rossel i halsen blues har kommit för att stanna känns det som

Nu till helgen ska jag ner till Danmark för sista långloppet och tävlingen för säsongen och vore det inte för att jag ska hjälpa till lite med att visa cykelkläder för 8848 så hade jag ställt in hela skiten. Nu blir det att åka ner ändå och göra det bästa av situationen, om det blir något cyklat "de vette katten"...

Semestertips...

Här kommer ett litet semestertips nu när hösten är på ingående och man snart börjar frysa så fort man ska ut och cykla.

Lägg ett par veckor i vinter med Siam biketours och cykla någon av deras organiserade tourer där man cyklar från ställe till ställe under 8-10 dagar med full support från följebil och övernattar på små pittoreska resorter, varav de flesta ligger ute på landsbygden långt ifrån de vanliga turiststråken.
Eller varför inte bo på någon av phukets alla turistdestinationer och varva lata soldagar med någon dagstur ut på småvägarna med en cykelguide som ser till att ni får en fin runda, denna möjlighet är ett nytt alternativ som dom erbjuder.

Alternativ nr 3 är khao lak, en lugnare och mer familjär turistort med fina möjligheter till cykling om man så vill. Men hit är det bäst att ta med egen cykel då det ännu inte finns någon vettig uthyrning. Visserligen finns enklare mountainbikes att få tag på och visst går det att träna på dom om man inte är allt för kräsen och skicka gärna ett meddelande till mig om ni vill ha tips eller sällskap på någon runda så visar jag gärna runt er på vägarna. Jag brukar vara där nere och cykla några månader varje vinter, oftast själv så lite sällskap är ju aldrig fel.

Västgötaloppet...

Det blev precis så bra som jag hoppats på när jag dagen före bestämde mig för att trots allt starta i tävlingen och ta det som ett trevligt träningspass denna soliga och fina höst lördag.

Dimman låg tät på morgonen men lättade 5 minuter före start och i första backen upp mot bergspriset lyste solen igenom för att sedan vara med oss under resten av dagen.

Redan i startbacken kändes det att kroppen svarade bättre än förväntat efter den långa förkylningen jag dragits med, jag gick ganska lätt med uppför men stressade inte när jag såg några av mina konkurrenter "glida" iväg i ett något snabbare tempo. Min plan var ju att ta det lite försiktigt loppet igenom och inte gå för fullt någon gång, jag ville ta mig igenom dagen utan att bränna ut mig totalt och riskera ännu ett bakslag i veckan.

Sedan flöt det på riktigt bra, jag låg i en grupp som höll ett lagom tempo och det var först mot slutet som jag blev lite smått sliten, inte av tempot utan mest av att den sista månadens förkylning och frånvaro av träning dragit ner distansformen en aning.

Min placering för dagen är väl inget att skryta med (12:a) men det var ju inte heller meningen att prestera idag, jag lyckades iallafall trots dagens blygsamma placering ta mig upp till 4:e platsen i totalställningen och det är jag nöjd med med tanke på omständigheterna med sjukdom och missade tävlingar senaste månaden.

För er som var på prisutdelningen så blev jag ju uppropad som 3:a i totalen och jag påpekade det felaktiga i detta men uträkningen visade tydligen att det var så. Idag på hemsidan är poängsammanställningen uppdaterad och där visar det sig att jag visst var 4:a just som jag själv räknat ut, tur att jag inte åkte hem och firade...grattis Anders Wall till din välförtjänta 3:e plats, jag har ett pris som är ditt och det får vi lösa på något sätt så att det hamnar i rätta händer.

I det stora hela hade jag en mycket trevlig dag, rolig bana och fint väder samt ett mycket bra arrangemang gjorde att jag åkte hem med en mycket positiv feeling i kroppen. Ett bra avslut på långloppscupen helt enkelt...

Två nöjda gubbar efter en fin dag i skogarna runt Ulricehamn...

Den slutgiltiga slutställningen i cupen...

Träningstävling...

Jag har helt gett upp alla förhoppningar om att kunna tävla och prestera något imorgon men om jag inte vaknar och känner mig sämre än idag så kommer jag trots allt att åka till Ulricehamn och ställa mig på startlinjen. Målsättningen är att i bästa fall ta mig igenom racet som ren träning och försöka ha lite roligt på vägen

Med endast ett par vettiga träningspass sedan VM den 25 augusti p.g.a en väldigt långdragen förkylning så finns inte minsta tillstymmelse till någon som helst form kvar i kroppen. Jag känner mig matt, trött och negativ och tänker inte pressa mig för hårt imorgon men jag längtar efter att komma igång igen och med tanke på att det kanske blir den sista riktigt fina helgen på ett tag så vill jag försöka ta tillvara på tillfället komma ut på cykeln och kanske få med mig en liten positiv känsla hem...

Hoppas på en fin tur imorgon...
foto@superstudiose

Nu är det inte kul längre...

Igår kändes det bedrövligt i hela kroppen och jag fick återigen ta en vilodag,  idag stod det distans på programmet och jag kände mig ganska ok när jag vaknade så efter lite div pyssel på förmiddagen och en lunch med dottern så bytte jag snabbt om för att hinna med ett bra distanspass medans det var varm och ljust ute.

När jag grenslar cykeln och ska ge mig iväg så ser jag på pulsklockan att pulsen ligger ca 25 slag över normalt, det är ju en lite väl stor skillnad men jag cyklade iallafall iväg för att se hur kroppen kändes. Jag kom inte långt innan jag insåg att det inte var pulsklockan som det är fel på utan det är något annat som är galet.

Med en allt för hög puls utan någon ansträngning alls och med en "konstig" känsla i kroppen avbröt jag passet efter en kvart, cyklade hem och gick ut med hunden istället...

Ser fram emot när jag har nåt positivt att skriva om för nu känner jag mig jäkligt negativ...

Dagens bilder är från VM i Norge och fotografen är Hans Lindahl.

I täten på "min grupp" ute på första varvet innan himlen öppnade sig och gjorde det hela till en gyttjefest utan dess like...

Wrooomm...

Ja det blev en vespa till slut, jag åkte ju mer till Göteborg i söndags för att kolla in en som var till salu och det hela slutade med en affär.

Det var en vespa PX200cc och den har haft samma ägare sedan den var ny, en äldre dam som nu inte ville köra längre och skicket på den får man väl säga var i mycket bra bruksskick. Visst var det lite små repor och dyl som hör till en beg hojj men inte värre än att jag slog till på stående fot.

Min comeback efter några veckors förkylning går väl sisådär, igår körde jag ett stenhårt intervallpass med 30 sekundare "a la kort&hårt" och idag känner jag mig helt under isen igen med huvudvärk och öm kropp. Hoppas att det bara är ovanan att ta i ordentligt som spökar för nu får det fanimej vara nog med den här skiten.

Vila idag och långpass imorgon står på schemat om kroppen tillåter...

Nu kan jag åka "moppe" med stil...

Ny hojj kanske...

Idag var det dax att ge sig ut på MTB:n och försöka komma igång igen, körde ett par tiominutare lite halvhårt för att få igång flåset och som vanligt när man hållt upp ett tag så kändes det lite ringrostigt och ovant.

Nu är iallafall första passet gjort och slipper jag bara något mer bakslag så ska jag väl klara av att ta mig igenom dom sista tävlingarna hyfsat bra. Även Madde och dottern Lowe som är och hälsar på i helgen har haft en förmiddag i hälsans tecken med en riktigt lång promenad med hunden och en rygga full med fika.

I eftermiddag ska jag till Göteborg och kolla på en ny hojj, en med motor på... och är den lika fin som beskrivet i annonsen så slår jag nog till. Hjälmen är med "just in case"...

Först stack tjejerna iväg på långpromenad...

Sedan var det min tur...

Kanske något för mig, vi får se...

Lite utfyllnad på bloggen...

Då inget intressant på träningsfronten händer för tillfället pga en envis förkylning så blir också bloggandet lite lidande av detta. Bristen på inspirerande bilder och en känsla av att säsongen redan är över för min del gör att motivationen är i botten.

Mitt sista hopp om att komma igång någorlunda inför långlopps avslutningen i Ulricehamn nästa helg är att förkylningen ger med sig NU... och faktum är att näsan iallafall slutat rinna nu på morgonen efter att varit totalt igentäppt igårkväll så det finns kanske en liten chans trots allt att jag kommer igång såpass att jag åtminstånde orkar genomföra de två sista tävlingarna.

Sedan väntar en utvärdering av säsongen, vad var bra och vad var mindre bra??.. Ja det finns en hel del att fundera på inför nästa år men mer om detta en annan gång.

Här kommer lite inspirerande bilder från tidigare i somras när jag var och cyklade på MTB lederna runt Isaberg, ett ställe jag hoppas hinna med att besöka igen innan året är slut.

Foto:@superstudiose

Längre än förväntat...

Ibland är vägen tillbaka längre än förväntat. I helgen kändes det ganska ok i kroppen efter min förkylning och jag kom äntligen igång med träningen igen efter en veckas vila. Men... nu är jag snuvig återigen och börjar tappa gnistan lite, det har varit en lång säsong och jag hade gärna velat avsluta de sista tävlingarna på ett snyggt sätt.

Det är väl bara att ta det lugnt ytterligare några dagar och hålla tummarna för att det ger med sig snart...

På G igen...

Efter en tidig morgonpromenad med hunden gjorde jag mig redo med rejäl frukost och några koppar kaffe för det första riktiga träningspasset sedan förkylningen bröt ut för lite mer än en vecka sedan.

10 mil tillsammans med ett gäng landsvägscyklister stod på programmet idag och med ett utlovat "lite lagom tempo" så tyckte jag att detta kunde bli en bra start för mig efter mitt lilla uppehåll.

Jag har ju inte kvar någon racer så i vanlig ordning fick det bli min helstela MTB som fick bekänna färg och med schwalbes lättrullade thunderburt och stel gaffel så rullar det på riktigt bra faktiskt. Det kändes lätt & bra i kroppen hela rundan och med lite småprat oss emellan i gruppen så gick tiden riktigt fort också. Det är riktigt skönt att vara tillbaka i sadeln igen och nu väntar en upptrappning av intensiteten på träningarna framöver, allt för att försöka få tillbaka lite tryck i benen inför de sista två tävlingarna nu i slutet av månaden...

Det var en tidig morgon imorse...

Det rullar på riktigt bra...

Ibland sist och ibland först, man får hålla igång många konversationer under ett långpass...

Medicinering...

Förkylningsdekadens på hög nivå...

The show goes on...

Kollade in ännu ett konstverk på väg hem från stan idag. Street art festivalen invigdes igår och arbetet med att färdigställa målningarna pågår "live" fram tills på söndag då allt beräknas vara klart.

Street food & street art festival...

Har varit iväg på hamburgerlunch med min dotter, och det var inte vilken burgare som helst måste jag säga. Gjord på finaste högrev och med friterad potatis och palsternacka som tillbehör smakade det förträffligt.

Det är en gammal kompis till mig som startat konceptet "street friends" där dom säljer genuint hemlagad snabbmat från en ombyggt container utplacerad på ett strategiskt ställe i stan, expansionen pågår så håll ögonen öppna.

På vägen hem så stannade jag till och kollade in en av de stora graffiti målningarna som förhoppningsvis kommer att pryda Borås lång tid framöver. Det pågår alltså en street art festival i stan och kommunen samt ett antal fastighetsägare har upplåtit stora offentliga ytor åt 11 internationellt erkända konstnärer från 8 länder att utsmycka.

Konstnärerna, varav vissa arbetat med graffiti och gatukonst ända sedan 1981 får här möjligheten att i väldigt stort format visa upp sina olika stilar. Invigningen är ikväll och festivalen pågår t.o.m söndag.

Mycket häftigt med offentlig konst på detta viset, fler borde ta efter för det finns väl gott om trista & gråa betongväggar runt om i landet antar jag...

Sist men inte minst, det har blivit en kort cykeltur idag med och nu börjar det kännas bättre i kroppen så till helgen vågar jag nog ta i lite ordentligt igen, ska bli skönt...

Burgare delux...

Street art...

Fortfarande krasslig...

Fortfarande krasslig och seg, snuvan har visserligen gett med sig och jag har vågat mig ut på en kort och väldigt lugn runda nu på eftermiddagen bara för att få lite frisk luft men jag känner i kroppen att det är för tidigt för att ta i, Jag får avvakta några dagar till helt enkelt även om det kryper i kroppen av rastlöshet...

Mycket vatten och frisk luft...