Alleredan torsdag...

Dagarna bara flyger iväg, efter helgen i Borlänge blev det en dags vila i måndags, sedan fyror på grusväg och mtb:n i tisdags följt av en timmes nötande på BCA varvet i går. Körde åt båda hållen eftersom Swe cup tävlingarna 15-16 juni vänder åkriktning andra dagen, för er som kört i Borås förut så är lördagens varv samma som SM för två år sedan medans söndagens varv är det gamla klassiska. Det finns mycket tid att spara genom att nöta in spårval på dessa steniga och tekniska banor.

Idag blev det ett par timmars skogslek på hojjen, inte alltför ansträngande och jag kommer att ta det ganska lugnt imorgon också för att spara benen till helgen och tävlingen i Mjölby.

Jag har också fått konstaterat att trots att jag har använt en ny allergi medicin under våren och försommaren som tagit bort de värsta besvären så kan det fortfarande vara så att syresättningen är något försämrad trots att jag inte känt av något i luftvägarna, detta kan vara en förklaring till att jag inte riktigt får ut full effekt när jag tränar hårt eller tävlar, jag kommer fortfarande inte upp i samma pulsvärden som jag har på vintern vilket ju är väldigt konstigt. Vi får väl se om det blir någon förändring ju senare på säsongen vi kommer och om det går att få ytterligare hjälp/medicin för att bli helt problemfri i framtiden...

Borlänge etapp 3 & totalt...

Även idag fick jag släppa iväg de tre främsta ganska omgående, även Peter Spetz låg strax före men då jag hade en ledning från igår på 25 sekunder över honom så såg jag till att ha honom inom synhåll hela tiden för att bevaka min 4:e plats i totalställningen. Nu blev det dock så att i en kraftig nedförslöpa hoppade hans kedja och jag kunde ansluta och gick ganska enkelt förbi och ifrån i nästkommande uppförsbacke, imål blev jag alltså 4:a och även totalt blev det en 4:e plats.

Som det ser ut nu om inget händer med Tommy eller Benny som ligger 1:a resp 2:a i Swe cup så blir kampen om den tredje pallplstsen i slutställningen mellan mig och Peter, nu gäller det att ladda om och köra in sig ordentligt på de tekniska hemma banorna som blir nästa omgång i cupen.

Borlänge etapp 2...

Tommy, Benny & Atle försvann ganska snabbt och kampen för mig blev väl att hålla Peter Spetz bakom mig. Jag låg alltså 4:a under hela loppet med Peter strax bakom och kände mig inte säker förrän på sista varvet då jag utökade avståndet lite så att marginalen imål blev ca halvminuten bakåt.

Imorgon väntar en kort etapp och uppåt är det svårt att ta in nån placering om ingen av de tre får oväntade problem, det blir till att bevaka 4:e platsen istället och se till att inte Peter tar ikapp.

Jag är int bitter...

Men det är väl fan att man inte kan va bättre på att få fast skon i pedalen när det är sprint, eller kanske är det just det som är poängen med hela skiten, att vara bäst på att snabbt få fast skorna istället för att vara snabb på att cykla 700 meter...

Sprint träning...

Igår kväll var det dax för pro-tour igen, denna gång det vanliga 3 mils varvet med 4 spurter och 4 bergspris. Trots uppehåll och fint väder så blev vi inte fler än 40 cyklister denna kväll, jag ville inte slita ut mig allt för mycket inför Borlänge tävlingarna så jag bestämde mig för att cykla dit i lugnt tempo och sedan bara spurta på tre "platt" spurter för att sedan bara rulla runt och cykla hem igen.

Jag lyckades få till en 4:e och en 5:e plats i början av varvet, sedan rullade jag bara med tills det blev dax för den avslutande spurten, där fick jag fin hjälp av Parneryd som gjorde ett riktigt bra uppdrag åt mig, jag drog sedan själv igång spurten och höll nästan in över mållinjen men sista metrarna kom Ludvig Bengtsson (Falköping ck) upp och förbi efter att även han fått en fin rygg att gå på (nämligen min), men 2:a är väl helt OK ändå tycker jag.

Jag hade bra tryck i benen och känns det lika bra på sprinten i Borlänge nu på fredag så jäklar...

Gaffelbyte...

Hoppas den blir lika snabb som den ser ut...

Inför Borlänge tour...

Är inne i en "depp period" just nu, känns som att jag tar ett steg framåt och två tillbaka i allt vad jag företar mig. Det är tur att man har träningen att ta till eftersom det är en av de få saker som lyfter upp humöret lite när det känns tungt.

Det drar ihop sig till Borlänge tour nu i helgen och vi åker nog upp med husbilen redan på torsdag efter lunch, jag har ju inte tävlat på några helger nu och jag ser verkligen fram emot att komma iväg några dagar, "slå upp läger" och umgås med goda vänner. Borlänge har alltid varit en av höjdpunkterna för säsongen.

Men först är det lite att fixa med, ska ha på en stel gaffel på cykeln för att om möjligt bli ännu snabbare i sprinten på fredag, det är ett oerhört starkt startfält i H-50 och jag ska göra allt för att ta ledartröjan åtminstånde efter första etappen sedan får vi se hur det går, en plats på pallen i totalen är iallafall målsättningen för helgen...

En bra dag...

En del dagar är helt klart bättre än andra, idag är en sådan dag...

Det blir hett idag...

Sitter på verandan med morgonkaffet och väntar på Charlie (sonen), vi ska ut på grusvägarna och klämma av ett gott distanspass med ett antal 30 sekunders max spurter inlagda. Klockan är strax över 9 och det är redan 22 grader varmt, kan nog vara läge att montera på x-tra flaskställ på cyklarna...

Pro-tour i Borås...

Äntligen var vädret såpass bra att jag bestämde mig för att delta i vår lokala träningstävlings serie (http://www.protour.se/). Det har väl varit fyra onsdagskvällar med ösregn innan solen visade sig från sin bästa sida idag och uppslutningen var enorm, det måste varit uppemot 70 cyklister som kom för att köra kvällens 10 varv x 5,5 km. Det blåste en kraftig vind mestadels från sidan och ganska tidigt kom en grupp på fyra man iväg, sedan rullade det på ganska bra och det började droppa av cyklister allteftersom.

När det var tre varv kvar kom Ludvig Bengtsson och Mattias Carlsson iväg och det dröjde inte länge innan dom anslöt till täten, Ludvig vann till slut och själv åkte jag över linjen på runt 15:e plats ungefär.

Ett riktigt bra träningspass i goda vänners sällskap...

Värmebölja...

44 grader varmt i californien, cyklisterna svettas och jag önskar jag vore där istället för sittandes här iklädd raggsockar och tjocktröja...

50-års present...

Funderar på att ge mig själv en fin 50-års present när jag fyller senare i höst. I mitt andra hem nere i Thailand har jag en 125cc scooter och jag gillar verkligen känslan av frihet när jag är ute och åker på vägarna, en känsla jag även skulle vilja ha här hemma på sommaren.

Det är väl bara att börja spara, och kanske se till att ta ett körkort förstås, det jag "köpte" för 250kr i Thailand duger nog inte här...

Veckan som varit...

Sitter här med min återhämtnings shake och njuter av känslan jag har i kroppen. Efter en intensiv tävlingsperiod som avslutades med en seger i söndagens sprint så valde jag att skippa billingeracet och ta en period av återhämtning och uppbyggnad inför nästa stora mål som är Borlänge tour 24-26 maj. Jag har tränat bra men ingen "toppningsträning" utan något längre pass ute på grusvägarna där jag jobbat mer på att få tillbaka drivet i benen än att jaga hög puls.

Jag har "syndat" lite också under veckan, det har grillats god mat och slunkit ner några kalla öl, lite sötsaker har bjudits och jag har inte tackat nej som jag brukar. Jag tror att iallafall för mig så är det viktigt att inte snöa in totalt på cyklingen utan tillåta mig någon vanlig vecka emellanåt för att hålla motivationen igång.

Känslan nu efter veckan som varit och helgens två grusvägs-distanspass på MTB:n är bra, motivationen är på topp, det känns som att drivet/trycket i benen börjar komma tillbaka och jag känner mig fräch och återhämtar mig snabbt efter passen.

En stor nytta har jag helt klart av herbalife24 sport nutrition produkterna som jag använder, nu när jag är lite mer medveten och har lite mer koll på hur mycket och vad jag äter så inser jag ännu mer hur "mycket för lite" jag fick i mig tidigare. Visst kan man äta riktig mat och få i sig samma saker men det blir en hel del måltider som ska både tillagas och ätas under ett dygn, det är ju inte bara att öppna skåpet och hitta nåt som är färdiglagat. För mig fungerar det utmärkt och är väldigt praktiskt & enkelt att komplettera med en shake/smothie några ggr/dag. Jag kommer även att testa de nya sportdryckerna Hydrate och Prolong under träning och tävling.

Om någon är nyfiket så finns info om alla produkter här www.herbalife24.com

Gatukonst på hög nivå...

Grusvägsmeditation...

Efter att ha tagit mig en vilodag i måndags så körde jag 3,5 timme distans igår på grusvägarna runt bygden, solen både sken och värmde skönt och årets första pass iklädd "kort kort" var en ren njutning för själen.

Det var länge sedan jag bara var ute och cyklade med musik i hörlurarna och tankarna flödandes fritt i huvet, jag behöver några sådana pass emellanåt för att må bra och få balans i livet.

Fick svalt årets första fluga också men det gjorde inget, jag tog det som ett säkert tecken på att sommaren äntligen är i antågande...

Där satt den...sprintsegern i Hjo.

För att göra en väldigt lång dag kort, kl 0830 i morse var jag ute och testkörde sprintvarvet. Med en åktid på 2,30min/varvet och många kurvor och igångdrag så gäller det att veta när man ska bromsa och svänga för att få flyt i åkningen. Efter en dryg timmes nötande på banan tyckte jag att jag hade koll på läget.

Tidskvalet för min del startade fram på förmiddagen och jag hann inte längre än till första kurvan innan jag fullkomligt tappade bort mig i känslan, fan!! banan var ju helt annorlunda nu när man kom i full fart med adrenalinet sprutande ur öronen och väl i mål var jag helt övertygad om att jag åkt ut redan i kvalet, snacka om att jag blev förvånad när jag fick höra att jag hade näst snabbaste tiden, bara tre sekunder efter regerande SM mästaren Tommy Olson.
Det var tydligen fler än jag som hade haft svårt i spåret när farten var hög.

Semifinalen var odramatisk, jag kom iväg som 2:a men hade full koll och inväntade bara rätt läge för att gå förbi mitt ute på varvet, sedan höll jag säkert 1:a platsen imål.

Sedan var det då dax för final, jag tog starten och höll sedan med full kontroll de övriga bakom mig och gick imål som klar segrare.

Äntligen satt den...

Trött, besviken & sammanbiten...

Det är väl egentligen helt ok att bli 4:a på en Swe-cup tävling men jag är INTE nöjd. Jag har under några veckor haft problem att få upp pulsen ordentligt och idag slog det alla rekord, när jag gått imål helt slut i kroppen och slänger ett öga på pulsklockan så visar snittet på 135 slag/min !!!!!.

Jag fattar inte vad som är problemet, jag har inte tränat extremt hårt eller mycket senaste tiden så överträning tror jag inte på och jag känner mig frisk i kroppen för övrigt.

Nu är det ju inte säkert att det hade gått så mycket bättre ändå men det är frusterande när något är fel och man inte vet vad.

Imorgon är det sprint, ett nytt lopp med nya möjligheter och sedan är det tävlingsuppehåll för mig fram till Borlänge tour i slutet av maj. Får hoppas jag kan hitta tillbaka tills dess...

Insidertips...

För er som funderar på däcks val inför morgondagens SWE-CUP premiär i Tidaholm, här kommer en bild från eftermiddagens testkörning av banan

Jag själv tror på klisterföre... ;-)

Surfar runt lite...

Ligger här i soffan och surfar runt lite på olika cykelsajter, hittade en bild från ett landsvägsrace i Thailand som jag körde förra året. Ligger som tredje man från höger i bild med min teamkompis Martin Brot på hjul, Martin slutade 3:a och jag blev 11:a av de ca 100 startande i elitklassen.

Längtar tillbaka lite...

2:a i kvänum...

Då var sista genrepet avklarat inför SWE-CUP premiären i helgen, ett xc på lördag i Tidaholm och en sprint i Hjo på söndag.

Målsättningen är en pallplats på lördag och en seger på söndag. Jag vet att jag är startsnabb och kan trycka på riktigt bra under de första minuterna så sprinten är helt klart min största chans till en seger men det gäller också att inte strula till det på något sätt, det finns det inga marginaler till i en sprint.

Nu är det bara att ladda om...