So, it continues...

Ja, det fortsätter alltså i samma fotspår här på bloggen med ett sammanfattande inlägg varje måndag om föregående veckas händelser...

Nu är det ju inte så mycket som händer heller så ni missar ju inget, träningen flyter på bra och det blev två race på zwift helt enligt planen. Jag har ingen motivation att styra upp träningen med något specifikt upplägg utan jag kör för det mesta vad humöret tillåter vilket innebär att det endast blir på zwiftracen jag tar i ordentligt.,.

Igår avslutade jag veckan med ett 70 km zwiftrace vilket var i längsta laget, jag tröttnade redan efter tjugo minuter och resten blev en plåga att ta sig igenom. Det börjar att kännas i kroppen att det var längesedan nu som jag fick till lite regelbunden distansträning, uthålligheten känns sämre för varje vecka som går och är det något jag längtar efter vad gäller träning så är det långa distanspass med goda vänner i rejäl sommarvärme med fikastop och gött tjöt...

Finns det någon som kör sådana distansrundor längre överhuvudtaget ?? Jag tycker att alla jag känner kör så jävla fort när det blir  gemensamma distansträningar, jag snackar snittfarter på 35 km/t och dessutom ska man ge sig av kl 08,00 om lördags morgnarna när nattkylan fortfarande håller sig kvar i luften och full vintermundering är ett måste om man inte vill frysa ihjäl...

Med stor risk för att låta riktigt gammal å gaggig nu så måste jag ändå få säga att det var mycket bättre förr, då började helgträningarna kl 10,00 när solen fått en chans att gå upp över horisonten och farten vi höll var "snacktempo" och kanske var det just "snacktempot" som var hemligheten till framgång, för cyklisterna som var med då blev faktiskt betydligt mer framgångsrika än vad dagens gäng är. Åtminstånde på dom riktiga tävlingarna...

Så, då har jag fått gnällt av mig lite igen. Då kan vi ta det possitiva som hände förra veckan, nämligen ett väldigt trevligt veckoavslut med familjen uppe vid Borensberg och Göta kanal där cykelturer, kanotpaddling, bad i badtunna mm satte punkt för vecka 21...

En fin bildkavalkad från Göta kanal får avsluta detta inlägg...

”Lockdown”...

Ja den här bloggen känns allt lite nedstängd för tillfället, motivationsbrist samt inget speciellt att skriva om gör att det är lätt att låta bli och vips så har det gått en vecka utan inlägg...

Så, här är en liten uppdatering för att hålla någorlunda liv i bloggen. Jag tränar och ligger i riktigt bra fast nästan uteslutande på zwift, i dag körde jag mitt första utepass på över en vecka och äntligen kunde man njuta av lite mildare vindar. I zwiftvärlden däremot är det alltid varmt och skönt och dessutom inga problem med pollen och känsliga luftrör trots hårda ansträngningar...

En hel del race har det faktiskt blivit också, jag har haft min wahoo trainer drygt en månad nu och redan kört 16 tävlingar, jag förbättrar mig hela tiden och mina referensvärden blir stadigt bättre vecka för vecka. Några topp tio placeringar har jag fått men motståndet är stenhårt och jag måste definitivt förbättra mina starter (första 5-10 minuter) för att kunna vara med i matchen på allvar...

Så i det stora hela så ligger jag i bra och jag tror faktiskt att det här med zwift kommer att göra mig till en bättre och starkare cyklist även utomhus när det väl blir dax att köra tävlingar på riktigt igen, för trots allt... zwift är på låtsas och verkligheten smäller betydligt högre. Åtminstånde när solen skiner, vinden värmer och riktiga cykeltävlingar bjuder in till trevlig gemenskap oss cyklister emellan...

(null)
Idag gjorde jag ett besök ute i verkligheten...

Sedan i måndags...

Ja det var några dagar sedan det uppdaterades här på bloggen, sist skrev jag lite om SCF Road Challenge som jag körde i måndags och sedan dess har jag väl hållt igång ganska ok under veckan. Några lätta och fina utepass har det blivit utan stress eller hög puls, däremot har kroppen fått jobba hårt på de ytterligare två zwiftrace jag kört sedan dess. I torsdags blev det ett kort criterium som resulterade i en 14:e plats, i eftermiddags körde jag veckans tredje race "ZHR masters weekender", en 60 km lång tävling där jag blev 9:a i min klass.

Veckans utdelning blev drygt 11 timmar i sadeln och resulterade i nästan 600 TSS (training suffer scores) vilket är en nivå jag hållt nu under tre veckor i rad, kan vara läge med en lite lugnare vecka nu även om det blir svårt att hålla sig i skinnet. Det är ju riktigt kul det här med zwift...

Veckans höjdpunkt blev dock utomhus i form av ett fint återhämtningspass på mtb:n tillsammans med Madde, vi tog husbilen till ett "hemligt ställe" vid en strand strax utanför Bottnaryd i fredags och sedan gjorde vi en fin cykeltur på ca 60 km i lördags då vi cyklade till caféet/restaurangen lustfyllt som ligger vid Vätterns strand nedanför Habo. Där intog vi en "topp notch" trerätters helglunch innan vi cyklade tillbaka till campen igen, en av de bättre lördagar på bra länge måste jag säga...

Strandnära fricamping...

Redo för fincykling...

Habo kyrka...

I väntan på lunchen...

Förrätt...

Huvudrätt...

(null)
Å såklart en liten efterrätt...

Det blev lite uppförsbacke från lunchen när vi skulle cykla hemåt igen...

Madde "spinner" på...

Nästan hemma...

Tillbaks vid husbilen igen...

SCF Road Challange 3...

Träningsveckan startades upp igår kväll med ännu ett zwiftrace, SCF Road Challenge 3 stod på programmet och med sina 54 km och 1400 hm blev det en riktigt intensiv och bra genomkörare. Det jag behöver jobba på för att bli bättre på zwiftrace är att klara av de första fem minuterna där det ALLTID går alldeles för fort för mig, jag fick släppa tätklungan nästan omgående men efter en stund hamnade jag i en jämn grupp med bl.a. kompisarna Fredrik Lindström och Stefan Ek. Riktigt kul att helt oplanerat hamna sådär i samma grupp på samma race i en fantasivärld på en dataskärm...

Ett hårt men jämt tempo höll gruppen samlad ända in i mål där det visade sig att vi gjorde upp om dagens 4:e plats, jag avvaktade lite väl länge och slutade som 8:a vilket jag är nöjd med. Det går och känns allt bättre för varje race och kan jag bara bättra på effekten på mina första fem minuter på tävlingarna så kan jag nog snart utmana om pallplatserna, riktigt kul och inspirerande att man ändå har några utmaningar att jobba med i sommar...

(null)
Det går åt lite energi och elektrolyter när man sitter inne och svettas intensivt...

Var med i matchen om 4:e platsen men fick inte riktigt till spurten igår...

Distans...

Idag fick jag äntligen till ett distanspass värt namnet och för första gången sedan jag kom hem från Thailand för sex veckor sedan så kändes det bra i kroppen när jag cyklar utomhus. Hoppas den positiva känslan stannar kvar nu när vi är på väg in i maj månad och utesäsongen drar igång på allvar...

(null)
Zwift i all ära men utomhus i friska luften är rätt skönt det med...

Jobbhelg...

Det är tidig lördagsmorgon och jag ligger i sängen men en kopp kaffe, en mjuk start på dagen innan jobbet. Det finns ju inga race som ni alla vet och vädret är piss så då kan jag lika gärna passa på att dra in lite extra "kosing" till hushållskassan...

Träningsmässigt så är jag inne i en lite lugnare vecka, efter måndagens SCF mtb challenge på zwift tog jag mig en vilodag. Sedan cyklade jag ett par lugna timmar zon 2 i onsdags innan jag återigen tog en dag för återhämtning då jag i torsdags endast körde en timmes yoga för att mjuka upp en gammal gubbakropp som bara blir stelare och stelare för varje vecka känns det som. Igår var det då dax för veckans andra race "Crit city" som var ett kort och hårt criterium med många startande från hela zwiftwärlden, det var drygt 150 man på linjen bara i B klassen där jag körde och trots att jag snittade för mig godkända 4w/kg under loppet så hamnade jag mitt i fältet i resultatlistan. Det är tufft det här med zwift...

Nu väntar som sagt lite jobb sedan får jag se om det blir ett kortare och lugnare zwiftpass i eftermiddag eller inte, imorgon blir det iallafall lite utecykling igen då solen å värmen verkar vara tillbaka...

(null)

Lite kul att man kan zooma ut/ändra kameravinkel och ta Screenshots medan man kör sina zwiftrace...