Första dagen på plats...

Vi kom ju fram igår strax efter lunch och sedan hände väl inte så mycket mer, ganska trötta efter en lång resa tog vi det bara lugnt och softade lite hemma på verandan. Några sköna kvällsdopp i poolen blev det också innan vi somnade framåt tio tiden, jag orkade inte ens montera ihop cykeln igår så seg var jag...

Idag har dom vanliga "förstadagensysslorna" avverkats såsom högtryckstvätta terassgolvet, bära ut solstolar och trädgårdsmöbler, få igång moppen, mm. Men allra först blev vi bjudna på frukost av våra kanadensiska grannar Ron & Lynda som tyckte att vi skulle slippa stå i köket själva såhär första morgonen, trevligt värre...

Vi har haft lite fikabesök och blivit bjudna på pepparkakor av våra andra grannar Anders & Karin såhär 1:a advent till ära.  Vi har också hunnit med ett besök nere på stranden och fått en ordentlig massage vilket behövdes efter resan och nu när klockan strax är 16.30 så ska jag äntligen ta tag i det här med att montera ihop cykeln för imorgon är det dax, första passet i värmen...

Madde vid frukostbordet hemma hos Ron & Lynda...

1:a advent fika hemma på verandan...

En välkommen gäst...

Och en ovälkommen gäst...

Fly away home...

På väg...

Då var man incheckad och klar. Det är samma sköna känsla varje gång så fort man kommit igenom säkerhetskontrollen och satt sig med sin macka och en kopp kaffe vid någon servering och slappnar av lite,  det är då det känns det att nu äntligen är man på väg...

Sist men inte minst, kvittera in cykeln...

Paketöppning...

Så kom det då äntligen... paketet som jag väntat på så länge. Det blev stressigt värre att hinna med en montering av nya cykeln samtidigt som det packas för fullt inför resan imorgon.
Det blir nästan ett helt dygns resande vi har framför oss om vi räknar från dörr till dörr. Vi åker hemifrån vid 10 tiden imorgon förmiddag, flyget till Helsingfors går 12,55 och efter ett par timmars väntan där så lyfter den långa flighten till Bangkok 16.40 finsk tid. Vi landar i Bangkok 07.25 lokal tid och flyger vidare till Phuket 09.45. När vi väl landat där väntar en taxiresa på dryga 1,45 innan vi äntligen är på plats.

På måndag efter en helgs vila och acklimatisering ska jag ut och cykla lite lätt i värmen, känna in alla dofterna & lyssna på alla ljud från djungeln samtidigt som jag bara njuter av livet precis som tjuren Ferdinand på julafton...

Idag kom tomten med ett paket...

Lite trött och sliten...

Efter gårdagens urblåsning av kroppen kändes det allt lite segt idag, av de 4 planerade 15 minuters intervallerna i ryahallen blev det bara 3 körda sedan sade benen stopp. Lite får jag väl skylla mig själv när jag villigt dras med i ett tempo som kanske är lite för högt för såpass långa intervaller så här års, åtminstånde dagen efter ett hårt vo2max pass...

Imorgon blir det en lugn löptur med hunden bara för att skaka ur benen lite, sedan blir det hela 3 vilodagar i samband med resan ner till Thailand och först på måndag sitter jag på cykeln igen och då jäklar ska jag njuta...

Jag blev lite trötter på den 3:e intervallen och avslutade passet därefter, ganska nöjd ändå...

Dimman ligger tät...

Dagens planerade utepass i strålande solsken blev inget annat än just en illa genomtänkt plan, jag borde väl förstått att all nederbörd sista tiden skulle dunsta upp i atmosfären igen så fort solen visade sig. Dimman ligger alltså som ett lock över Borås och lunchpasset förflyttades ner i garaget istället där frustrationen fick benen att gå på högvarv och lungorna vändes ut och in under ett kort 4x4 intervallpass.

Nu efteråt känns allt så mycket bättre, tänk vad lite träning kan åstadkomma...

Löpträning...

Då har jag nyss avslutat ett löparpass under lunchen följt av lite core och yoga. Löpningen funkar riktigt bra nu och det beror nog på att jag tagit det riktigt lugnt och försiktigt under hösten, ingen stress och absolut inga intervaller utan bara som ett kul och bra komplement till cyklingen de dagar då jag tränat lite lugnare helt enkelt.

Nästa mål blir att fortsätta lite lätt med löpningen även nere i Thailand för att kunna ha det som ett alternativ in under tävlingssäsongen nästa år. Det tror jag kan vara nyttigt men problemet är väl att det är så jäkla varmt där nere och det blir ju ingen nämnvärd fartvind som fläktar när man joggar. Det får väl bli ett lite kortare löparpass i skymningen ett par ggr i veckan bara för att underhålla det hela och slippa börja om från början till våren igen...

Som vanligt har jag sällskap av hunden när jag springer...

Nyhetsmorgon

Satt i morse med mitt kaffe framför nyhetsmorgon på tv och lyssnade när dom pratade om de få soltimmar vi haft nu i november och hur det påverkar oss människor på olika sätt, för en del betydligt mer än för de flesta...

Jag känner så igen mig och är helt klart en av dom som påverkas mest negativt av mörkret, dom pratade om vad som händer i kroppen och vilka funktioner som i värsta fall nästan helt slutar fungera. Vill det sig riktigt illa så blir man deprimerad på riktigt och inte bara lite nedstämd och trött, där nere på botten har ni mig när det blir höst och mörker och detta är förklaringen till att jag flyr fältet när det blir som värst. Jag skulle inte överleva annars...

Träningsveckan har flutit på bra och avslutades idag med ett tvåtimmarspass i ryahallen. I morgon blir det ett löparpass och på tisdag ev några timmar cykel utomhus om solen visar sig som utlovat på väderprognosen. Ryahallen på onsdag och sedan ett sista löparpass på torsdag innan vi på fredag flyger iväg, nästa vecka börjar jag leva igen...

Ett foto utlagt på Facebook i morse från "våran" strand, på söndag blir det ett efterlängtat lunchbesök...

Dagens tvåtimmarspass i ryahallen, först lite uppvärmning och sedan 60 minuter konstant "gnetande" i aerobic zon inkl 4 st 30 sekunders högkadensintervaller följt av lite nervarvning...

Cykelkultur #3...

jag gillar cykelreportage i alla dess former och blir inspirerad av det mesta, här är en häftig film om ett gäng "galningar" som kör fixie all in mitt inne i stan. De flesta vet väl vad fixie innebär men för att förtydliga lite så är det inga bromsar på cyklarna. enda sättet att bromsa ner är att vinkla upp bakändan på hojjen i en bredsladd...

Nya skor...

Efter dagens träningspass som bestod av löpning plus lite core & yoga åkte jag ut till Sportson i Borås och hämtade mina nya cykelskor som kom in i förmiddags. Det är alltid kul att testa nytt material och nu väntar jag bara in resten av grejorna, dvs cykel och hjälm. Vi får väl se om det hinner komma innan jag reser iväg eller om jag får vänta tills i vår innan jag får köra "fullgung"...

En tidig julklapp...

Känns riktigt bra, snabbt på med klossar nu så blir det test i Ryahallen imorgon...

Resfeber...

Sitter inne & tittar ut och längtar...

Snart är jag "hemma" igen...

Styrkefyror...

Första trainerpasset "styrkefyror" avklarat, tog det lite försiktigt då jag lätt brukar få lite ont i knäna efter tunga intervaller på låg kadens. Jag har en bra backe i Thailand där jag kan fortsätta köra liknande pass i vinter fast ute och nu i år ska jag verkligen ta det lite försiktigt från start så kanske det funkar att köra utan problem, mer styrka behövs ju alltid...

Nu iväg och jobba...

Kunde kanske legat lite högre i puls men det är nog bäst att skynda långsamt ändå...

måndag...

Då var det måndag igen, näst sista måndagen innan avresan till thailand. Det drar helt klart ihop sig och det är dax att börja bocka av på listan över de saker som ska fixas med innan vi åker. Vi känner en lokal taxischaufför i byn där vi bor som vi brukar anlita för hämtning på flygplatsen, han är bokad och han vet att jag har med mig en cykel så han kommer med en större bil och hämtar upp oss. Jag är anmäld till den första tävlingen den 7:e dec, ett MTB XC race ca 25 mil hemmifrån i ett område där det normalt sett inte finns några turister. Det är lite kul att komma till sådana ställen så vi kommer att hyra en bil över helgen och åka dit och ta det hela som en liten utflykt några dagar. Veckan därpå är det ett MTB långlopp ca 6 mil hemifrån som jag ska köra men därefter blir det troligtvis inga race förrän i slutet av januari som det ser ut just nu. Men desto mer träning, det blir det...

Här hemma återstår 11 dagar innan avfärd och träningen fokuseras på trainerpass och de tre innecykelpassen i Ryahallen som återstår, kortare intervallpass på trainern och lite längre pass i hallen. distanspassen börjar först när jag kommer ner till thailand och slipper frysa.

Detta ser väl kul ut...

Kul på hjul...

Idag har jag haft riktigt kul på hjul på ett cyclocross SM som bjöd på en rolig och tuff bana nere i Slottskogen i Göteborg. Det blev en 5:e plats till slut och det är jag efter omständigheterna nöjd med, med en viloperiod i oktober och endast två veckors vettig träning inför racet så kan jag inte begära mer av kroppen.

Det kändes ändå förhållandevis bra och jag gick ut så hårt jag kunde men efter att ha "gått på rött" första 15 minuterna fick jag slå av lite på farten och göra mitt eget race, målsättningen var att ha kul och få till ett riktigt bra träningspass och det lyckades jag med. Nu vilar jag imorgon och sedan fortsätter träningen som vanligt ett par veckor för att i december gå in i nästa fas...

En tuff start tog ut sin rätt...

Bokskog...

På väg upp för trappan...

I mål...

Fredagsmys...

Sitter hemma med Madde och har lite fredagsmysigt samt laddar upp med lite bränsle inför imorgon...

Detta bör väl räcka för 40 minuters race...

Dunderkur...

Tre liter vatten och ett glas "gurgelwhiskey" i går kväll verkar ha gjort susen för kroppen, det känns helt klart bättre idag och jag har varit nere i Göteborg och provkört banan inför morgondagen. Ett roligt och snabbt varv men som överraskade med ett oerhört blött och sugande underlag ute på gräset, resten av varvet var torrt och hårt idag men ute på det stora gräsfältet låg grundvattennivån ända uppe vid gräsrötterna så där gäller helt klart att ha ordentligt driv om man inte vill tappa för mycket.

Nu mat och ryggläge en stund och efter det lite cykelvård sedan är jag väl så redo det bara går, vi ses väl imorgon hoppas jag...

Här har vi trappan upp i bokskogen...

Bokskogspartiet...

Ett långt gräsparti som INTE var så torrt som det ser ut...

teknikträning...

Kör en session med teknikträning liggandes i soffan med datorn på magen, känner mig seg i dag också med huvudvärk och lite "rossel" i halsen,  jag kände att det var något på G igår på träningen och det är väl inte helt optimalt inför helgen så vi får väl se vad som händer. Ett par dagars vila och att dricka mycket vatten kanske kan göra susen.

Att jag ändå har en hyfsad höstform har jag kännt de senaste veckorna så jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa...

dagens teknikträningspass...

Ryahallen...

Kvällens pass var det sämsta på länge, seg känsla och en cykel som knakade så jag höll på att bli tokig. Hoppade av efter en och en halv 20 minutare, nu blir det vila och cykelmekning imorgon och kanske åker jag ner till Göteborg på fredag för att kolla in lördagens bana.

Det blev lite konstigt när jag tog en panoramabild...

En annan vinkel...

Det närmar sig...

Och allra närmast på tur står cyclocross SM på lördag, jag har haft ett par riktigt fina träningsveckor nu och ikväll kör jag det sista hårda passet inne i Ryahallen sedan blir det ett par lugnare dagar. Imorgon kommer jag att rulla ur benen en halvtimme väldigt lätt på trainern och på fredag blir det vila.

Prognosen lovar uppehåll fram till racet så det blir förhoppningsvis snabba banor och det tror jag passar mig bäst, dessutom fyller jag ju år på söndag så jag hoppas att konkurrenterna bjuder till lite och inte knäcker mig allt för mycket.

Det ska hur som helst bli riktigt skoj och det är allt lite "pirrigt" så här några dagar före men det hör väl till...

Kaffe på verandan efter lunchen så här i mitten av november hör väl däremot inte till vanligheterna, men idag så...

Fler race...

Jag har börjat kolla lite med mina kontakter nere i Thailand om tävlingar att köra och imorse fick jag ett mail från min kompis Wat med ytterligare några alternativ. Den 30 november blir nog lite väl tidigt då jag inte är framme förrän dagen före men 7:e och 14:e december är inbokade.
Hur programmet i januari och februari blir det tar jag på plats.

Kul att få träffa gamla vänner igen och att ha några race att se fram emot...

Då vart de klart...

Det blev 90 minuter på trainern sedan tog både filmer och vatten slut, det blir svettigt inomhus även om man inte tar i speciellt mycket, ändå har jag fläkt och garagedörren står på glänt.

Tanken idag var först att utan frukost köra fettförbränning i zon 2 utomhus i några timmar, nu blev det en liten kortare kompromiss i garaget istället men det får väl duga en grå dag som denna...

Det var väl inte mer sol i garaget men desto torrare...

97 % av tiden i rätt zon, utomhus hade det nog varierat mer så effektiviteten på passet var hög...

Helt enligt plan...

Tidig morgon...

Gick upp extra tidigt imorse för att dels hinna med en liten rastning av hunden men framförallt för att få en stund med mig själv, morgontidningen och några koppar kaffe innan det planerade distanspasst skulle bli av. Det var utlovat uppehållsväder enl prognosen men inne på andra koppen kaffe så smattrade regnet bra kraftigt på verandataket utanför fönstret så nu sitter jag här och våndas, det hade varit jäkligt skönt att få några timmar utomhus på cykeln men jag är en riktig vekling när det handlar om att cykla i skitväder och jag kommer med all säkerhet få mina mil senare i vinter så därför blir valet ändå ganska lätt att göra.

Det får helt enkelt bli ett längre trainerpass i källaren istället och med längre menar jag kanske upp mot två timmar sedan får det vara bra. Vill bara ha ett lättare fettförbränningspass idag för imorgon väntar hårdkörning inne i Ryahallen igen. Två timmar är länge nog på en trainer men med datorn framför näsan och några inspirerande cykelfilmer så ska det väl gå bra. Jag ska ju köra SM i cyclocross om exakt en vecka så jag får väl börja med den senaste filmen från "SVENNESS".  Filmerna i denna serie är en fantastisk skola i konsten att köra cyclocross, åtminstånde i teorin och i brist på praktisk teknikträning inför nästa helg så är väl att studera dessa filmer den näst bästa förberedelsen jag kan göra...

sweet summer memories...

Tröskelträning...

Igårkväll var det äntligen premiär för höstens inomhusträning på våran lokala "velodrom" i Ryahallen som är en inomhus friidrottsarena där vi cyklar runt på löparbanan.

På schemat stod 3x20 minuter tröskelintervaller och efter en liten uppvärmning så drog vi igång. Man kan tro att 20 minuters långa intervaller blir tråkiga när man kör runt på en såpass kort bana men jäklar vad fort tiden går när man väl är i gång. Vi var väl ca 30 cyklister igår och det delas snabbt upp i olika grupper där varje grupp kör lagtempo i ett för gruppen passande tempo.

Jag hängde på den snabba gruppen med min MTB som en katt bland hermelinerna och körde på så gott det gick, fick väl stå över några förningar emellanåt när det gick som snabbast men överlag kändes det riktigt bra. Jag är ju inne på min första hårda träningsvecka efter en ganska soft oktobermånad men känner att grunden finns kvar,  jag har ganska låga pulsvärden med 163 i max och 146 i tröskelpuls och efter varje intervall där jag körde upp över tröskelpuls så störtdök pulsen snabbt på vilan så återhämtningen är det inget fel på och kanske kan jag få till en liten höstform till cyclocross SM nästa lördag...

En liten taggig pulskurva beror på att vi körde lagtempo och alla var nog lite som "kalvar på grönbete" igårkväll, tempot blev lite varierande beroende på vem som låg först...

Nytt material...

Jag kommer att köra på nytt material nästa år och det blir både ett nytt märke och en övergång från hardtail till heldämpat. Men först av allt vill jag passa på att tacka Allebike för riktigt bra support under några år, det har varit väldigt lätta & fina cyklar av högsta kvalité och jag har absolut inget att klaga på. TACK !! så hemskt mycket för all hjälp.

Men...jag har ju under säsongen jobbat lite extra som mek på Sportson i Borås och det kommer väl bli ännu mer nästa år så det känns ju lite konstigt när man ska försöka sälja ett märke som man själv inte tävlar på, eller inte ens har i butiken...

Jag har fått frågan mer än en gång i sommar, "vad kör du själv på ??" när jag pratat med kunder som är intresserade av tex en långloppscykel och som vet att jag själv tävlar. Ja att det blir lite knepigt förstår ni säkert...

Det blir alltså ett nytt samarbete med Sportson och specialized och cykeln jag ska köra på blir Epic world cup modellen utrustad med XX1. Så nu hoppas jag att förutom fördelen med en heldämpad cykel som säkert kan göra någon minut på ett långlopp även min vinterträning ska göra mig ännu lite snabbare, för då jäklar...

Nytt material 2015...

Då var det officiellt...

Breaking news !!...

cykelkultur # 2 Frank the welder

Igångdrag...

Det blir ju många igångdrag på ett CX lopp så dagens trainerpass fick bli 20 st enminutare fördelat på två block om tio intervaller vardera, gick ut lite försiktigt då jag gärna ville klara av alla intervallerna och inte riktigt vet var jag har formen för tillfället.

Imorgon blir det en lätt joggingtur och nästa gång det blir hårdkörning är på onsdag då vi cyklar inne på löparbanan i Ryahallen för första gången nu i höst, dessa pass brukar vara riktigt stentuffa så vi får väl se om pulsklockan slår i taket...

Det kändes bra idag...

Då va de klart...

Jaha, då var anmälan till cyclocross SM gjord i allra sista stund, då det ändå går så nära (i Göteborg) den 15:e november så tänkte jag att jag lika gärna kunde göra ett besök och ta det som en rolig grej och för att spetsa till det ännu mer så ska jag inte plocka bort min cyclocross från trainern förrän dagen före racet. Jag ska alltså träna upp CX formen på trainer kommande två veckor. Kurvtekniken får jag öva på i Ryahallens innomhuslöparbana under dom tre tillfällen vi kör där fram till 15 nov, åtminstånde åt ena hållet.

Vi får verkligen hoppas att SM varvet går motsols...

Anmälan bekräftad...

Flexibel var det...

Att vara flexibel när vädret tillåter skrev jag om igår och det dröjde inte så länge innan jag fick chansen att flexa lite. Idag tittade solen fram några timmar på eftermiddagen och jag stack ut på mountainbiken för att testa min nya träningsapp ibiker. Jag har visserligen haft appen i telefonen ett bra tag men inte haft något pulsband till föränn nu.

Jag har inte registrerat mina träningar så här tidigare men tror nog att det kan vara nyttigt att kunna analysera lite i efterhand och se om man verkligen tränat effektivt och i de zoner som det var tänkt.

Planen idag blev att cykla i ca 90 minuter och hålla ett hyfsat "snabbdistanstempo" men det blev några ofrivilliga stopp under passet där jag bläddrade i och undersökte de olika alternativen i menyn för att förstå hur det fungerade därav några riktiga djupdykningar i pulsvärdet.

Men överlag låg jag där jag skulle i puls och faktum är ju att nu när jag tittar i efterhand så får jag en mycket klarare bild över hur passet gått jämfört med att bara ha pulsklockan framför näsan när man kör för att sedan försöka analysera ur minnet. Det enda jag haft med mig tidigare efter ett pass har ju varit snitt & maxpuls och de värdena säger ju inte hela sanningen om passet.

Det ska bli spännande att köra några hårda intervallpass och se hur dom ser ut i efterhand...

Dagens pulskurva ser ut som ett intervallpass fast det inte var så, något att tänka på till nästa gång...

Två varv på en av mina rundor...

Här ser jag klart att trots några korta stopp under rundan så har jag ju legat hyfsat länge i rätt "snabbdistanszon"...

Nedräkning...

Tittar ut genom fönstret och är väldigt tacksam över att det bara är 27 dagar kvar tills jag drar härifrån, nedräkningen har börjat...

Jag är väldigt sugen på att komma igång med träningen på allvar nu, på onsdag börjar innetcyklingen på löparbanan i Ryahallen. Det blir onsdagar och söndagar som gäller där och det är en riktigt bra och tuff träning. Ett par dagar i veckan blir det trainer i garaget och på detta några lättare löparpass, ja så kommer veckorna se ut nu i november fram tills jag åker.

Som ni ser så har jag inga distanspass på schemat i november men dom kommer senare, finns ingen anledning att köra ute i skitväder när jag snart ska iväg tre månader till värmen. Om det däremot blir någon riktigt fin dag framigenom så är jag väl inte mindre flexibel än att jag kan dra ut några timmar på hojjen istället för att träna inne. Jag älskar att vara utomhus men hatar kyla och regn, ingen bra kombination när man bor i Borås...

Nu väntar jag bara på Charlie, min son som är på väg hit och ska göra mig sällskap nere i garaget idag. 6x4 minuter på trainern väntar och det ska bli skönt att få ta i lite, 2015 here we come...

Lite inspirerande bilder från mitt andra hem, ni förstår säkert varför jag längtar...

Fina träningsvägar...

Trevliga träningsturer med goda vänner...

I stället för granskog...

After Bike...

Där borta bakom udden bor jag...