Cykelkultur...

Det händer mycket roliga saker med cykelanknytning runt om i världen, snart är jag där...

NattCykelMarknad i Thailand...

Slitgöra...

Jag håller på med ett riktigt slitgöra, ska ju måla om källarplanet innan jag åker söderut och där ingår också att dra loss plastmattan från trappan och skrapa rent och slipa ner träet för att sedan måla trappan vit. Det gäller att ha små delmål när man håller på med trappor, ett steg i taget liksom...

Igår vilade jag helt från träning och fredag till söndag blir också vilodagar, hela tre i rad alltså så jag får nog försöka få till ett eftermiddagspass på testcykeln idag om jag inte ska få allt för dåligt samvete. Det får inte bli för många vilodagar för min rastlösa själ...

Nästa vecka börjar uppstarten inför vintersäsongen, lungt och försiktigt men ändå med en plan och struktur som jag tror på, mer om det senare för nu får jag gå mer och ta nästa trappsteg...

"Bara" fyra trappsteg kvar sedan kommer slipmaskinen fram och då är det bara att börja längst ner igen...

Hemmablind...

Jag fattar inte hur jag kunnat missa såpass många fina stigar i stort sett utanför dörren där jag bor, nu har jag varit ute och rekat i två dagar och hittat helt fantastiska sträckor. Igår blev det två och en halv timme nästan bara stigcykling och jag var aldrig längre bort hemifrån än max en mil.

Jag har cyklat mountainbike sedan i början av nittiotalet och visst har jag varit i stora delar av området och cyklat förr, efter stormen Gudrun för många år sedan förstördes många fina stigar av skogsmaskiner och jag har hittade andra ställen att cykla på men åren går och naturen repar sig. Nu är det riktigt kul att återupptäcka både guldkorn från förr samt nya stigar som tillkommit.

Halvvägs in i passet igår mötte jag också Fredrik Bjuveus ute i skogen och vi slog följe, han är mycket ute i området och cyklar och visade mig några av hans guldkorn, (tack för sällskap & tips Fredrik...) Inspirationen är redan på topp inför alla fina rundor jag ska träna på i vår när jag kommer tillbaka till Sverige igen...

Här kommer några bilder från igår...

Någon har gjort en liten bro över bäcken mitt i skogen, fullt med däckspår vittnar om att det cyklas mtb och ändå har jag aldrig varit här...

Just här var det snabba & fina stigar...

Riktigt fint...

Ner mot Älmås naturreservat...

Fikapaus om man vill...

Ett av de bättre mtb pass på länge igår, alla foton från första halvan. Efter att jag slog följe med Fredrik hanns det inte med att fota något men andra delen var betydligt mer teknisk men ändå fullt cykelbar (med tungan rätt i mun på sina ställen)...

GentlemensRide...

I helgen arrangerades gentlemensride runt om i världen, män uppklädda i finkläder körandes klassiska motorcyklar samlades för att samla in pengar till prostatacancer forskningen, nästa år tror jag att jag hänger på...

Jag tror att jag hade platsat i detta gäng...

Här är min skönhet...

Frukost i soluppgången...

Ännu en gång denna fantastiska höst blev det frukost ute på verandan, jag som lätt blir lite klaustrofobisk inomhus tackar och tar emot. Fortsätter det såhär så blir det inte många dagar inomhus innan jag sitter där på min andra veranda nere i värmen och dricker mitt morgonkaffe...

Dagens motionspass blir troligtvis en mtb runda med min son Charlie senare i eftermiddag, jag tänkte visa honom några av de nya stigarna jag hittade igår. Han bor ju strax nedanför här och om jag har två minuter ner till skogen och stigarna så har han trettio sekunder typ. Dom köpte ju ett hus där förra hösten och det är väldigt kul att det är så nära, vi umgås ju mycket och dessutom fick dom barn i augusti, nära till farfar alltså...

På tal om det föresten, på lördag ska tjejerna i familjen ha "bokcirkel" hemma hos min dotter och då ska vi ha våran första grabbkväll Charlie, jag och Casper. Det ser jag fram emot...

Strax efter sju i morse när solen gick upp, frukost på verandan. Visserligen med raggsockar och dunjacka men ändå...

En lugn dag i skogen...

Efter gårdagens vilodag var det dax att rulla igång kroppen igen, det blev ett tvåtimmars mtb pass där jag helt planlöst cyklade runt och kollade in lite nya stigar i närområdet. Skogen börjar bara två minuter bort så jag behöver inte hojja långt innan jag är ute i terrängen och jag hittade faktiskt några nya fina sträckor som ska infogas i mina nuvarande rundor. Jag sparade också några intressanta avsnitt till ett senare tillfälle då jag tyckte att det räckte med två timmar idag...

Tog mig en liten paus uppe vid Svarttjärn...

Racerapport Västgötaloppet...

I dag blir det den korta versionen... med bra känsla och pigga ben gick jag i mål som 12:e gubbe. Kvalitén är hög på svenska veterancyklister och jag hänger inte läpp för detta, jag är nöjd med dagen och har haft grymt kul på hjul i skogarna runt Ulricehamn. Detta lopp är definitivt en blivande klassiker, åtminstone i min kalender...

En fin säsongsavslutning med ett grymt gäng, foto från @figgeandersson

Laddade upp med lite koffein strax innan start...

Må kraften vara med mig...

"May the force be with me" som den lille yedin sa i filmen. Gröten är i magen, cykeln är i bilen, sportdrycken är blandad. Västgötaloppet here I come...

Full av energi...

Tidsbrist...

Det finns så mycket jag vill hinna med i livet. Resa mer, cykla mer etapplopp på olika platser i världen, äventyrscykla typ "bikepacking", fiska på ställen där ingen fiskat förut, vandra i berg mm. Ja listan kan göras hur lång som helst men hur lång tid har man på sig ?? Ja det vet ingen så det gäller att börja nu och gå "all in" så får jag väl se hur långt jag kommer...

Igår hann jag iallafall med ett bra "combi" pass, dvs först trettio minuter intervaller på testcykeln och direkt på det en timme mtb lek i skogen med min grabb Charlie. Idag blir det ett lättare pass bara för att hålla igång cirkulationen lite inför Västgötaloppet imorgon, där hoppas jag såklart på pigga ben men oavsett så ska det bli riktigt kul. Det var en väldigt rolig bana och efter förra helgens testkörning så längtar jag tillbaka till stigarna igen, prognosen visar på strålande sol så återigen ser det ut som att vi får en riktigt fin och trevlig avslutning på årets mitshubichimtbchallenge här ute i de västgötska skogarna...

Det finns så många cykeläventyr där ute som bara väntar på en, här är ett som verkar spännande...

Fyrtiotre dagar...

Fyrtiotre dagar kvar tills jag befinner mig i mitt andra hem långt bort härifrån där inga vardagliga bekymmer existerar, inga större bekymmer iallafall...

Fast just nu är jag lite bekymrad över vilken cykel jag ska ta med, racern eller mountainbiken ?? Ja det är frågan...
Jag hade först tänkt att ta med racern och bara köra landsvägstävlingar i vinter men ju mer jag tänker på det så inser jag att det är ju några riktigt fina Mtb race som jag också vill köra. Tar jag med Mtb:n så kan jag köra allt precis som jag brukar då ju alla landsvägslopp också har klasser för mountainbikes. Startfälten där är lika stora så tävling som tävling liksom, fast så var det ju det här med inspiration och nytändning som kanske blir större med en racer...

Hmm, får nog fundera lite till innan jag bestämmer mig 100% men det lutar väl åt att racern blir den cykel som får åka med denna gången. Jag tror nog att jag kanske kan låna av någon eller hyra en enklare Mtb de gånger jag vill köra ett rent mountainbike race så jag ska nog kunna tävla där jag vill oavsett...

Bara 43 dagar kvar...

Får hoppas det slutat regna då, här är en bild från igår uppe i byn som visar att regnperioden är som värst just nu.,,

Onsdag...

Idag har jag gjort något jag aldrig gjort förut, druckit pilsner långt innan lunch...
Jag fick med mig min svåger ner till Göteborg idag som sällskap då han ändå var ledig och efter att jag lämnat min visumansökan på konsulatet så strosade vi inåt centrum på smågatorna och befann oss snart vid saluhallarna. Klockan var nu bara 11.00 och lite för tidigt för lunch men sjuans ölhak ligger ju precis där mittemot med sin uteservering mitt i solen och dom hade just öppnat.

Lite väl tidigt för en pilsner också kanske men solen sken och värmde och stämningen var nästan lite sydländskt internationell så det fick väl bli en öl eller två och bara för sakens skull så valde jag en belgisk Leffe, lite anknytning till cykel får det allt vara när man syndar tidigt en förmiddag...

Några timmar senare blev det en sen lunch inne i saluhallarna där jag även handlade med mig lite godsaker hem till kvällen då mina ungar med respektive kommer på besök för gemensam kvällsmat. Ang allt renoveringsjobb jag skulle utföra i källaren i eftermiddag så är det ju tur att det kommer en dag i morgon också...

Sjuans ölhak, en historisk plats...

Bra läge i förmidagssolen...

Fixardag...

Det blev ett fint pass igår eftermiddag tillsammans med Börje, två och en halv timme blev det för min del då jag har en bit att cykla ut till skogen där han håller till. Och visst var det skönt att komma ut i friska luften till slut trots en seg kropp, jag var mycket piggare efteråt och nu känns allt bra igen...

Idag är det vilodag från träning då jag har en del annat att fixa med, strax tar jag bussen ner till Göteborg för att lämna in visumansökningar på thailändska konsulatet och det blir nog en lunch på stan där nere innan jag far hem igen för att greja lite i källaren, jag har lite målning/renovering kvar att göra i huset innan jag flyger söderut och dagarna går snabbt nu så det är väl bäst att få lite gjort...

Han är en go gubbe den där Börje...

Här är jag själv in action...

Småseg...

Känner mig lite småseg idag och hoppar förmiddagens intervaller på testcykeln som jag hade tänkt köra, men då jag vilade helt igår och likaså har en planerad vilodag i morgon så får det bli en lugn mtb runda med Börje i eftermiddag, jag måste ju åtminstone få röra litegranna på mig känner jag och hoppas att jag bara är allmänt seg och att det inte är något annat på gång i kroppen.

Oavsett så blir det som sagt vila imorgon då jag har en massa annat att pyssla med, bl.a. ska jag ner till thailändska konsulatet i Göteborg och lämna in min visumansökan. Det känns konstigt att det bara är sex veckor tills jag ska åka dit, hösten har ju inte ens börjat ännu vilket ju är helt fantastiskt. Ju mindre ruskväder jag får vara med om desto bättre...

I brist på någon träningsbild från i förmiddags så får det bli en matbild istället. Dagens hemmagjorda laxsallad blev en perfekt lunch ute på verandan...

Västgötaloppets nya bana...

I morse var vi ett gäng som samlades i Ulricehamn för att känna på dom nya inslagen i banan som bjuds på nästa helgs Västgötalopp, en sak kan man väl säga och det är att banan blir bättre och mer varierad för varje år. Det märks att det är en stor och intresserad organisation på allt det arbete som lagts ner för att få till och iordningställa alla de nya stigpartier som tillkommit.

Trots att det är fortfarande är relativt snabbåkt så är det definitivt inget grusvägsrally längre, det har tillkommit ett flertal nya stigpartier och låt er inte luras av första slingans snabba svepande singeltracks. Det kommer stökigare stigar på andra slingan där det samtidigt går lite svagt uppför och har man inget kräm i benen där så sjunker farten snabbt.
Dessutom bjuds på rejält med höjdmeter trots att man inte upplever det så, vi mätte upp strax över 1200 meters klättring på dagens 78 kilometer...

Sammanfattat en mycket trevlig och rolig bana helt i min smak, nu laddar vi inför nästa helg och hoppas på fortsatt bra känsla i kroppen...

Vi fick sällskap av årets stora utropstecken i långloppscirkusen, Alexander Blomqvist

Från början var vi 13 man som gav oss iväg, i startbacken försvann den första sedan var vi bara 12. Så här fortsatte det och till slut blev vi bara 6 gubbar som fullföljde hela rundan. En bra genomkörare med andra ord...

Lördagsmys...

Dagens lördagsmys blev just en mys-runda på mtb:n tillsammans med Charlie & Kalle, efter två timmar i skogen var vi hemma igen och det var nog tur det för Charlie var rejält "krispig" på slutet. Jag hann ju inte äta frukost imorse erkände ungjäkeln, att dom aldrig lär sig, inte ens när dom blir vuxna...

Nåja, en riktigt trevlig tur fick vi iallafall och nästa gång är det jag som tar med några bars, bara för säkerhets skull...

Det är inte första gången vi cyklar förbi, även om dom ser lite förvånade ut...

Dag för dag...

Trots att jag inte följer någon plan för tillfället utan tränar vad jag känner för och när jag känner för det så flyter det på riktigt bra, det känns att kroppen fungerar som den ska igen vilket känns bra inför vintern.

I måndags efter långlopps SM tog jag en välförtjänt vilodag, i tisdags blev det en lugnare landsvägsrunda. I går var det dags att ta i lite igen i form av kort/hårt på testcykeln och idag cyklade jag racer igen i det helt fantastiskt underbara septemberväder vi har för tillfället.

Det enda pass som är planerat i förväg är veckans långa distanspass som blir på söndag då jag ska till Ulricehamn och köra igenom hela västgötaloppets bana, den ska visst vara ganska rejält omgjord sedan förra året och prognosen lovar strålande sol så det blir garanterat veckans höjdpunkt...

Nyslaget hö den 15 september...

Det va längesedan bergatröjan var ute på tur...

Långlopps SM...

En helg i Ånnaboda, bara femton kilometer utanför Örebro men långt ut i vildmarken om man har 3 som mobiloperatör. Jag har varit helt isolerad från sociala medier och därav anledningen till uteblivet bloggande under några dagar....

Så här kommer då en kort sammanfattning av loppet och först och främst måste jag säga att jag gillar när det är separata starter mellan tävlingsklasserna. En minut som igår räcker, det blir en helt annan tävling och man har superkoll på vart sina konkurrenter befinner sig. Precis som damerna gjort borde även vi veterangubbar göra, se till att få separat start på långloppen och den som vill mäta sig med eliten får väl då lösa elitlicens och tävla i den klassen...

Starten gick i botten på en lång grusbacke upp mot tävlingscentrat, säkert ett par kilometer men en första väldigt brant del som sedan följdes av en längre slakmota upp mot passeringen vid målområdet. Jag gick med som 5:e gubbe i tätgruppen med en liten lucka bakåt till jagande cyklister, snart kommer Ulf Spång ikapp och vi är 6 gubbar i täten och nu med en lång lucka bakåt. Rolf ligger längst fram och drar på som om det vore ett entimmeslopp (stark jäkel den där...) och efter en mil ungefär får jag släppa och börja fokusera på mitt eget tempo. Som tur är har vi kört ikapp några H-40 gubbar så vi blir en liten grupp som jagar och jag ser längre fram att även Ulf fått släppa tätgruppen, efter ytterligare några kilometer är vi ikapp honom och vi får igång ett bra samarbete i gruppen.

Åkningen flyter på bra och vi håller ett högt tempo, H-40 gubbarna flyger av men samtidigt kör vi hela tiden ikapp flera som under en kort tid hjälper till med farthållningen innan även dom försvinner bakåt. Det är alltså jag och Ulf Spång (3:an från Bockstensturen) som är kärnan i den grupp som hela tiden förändras i jakten på täten, vi ligger alltså 5:a och 6:a i tävlingen och ser ingen bakom. Inte ens på de längre grusvägsrakorna och det börjar kännas ganska bra, kroppen svarar och känslan är fin och Allebiken den slinker som en vessla genom dom snabbåkta stigpartierna och jag ångrar inte en sekund att jag bytte tillbaka till en Allebike hardtail.

I den långa grusvägsbacken ca 20 kilometer från mål får jag dock ge mig och släpper iväg Ulf för att återigen lägga mig i mitt eget tempo. Han försvinner snart utom synhåll och jag ligger i ingenmansland helt själv och trampar på, börjar bli lite sliten och orolig att det ska komma någon bakifrån men lyckas hålla ett bra tempo ändå förutom i några uppförsknyckar där jag är riktigt trött. Fem kilometer från mål kör jag helt plötsligt ikapp Peter Nilsson som fått kramp, han satt med i tätgruppen när jag släppte och när jag passerar honom klarar han inte att hänga på. Jag ligger nu 5:a och kör på så hårt jag kan med vetskapen om att det inte är långt kvar till mål. Med tre kilometer kvar får jag plötsligt syn på 3:an och 4:an i tävlingen några hundra meter framför mig, nu jäklar tänker jag och försöker öka farten ännu mer men benen är tomma och ingenting händer när jag försöker, samtidigt har dom säkert sett att jag är strax bakom och dom kör också på med allt vad dom har, det är ju bara några kilometer kvar och in på arenan och uppför backen mot vallen ovanför målstadion ser jag fortfarande gubben framför mig men det är för sent, jag går imål som mycket nöjd 5:a på långlopps SM.

5:a med mersmak då jag hade pallen inom synhåll och säsongens bästa långloppsresultat är ett faktum, jag hade en bra känsla redan förra helgen i Varberg men där satte ju en dubbelpunktering käppar i hjulet för mig. Det verkar som att jag är på rätt väg mot vinterformen...

Glad 5:a...

Två glada vinnare...

Det gick ju bra ändå...

Ja det gick ju bra ändå trots mörbultad kropp, dagens testcykelpass avklarat med bravur. Kort & hårt, nu rullar jag lätt några dagar och sedan är det race igen. Långlopps SM here we come...

Mörbultad...

Igår gjorde jag några lättare core övningar samt en timmes yoga efteråt, det sistnämnda är väldigt avslappnande för kroppen just när man gör övningarna men dagen efter då jäklar känns det desto värre. Nästan som om man blivit överkörd av en ångvält, det ska bli intressant att sätta sig på testcykeln om en stund. Jag hoppas jag får runt benen...

Underbart sensommarklimat vi har för tillfället, igårkväll satt vi ute på verandan och käkade middag utan att frysa och tidigt imorse var det 18 grader varm när jag vaknade...

Testcykel...

Ett kort och hårt testcykelpass är precis avklarat och nu är man redo för resten av dagen. Övrig träning i veckan blir ett core & yogapass imorgon, testcykel på torsdag igen och sedan nåt lugnare mtb pass innan långlopps SM på söndag. Jag är inte i nån toppform men jag känner klart att förutsättningarna förändrats till det bättre, jag har inga luftvägsproblem som stör längre och pulsen svarar som den ska vid hårdkörning. Det är med andra ord snart dax att börja peaka inför thailansdsäsongen...

Min nya kompis nere i garaget...

Distansmåndag...

Då det inte blev nån längre runda i samband med Bockstensturen så fick det bli ett extrainsatt distanspass idag istället. Först två och en halv timme själv i skogen och sedan strax över två timmar tillsammans med mannen, myten, legenden, the bearded man himself mr Börje "bus" Davidsson...

En riktigt trevlig mtb runda i gott sällskap är aldrig fel, ett stort tack för sällskapet Börje och jag ser med nöje fram emot nästa gång 👍...

En riktigt bra måndagseftermiddag...

Dubbelpunka...

Strax efter första passeringen ute vid Åkulla får jag bakhjuspunka, det var inget genomslag eller så utan luften bara pös ut i en kurva. Snabbt ett försök med skum utan framgång, sedan fram med reservslangen men inte heller den håller luft när den väl är på plats. Först tror jag det är fel på pumpen men det visar sig efter en stunds frustration att även denna slang är punkterad, antingen redan från början eller så sitter det nåt litet vasst i däcket. Hursomhelst nu är racet över för min del och jag får traska den dryga kilometern tillbaka till Åkulla och invänta kvastbilen för vidare transport tillbaka till Varberg.

Det var kul så länge det varade och jag fick mig en intensiv första timme med ok känsla i kroppen, nu siktar jag vidare mot långlopps SM nästa helg...

Dubbelpunka, sedan var den dagen förstörd...

Tur att det finns andra "Allebajkar" som håller ställningarna. Mikael Olsson 1:a & Alexander Blomqvist fin 5:a...

Kolhydratsladdning...

Uppladdningen är i full gång inför morgondagens Bockstenstur, veckan som varit har väl känts lite sisådär med en förkylning som ligger och lurar i kroppen. Det är flera i min omgivning som är sjuka och jag känner själv att det är nåt på gång som inte riktigt brutit ut ännu...

Jag har därför tagit det ganska lungt med träningen i veckan och bara kört två korta halvtimmespass med intervaller där jag tagit i lite, därutöver har det varit aktiv vila på cykeln då jag rullade en timme vid två tillfällen väldigt lungt bara för att hålla cirkulationen igång.

Som läget är så blir det iallafall en start imorgon och det är jag glad för, tredje gången gillt liksom då jag fått ställa in de två senaste starterna på Bockstensturen pga förskylning. Det är en rolig bana och jag gillar de längre distanserna, dessutom verkar det som att vi får vädrets makter med oss imorgon. Prognosen har visserligen svängt kraftigt fram och tillbaka de senaste dagarna men det ser ju hoppfullt ut nu såhär dagen före.

Målsättningen är inte nåt annat än att komma ut i bokskogarna och ha kul, det ska dessutom bli intressant att se hur det känns att vara tillbaka på en hardtail igen...

Dagens Lunch på stans bästa italienska restaurang, ett litet krypin med fantastisk pasta, gudomligt kaffe och äkta italiensk glass. Viva la Focaccia...

(Och självklart är vespan min, det gäller att gå "all in" när det äts italiensk mat...)