Racerapport ränneslättsturen...

Det var tunga ben redan från början idag och efter en snabb start ut ut Eksjö fick jag slå av något på farten och försöka återhämta mig lite om jag skulle ha en chans att ta mig imål. Det tog en stund innan jag piggnade till och kunde trycka på igen men till slut hamnade jag i en grupp som höll ett bra tempo för dagen.

Jag låg och växlade mellan 3:e och 4:e plats under hela loppet men när det var 2 km kvar och jag hade ögonkontakt med Peter Nilsson på 3:e plats framför mig satsade jag lite väl friskt i den leriga och såphala utförslöpan ner mot sten tunneln, framhjulet glider undan och vurpan är ett faktum.

Snabbt upp ur diket och upp på cykeln igen och precis när jag hoppat på hojjen kommer 5:an förbi och jag hänger snabbt på, nu uppräcker jag att styret har vridit sig och sitter snett men med så kort sträcka kvar till mål vågar jag inte stanna och rätta till det. Jag försöker hänga på så gott det går och tänker att chansen finns fortfarande till en pallplats men det är svårt att cykla fort med styret i fel vinkel, det är t.o.m svårt att cykla rakt fram så tyvärr får jag se mina konkurrenter dra ifrån sista km och jag går imål som 5:a mindre än en minut från pallen. Surt men så är det ibland...

Det blev ändå en trevlig dag trots allt, banan var riktigt rolig och vädret överraskade oss med sol och behaglig värme. Över 1200 cyklister var med och gjorde det hela till en riktig folkfest.

Sist men inte minst, det stora favoriten i min klass Atle Hansen som ju inte var med denna tävling utan befann sig i Sydafrika för att köra VM i långlopp för veteraner istället slutade där på en imponerande 2:a plats...

Stort Grattis Atle...

Avslappnad stämning i målområdet efter tävlingen...

Skitväder...

Sitter i husbilen och "huttrar" vid start/målområdet till ränneslättsturen i Eksjö. Det var uppehåll när jag kom hit och det hade inte regnat mycket överhuvudtaget senaste dagarna så banan var fortfarande torr och fin fick jag höra av en lokal cyklist.

Inte nu längre vill jag bara meddela...

Jag hann precis få upp tältet innan himmelen öppnade sig...

Och lite racer...

Det blev lite bra racerbilder också tillslut efter att vi förflyttat oss några ggr för att få lite solsken, det är en fördel när det dåliga vädret är så lokalt att man ser sol och blå himmel bara nån mil bort på himmeln...

Förutom att cykla under en flygande kamera skulle vi leka "följa John" med bilen...

Ok, då kör vi...

Hög fart...

Fina småvägar vid hofsnäs...

Pustar ut mellan fotningarna...

Några fler bilder från igår...

Det krävs en modig fotograf för att få bra bilder, en halv sekund senare kraschar Tobbe ganska ordentligt men som tur var så blev det bara några skrubbsår...
Fotografen bakom kulisserna på dessa bilder är Pauli Ärje...

Det blev en hel del väntan emellanåt...

"Helikopterpiloten" visade upp en imponerande skicklighet när kameran följde oss mellan träden...

Gött häng...

Behind the scenes...

Idag har jag varit med på en reklam fotning/filmning åt 8848altitude bikewear. Vi började vid Isaberg skidbacke där det jobbas för fullt för att utveckla området till ett riktigt MTB eldorado, det är redan ett fantastiskt område med ett antal väldig fina leder i olika svårighetsgrad att cykla på och det utvecklas hela tiden. Jag har defenititvt bestämt mig för att åka tillbaka en hel weekend vid nåt tillfälle för lite bra och inspirerande cykelåkning.

Camping och stugor finns och en stor receptionsbyggnad med restaurang, dessutom en sjö alldeles intill med en fin badstrand. Båtar och kanoter finns att hyra för den som vill fiska eller bara paddla omkring lite.

Efter en fin och solig förmiddag med MTB fotning/filmning började det hagla och regna när det blev dax för landsvägscyklingen och vi fick hastigt ge oss iväg och leta efter bättre väder.

Buden om vart vi skulle åka var lika många som de olika "väder appar" som finns men tillslut körde vi till hofsnäs och hann med några snabba tagningar innan regnet började även där. Ett telefonsamtal senare bekräftade att närmare Borås sken solen så in i bilarna och iväg igen.

Nästa stop äspered vid sjön tolken och äntligen fick vi till de sista bilderna, det ska bli riktigt kul att få se slutresultatet när det är färdigt.

Dagens träning då, nja det var väl tänkt som en vilodag men det känns allt lite i benen ändå...

Dagen började bra med sol och värme...

Fram med kameror och utrustning...

Är ni reda där uppe undrar dom...

Jodå, vi är på G ropar Christofer Stevenson, Hanna Laholm och Tobias Evertson i mun på varandra...

Snabba stigar nere vid sjön...

Flygande "insekt" med filmkamera...

Delar av filmteamet...

Fint avslut...

På resande fot...

Har varit uppe i Norrköping på besök hos fam Samuelsson/Thyrstedt och förutom en trevlig middag igårkväll så guidade Dick och Robin mig runt i kolmårdenskogarna under tre timmar idag. Det blev en riktigt fin MTB tur och vi fick även sällskap ett tag av ytterligare ett gäng som vi mötte upp i skogen.
Man kan inte annat än bli avundsjuk på det enorma utbudet av stigar som finns däruppe, det är annat än hemma i Borås det...

Efter träning och lunch åkte jag med husbilen söderut ner till Isaberg där jag ska vara med på en reklamfotning/filmning för 8848altitude imorgon.
Jag har hört mycket om satsningen på MTB leder runt Isaberg och det ska bli riktigt kul att kolla in omgivningarna imorgon.

Köbildning i skogen...

Brutalt jobbigt...

Då har jag varit iväg i Alingsås igen och testkört långloppsbanan för andra gången och jag säger då bara det, grymt jobbig bana...

Trots att jag inte körde på för fullt så tog jag helt slut ute på andra slingan, när stöket och dom extremt branta backarna avlöser varandra i ett så gäller det att ha krafter kvar och det hade jag inte idag. Det hade nog varit en bra ide med lite umarasport energi i flaskorna men tyvärr hade jag bara vatten och det räckte inte långt.

Nu sitter jag här hemma med värk både i ryggen och ena knäet, det blir till att öka på coreträningen inför SM loppet så att jag pallar med påfrestningarna och sedan funderar jag allvarligt att köra med 32 klinga på tävlingen för att slippa bryta mig upp för dom värsta backarna. Jag har testat två tillfällen nu med 36 klinga och jag har visserligen tagit mig upp men det var nätt och jämt och det var både nu och förra helgen till priset av ett ont knä.

Eftersom den värsta delen av loppet är  andra halvan på andra och sista varvet då man är som tröttast så känns det smartare att kunna sitta och pinna i backarna mot slutet istället för att bryta sig upp. Att jag ev tappar lite "drag" på grusvägarna i början får jag leva med och faktum är att jag är helt övertygad om att loppet kommer avgöras för väldigt många de sista 15 km. Dom som inte orkar hålla fart där kommer inte att få en meter gratis, det blir tvärstopp om krafterna tar slut innan man är ända inne i mål bara så ni vet...

På väg ut på första slingan...

Olof kollar att alla är med...

Midsommardagen...

Efter två vilodagar har jag idag varit ute och cyklat en liten runda med kompis Börje, det är skönt att bara få rulla runt och prata men någon ibland utan att behöva prestera på topp. Efter det körde jag mitt core & yogapass och nu har jag laddat med pasta inför morgondagens träning i Alingsås. Det blir körning på LLSM banan igen och som vanligt går det väl som tåget från start...

Bra "laddamat".Färsk pasta med fräst rostbiff & lök och en krämig paprikasås...

Glad midsommar...

Det ser ju ut att bli en riktigt fin midsommar trots allt, lite småkyligt i vinden men solen skiner ju och det är väl huvudsaken.

Kände mig lite seg igår så det blev en vilodag istället för korta intervaller, vilar idag också för att rulla igång lite lätt imorgon igen, på söndag åker jag till Alingsås för att köra igenom SM långloppsbanan en andra gång och sist men inte minst, nu har jag en startplats på cykelvasan...

Coming soon...

Coming soon to a race near you, next stop ränneslättsturen...

Ny fotoapp...

Gör mig redo för den svenska midsommaren samtidigt som jag leker lite med min nya fotoapp...

Mitt 3:e protour för säsongen...

Ikväll var det 67 km linje som stod på schemat, jag cyklade hemifrån i god tid och tog en liten extra sväng på vägen ut till tävlingsplatsen i viared för att få igång benen ordentligt inför träningsracet.

Jag skulle tro att vi var ca 50 cyklister från start och det tog inte många kilometer innan den första attacken kom, sedan gick det undan konstant. Det var ingen klungkörning att tala om direkt utan vi låg mest som ett långt pärlband på vägen med ett gäng riktigt starka cyklister längst fram som höll uppe farten.

Jag försökte ligga hyfsat långt fram hela tiden och benen gick som nålen på en symaskin när jag pinnade för glatta livet på min MTB med 32 klinga fram. Efter halva sträckan ungefär fick jag släppa tätgruppen som då inte var större än max 12-15 gubbar och då snackar vi inte vilka gubbar som helst. Henke Åbom, Ove Nilsson och Ludvig Bengtsson från Falköping satt med där framme sedan var det junioren Max Viklund Hellstadius, Johan Flodin, Martin gotting och Robert Bengtsson samt några till med bra tryck i pedalerna.

När jag väl släppt så hade jag ändå krafter kvar, det var mest utväxlingen som inte riktigt räckte till i medvinden när det gick som fortast. Jag fortsatte själv med bra tryck i benen resten av racet och väntade bara att det skulle komma nån grupp bakifrån som jag kunde köra ihop med, men det kom aldrig någon..,

Jag körde andra halvan av racet själv utan att bli ikappåkt och får väl säga att dagens pass blev en riktgt bra genomkörare så här mitt i veckan. Nu väntar lite korta intervaller imorgon och sedan blir det vila några dagar...

Bra kvällsträning idag...

Första halvlek...

I helgen var det första helgen på länge som jag inte varit iväg och tävlat och likaså blir det under midsommarhelgen, skönt att bara vara hemma ett tag och hinna med lite annat även om jag tränar en del förstås. Veckan efter lida loop blev det ganska många och långa timmar på cykeln och jag var allt både lite sliten och trött redan i lördags när jag var i Alingsås och testade långloppsbanan och under söndagens distanspass kändes det ännu tydligare att det varit en tuff vecka.

Igår vilade jag och idag har jag kört 4st 8 minuters intervaller i tävlingstempo på "knallestensvarvet" här i närheten. Imorgon är det onsdag och prognosen visar sol och varmt väder och då cyklar jag ut till viared för att vara med på protour som imorgon är en traditionell linjeetapp, 67 km landsvägsträningstävling på en MTB plus ca 20 km transportcykling för att komma dit och hem igen, det blir ett bra pass det...

Om man nu ser den här treveckors tävlingsfria perioden som halvtidsvila så ser planen för andra halvlek ut såhär.
29 juni ränneslättsturen
6 juli mörksuggejakten
18-20 juli SM MTB XCO + XCE
27 juli SM MTB marathon
2 aug grenserittet Norge
9 aug Helterittet Rjukan Norge
16 aug cykelvasan (om jag får tag på en startplats)
25 aug MTB Masters VM Lillehammer
30 aug bockstensturen
20 sept västgötaloppet
28 sept Merida MTB marathon Danmark

Jag tror nog att jag förtjänar att vila både midsommarafton och midsommardagen innan jag kör igång andra halvlek, eller...

Det rullar på...

Test av långlopps SM banan...

Idag har jag varit i Alingsås och testat årets MTB marathon SM bana, vi var ett gäng som blev guidade av Peter och Alexander på dom två slingorna det handlar om.

En bit in på första slingan kom den första punkteringen och när vi precis fått upp ångan igen så var det dax för nästa punka, denna gång var vi nästan hemma vid Erik Jonssons hus så medans punkteringen fixades körde vi andra i förväg och Erik sprang snabbt in och trollade fram en riktigt fin "gofika", man kunde nästan tro att allt var planerat i förväg.

Efter en liten stund i gröngräset cyklade vi in mot varvningen och vidare ut på andra slingan, pang & pys och dax för tredje punkan, det är inte ofta man punkar nu för tiden men idag var det tydligen en sådan dag för flera än en cyklist. Nästa punktering kom med bara några kilometer kvar och denna gång klämdes även den första reservslangen sönder när den sattes i, dubbelpunka alltså och rena ketchup effekten vad gäller otur på dagens tur.

Varvet då, jo det gäller nog att köra smart när det blir dax. Banan är oerhört tuff och några av backarna på andra slingan är dräpande branta, såpass branta att med lite trötta ben så kommer många fler än en cyklist att få gå där. Om det gäller mig återstår att se men lite orolig är jag allt...

På väg uppför en av många backar...

Hemma hos Erik...

Fikakungen...

En go stund i gröngräset...

Vätskepåfyllnad och iväg igen...

Onsdagskväll = protour...

Det var längesedan jag var med och körde den lokala träningtävlingsserien "protour" som går varje onsdagskväll under sommarhalvåret. Antingen har jag varit upptagen med annat eller så har det regnat och regnar det så cyklar jag inte, basta!!!...

Men igår sken solen och jag hade inget annat för mig så jag cyklade ut till fristad  på min helstela allebike MTB, den är mitt substitut för en landsvägscykel i sommar då jag har mer nytta av två mountainbikes eftersom jag bara tävlar i den disciplinen.

Gårdagens upplägg var en klassisk spurtetapp med 4 plattspurter och 4 bergspris. Att spurta med en MTB och 32 klinga fram är väl inte så effektivt när alla andra kör racer men i ett par bergspris var jag med och stressade lite iallafall och totalt blev det en runda på 2 1/2 timme med några ordentliga pulshöjare under den timme protour varade.

Allt som allt ett mycket bra träningspass och formen känns kanon, äntligen känns ben, lungor och hjärta som det gjorde i vintras då jag hade en lång och stabil formtopp under min säsong i Thailand, det vore ju fint om jag kunde få till en 10-12 veckors period framigenom med samma fina känsla...

Alltid kul att få köra ihop med många andra emellanåt...

Som det ska vara...

Nu börjar det bli som det ska vara på sommaren, varmt väder och en form som är på gång. Det var nästan så att jag hade lite "thailandskänsla" imorse när jag var ute på min 4 timmars runda med MTB:n.

Nästa tävling i långloppscupen är Ränneslättsturen i Eksjö den 29 juni så dom närmaste 14 dagarna blir det fokus på distans och långa tröskelintervaller för att bygga på en bra grund inför resten av säsongen. Till helgen kommer jag också att åka till Alingsås för att köra igenom långlopps SM banan tillsammans med ett gäng andra cyklister som är nyfikna på hur varvet ser ut, ska visst vara tufft har jag hört...

Fick lite "flashbacks" känslor idag när jag var ute och körde distans, det är gött med värme...

Uppladdning...

De närmaste tre dagarna väntar långa distanspass på MTB:n så nu gäller det att ladda på ordentligt med energi. Det var längesedan jag lade up en matbild så håll tillgodo...

Kvällens middag bestod av lax, sötpotatis och lite grönt...

News...

Senaste nytt på http://www.8848altitude.com

Det går framåt...

Tyckte själv att jag körde som en kratta på dom tekniska partierna igår, jag bara studsade omkring utan flyt men ändå blev det en positiv överraskning när jag kan konstatera att jag var närmare elitsegraren Fredrik Eriksson i tid än någonsin och därmed seedade jag upp mig till andra startgrupp inför kommande race.

Jag trodde också att jag tappade 2:a platsen i totalställningen men även där hade jag fel, ligger fortfarande 2:a med 5 poängs marginal ner till 3:e platsen...

Racerapport lida loop...

Ja då har jag kört lida loop för första gången och en sak kan jag konstatera, det hade inte varit dumt med en fulldämpad hoj idag...

Jag fick en hyfsat bra start och kom iväg som 4:a i min klass, efter första varvningen låg jag fortfarande 4:a men nu började de tekniska sten & rot partierna avlösa varandra och först kom Peter Nilsson ikapp och förbi med sin nya heldämpade spezialized, strax därefter dök Benny Andersson upp på sin trek och inte där heller kunde jag följa tempot när dom två bara "flöt" iväg över stöket.

Peter försvann iväg men Benny åkte jag som en jojo efter, blev efter i stöket men kom enkelt ikapp på dom mer snabbåkta partierna och så höll det på ett tag tills dom snabbåkta partierna blev allt längre och det blev lättare för mig att hålla ett jämnare tempo.

Snart kom vår grupp ikapp Peter och vi tre Benny Peter och jag låg som 4:a, 5:a  & 6:a i H-50 klassen. Vi låg ihop med ett gäng andra i en liten grupp och körde på när Dennis Wahlqvist/allebike kommer åkandes i full fart bakifrån jagandes efter att haft strul med pyspunka. Den grupp som Dennis anför flyger förbi oss och jag hänger på.

Efter en stund vänder jag mig om och ser att ingen av de övriga i min förra grupp hängt på, det rullar på bra och snart är vi ikapp Lars från Tierp som ligger 3:a i min klass och helt plötsligt är jag med i kampen om pallplatserna.

Jag ligger i rygg på Lars och funderar på om jag ska attackera sista km eller vänta på spurten, det blir det sista alternativet men 500 meter från mål vurpar en cyklist i en kurva precis framför mig, Lars låg framför honom och fick en liten men tillräcklig lucka, jag jobbade ikapp i den sista backen innan målrakan men det kostade på lite för mycket och jag har inga krafter att spurta med, rullar över mållinjen som 4:a några sekunder efter Lars. En minut senare går Benny A imål och ytterligare en bit efter kommer Peter.

Suverän segrare blev ännu en gång Atle Hansen men på nästa race i cupen som är ränneslättsturen verkar det som att vi andra får chansen att slåss om den översta pallplatsen då Atle åker till Sydafrika för att köra långlopps VM.

Jag är nöjd med helgen och formen känns bättre och bättre hela tiden, nu väntar två veckors tävlingsuppehåll där jag ska lägga in en period med mycket grundträning/distans som en förberedelse och uppbyggnad inför juli och augusti som blir en tuff tävlingsperiod...

Fixar en eldstad vid campen...

Mysiga kvällar...

Tuff start uppför skidbacken...

Trött gubbe efter målgång...

Dagen före lida loop...

Har försökt att hitta ut på 2:a loopen av de tre vi ska köra imorgon men hur jag än letat så kommer jag bara tillbaka till tävlingsområdet efter några kilometer. Det pågår ju ungdomstävlingar under hela dagen idag och för att inte förvirra alldeles för mycket så är det bara deras olika varv som är pilade här runt i närområdet, längre ut i skogen ska det visst vara pilat även inför morgondagens tre slingor men det gäller ju att hitta ut dit först och det har jag inte riktigt lyckats med.

De mest tekniska partierna ligger som tur är i samband med varvning från 1:a och ut på 2:a varvet så dom har jag hittat och provat några ggr, för övrigt ska det väl inte vara några större problem mer än att cykla fort...

Det blir mycket berghällar imorgon...

Smygpremiär...

Nu finns chansen att köpa cykeltröjor ur  våren 2015 collection, 8848altitude kör en liten smygpremiär i Evalds MTB tält på mitchubishimtbchallenge/lida loops arena...

Först på plats...

Då var vi framme vid lida friluftsområde, bästa platsen med full uppsikt ut över parkeringen...

Been there done that...

Ja nu har jag varit i Söderköping, en mysig liten småstad med massa kaféer och glass som den stora turistmagneten. Glassrestaurangen som jag hört talas om och ville besöka var fullsatt när vi kom dit och kön utanför ringlade sig långt bort utmed staketet, jag fick nöja mig med en enkel "glassbåt" köpt ur luckan i väggen som dom som tur var hade.

Vi har också hunnit med den planerade cykelturen längs kanalen och nu efter lunchen känner vi att vi är klara här, nu kör vi vidare upp till lida friluftsområde och bygger läger inför helgens tävling. Vi har köpt med en säck ved och hoppas vi hittar en bra plats att ställa husbilen på, en plats där vi kan grilla & elda lite ikväll och som har lite mer vildmarkskänsla än Stadsparken i Söderköping...

Dagen började med en cykeltur längs Göta kanal...

Många båtar trots tidigt på säsongen...

Fullsatt glassrestaurang och lång kö utanför...

Fick köpa min "glassbåt" ur ett hål i väggen och äta på bryggan...

Madde fick en också...

God morgon Söderköping...

Vi kom fram vid 9 tiden igårkväll och snurrade runt lite med bilen innan vi hittade en liten ställplats mitt i brunnsparken i stan, centralt och bra. Ett stenkast bort ligger ett gamalt anrikt hotel som ska ha riktigt bra mat, ska gå bort om en stund och se om man får köpa in sig på frukostbuffe'n, lite lyx har ingen dött av...

Just nu sitter jag på bryggan med en kopp kaffe och väntar på Madde som är ute på morgonpromenad med hunden, hon får gå själv, såhär ett par dagar innan tävling pallar inte mina gamla ben att gå en timme i rask takt utan att bli stela som stockar.

Det ser ut att bli en riktigt fin dag så efter frukost blir det några timmars fincykling längs Göta kanal med Madde, säkerligen med något fikastopp på vägen och under dagen ska jag även hitta den där berömda glassrestaurangen för att fylla på med lite kall & go energi.

Det blir nog en bra dag dethär,,,

Godmorgon Söderköping...

Nattens läger...

Nere vid kanalen...

Dagens första kopp...

Willie Nelson...

"On the road again" av Willie Nelson strömmar ur högtalarna samtidigt som jag går här och packar det sista i husbilen, "can't wait to get out on the road again"...

Det är en frihetskänsla jag inte skulle vilja vara utan, att bara ge sig iväg när man kan och känner för det. Faktum är att jag skulle kunna bo permanent i husbilen på sommarhalvåret och i Thailand på vintern, vilken kombination va...

Efter ett par tävlingar nu med betydligt bättre känsla i kroppen än tidigare i vår så har det lossnat på träningen också. I veckan har jag fått till några riktigt bra pass och nu känns det tydligt att det har vänt uppåt igen. Jag är ganska övertygad om att vändningen kom när jag började äta mer och nu hoppas jag att jag hittat min riktiga "matchvikt" ett par kg tyngre än tidigare i våras men ändå några kg lättare än tidigare år.

Det här med vikt är en faktor som har stor betydelse men det är lätt att gå över gränsen och jag är glad att jag lyssnade på kroppens signaler och tog tag i att rätta till problemet i tid.

Nu åker vi snart upp mot Söderköping där det blir en lugn dag imorgon med lite lätt cykling längs Göta kanal, det lär visst finnas en fantastisk glassrestaurang där också så den får jag allt se till att besöka innan vi åker vidare mot Stockholm och lida loop...

On the road again...

Materialvård...

I måndags var det vila & återhämtning efter Långa Lugnet men igår satt jag på cykeln igen, ett skönt distanspass på nästan 5 timmar med bara mig själv som sällskap gjorde gott för själen.

Idag har det varit lite materialvård på förmiddagen och ikväll väntar en omgång med 10 minuters intervaller, imorgon väntar korta vo2max intervaller och sedan blir det vila igen på torsdag.

Planen är att åka upp med husbilen mot Stockholm och lida loop redan på torsdagskvällen men att först stanna i Söderköping och bara relaxa lite under fredagen, cykla lite lätt längs göra kanal och leka turist under en dag för att på lördagsmorgon fortsätta norrut sista biten...

Materialvård...

En sen racerapport...

Det blev lite sent igår och trötter var jag också så här kommer den idag istället, racerapporten från långa lugnet/mitchubishimtbchallenge.

Då jag inte kört några långlopp förra året så har jag fått börja från början med att seeda upp mig i startleden, trots en 3:e plats i Billingeracet för ett par veckor sedan så fick jag inte stå bättre till än i 3:e startled igår. Jag var nere vid insläppet redan en timme innan start och placerade ut cykeln längst fram i ledet sedan kunde jag i lugn och ro värma upp lite försiktigt med min andra hoj istället.

Jag stod längst ut på högerkanten i startledet och när starten gick kunde jag enkelt passera på utsidan och lägga mig strax bakom ledarbilen bland dom allra främsta. Den första biten ut från Lugnets skidstadion var det masterstart men när farten släpptes fri så gick det inte så värst mycket fortare ändå. Det började gå lite upp och ner på vägarna ut över det militära övningsområdet och i varje motlut fick jag bita i ordentligt för att hänga med tätklungan, jag tappade t.o.m lite varje gång men rullade snabbt ikapp utför igen. Måste bara få säga det att Shwalbe Thunderburt är helt grymma när det gäller att rulla lätt.

Upp för den sista "knycken" ute på grusvägarna på första slingan fick jag tyvärr ge mig som siste man från förstaklungan. Lite surt när man är så nära att gå med och jag kunde fått en bra draghjälp en stund till i de mer lättåkta partierna. Men, men... Vi blev en grupp cyklister i andraklungan som höll ihop istort sett resten av loppet, några föll ifrån och några körde vi ikapp allt eftersom.

Jag kände mig stark och körde med full kontroll och när jag såg på nr lapparna på en del av de som jag låg ihop med att dom var elitåkare så förstod jag att jag borde ligga hyfsat bra till i min klass.
Ut på sista varvet kom en annan H-50 åkare ikapp bakifrån, Peter Nilsson från Norrköping som jag vet är stark och jag blev väl lite nervös när jag fick släppa honom lite i uppförsbackarna men ännu en gång räddade thunderburt däcken mig, jag hade ju kört sista slingan dagen innan och visste ju att det kom några fina utförslöpor efter varje backe och precis som jag trott så rullade jag snabbt ikapp i dessa partier utan att anstränga mig det minsta.

Ett halvt varv kvar i en kraftig stigning märker jag att Peter verkar lite sliten, jag går förbi och kör på lite och får direkt en lucka bakåt. Fram tills nu har jag mest åkt med i de grupperingar jag legat i men nu tar jag kommandot och kör på i täten, jag börjar bli ordentligt trött och sliten i ryggen men energin och orken avtar inte utan jag trycker på bra i alla uppförsbackar och rullar snabbt i alla utförspartier.

till slut går jag imål som 2:a, ca 6 minuter efter Atle Hansen och med några nya namn mellan mig och de konkurrenter som jagar närmast i totalställningen så går jag upp som ny 2:a totalt i cupen och utökar avståndet bakåt inför Lida Loop i Stockholm nästa helg.

Nu har jag också fått bekräftat att umarasports energiprodukter är det i särklass bästa jag använt någongång, jag har nämnt tidigare att jag aldrig tidigare år kört ett långlopp utan att gå tom på energi och få kramp i slutet av loppen men nu iår har jag kört tre långlopp där jag nästan blivit starkare och haft mer energi i slutet än i början, inga krampkänningar och en helt annan uthållighetskänsla i kroppen än tidigare...